Additionally, paste this code immediately after the opening tag: racefiets op onverhard wegdek - Forum Wereldfietser

racefiets op onverhard wegdek

ik ga op mijn racefiets een paar honderd km. terrein rijden. zou ik er 26 inch wielen op kunnen zetten of wie heeft er een andere tip.

Als je een 28" racefiets hebt, kun je er geen 26" wielen inzetten (al was het alleen maar omdat de remmen niet passen).
Ik zou er een paar 28" banden opleggen die geschikt zijn voor veldrijden, bijv. de Schwalbe CX Comp.

Gerd

tenzij dat er schijfrem oren aan je race frame zitten kun je eigenlijk geen 26" wielen monteren, hoe ga je anders remmen?

Maar met een stel stevige wielen en cyclocross bandjes moet je wel een eindje komen.

Maar je zit wel met een behoorlijk aantal beperkingen, je trapas zit te laag dus weinig grond speling, remmen lopen snel vol met modder en remmen in het terrein ook niet zo heel best... om er een paar te noemen.

Waarom niet een hiervoor aangepaste fiets gebruiken voor een dergelijke tocht?

Bas

En het hangt er ook nog wel een beetje vanaf wat voor racefiets je gaat gebruiken. Een ultralight carbon of alu racemonster met weinig spaken gaat geheid problemen geven. Een stalen fiets van een tijdje terug, en met 36 spaken per wiel heeft een veel grotere overlevingskans, zeker als er onder de remmen etc ook nog dikkere banden passen.
johanna van aken schreef:ik ga op mijn racefiets een paar honderd km. terrein rijden. zou ik er 26 inch wielen op kunnen zetten of wie heeft er een andere tip.
de 'populaire' conversie is 650B wielen en langere remhoeven. Als het past (breedte?) blijft de geometrie gelijk

Maar wat noem je een racefiets? Het maakt nogal uit of dat een 30 jaar oud Peugeotje met krom stuur is of een modern alles met carbon geval

Het blijft natuurlijk niet bij andere wielen, zoals Marten al schrijft moet je ook je remmen aanpassen tenzij je niet wilt gaan remmen. :lol:

Maar een racefiets verwacht glad zoevend asfalt onder z'n banden, daar is-ie racefiets voor geworden dus zonder bonken en stoten van kuilen en hobbels.
De velg van een stadsfiets (ongeacht of dit nu 28" of 26" is) kan er al slecht tegen om van een stoeprand af te bonken, laat staan een racevelg. Dus verwacht niet dat het allemaal heel blijft als je het avontuur aangaat........ :wink:

Eigenlijk moet je er achter zien te komen welke (gemodificeerde) fietsen de renners gebruiken tijden Parijs - Roubaix.

Franke schreef:Eigenlijk moet je er achter zien te komen welke (gemodificeerde) fietsen de renners gebruiken tijden Parijs - Roubaix.
Tenzij je ook een baan hebt als uithangbord voor een fietsenfabrikant en er allemaal autootjes achter je aan rijden met reservefietsen zou ik me daar niet door laten leiden.
Maar ben je toch nieuwsgierig: cyclingnews.com en dan in de tech sectie zoeken

Parijs Brest Parijs is relevanter ;)

bedankt voor al jullie opmerkingen en tips. Ik ga eerst eens kijken naar bredere banden.
Buiten Europa rijd ik altijd op mijn stokoude De Rosa frame met oude mavic velgen en een racestuur. Dus niks carbon of aluminium.

Willem en M-gineering weten jullie een goede fietszaak in het Noorden om verder te gaan?

johanna van aken schreef:bedankt voor al jullie opmerkingen en tips. Ik ga eerst eens kijken naar bredere banden.
Buiten Europa rijd ik altijd op mijn stokoude De Rosa frame met oude mavic velgen en een racestuur. Dus niks carbon of aluminium.

Willem en M-gineering weten jullie een goede fietszaak in het Noorden om verder te gaan?
Een van de beste zaken die je tegen kan komen in Nederland zit in Kiel-Windeweer, de eigenaar luistert naar de naam Marten Gerritsen :D tel uit je winst.....

Haike schreef:Het blijft natuurlijk niet bij andere wielen, zoals Marten al schrijft moet je ook je remmen aanpassen tenzij je niet wilt gaan remmen. :lol:

Maar een racefiets verwacht glad zoevend asfalt onder z'n banden, daar is-ie racefiets voor geworden dus zonder bonken en stoten van kuilen en hobbels.
De velg van een stadsfiets (ongeacht of dit nu 28" of 26" is) kan er al slecht tegen om van een stoeprand af te bonken, laat staan een racevelg. Dus verwacht niet dat het allemaal heel blijft als je het avontuur aangaat........ :wink:
En toch... goeie, stevige racevelgen kunnen best wel wat verdragen. Op 35.000 km slechts éénmaal een slagje in het achterwiel gehad. Voordeel van een racefiets is dat je makkelijker kan 'springen' van een stoeprand.
Maar dit even geheel terzijde.
Met een stevige velg en 36 spaken mag je al veel uithalen eer er problemen rijzen, tenzij het gewicht van de berijder 3 cijfers benadert. Maar een lichtgewicht hoef je nu ook weer niet te zijn.

Bazooka Joe schreef:
Haike schreef:Het blijft natuurlijk niet bij andere wielen, zoals Marten al schrijft moet je ook je remmen aanpassen tenzij je niet wilt gaan remmen. :lol:

Maar een racefiets verwacht glad zoevend asfalt onder z'n banden, daar is-ie racefiets voor geworden dus zonder bonken en stoten van kuilen en hobbels.
De velg van een stadsfiets (ongeacht of dit nu 28" of 26" is) kan er al slecht tegen om van een stoeprand af te bonken, laat staan een racevelg. Dus verwacht niet dat het allemaal heel blijft als je het avontuur aangaat........ :wink:
En toch... goeie, stevige racevelgen kunnen best wel wat verdragen. Op 35.000 km slechts éénmaal een slagje in het achterwiel gehad.
Ik al na 700 km een gescheurde velg, maar das wel meer dan 25 jaar terug... :lol:
Bazooka Joe schreef:Voordeel van een racefiets is dat je makkelijker kan 'springen' van een stoeprand.
Maar dit even geheel terzijde.
Met een stevige velg en 36 spaken mag je al veel uithalen eer er problemen rijzen, tenzij het gewicht van de berijder 3 cijfers benadert. Maar een lichtgewicht hoef je nu ook weer niet te zijn.
Een stevige racevelg.... das interessant... :lol: