Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vliegtuig fietshoes als tentonderzeil - Forum Wereldfietser

vliegtuig fietshoes als tentonderzeil

Daar ik in de toekomst toch wel van te voren de retourvlucht wil boeken en de fietshoes vaak geaccepteeerd schijnt te worden door luchtvaartmaatschappijen is mijn vraag:

Kan de fietshoes wellicht ook als tentonderzeiltje gebruikt worden, zodat je je tentonderzeiltje thuis kan laten. M.a.w. is het plastic van de goed soort ?
Rob

Bijna alle plastics hebben weekmakers, maar zijn het interne of externe? Verder weet ik niet of zo'n fietshoes wel echt waterdicht is. De waterkolom dat zo'n ding moet kunnen hebben is aanzienlijk, want je perst a.h.w. het water door je eigen gewicht door het zeil heen. Als bescherming tegen slijtage zal het allicht wel helpen (mits er geen externe weekmakers zijn gebruikt, dus).

Een ander ding waar je op kunt letten is of het zeil wel het stuk grond in je evt. luifel bedekt. Dat is namelijk ook één van de functies van een extra grondzeil: het zorgt voor aanzienlijk minder condens in de tent door dat stuk grond in je luifel af te dekken.

Dus misschien toch maar een stuk passend beverfolie (o.i.d.) gebruiken voor je tent, en die fietshoes gebruiken om in het natte gras te zitten ontbijten?

Een ander ding waar je op kunt letten is of het zeil wel het stuk grond in je evt. luifel bedekt. Dat is namelijk ook één van de functies van een extra grondzeil: het zorgt voor aanzienlijk minder condens in de tent door dat stuk grond in je luifel af te dekken.
Wel opletten dat dat zeil dan niet buiten je buitentent uistteekt, anders loopt het water juist makkelijk vanaf je buitententdoek, via je grondzeiltje, onder je binnentent, en dan is het wachten tot het door de bodem van de binnetent heengaat. Is mij in mijn jonge jaren wel eens overkomen.... :oops:

Roef

Ha ha, ja helemaal gelijk, is mij ook wel eens overkomen. Maar dat geldt dus niet alleen voor het plastic in je luifel-gedeelte: rondom de tent moet het zeil onder de buitentent blijven.
alime schreef:Daar ik in de toekomst toch wel van te voren de retourvlucht wil boeken en de fietshoes vaak geaccepteeerd schijnt te worden door luchtvaartmaatschappijen is mijn vraag:

Kan de fietshoes wellicht ook als tentonderzeiltje gebruikt worden, zodat je je tentonderzeiltje thuis kan laten. M.a.w. is het plastic van de goed soort ?
Rob
De fietshoes van de Fietsvakantiewinkel die ik in bezit heb, heeft enkele ronde gaten. Niet ideaal als het bij je tent heeft geregend.... :(

Hoi Rob!

Welke heb je? Die van VK? Die kan je als ieder zeil gewoon gebruiken onder je tent. Het materiaal is Tyvek geloof ik. Ik weet niet of er in die fietshoezen weekmaker zit maar ach, voor die paar weken... Beschermen tegen slijtage (dorens, rotsen etc) doet het zeker, maar tegen water denk ik niet (maar dat moet je tentzeil doen).

Fiets de Wereld,
Whisky

Kan de fietshoes wellicht ook als tentonderzeiltje gebruikt worden?
Je zou het om kunnen draaien. Het tentonderzeiltje kan gebruikt worden als fietshoes. Hetzij je een beetje formaat tent hebt. Wikkel de fiets in het tentzeil en sla in de hoeken ringen (zitten er veelal in) waarmee je met een snelbinder het geheel als fietshoes kan vouwen/ bij elkaar houden!

Oja het idee: zag ik een keer op een bijeenkomst van 'de Wereldfietser' in R'dam. :wink:

Hoe het ook zij, ik denk dat één zeil meenemen volstaat om weer thuis te komen met de fiets. En dat onderzeil van mijn Fjallraven model Akka is echt nog nooit een druppel doorgekomen. Dus zeil alleen ter bescherming.
Rob