Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden- en velgenmaten: welke band kan op welke velg? - Forum Wereldfietser

Banden- en velgenmaten: welke band kan op welke velg?

Hallo Medefietsers,

Ik ben op zoek naar nieuwe banden en heb fijne verhalen vernomen van de Vredestein Perfect Moiree.
Eén probleem waar ik niet uit kom. De banden worden niet gemaakt / verkocht in de bandenmaat die ik nu heb: 40-559 (26x1,50). En op mijn velg is merk noch teken te zien.

Bij de Vredestein PM heb ik de keuze uit: 42-559 (26x1,60) en 35-559 (26x1,30) waarbij de laatste ook te gebruiken is met de binnenbanden die ik reeds heb, de Schwalbe SV12A (25 t/m 40-559)

Welke band dien ik nu te nemen? Ivm de reeds aanwezig binnenbanden neig ik naar 35-559.
Wat is het effect daarvan op het fietsgedrag? Past dat zomaar in mijn velg?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord(en)

Alvast bedankt.

Groet,
Edvard
Edvard Nirevespje schreef:Hallo Medefietsers,

Ik ben op zoek naar nieuwe banden en heb fijne verhalen vernomen van de Vredestein Perfect Moiree.
Eén probleem waar ik niet uit kom. De banden worden niet gemaakt / verkocht in de bandenmaat die ik nu heb: 40-559 (26x1,50). En op mijn velg is merk noch teken te zien.

Bij de Vredestein PM heb ik de keuze uit: 42-559 (26x1,60) en 35-559 (26x1,30) waarbij de laatste ook te gebruiken is met de binnenbanden die ik reeds heb, de Schwalbe SV12A (25 t/m 40-559)

Welke band dien ik nu te nemen? Ivm de reeds aanwezig binnenbanden neig ik naar 35-559.
Wat is het effect daarvan op het fietsgedrag? Past dat zomaar in mijn velg?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord(en)

Alvast bedankt.

Groet,
Edvard
Het varieert een beetje van model tot model, maar 35mm is vermoedelijk een slag smaller dan wat je nu rijdt. Acceptabel als je alleen verhard rijdt en weinig gewicht meesleept, maar dikker is vast comfortabeler en geeft meer grip.

Binnenbanden zijn consumables, ik zou me er niet door laten leiden bij de keus van de buitenband

Wat wil je ermee doen? Zelfs 42 mm lijkt me smal voor een 26 inch vakantiefiets. Geef mij maar 50 mm (Big Apples?). Velgen zijn binnen grenzen niet gauw een probleem. Er zijn denk ik in werkelijkheid geen 26 inch velgen waar je niet met succes 50 mm banden op kunt zetten met 4 bar spanning.
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat je niet helemaal weet hoe het werkt met de maten van banden en velgen. Je hebt nu 26 inch velgen (ETRTO 559 is de officiele naam van deze maat). Dat is de diameter. Je velg heeft ook een breedte, en breder is in principe steviger, en laat het gebruik van bredere banden toe. Hier het schema van wat officieel kan: http://www.schwalbe.de/ger/de/technik_i ... chnikInfos
Een brede band op een smalle velg rijdt iets minder precies, en als je de band erg hard oppompt kan de velg gaan uitbuigen.
In werkelijkheid loopt het allemaal niet zo'n vaart, zolang je het niet al te dol maakt. In fietsen met 28 inch wielen is het frame vaak de beperkende factor (er moet plek zijn voor brede banden) maar in 26 inch is dat zelden een groot probleem: 50 mm past vrijwel altijd, ook met 65 mm spatborden.
De echte vraag is dus wat je wilt doen, en dus welke breedte en welk type band daarbij het meest geschikt is. Voor touren met bagage vind ik zelf in 26 inch 50 mm erg geschikt. Brede banden geven veel comfort, goed grip op minder wegdek, en hebben een hoger draagvermogen (beschermen je wielen). Wil je snel, dan kies je voor een Schwalbe Big Appple, wil je naar de andere kant van de wereld, dan kies je een Swalbe Marathon XR. Daartussenin is nog veel andere keus.
Die Perfect Moiree is naar het schijnt een behoorlijk snelle maar ook vrij kwetsbare band. Als dat is wat je zoekt, dan zijn er nog wel alternatieven. Zelf heb ik laatst een stelletje zondagse banden voor tochten zonder (veel) bagage besteld: Panaracer Pasela TG 26x1.75. Als je nog sneller wilt (ik denk het snelste wat er is), en bandenplakken minder erg vindt, dan is er ook nog de Panaracer Highroad in 26x1.5 en 26x1.75, ook als nog lichtere vouwband. Zonder lekbescherming of wat dan ook, maar heel soepel en snel. Een minder extreme keuze is de Marathon Racer 26x1.5.
Wim

Marten, Willem,
Bedankt voor jullie antwoorden. Geeft weer stof tot nadenken.
@ Willem: naar een dergelijk schema was ik op zoek
Groet, Edvard

Dank. Maar wat voor velgen heb je dan (zijn ze heel erg smal en licht?) en wat wil je doen met deze banden? Het mooie van 26 inch wielen is dat je door de enorme bandenkeuze het karakter van je fiets enorm kunt veranderen, en dat voor een heel breed bereik (met als enige echte grens dat dit voor echt wegracen niet de ideale maat is).
Wim
p.s. brede banden hoeven geen hogere rolweerstand te hebben dan smallere. Integendeel.