Hoi Blanche,
geweldig land Cuba, heerlijk om te fietsen. We hebben 3 keer in Cuba gereisd en slechts de laatste keer met de fiets, een verademing. Zo ben je veel minder gebonden aan die Viazul bussen en hun opstapplaatsen.
Vanuit Havana gestart en via (globaal) de noordkust naar Baracoa (oosten) gefietst. Het mooiste deel vinden wij het oosten van Cuba. Zeg vanaf Puerto Padre, daar wordt het landschap afwisselender, de natuur mooier en het is rustiger. Vooral na Moa is het echt schitterend, onverhard (goed te rijden), bijna geen verkeer en heerlijk fietsen langs een schitterende palmenkust. Ten oosten van Baracoa heb je een mooie kustweg langs mooie stranden. In oktober 2006 konden we slechts fietsen tot Yumuri, daarna was het gebied afgesloten voor buitenlanders. Hoe de situatie nu is weet ik niet.
Het deel na Cardenas t/m Moron was ook leuk, wel iets drukker maar heel leuk waren de ontmoetingen met de Cubanen en hier waren weinig toeristen. Vanaf Remedios kun je over een weg (enkel 45 km) die in de zee is aangelegd naar een droomstrand (beetje toeristisch), Cayo Santa Maria. Hier zou je een kamer kunnen huren (ik geloof $ 50,-).
In de volgende gebieden hebben we niet gefietst maar zou ik zeker niet overslaan. West Cuba, via Salto Soroa naar de noordkust en vandaar uit richting westen naar Puerto Esperanza (uitgestorven vissersplaatsje) en dan naar het zuiden naar Vinales. Schitterende landschappen. Bahia Santa Lucia (iets westelijker dan Puerto Esperanza) stelt niet veel voor.
Vanaf Santa Clara naar het zuiden door de Sierra del Escambray naar Trinidad. Die laatste plaats is wel erg toeristisch maar in de vroege ochtend en 's avonds is het nog wel te doen. Het plaatsje is erg opgeknapt, misschien teveel, maar wij vonden het erg aardig en gezellig. Strand dichtbij en leuke snorkel mogelijkheden. Naar het oosten via de Valle de los Ingenios, veel suikerrietplantages, mooi landschap en leuke dorpjes.
Santiago de Cuba, mooie muziek en historie. Ten westen ervan ligt de Sierra Meastra, veel wandel mogelijkheden en afgelegen dorpjes.
Het mooiste in Cuba vonden we steeds de spontane ontmoetingen en uitnodigen van de Cubanen die we onderweg tegen kwamen. En gelukkig fietsen de Cubanen op het platteland (noodgedwongen) veel, leuk om een praatje te maken terwijl je fietst. Daarnaast natuurlijk de muziek, rum, domino en de postieve instelling van velen.
Ga je het hele eiland rondfietsen? Wanneer je onvoldoende tijd hebt om het eiland rond te fietsen zou je ook vanuit Baracoa het vliegtuig terug naar Havana kunnen nemen (ca. $ 100,- enkel) en dan een rondje in het westen fietsen.
Ik wens je heel veel plezier en geniet met al die Cubanen. O ja, ik zag dat je nog een vraag had gesteld over een GPS meenemen naar Cuba toe. De fietsreisorganisatie Globalcyclist organiseert reizen in Cuba met GPS, misschien zou je hen eens kunnen vragen.
groeten Marcel