Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsplaats reserveren op TGV vanuit Belgie. - Forum Wereldfietser

Fietsplaats reserveren op TGV vanuit Belgie.

Voor enkele maanden kocht ik een treinticket in een Belgisch station voor de TGV van Lille naar Dax.
Nu zou ik graag mijn fiets meenemen zonder deze in te pakken maar in Belgie is het onmogelijk om een fietsplaats voor €10 te reserveren op deze trein.
Wie weet hoe ik toch zonder eerst naar Lille te gaan een fietsplaats kan reserveren (eventueel per telefoon?)
Bedankt voor de hulp! :D

Ik heb wel eens een huilende klant in de winkel gehad. Zij mocht haar ingepakte fiets niet meenemen op de TGV. Gewoon een militante conducteur. Dus verifieer even of het wel werkelijk kan!

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... _frankrijk

Eric Schuijt schreef:Ik heb wel eens een huilende klant in de winkel gehad. Zij mocht haar ingepakte fiets niet meenemen op de TGV. Gewoon een militante conducteur. Dus verifieer even of het wel werkelijk kan!

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... _frankrijk
Nogmaals:
er zijn TGV's waarin fietsen onverpakt en ongedemonteerd meekunnen. Wel reserveren en 10 Euro betalen. De fietsplaatsen zijn in rijtuig 8.
Er zijn ook TGV's waarin fiets alleen verpakt en gedemonteerd meekan. Het pakketje mag niet langer zijn dan 120 cm en moet passen in het bagagerek.
Er is een kantoor van de Franse Spoorwegen SNCF in Brussel.

een ticket persoon+fiets kan je enkel in de franse stations (rijsel bv) of in de tgv-shop van brussel verkrijgen.
ik heb hier ook al slechter ervaringen mee :)
de enige oplossing die ze me voorstelden was de fiets volledig demonteren.

ik heb em met karton omhuld, de wielen en pedalen erafgehaald, en zo de TGV opgesmokkeld (gratis).
als je snel opstapt, is er naast de deuren genoeg ruimte om je fiets op z'n kop te plaatsen, wij kregen er zelfs 2 fietsen tussen, en niemand die een opmerking maakte !
dus gewoon proberen zou ik zeggen.

harpastum schreef:een ticket persoon+fiets kan je enkel in de franse stations (rijsel bv) of in de tgv-shop van brussel verkrijgen.
ik heb hier ook al slechter ervaringen mee :)
de enige oplossing die ze me voorstelden was de fiets volledig demonteren.

ik heb em met karton omhuld, de wielen en pedalen erafgehaald, en zo de TGV opgesmokkeld (gratis).
als je snel opstapt, is er naast de deuren genoeg ruimte om je fiets op z'n kop te plaatsen, wij kregen er zelfs 2 fietsen tussen, en niemand die een opmerking maakte !
dus gewoon proberen zou ik zeggen.
Bij het smokkelen van een fiets ben je afhankelijk van de dienstdoende treinbegeleider/conducteur. Is die niet in de juiste stemming, dan loop je kans dat je fiets pardoes de trein wordt uitgezet, als hij niet in het bagagerek past.
In meer dan de helft van de TGV's die vanaf Rijsel vertrekken kan de fiets onverpakt en ongedemonteerd mee. Er zijn in die treinen speciale fietsplaatsen in rijtuig 8 (de ingang geheel aan de kop of de staart van de trein). Wel reserveren voor 10 Euro.
In de dienstregeling van de SNCF kun aan een fietspictogrammetje zien of de fiets meekan. Zie: www.velo.sncf.com

In Nederland is er natuurlijk de Treinreiswinkel waar je de kaartjes kunt kopen en kunt resereren.: www.treinreiswinkel.nl

ok het is dan wel heel belangrijk op het ticket fietS + persoon SAMEN te kopen,a nders riskeer je dat je en volledig nieuw ticket moet betalen.
de ruimte naar de deur staat trouwens aangeduid als bagageruimte (dus het is niet helemaal illegaal) , maar het is wel de enige plek waar een niet-gedemonteerde fiets (alleen wielen eraf) in past.

harpastum schreef:ok het is dan wel heel belangrijk op het ticket fietS + persoon SAMEN te kopen,a nders riskeer je dat je en volledig nieuw ticket moet betalen.
de ruimte naar de deur staat trouwens aangeduid als bagageruimte (dus het is niet helemaal illegaal) , maar het is wel de enige plek waar een niet-gedemonteerde fiets (alleen wielen eraf) in past.
Zie de regels van de Franse spoorwegen SNCF op hun site. Fietsen moeten in de TGV's zonder fietsplaatsen verpakt in het bagagerek gelegd worden dat 125 lang is!