Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tweede fietsvakantie - Forum Wereldfietser

tweede fietsvakantie

Ik ga in augustus op mijn 2e fietsvakantie. Ik ben op mijn 16e met een vriend (op onze stadsfietsjes) van Weesp aan een fietsvakantie begonnen. We zijn naar belgië gefiets en toen via sint truiden, luik, bastogne, luxemburg-stad. Daarna zijn we frankrijk in geweest tot vlak boven metz en toen naar het westen en halverwege belgië recht omhoog weer nederland in.

Dit jaar willen we weer op fietsvakantie gaan. Deze keer 18 jaar oud en wat wijzer. We hebben nu beide een goede racefiets. We zijn opzoek geweest naar het juiste materiaal. We hebben een mooie 2persoons ligtgewicht tent van slechts 950 gram, betere rugtassen en ga zo maar even door. Tevens werkt die vriend nu bijna een jaar bij een fietsenmaker en is dus behoorlijk handig met fietsen geworden.

Waar we nog niet helemaal over uit zijn is het eten/koken. De vorige keer hadden we een hoop troep mee die we niet gebruikten (en dus alleen maar voor extra volume en gewicht zorgde). Deze keer willen we dat beter aanpakken maar we weten niet precies hoe. We willen alles zo compact en zo ligt mogelijk houden omdat we geen bagagedragers hebben (alle bagage gaat in de rugtassen). Ook willen we zo'n add-on bagagedrager alleen gebruiken als het echt noodzakelijk is. Ik weet ook dat de juiste maaltijd enorm belangrijk is bij fietsvakanties. Ik wil dus ook goed te eten hebben tijdens de vakantie. Mijn vraag is dus: Wat is DE manier om weinig kookgerei mee te nemen, en toch ervoor te zorgen dat je goede maaltijden hebt?

kort door de bocht, sparen en uiteten gaan...

maar je komt ook al een behoorlijk eind met een erg compact brandertje, ditto pannetje en iedere dag naar de super.

Maar waarom toch niet een klein dragertje achter monteren? Voor mtb in de alpen zou ik ook voor een kleine rugzak gaan (maar dan wel overnachten in een hut) een klein dragertje met 2 tassen is zo enorm veel comfortabeler en kun je net dat kleine beetje extra mee nemen als een kleine kook uitrusting.

Heb zelf "genoeg" ervaring hoe het fietsen is van een behoorlijke afstand met rugzak... prefereer toch echt een stel fietstassen.

Bas

Ik was zelf inderdaad van plan om een brandertje mee te nemen. Je hebt ook van die maaltijden in een zakje waar je alleen maar kokend water bij hoeft te doen. Deze fietsvakantie gaat ook de alphen in. Kan ik voor mezelf concluderen dat een klein gasbrandertje met een pannetje het beste is? Aangezien ik student ben heb ik niet superveel geld over :lol: .

Overnacht in jeugdherbergen waar je gebruik mag maken van de keuken. Maar helaas zijn die er niet veel (meer) denk ik. De term die gebruikt wordt op de site van hostelling international is 'Self-catering kitchen'. Ik heb daar niet kunnen ontdekken of je de hostels met zo'n keuken eruit kunt filteren. Of kijk op StayOkay.

Tja, droogvoer mee slepen, dan moet je wel een behoorlijke hoeveelheid mee nemen, ongeveer 1 zakje pp en water.... en je moet toch ook al naar de winkel voor de rest van je eten (brood ed) dus ik verkies eens perdag naar de super boven teveel droogvoer mee slepen. Namen zelf altijd een zakje of 2 a 3 pp mee voor een 3 weken tocht (voor als er geen super is oid).

Zelf zou ik dus nog eens denken aan een klein dragertje als ik jou was....

Mes bien,

klein brandertje kost ook niet alles (maar je moet ook brandstof mee nemen) een klein brandertje weegt zo rond de 85 gram en doet iets van 25 a 30 euro, komt er nog een pannetje en gas bij.. spork om mee te eten.

Bas

Ik zou altijd een achterdrager nemen. Van een rugtas wordt je doodmoe. De goedkoopste stijve achterdrager is nog altijd de Blackburn EX, voor een euro of 30. En monteer de breedste en stevigste banden die op die racefiets passen (Schwalbe Marathon 28 mm?).
Heel lichte, goedkope en compacte branders zijn ofwel gasbranders, die je voor een euro of 30 koopt (neem wel een goed windscherm mee), en die samen met dat windscherm misschien 150 gram wegen (plus tankje), of voor hetzelfde geld ultralight spiritusbranders zoals de Clickstand: http://www.clikstand.com/home.htm. Het voordeel van die laatste is dat ze beter branden in een storm, maar het nadeel is dat ze meer brandstof gebruiken (en daar gaat het echte gewicht in zitten). Titaniumpannen zijn duur en licht, maar geleiden de warmte zoveel minder goed dat je meetbaar aardig wat meer brandstof verbruikt (en dat moet je ook weer meeslepen). Ideaal voor de typisch Amerikaanse hike van twee nachten in het weekend, maar minder bij een lange tocht.
Als het voor twee personen wat meer mag wegen, dan is de combinatie van een Trangia 25 pannen en windscherm set met een Optimus Nova+ brander erg mooi en compact maar duur en 1100 gram zwaar. Dat wordt dan wel het echte koken.
Wim

Als we niet uit eten gaan, gebruiken we een licht Twister 270 brandertje van Campingaz, dat je van het tankje kunt losschroeven en weinig plek inneemt.
Wat het eten betreft: in elke supermarkt kun je tegenwoordig prima kant en klare of bijna kant en klare maaltijden kopen, zoals potten pastasaus (of desnoods zakjes die je met water moet verdunnen, veel lichter natuurlijk maar ook veel minder lekker); doe er wat plakken spek (vacuum in het koelvak, blijft zeker een dag goed) bij voor de bite, koop een pak pasta en daarbij nog een komkommer en wat tomaten of een zak kant en klare sla met wat slasaus (in het buitenland ook vaak in de koeling in kleine verpakking), dan nog een flannetje, een mousse of een ile flottante en je hebt een prima en spotgoedkope maaltijd voor twee waarvoor je slechts één pan nodig hebt, al is het wel handig een bakje voor de sla te hebben (bord kan ook).
Hoi Jarno,

Neem wat gevriesdroogde groente mee als je met brander gaat. En een beetje kruiden. Als je dan onderweg rijst of pasta kunt krijgen, kan je het simpel houden, maar ook lekker.
Kook je rijst heel even en zet het erna in je slaapzak, dat spaart brandstof. Wel zorgen dat er iets om de pan zit en je je slaapzak niet molt.

Succes!

Groetjes Jis