Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ! TKG: fietshoes (2x) ! - Forum Wereldfietser

! TKG: fietshoes (2x) !

Hoi,

begin augustus vertrekken mijn vriendin en ik per fiets (Koga Traveller/Gazelle Kathmandu) naar Portugal. We hebben al heel wat gezocht naar goede info wat betreft fietshoezen. Ook op dit forum vonden we totnogtoe heel wat uiteenlopende meningen als het aankomt op fietstransport per vliegtuig.

We hebben dus nog enkele vragen:

1. waar vinden we (BE/NL) een degelijke fietshoes (uiteraard aanneembaar voor de vliegtuigmaatschappijen) ?

2. hoe compact is zo'n transporthoes? Neemt het een halve/hele tas in beslag (bv. een front-roller) ?

3. hoeveel mag zoiets kosten?

4. worden deze hoezen ook te huur aangeboden voor kortere periodes? Is er eventueel iemand van jullie die 2 fietshoezen wil uitlenen/verhuren in augustus?



Als deze vragen al een antwoord hebben gekregen op dit forum, mag je steeds de link even geven :)

Alvast hartelijk bedankt!

Groeten,
Joris

bedankt voor je snelle antwoord! Is dit type hoes werkelijk geschikt om de fietsen mee op het vliegtuig te nemen?
want, als je deze recentie bekijkt ( http://www.bike4travel.nl/product_revie ... 00cf3114f7 )... positief is anders hé

nogmaals: bedankt ;)

JorisG schreef:bedankt voor je snelle antwoord! Is dit type hoes werkelijk geschikt om de fietsen mee op het vliegtuig te nemen?
want, als je deze recentie bekijkt ( http://www.bike4travel.nl/product_revie ... 00cf3114f7 )... positief is anders hé

nogmaals: bedankt ;)
Ik zou die reactie niet al te zwaar nemen. Is een reactie van slechts een individu. Kent volgens mij de VK-hoes niet. Voordeel van de VK-hoes is, dat je er allerlei beschermend materiaal kunt instoppen. Op de luchthaven van aankomst gaat dat in de afvalbak (het stort). Je vouwt de hoes klein tot een A-viertje, dat je makkelijk meeneemt op je fiets. Voor vertrek van de vlieger naar huis zoek je weer wat karton en bubbeltjesfolie bij elkaar en daarmee bescherm je de edele delen van je fiets.

IK ben het met Bert eens. Hoewel ik - anders dan Bert - voor de heenreis meestal de voorkeur geef aan een doos, heb ik de fietshoes verschillende keren op de terugreis gebruikt. No problem. Het is wel een goede tip om je achterwiel vast te binden. Het argument dat de bagagesjouwers niet zouden kunnen zien hoe ze de fiets op kunnen tillen, is m.i. onzin.

Gerd

dus, een lichte plastic hoes (zoals bv. deze groene via bike4travel) is voor de vliegtuigmaatschappijen voldoende (als de pedalen eraf/naar binnen staan, het stuur een kwartje wordt gedraaid en vaak ook het voorwiel wordt gedemonteerd) ?? Ik heb altijd gedacht dat de fiets compleet bedekt moet zijn (in een stevige hoes of fietsdoos). Dit is dus niet het geval?


Waar ik enorm over verbaasd ben is het feit dat de vliegtuigmaatschappijen zelf bitter weinig concrete info kunnen geven over het verpakken van fietsen. Dan denk je "okee, dan beslissen we zelf maar" (zoals bv. deze lichte hoes te verkiezen, eventueel het voorwiel met ty-wraps rond het kader, bepaalde "edele delen" :) nog beter te beschermen etc)... en dan kom je waarschijnijk toe op de luchthaven en dan krijg je te horen dat de fiets zo niet mee kan....

Hebben jullie zelf deze hoes al gebruikt?


Bedankt!

JorisG schreef:dus, een lichte plastic hoes (zoals bv. deze groene via bike4travel) is voor de vliegtuigmaatschappijen voldoende (als de pedalen eraf/naar binnen staan, het stuur een kwartje wordt gedraaid en vaak ook het voorwiel wordt gedemonteerd) ?? Ik heb altijd gedacht dat de fiets compleet bedekt moet zijn (in een stevige hoes of fietsdoos). Dit is dus niet het geval?


Waar ik enorm over verbaasd ben is het feit dat de vliegtuigmaatschappijen zelf bitter weinig concrete info kunnen geven over het verpakken van fietsen. Dan denk je "okee, dan beslissen we zelf maar" (zoals bv. deze lichte hoes te verkiezen, eventueel het voorwiel met ty-wraps rond het kader, bepaalde "edele delen" :) nog beter te beschermen etc)... en dan kom je waarschijnijk toe op de luchthaven en dan krijg je te horen dat de fiets zo niet mee kan....

Hebben jullie zelf deze hoes al gebruikt?


Bedankt!
Ik heb de VK-hoes le laatste jaren o.a. gebruikt bij: Thai Airways, Singapore Airlines, Eva Airlines, China Airlines, SAS, Finnair, Adria, Iberia, BMI, Srilankan Airlines, Transavia, Cabo Verde Airlines.
Nooit moest mijn voorwiel eruit. Op de luchthavens van Malaga en Santiago de Compostela moet je fiets nu door een scan. daar schijnt je voorwiel er wel af te moeten, ander past hij niet in de scan. Als je fiets aldaar in een doos zit, moet je fiets uit de doos voor die scan.

en hoe heb je je tassen per vliegtuig vervoerd? is het zo dat je, zolang je onder het maximum-toegelaten-gewicht blijft, bv. de tassen twee aan twee vastmaakt (met ty-wraps of touw) en dan nog eens die twee aan elkaar zet zodanig dat je één bagagestuk bekomt? Stuurtas zou dan bijvoorbeeld in een rack-pack kunnen die als handbagage gebruikt wordt ?

Dit is misschien ook nog een mogelijkheid: http://images.exploder.org/gallery/albu ... .sized.jpg

Het vliegen is me niet nieuw, het "fietsvliegen" daarentegen wel :) ach, voor alles een eerste keer zeker?

Alle tips, links etc zijn meer dan welkom!

Wij hebben vorig jaar onze tassen met sjorbandjes aan elkaar vastgemaakt en deze in van die grote boodschappentassen met rits gedaan. Dit werd als een stuk bagage behandeld. onze voortassen hebben we als handbagage meegenomen. Overigens hadden we de tent tussen twee tassen in gepakt. Dit jaar hebben we een rack-pack mee waarin we de tent verpakken en nemen we dus 3 stuks bagage mee (wel aangemeld bij de luchtvaartmaatschappijen).

Vorig jaar hebben we de fietsen succesvol in dozen vervoerd. Tegen betaling en een vriendelijk woord hebben de schoonmakers op het vliegveld van Budapest onze dozen in bewaring genomen.

Dit jaar vliegen we van Dortmund naar Budapest en van Wenen naar Amsterdam, waardoor fietsdozen lastig wordt. Ook wij proberen dit jaar voor het eerst fietshoezen. Ik zag op de site van de zwerfkei hoezen van Topeak. Geen idee of dat wat is.

Wat mij opvalt is dat de VK fietshoes van onderen open is. Klopt dat? Sjor je die vast met ty-wraps of hoe doe je dat?

abennen schreef: Wat mij opvalt is dat de VK fietshoes van onderen open is. Klopt dat? Sjor je die vast met ty-wraps of hoe doe je dat?
zeer goeie vraag :D

JorisG schreef:
abennen schreef: Wat mij opvalt is dat de VK fietshoes van onderen open is. Klopt dat? Sjor je die vast met ty-wraps of hoe doe je dat?
zeer goeie vraag :D
De VK-hoes is open aan de onderkant. Dus gemakkelijk om je fiets heen te krijgen. Aan de onderkant zitten ogen. Bij de VK-hoes wordt een koortje geleverd en met dat koortjes maak je de de hoes aan de onderkant dicht. Je kunt de ogen ook verbinden met ty-wraps.


De VK-Hoes is onder andere verkrijgbaar bij
www.bike4travel.nl Capelle aan den IJssel (bij Rotterdam)
www.bikefeeling.nl Oudenbosch (bij Roosendaal)
www.sneltweewielers.nl Utrecht
www.vakantiefietser.nl Amsterdam

Helaas weet ik geen verkooppunt in Belgie

Ook Hallfords verkoopt VK-hoezen, maar dat is een goedkopere en minder sterkere uitvoering.

Succes.

JorisG schreef: Waar ik enorm over verbaasd ben is het feit dat de vliegtuigmaatschappijen zelf bitter weinig concrete info kunnen geven over het verpakken van fietsen. Dan denk je "okee, dan beslissen we zelf maar" (zoals bv. deze lichte hoes te verkiezen, eventueel het voorwiel met ty-wraps rond het kader, bepaalde "edele delen" :) nog beter te beschermen etc)... en dan kom je waarschijnijk toe op de luchthaven en dan krijg je te horen dat de fiets zo niet mee kan....
Hebben jullie zelf deze hoes al gebruikt?
Bedankt!
Het beste dat je kunt doen, is op de website van de airline kijken. Staat daar exact omschreven hoe je de fiets moet verpakken, dan print je die pagina uit en neemt die mee op reis. Als je de fiets op de voorgeschreven wijze hebt verpakt, sta je heel sterk tegenover het incheckpersoneel als dat moeilijk begint te doen.
Als de website geen duidelijkheid geeft, bel je de airline op (afdeling reserveringen) en vraagt naar de exacte voorwaarden voor fietsvervoer. Vraag desnoods om bevestiging per e-mail.

Zelf gebruik ik altijd de VK-hoes (gekocht bij Halfords) en die gaat al een jaar of acht mee (meer dan 20 vliegreizen). Die hoes is dus erg stevig, maar beschermt je fiets niet echt natuurlijk. Ik vouw de hoes altijd op en leg die op de bagagedrager, het gewicht en de omvang is eigenlijk te verwaarlozen. Is op reis ook als handig grondzeil tijdens lunchpauzes te gebruiken.

peter de rijk schreef:Ik vouw de hoes altijd op en leg die op de bagagedrager, het gewicht en de omvang is eigenlijk te verwaarlozen.
daar wordt verschillend over gedacht.:D Een VK fietshoes weegt 582 gram en heeft een volume van ca 2.35 liter

bert sitters schreef:
Ik heb de VK-hoes le laatste jaren o.a. gebruikt bij: Thai Airways, Singapore Airlines, Eva Airlines, China Airlines, SAS, Finnair, Adria, Iberia, BMI, Srilankan Airlines, Transavia, Cabo Verde Airlines.
Nooit moest mijn voorwiel eruit. Op de luchthavens van Malaga en Santiago de Compostela moet je fiets nu door een scan. daar schijnt je voorwiel er wel af te moeten, ander past hij niet in de scan. Als je fiets aldaar in een doos zit, moet je fiets uit de doos voor die scan.
Je moet wel een heel hoge fiets hebben wil die niet door de scan gaan op Malaga. Ik heb een randonneur met 28" wielen en een frame hoogte van 67 cm Als ik mijn zadel en stuur in de laagste stand zet kan mijn fiets DIAGONAAL door de scan.

Overigens lees ik in de hele discussie karton versus plastic hoes niets over lakschade. Mijn ervaring met alleen maar plastic hoezen is dat ik nu al, na 4 vluchten, heel veel lakschade heb aan frame en vork. Ik zit daar niet zo mee maar ik kan me voortsellen dat andere daar wel mee zitten. Misschien heeft het te maken met de luchthaven. Malaga is berucht v.w.b. schade aan fietsen

Ronald

Hoi Ronald,

Hoe verpak je je fiets in de hoes: bubbeltjesfolie o.i.d.?

abennen schreef:Hoi Ronald,

Hoe verpak je je fiets in de hoes: bubbeltjesfolie o.i.d.?
bubbeltjesfolie of karton van medium-dikte lijkt me prima. Ik denk dat op de meeste (internationale) luchthavens dit soort folie verkrijgbaar is. De dag voor vertrek wat karton verzamelen is ook een optie (ik denk aan tetra-drankverpakkingen door midden snijden en tegen het kader plakken).

Het is wel goed om weten dat het al zo vaak gelukt is met een VK-hoes (die qua aanschafprijs ook erg schappelijk zijn).

bubbeltjesfolie of karton van medium-dikte lijkt me prima. Ik denk dat op de meeste (internationale) luchthavens dit soort folie verkrijgbaar is. De dag voor vertrek wat karton verzamelen is ook een optie (ik denk aan tetra-drankverpakkingen door midden snijden en tegen het kader plakken).
En dan toch nog veel beschadiging aan frame en vork? Hm, een beetje beschadiging maakt mij niet uit. Het is een fiets en dus een gebruiksvoorwerp, maar toch...

Vorig jaar hebben wij bij een superstore papieren bordjes gekocht en deze met ducktape om de edele delen getaped. Voor de rest hebben we de doos (dit jaar dus een fietshoes) opgevuld met ballonnen :lol: . Dit laatste heeft nog heel wat discussie opgeleverd tussen mij vriend en mij, want ik had er geen vertrouwen in, maar de fietsen zijn toch aangekomen. De ballonnen waren leeggelopen, dus konden we helaas geen feestje vieren....

Moraal van dit verhaal: met een beetje creatief denken kom je een heel end....

JorisG schreef:
abennen schreef:Hoi Ronald,

Hoe verpak je je fiets in de hoes: bubbeltjesfolie o.i.d.?
bubbeltjesfolie of karton van medium-dikte lijkt me prima. Ik denk dat op de meeste (internationale) luchthavens dit soort folie verkrijgbaar is. quote]

Helaas is bubbeltjesplastic niet op luchthavens te koop. Probeer het bij kantoorboekhandels of verpakkingsmaterialenwinkels.

Hoi!

Ik heb die VK hoes op meerdere vluchten gebruikt en hij is nog steeds tip top. En je kan hem als bodemzeil onder een 1 persoonstent gebruiken :)De verladers zien tenminste dat het een fiets is en de fiets blijft verrijdbaar. Dat voorkomt dat ze er mee gaan gooien en hem onderop leggen (zoals bij een kartonnen fietsdoos die schijnbescherming biedt).

Wel pak ik alle weken delen nog extra in met bubbeltjes platisik of een beetje karton.

Fiets de wereld,
Whisky

bert sitters schreef:Probeer het bij kantoorboekhandels of verpakkingsmaterialenwinkels.
Of "doe 't zelf"- zaken.

Gerd