Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorkeur smalle fietspaden of ruilverkavelingswegen - Forum Wereldfietser

Voorkeur smalle fietspaden of ruilverkavelingswegen

Tijdens onze fietsreis door Nederland kwamen mijn vrouw en ik erachter dat de fietspaden wel erg smal worden bij tegenliggers. We hadden zo'n 75cm brede bagage(slaapzak en weekendtas) achterop. We ontdekten dat die 'ruilverkavelings"weggetjes breed genoeg zijn, waardoor je lekker naast elkaar kunt fietsen.

'Welke voorkeur hebben de wereldfietsers tijdens hun tochten(uitsluitend als beide mogelijkheden voorhanden zijn, natuurlijk)?

Ik rij heel veel in mijn eentje, dus dan is de vraag of je wel naast elkaar kan fietsen niet zo van belang.

Maar als het landschap waar ik in rij mij laaft dan maakt het me niet uit hoe breed of smal de weg is. :wink:

Maakt mij niet zoveel uit als ik alleen fiets. Als ik met mijn vriendin fiets fietsen we weinig naast elkaar dus nog steeds geen probleem... :)

Ik heb ook geen voorkeur zolang het maar rustig is :wink:

Naar mijn idee zijn de fietspaden in NL helemaal niet zo smal, zeker vergeleken met sommige buitenlanden (Belgie bijvoorbeeld). Maar eigenlijk denk ik dat niet veel vakantiefietsers naast elkaar rijden, achter elkaar is echt veiliger, zeker buiten NL. Misschien minder gezellig, maar dat probleem kennen wij zelf niet meer, wij rijden tegenwoordig tandem....

Roef

Rongyos schreef:Naar mijn idee zijn de fietspaden in NL helemaal niet zo smal
Bij de paadjes op de Veluwe heb je links en rechts ongeveer een foutmarge van 15 cm voordat je in de problemen raakt. Aan één kant bestaan die problemen vaak uit paaltjes die niet aan de kant gaan.
Ja als het drukke wordt vindt ik die paadjes ook niet zo fijn.
Ik geef de voorkeur aan wegen van 4 meter breed met veel bochten. Auto's kunnen daar niet hard en komen er daarom niet zo veel en je hebt dus geen fietspaden nodig.
Leon

Rongyos schreef:...maar dat probleem kennen wij zelf niet meer, wij rijden tegenwoordig tandem....
:D :D :D

De grijze golf zou gedwongen moeten worden te gaan tandemmen. Je moest eens weten hoe link je soms moet manoevreren rond alle kakelende plukjes ouderen op de fiets. Veel linker nog dan de stuntende schoolfietsers. :wink:

Zeker niet op de fietspaden langs N-wegen :evil:

Ach, grijze golf (jammer dat we hier geen avatar hebben). Door de gezondheidseconomie achter de geraniums vandaan gejaagd weten we ons weer relaxed (term uit onze jeugdjaren) bezig te houden en mopperen hoogstens over jongeren die haast hebben om hun te ver verwijderde einddoel te halen ... :lol: :roll:
Overigens fietsen wij meestal achter elkaar waarbij de langzaamste voorop rijdt om het tempo aan te geven

Wij hebben geen voorkeur, zolang de wegen of fietspaden maar rustig zijn. Omdat de fietspaden in't algemeen te smal zijn om naast elkaar te rijden en je op de ander wegen onverwacht ingehaald kan worden door een automobilist rijden we eigenlijk nooit naast elkaar. We vinden het veiliger om achter elkaar te fietsen.

Ronald

Rachel schreef:
Rongyos schreef:...maar dat probleem kennen wij zelf niet meer, wij rijden tegenwoordig tandem....
:D :D :D

De grijze golf zou gedwongen moeten worden te gaan tandemmen. Je moest eens weten hoe link je soms moet manoevreren rond alle kakelende plukjes ouderen op de fiets. Veel linker nog dan de stuntende schoolfietsers. :wink:
Nou heb ik al grijze haren zo ongeveer vanaf mijn 25e... vanaf welke leeftijd behoor je tot die golf? :lol:

Schlauch schreef:Concentreer je op je eigen rijstijl. Op tijd bellen, niets aan de hand.
Uiteraard heb ik alleen invloed op mijn eigen rijgedrag. Rijstijl vind ik hier een overdreven begrip.

En juist wanneer je op wat voor een manier dan ook een signaal geeft dat je nadert en eventueel zou willen passeren wanneer het mogelijk is, levert dát in het rijdende kippenhok vaak enorm tumult, verwarring en zulke paniekreacties dat ik het nu maar achterwege laat. Het werkt niet. Blijkbaar is dat niet jouw ervaring. :roll:

Haike schreef:Nou heb ik al grijze haren zo ongeveer vanaf mijn 25e... vanaf welke leeftijd behoor je tot die golf? :lol:
Mijn buurman zegt altijd 'ik heb een grijze Golf' als hij 's zaterdags zijn bolide poetst.
Ik heb dit begrip niet bedacht. Volgens mij is niet zozeer de haarkleur doorslaggevend als toelatingscriterium als wel de leeftijd. Je moet je minstens in de derde of vierde levensfase bevinden, heb ik begrepen. :wink:

Rachel schreef: Mijn buurman zegt altijd 'ik heb een grijze Golf' als hij 's zaterdags zijn bolide poetst.
Ik heb dit begrip niet bedacht. Volgens mij is niet zozeer de haarkleur doorslaggevend als toelatingscriterium als wel de leeftijd. Je moet je minstens in de derde of vierde levensfase bevinden, heb ik begrepen. :wink:
Mijn buurman heeft een auto die steeds minder waard wordt - inflatiegolf..... :)

Rachel schreef:

De grijze golf zou gedwongen moeten worden te gaan tandemmen
Het is altijd de heren voorop, en de beide echtgenotes die daar achteraan fietsen. Ik zie niet dat tandems daar verandering in brengen
:D

Schlauch schreef:
Rachel schreef:.....zou gedwongen moeten worden
Concentreer je op je eigen rijstijl. Op tijd bellen, niets aan de hand.
En dan maar afwachten of er op die bel wordt gereageerd. En vooral HOE. Want één van de voorkeursreacties (naast "straal negeren") is te gaan omkijken en tegelijk naar links uit te wijken :?

Go with the flow...

Haike schreef:Go with the flow...
Dat schiet lekker op... :P

Toen de snelweg A-1 (Amsterdam-Amersfoort) nog niet "om noord" langs Naarden-Vesting bestond, lag daar tussen Naarden-Vesting en de chemische fabriek (richting Huizen) een hoge dijk met een allersmalst fietspad dat ik ooit heb gekend: ca. 20 cm breed! Links en rechts een steile talud. In mijn jeugd fietste ik daar vaak en heb er een foto van. Helaas is een deel van de dijk nu opgeruimd ten behoeve van het vele CO-2 uitstotende blik dat hier langs raast.

De voorkeur gaat uit van zo smal mogelijk. Daar kom je er niet veel van tegen. Ons inzien zijn de meeste fietspaden van die breedte dat er twee fietsen, soms drie, naast elkaar kunnen. Als je dan als koppel naast elkaar fietst en er komt een koppel tegenliggers aan, dan zal van een koppel de een achter de ander moeten fietsen om te kunnen passeren. En ik heb het gevoel dat ik altijd degene ben die in de remmen moet en nooit eentje van het tegemoet komende koppel 8) En de blik die je dan krijgt van de buitenste rijder is er echt een van "Aan de kant! wij fietsen hier! Misschien kruip ik wel te vroeg achter mijn voorganger maar toch. Nu wil ik niet iedereen over een kam scheren maar valt me wel op, dat als ook de tegenliggers achter elkaar gaan, er meestal een vriendelijke groet plaats vind.