Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oost-Europese treinen - Forum Wereldfietser

Oost-Europese treinen

Wie heeft er ervaring met het meenemen van een fiets in de trein in de voormalige Sovjet-Unie? Het gaat mij vooral om Wit-Rusland, Letland en Litouwen, maar ervaringen in bijv. Oekraïne of Rusland zijn ook welkom, want de treinen en de regels verschillen geloof ik niet zoveel.

Ik lees overal verschillende dingen.
Ik heb begrepen dat je volgens de officiële regels een fiets mee mag nemen, als je hem verpakt en kwijt kunt op de gebruikelijke bagageplekken, en je totale bagagegewicht niet boven de 36 kg uitkomt. Minder dan 36 kg inclusief fiets lukt me nooit, maar afgezien daarvan zie ik het ook niet zo zitten om in m'n eentje met een verpakte fiets en alle tassen los te moeten rondsjouwen en de fiets op de bagagerekken boven de slaapplaatsen te tillen.
Maar ergens anders las ik dat het in Letland en Litouwen best mogelijk is om je fiets gewoon in het gangpad of het halletje neer te zetten. En ik kreeg de indruk dat iets dergelijks in Wit-Rusland ook wel mogelijk is op de regionale boemeltjes, maar niet op de lange-afstandstreinen.

Dus ik heb een paar opties bedacht om vanuit Wit-Rusland weer thuis te komen (voor terug fietsen heb ik de tijd niet :wink: ), maar ik weet niet van allemaal hoe haalbaar ze zijn.
1. Met regionale treinen naar Minsk, en dan de rechtstreekse trein naar Nederland.
2. Met regionale treinen naar Polen, of tot de grens en er overheen fietsen, en dan verder met treinen waar wel gewoon een fiets in meemag.
3. Fietsen naar Daugavpils in Letland (dat is niet zo ver vanaf mijn einddoel in Wit-Rusland) (of met de trein erheen, als dat kan), met de trein naar Klaipeda, boot naar Kiel, en vervolgens met de trein naar Nederland.

Dus graag jullie ideeën, reacties en ervaringen!

O ja, ik wilde ook nog even zeggen dat ik de afgelopen maanden regelmatig dit forum heb gelezen en er een hoop nuttige informatie heb opgedaan. Bedankt allemaal!

Dorenda

In de praktijk is het verschil vooral welke klasse je neemt. In de 2e klas (kupe) en de 1e (ljuks) is het zo goed als onmogelijk om je fiets mee te krijgen, of je moet 'm al 'op z'n Frans' verpakt hebben. In de 3e klas (platzkart) kun je de fiets, al of niet met wat discussie, meekrijgen met alleen de wielen gedemonteerd en het stuur omgeklapt. Dan past ie prima dwars over twee bagageplanken boven de bedden. Je andere bagage kun je in de hoeken en gaten stoppen. Een enkele keer moet je een klein bedrag (omgerekend enkele euros) bijbetalen vanwege 'overgewicht'. Hoe groot dit bedrag is hangt van je onderhandelingstalent af. Ik heb in de afgelopen 15-20 jaar met heel wat treinen (en bussen) gereisd in de voormalige Sovjet-Unie. Nooit moest ik m'n fiets laten staan. 1x (Moskou-Volgograd) moest ik m'n fiets in de bagagewagon zetten, een van de weinige keren dat er zo'n wagon was. En 1x werd m'n fiets in een bagageruimte in een van de wagons neergezet (Kiev-Kharkov). Beide malen luxe treinen (firmine). Alle resterende keren reisde mijn fiets boven m'n bed of als het een bus betrof in de bagageruimte.

Vorig jaar ben ik door Oekraine gefietst, en heb een aantal keer een trein genomen. Grote steden in deed ik het liefst per trein. Nergens problemen gehad, maar wel erg hoge opstappen de trein in. Als je alleen reist moet je je fiets bepakt en wel dus boven je hoofd kunnen tillen.
In de lange-afstands (dag&nacht) treinen ben ik nergens problemen tegen gekomen. Elke wagon wordt door een duo conducteurs bemand en die zijn eigen baas. Even een paar grivna (tot 10 euro voor Kiev-Lvov) in de hand drukken en verder geen probleem.
De fiets op de bovenste brits, of in de hal die niet gebruikt wordt voor in- en- uitstappen.

Ook naar en van Grodna (Wit-Rusland) gewoon de fiets meegenomen. Heb je een visum voor Wit-Rusland weten te bemachtigen? Ik heb pas terwijl ik op reis was een transitvisum weten te kopen in het consulaat van WR in Kaliningrad.

Gr Hans

Bedankt voor jullie reacties!

Ja, ik heb al een visum voor Wit-Rusland. Dat was gelukkig geen enkel probleem, want een kennis daar heeft voor een uitnodiging gezorgd.

Wat houdt "op z'n Frans verpakken" in?
Geen problemen gehad trouwens met het kwijtkunnen van de bagage van de andere passagiers doordat de fiets veel ruimte innam?

Ik moet, als ik het goed begrijp, mijn armspieren dus nog wel goed gaan trainen om m'n fiets de treinen in te krijgen... Of misschien kan ik beter dan gewoon de zijtassen er even afhalen en apart de trein in tillen. Dan moet ik ook een heel eind komen met m'n spieren zoals ze nu zijn. :)

Dorenda

bloempje schreef:Wat houdt "op z'n Frans verpakken" in?
Fiets demonteren en in een tas stoppen. Die tassen kun je in de betere fietsenwinkel kopen.
Geen problemen gehad trouwens met het kwijtkunnen van de bagage van de andere passagiers doordat de fiets veel ruimte innam?
Als je 'm goed neerlegt ligt ie over twee borden, het merendeel van de fiets hangend tussen de twee borden, hetzij boven de tafel, hetzij boven de gang. Daar ligt normaliter geen bagage.
Ik moet, als ik het goed begrijp, mijn armspieren dus nog wel goed gaan trainen om m'n fiets de treinen in te krijgen... Of misschien kan ik beter dan gewoon de zijtassen er even afhalen en apart de trein in tillen. Dan moet ik ook een heel eind komen met m'n spieren zoals ze nu zijn. :)
De gang in de trein is zo smal dat je sowieso je bagage eraf moet halen.