door
Rachel » za 21 jun, 2008 15:24
Peter Rodenburg schreef:De vraag drong zich op wanneer wordt bewerken bedriegen? Hoever mag je gaan met het digitaal bewerken van foto's? Of is alles toegestaan? Omdat het kan?
Bijzonder is dat jij het als een ethische kwestie ziet.
Volgens mij gaat het eigenlijk om de vraag òf je überhaupt de werkelijkheid kúnt weergeven. Je bent er namelijk niet eens zeker van of 'wij' allemaal wel hetzelfde zien (voelen, horen, ruiken). In die zin gaat er dus een filosofische vraag aan vooraf die men zich in de Oudheid al stelde.
In de moderne communicatietheorieën is het thema nog weer verder uitgewerkt in 'boodschapper'/'ontvanger'-termen en het medium dat er gebruikt wordt om een 'boodschap' over te brengen. Dus nog even los van de ethiek die jij aanvoert en de esthetiek die Spironski uitvoerig bespreekt.
Iemand die daar heel woest en bevlogen over kan delibereren is de filosoof Slavoj Žižek. Je vindt hem op YouTube over dit thema. Ik vind hem interessant.
Ik weet niet of jij, Peter, weleens de VK-column van Hans Aarsman leest waarin hij foto's, meestal journalistieke, analiseert en op de milimeter fileert. Na het consumeren van zijn rubriek kom ik altijd tot de conclusie: Je ziet niet wat je ziet.
Want ofwel je hebt over details in een foto heengekeken, ofwel je hebt details 'bijverzonnen' om je eigen interpretatie kloppend te maken. En, over het ensceneren van wat jij de werkelijkheid noemt heeft Joris Luyendijk weer leuke dingen gezegd. Ook hij probeert jou en mij op te voeden tot een kritische kijker en niet zomaar te geloven in wat je ziet.
Kortgezegd mag volgens mij in de fotografie als kunstzinnige uiting alles. Daarin moet het bedriegen of het manipuleren van de zintuigen juist tot kunstvorm worden verheven. In de journalistieke fotografie moet je jezelf opvoeden tot kritische kijker en geldt het credo 'Geloof niet alles wat je ziet'.