Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd bij fietskeuze - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd bij fietskeuze

Ik heb een tijd lang op een 'gewone' Gazelle stadsfiets rondgereden en merkte dat een van de weinige dingen in het leven die ik graag in hoger tempo doe, fietsen is.
Nu mijn Gazelle gestolen is ben ik op zoek naar een sportieve fiets om kilometers mee te maken, voornamelijk weg en (omgeving Arnhem) af en toe wat bospaden.
belangrijk voor mijn selectie is dat ik dit jaar voor het eerst op fietsvakantie wil. het blijft in nederland, vrij kleinschalig maar er moeten dus wel fietstassen e.d. op kunnen.
Ik heb een aantal posts gelezen over crosshybrides en ik denk dat dit het soort fiets is waar ik naar zoek.

Mijn budget is ongeveer 600,- euro en ik hoop daarvoor te krijgen:
-compleet deore afgemonteerd
-geschikt om vakantiebagage mee te nemen (max. belasting?)
-v-brakes (schijfremmen aan dit budget zullen kwalitatief minder zijn dan v-brakes)
-bij een verende voorvork: lockout mogelijkheid

Welke eisen er aan een fiets worden gesteld bij vakantiegebruik weet ik niet zo goed. Ik ga geen reis om de wereld maken maar wil wel fijn met bagage kunnen fietsen.

Ik ben zelf reeds de volgende fietsen tegengekomen:

Stevens City Flyer, 649,- specificaties
Afbeelding

In hoeverre beinvloeden de nexus-naaf en het niet-zo-rechte stuur de sportieve inslag van de fiets?

Stevens X5, 599,- specificaties
Afbeelding

Deore voor en achter, Alivio naven, Suntour voorvork

Gazelle XR2, 669,- specificaties
Afbeelding

Deore LX achter, Deore voor, Suntour vork, wel aan de top van mn budget.

Cube LTD CL Pro, 549,- specificaties
Deore voor en achter, naven etc mindere kwaliteit? Goede prijs.
Afbeelding


Ik heb ook nog gekeken naar de trek 7.3 FX, een fitnessfiets zonder verende vork, met deore achter, a 499,-
Afbeelding

Is dit type meer of minder geschikt voor mijn eisen of maakt dit nauwelijks uit?
Maarten_ schreef:Mijn budget is ongeveer 600,- euro en ik hoop daarvoor te krijgen:
-compleet deore afgemonteerd
-geschikt om vakantiebagage mee te nemen (max. belasting?)
-v-brakes (schijfremmen aan dit budget zullen kwalitatief minder zijn dan v-brakes)
-bij een verende voorvork: lockout mogelijkheid

Stevens City Flyer, 649,-
In hoeverre beinvloeden de nexus-naaf en het niet-zo-rechte stuur de sportieve inslag van de fiets?
Hoi Maarten,
In aanvulling op het vele wat op dit forum te vinden is:
Van een Nexus naaf krijg je spijt zodra het heuvelop gaat in de Ardennen: niet genoeg lichte verzetten. Het niet rechte stuur is prima, zolang je er geen bar-ends op wil zetten.
Wat weeg je en hoe groot ben je? Als je zwaar en groot bent (>= 80 kg, 1,80 m) kan de mindere stijfheid van een crosshybride een slap stuurgedrag geven zodra je er bagage op monteert.
Wat je zoekt is een eenvoudige fiets waarbij je probeert te vermijden te betalen voor een verende vork (goedkope verende vorken zijn niet aan te raden) of fantasie-spaakpatronen (neem een 36 sp. achterwiel) of extra lichte componenten (je wilt stevige spullen, je hoeft geen wedstrijd te winnen).
Je zoekt overigens ook nog een bagagedrager, die zit bij de prijzen niet inbegrepen.
[reclame]Struin eens rond op de site van www.re-cycle.nl, die hebben veel fietsen in bijna jouw prijsklasse en zijn dichtbij[\reclame]
Succes,
Leon
Leon

Hoi Maarten,

Ik rijd nu op een crosshybride uit hetzelfde prijssegment rond. Een Focus Blue Ridge. (Hoewel, zelfde prijssegment, inmiddels zitten er spatborden, bagagedragers voor en achter, standaard, bar-ends, sloten, verlichting enz op gemonteerd en ben je weer een paar honderd euro verder.) Op zich prima fietsen om 'op te tuigen' en mee op vakantie te gaan.

Grootste minpunt aan mijn fiets vind ik op dit moment de geveerde voorvork. In dit prijssegment is dit een gadget i.p.v. iets wat een daadwerkelijke meerwaarde heeft. Sterker nog, ik heb er meer last van dan voordeel. Ik denk dat je met een bandenmaat van 42/622 voldoende comfort hebt en wil je wat meer dan kan je wellicht nog een maatje breder monteren.

Wil je een voordrager monteren en kom je toch bij een fiets met een geveerde voorvork uit, let er dan op dat de vork oogjes heeft om een drager aan te kunnen monteren.

Verder denk ik dat je qua crosshybrides in jouw prijssegment een hoop fiets kan kopen. Met een beetje goed shoppen kom je misschien zelfs wel aan Magura remmen en LX afmontage.)

Ik zou ook proberen met de draaiende delen zoals de naven op Deore niveau te gaan zitten....

Hoi Maarten,

De laatste fiets heb ik kort geleden getest. Als je mij een mailtje stuurt kan ik je het testrapport toesturen. Wellicht heb je er wat aan. Succes met je keuze.

Groet,
Marco

mijn vriend heeft dezelfde cube als jij aan geeft als optie. hij had ook dezelfde wensen ten opzichte van de fiets. en, hij is er zeer tevreden er mee. over 2 weken stappen wij voor het eerst op de fiets voor een fietsvakantie, dus we weten niet hoe dat is, maar voor woon/werkverkeer en crossen door de bossen vindt hij het geweldig!
morgen halen we onze fietsen op bij de winkel van de onderhoudsbeurt en alle poespas zoals bar-ends en bagagedrager (achter) etc. Er komen na aanschaf dus zeker nog wat kosten bij kijken.

In deze prijsklasse krijg je vaak erg veel waar voor je geld bij Stevens en Cube. Toch is dit eigenlijk een beetje weinig geld voor een echt betrouwbare vakantiefiets. Alles minder dan een Fahrradmanufaktur T400 gaat relatief snel slijten, of zal problemen geven als je echt stevig gaat uitpakken.
Voor vakantiegebruik en snel naar het werk fietsen kun je ook denken aan een tweedehands fiets van veel beter niveau, zoals een goede (liefst stalen) Koga. Daar staan er vaak veel te koop van die soms nauwelijks gebruikt zijn, en voor duidelijk minder geld dan zo'n nieuwe crosshybride. Ik zou het wel weten.
Wim

Een Surly Long Haul Trucker kan misschien wat zijn. In Nederland duur, maar als je hem vanuit de V.S. importeert een stuk goedkoper. Ik weet niet hoevel belasting je dan moet betalen en hoe gemakkelijk je je voelt bij het kopen over internet, maar het kan een mogelijkheid zijn. Volgens mij is deze in kwaliteit vergelijkbaar met de T400.

Grappig hoe er toch al snel weer richting de Koga en duitste fietsenmakers gewezen wordt.

Zelf heb ik de afgelopen 5 jaar flinke fietsvakanties gedaan op een gazelle van €500 met Deore afgemonteerd. Geen centje pijn, of ja, een keer een gebroken spaak, maarja op een rigida setje van €90 euro is dat misschien te verwachten als je met 35 kg bagage rijdt :)

Tuurlijk is het allemaal mooi en goed spul (zit nu sinds dit jaar ook een segmentje hoger), maar zeker geen vereiste voor een leuke vakantie in Nederland/Europa !

Succes !

Mitch schreef:Grappig hoe er toch al snel weer richting de Koga en duitste fietsenmakers gewezen wordt.
Hoi!

Ik was het niet :D :oops:

Fiets de wereld (fluisterd: op een heerlijke T-400 Rohloff),
Whisky

Mitch schreef:
Grappig hoe er toch al snel weer richting de Koga en duitste fietsenmakers gewezen wordt.
Yep, Duitse fietsen zijn gewoon beter qua prijs/kwaliteit en dan kom je inderdaad snel weer in die richting.

whave schreef:
Mitch schreef:
Grappig hoe er toch al snel weer richting de Koga en duitste fietsenmakers gewezen wordt.
Yep, Duitse fietsen zijn gewoon beter qua prijs/kwaliteit en dan kom je inderdaad snel weer in die richting.
Dat kijkt me wat bout gesteld, als ik moet kiezen tussen KOGA en VSF, qua prijs/kwaliteit dan word het toch echt de KOGA...

Oeh ... fanboys :twisted:

Vergeten jullie niet het belangrijkste aan de fiets : "status" :lol:
Moet altijd erg lachen om de WT's die je tegenkomt als je een rondje nederland fietst, de meesten hebben nog nooit een gravelpad gezien !

Maar om weer even terug ontopic te komen .....
TS: lees je nog mee ?

Mitch schreef:Oeh ... fanboys :twisted:
Zou je denken?

Ik rij zelf helemaal geen KOGA, maar een merk wat je in Nederland niet of nauwelijks ziet en al zeker geen status heeft. Dus bespaar me je vooroordelen...

Dat kijkt me wat bout gesteld, als ik moet kiezen tussen KOGA en VSF, qua prijs/kwaliteit dan word het toch echt de KOGA...
Niks bout, een straatgenoot en ik kochten 4,5 jaar geleden tegelijk een fiets, hij Koga (een aanbieding), ik een Stevens. Ik vond dat hij, zelfs voor een aanbieding, teveel betaalde. We rijden beide elke dag naar ons werk, zelfde afstand. Hij heeft na 3 jaar zijn Koga vervangen voor een Trek, ik rij nog steeds op de Stevens, nooit problemen gehad. Hij wel: 2x balhoofd stuk, 3x de trapas vervangen, 2x de achternaaf vervangen en verder nog wat kleinere dingen. Ik had al een matig gevoel bij koga maar sinds de laatste jaren dus helemaal. Voor een Koga betaal je gewoon te veel. Nee geef mij maar een Duitse fiets.

Ik lees zeker nog mee. Ik ben heel blij met de hoeveelheid adviezen en het enthousiasme waarmee deze gegeven worden, heel hartelijk bedankt hiervoor!

Ondertussen kom ik vwb prijs/specificaties uit bij de Stevens X5 en de Cube LTD CL pro.

Ik begrijp dat ik voor mijn budget geen fiets krijg die speciaal is ontworpen om de wereld mee rond te fietsen. Dit is prima, want dat is mijn doel ook niet helemaal. Ik wil een goede sportieve fiets kopen voor een leuk bedrag (ik ben student en ik heb vele interesses waarover ik geld en aandacht moet verdelen).

Ik kies toch graag voor een nieuwe fiets omdat ik veel te weinig van fietstechniek weet om in de praktijk een tweedehands fiets te beoordelen. Iemand stelde voor een fiets te importeren, maar zover wil ik niet gaan in mijn zoektocht naar een mooie prijs/kwaliteit-verhouding.

In de komende week ga ik een aantal fietsenwinkels af en ik zal me daar, met de kennis die ik hier op het forum heb opgedaan in mijn achterhoofd, goed laten informeren.

Mijn interesse is aangewakkerd door alle adviezen hier op het forum en ik zal zeker blijven lezen en leren over fietsen en over reizen per fiets, zodat als ik over 5 jaar en (hopenlijk) duizenden kilometers meer budget heb voor een echte reisfiets, ik alle adviezen nogmaals kan nalopen om een segment hoger te gaan shoppen!

Ik heb het niet zo op die kale hybrides. Ze hebben nu meestal vering, en dat kun je op dit niveau missen als kiespijn. En uiteindelijk heb je toch wel een drager, spatborden (maar misschien niet) en verlichting nodig. Als je een complete fiets koopt krijg je dat voor minder geld dan wanneer je die spullen los moet kopen (en nog zelf monteren ook). Opbouwen met drager verlichting en spatborden kost al gauw 200 euro. Kijk voor de grap eens naar de Stevens fiets voor 900 euro: http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=en_US
Goeddeels Deore LX afgemonteerd, een topdrager, en idem verlichting. Die montage kost je zelf zeker 250 euro. En je ontkomt aan zo'n brakke verende voorvork.
Een alternatief is nog een klassieke Engelse randonneur als een Dawes Horizon, afgemonteerd (ex verlichting) voor ongeveer 350 pond bij de BIke Shed, of een beroemde Dawes Galaxy, voor 500 pond bij diezelfde Bike Shed (elders wat duurder). Als ik mocht kiezen voor dit budget kocht ik een Galaxy. Een goed stalen frame, een fijn racestuur, en een prima tourgeometrie. Zet er snele racebandjes op en je hebt een semiracer. Zet er 42 mm Marathoins op en je hebt een stoere tourfiets. Ik weet niet of iemand ze nog in Nederland importeert. maar je kunt ze ook uit de UK laten komen (of evenzelf gaan halen).
Wim

Kijk voor de grap eens naar de Stevens fiets voor 900 euro: http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... lang=en_US
Yep, die Stevens Randonneur is een hele goede fiets voor dat geld. Een collega fiets er nu Pau - S. de Compostella mee. Hij is zeer tevreden over deze fiets. :D

Het is enige tijd geleden dat ik hier om advies vroeg. Sindsdien ben ik bij een aantal fietsenwinkels in Arnhem en omgeving rond gaan kijken. het viel me bij enige winkels erg tegen hoe ik geholpen werd, bij een winkel heb ik een halfuur rondgekeken zonder ook maar aangesproken te worden.

ik ben uiteindelijk een Gazelle Torrente tegengekomen, die ik met korting kon kopen, aangezien het model uit productie is. Ik heb hier een achterdragertje op geschroefd, evenals een slot. Ik ben ondertussen weer terug van onze fietsvakantie. We hebben ruim 300 kilometer gefietst, wat in de ogen van de echte wereldreizigers natuurlijk niks is, maar voor mij en mijn vriendin was het een aangename kennismaking van het reizen/kamperen met de fiets.

Ook na de vakantie zijn de eerste sportieve kilometers gemaakt op de veluwe en hoewel het algemeen wegkilometers zijn, ben ik met het hobbelige asfalt en de vele kuilen toch wel blij met de verende voorvork.

ik wil iedereen langs deze weg bedanken voor de adviezen! Ik ben zeker enthousiast geworden voor het reizen op de fiets en wellicht vraag ik jullie over enige tijd de oren van het hoofd!

Dit is em trouwens in vakantie-outfit:
Afbeelding

Mitch schreef:Oeh ... fanboys :twisted:

Vergeten jullie niet het belangrijkste aan de fiets : "status" :lol:
Moet altijd erg lachen om de WT's die je tegenkomt als je een rondje nederland fietst, de meesten hebben nog nooit een gravelpad gezien !
Oeh... snobs! :twisted:

.tsooJ