Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Framerate vs slope - Forum Wereldfietser

Framerate vs slope

Hallo,

Ik wil een nieuwe racefiets kopen. Framemaat is 56. Ik heb interesse in de Orbea aqau. Nu adviseerde de fiethandelaar dat ik bij deze fiets kan voldoen met framemaat of slope 54. Kan dit verschillen per merk fiets? Is er een verschil tussen framemaat en slope? Slope betekent een buismaat met helling. Meet men dan de maat van center-center of center-top? Heb al op enkele sites gekeken maar kan hier niks van terug vinden.
royolieslagers@home.nl schreef:Hallo,

Ik wil een nieuwe racefiets kopen. Framemaat is 56. Ik heb interesse in de Orbea aqau. Nu adviseerde de fiethandelaar dat ik bij deze fiets kan voldoen met framemaat of slope 54. Kan dit verschillen per merk fiets?
reken maar!

Is er een verschil tussen framemaat en slope? Slope betekent een buismaat met helling.
slope betekent een niet horizontale bovenbuis
Meet men dan de maat van center-center
dat is italiaans
of center-top?
dat is nederlands

in plaats van naar framehoogte zou ik allereerst naar de horizontale lengte van de bovenbuis kijken

m-gineering schreef:in plaats van naar framehoogte zou ik allereerst naar de horizontale lengte van de bovenbuis kijken
Ik vraag me dan ook al bijna een decennium af hoe lang fietsmerken het blijven volhouden om de verticale maat als aanduiding te blijven gebruiken. Met de variatie in framevormen is die maat inmiddels knap onzinnig geworden.
Kennelijk hebben fietsverkopers andere argumenten.
Leon
dank voor jullie antwoorden. Heb me bij een rijwielhandel me mijn maten laten opmeten en hier is uitgekomen dat ik een fiets met een framehoogte van 56 cm en ook een framelengte van 56 cm nodig heb. (en een zadelhoogte van 74 cm. Dus als ik het goed begrijp is een slope frame van 54 cm voor mij de juiste maat? omdat hierbij nog een paar cm bijgeteld dient te worden in vergelijking tot een regulier frame? Of is een slope frame hoogte van 57 cm beter?