Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaarten schaal - Forum Wereldfietser

Kaarten schaal

Deze zomer gaan we 1500 km fietsen. Goede kaarten zijn dan natuurlijk echt nodig.

Nu heb ik hele mooie kaarten van België (fietskaart.be), maar die zijn 1:50.000. Dat houdt dus in dat elke meter kaart, 50 km in het echt is. Dus heb ik 20 à 30 meter kaart nodig, wat neerkomt op zeker 20 of 30 kaarten (ZWAAR :D ).

Deze schaal is dus niet handig op een langere fietsvakantie.

Welke schaal prefereren jullie? 1:100.000? Of toch Michelin-kaarten met 1:150.000?

Ik heb er een van 1:150 000 voor Belgie en voor Frankrijk een van 1:200 000, beiden van Michelin. Ik ben vrij tevreden over deze kaarten, ik scan ze allemaal in op A4 en zo heb ik toch een vrij gedetailleerd overzicht als ik op fietsvakantie ga.

RobinDV schreef:Ik heb er een van 1:150 000 voor Belgie en voor Frankrijk een van 1:200 000, beiden van Michelin. Ik ben heel tevreden over deze kaarten, ik scan ze allemaal in op A4 en zo heb ik toch een vrij gedetailleerd overzicht als ik op fietsvakantie ga.
Je scant ze in? En print ze in kleur uit of zo? Wat is jouw reden daarvoor? Gewichtsbesparing?

Ik vind 1:200.000 altijd een beetje te weinig informatie hebben. Eigenlijk heb ik dat ook met 1:150.000. Maar ja, het is praktisch onmogelijk om kaarten van 1:50.000 of 1:100.000 mee te sjouwen als je meer dan 1000 km fietst eigenlijk...

Ik vind 1:100.000 de ideale schaal staat bijna alles op, en als je nog fijner gaat moet je inderdaad veel kaarten meeslepen. 200.000 is ook nog goed te doen daarna vind ik het weer te grof worden. Maar alle kaarten die je niet meer nodig hebt stuur je met de post naar huis, of je geeft ze weg aan tegenliggers. En je kunt natuurlijk ook kaarten vooruit sturen door ze Post Restante te versturen naar een plaats waarvan je zeker weet dat je er toch komt. Als je daar dan op je fiets komt hoef je alleen maar naar het postkantoor om je nieuwe set kaarten op te halen, en de oude stuur je daar gelijk terug. :wink:

galois schreef:
RobinDV schreef:Ik heb er een van 1:150 000 voor Belgie en voor Frankrijk een van 1:200 000, beiden van Michelin. Ik ben vrij tevreden over deze kaarten, ik scan ze allemaal in op A4 en zo heb ik toch een vrij gedetailleerd overzicht als ik op fietsvakantie ga.
Je scant ze in? En print ze in kleur uit of zo? Wat is jouw reden daarvoor? Gewichtsbesparing?

Ik vind 1:200.000 altijd een beetje te weinig informatie hebben. Eigenlijk heb ik dat ook met 1:150.000. Maar ja, het is praktisch onmogelijk om kaarten van 1:50.000 of 1:100.000 mee te sjouwen als je meer dan 1000 km fietst eigenlijk...
Ik scan ze in en druk ze inderdaad af op kleur. Ik plan op voorhand een bepaalde route uit (waar ik onderweg nog altijd van kan afwijken binnen een bepaalde marge en wat ik meestal ook doe). Zo spaar ik inderdaad wat gewicht uit.

De ideale schaal van een kaart hang af van de gebieden, waar je doorheen fietst. In dichtbevolkte gebieden met veel wegen heb je doorgaans een kleinere schaal nodig dan gebieden die dunbevolkt zijn.
In Nederland gebruik ik 1 : 100.000 en in Spanje 1 : 400.000.

bert sitters schreef:De ideale schaal van een kaart hang af van de gebieden, waar je doorheen fietst. In dichtbevolkte gebieden met veel wegen heb je doorgaans een kleinere schaal nodig dan gebieden die dunbevolkt zijn.
In Nederland gebruik ik 1 : 100.000 en in Spanje 1 : 400.000.
Uiteraard.
Wij gaan in België en Frankrijk fietsen.

Voor België en Frankrijk heb je veel keuze. Ik zou kiezen voor 1/150000. Dan heb je normaal gezien niet te veel kaarten nodig (1-2) voor Beglië en staat er vrij vele op. Je kan ook een bepaalde route kiezen en dan heb je een boekje met kaarten voor die route.

wij gaan over 3 weken de groene route (via de nieuwe, alternatieve eiffel route) volgen. mbt tot kaarten doen wij het zo:
-in nederland volgen we de LF-route en heb ik 1 printje mee met wat knooppunten en plaatsnamen. Verder volgen we de bewegwijzering.
- in duitsland en frankrijk volgen we de boekjes van de groene route en kopen we ter plekke een michelin kaart die ons kan ondersteunen. kaart van duitsland gooien we in frankrijk weg of geven hem aan tegenliggers.

Voor Belgie en Frankrijk is 1:150.000 gedetailleerd genoeg. De laatste keer dat ik Noord-Zuid door Frankrijk fietste kwam ik er echter achter dat je dan nog steeds best wat kaarten in moet slaan.... :( Wat we in het verleden wel eens gedaan hebben is zo'n wegenatlas (Collis/michelin) kopen bij De Slegte, en de bladzijden die je nodig hebt simpelweg eruit halen en meenemen. Als je van puzzelen houdt kun je ook op de site van Michelin je route als screendumpjes bewaren en aan elkaar photoshoppen:

http://www.viamichelin.com/viamichelin/ ... ler/Cartes

Roef

Meestal zijn kaarten met schaal 1:200.000 goed genoeg. M.n. in Frankrijk. Wat wel handig is, is als er op de kaart staat aangegeven waar de hellingen zijn en hoe steil ze zijn. Dan kom je niet voor verrassingen te staan. Op internet winkels kun meestal niet vinden of dit ook op de kaarten staat. Daarom koop ik mijn kaarten bij voorkeur bij een goed gesorteerde winkel "echte winkel"

Groet, Ronald van der Perk