Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Zweden en brug Kopenhagen - Forum Wereldfietser

Zuid Zweden en brug Kopenhagen

Hoi mede-fietsers,

Binnenkort wil ik in Denemarken/Zweden gaan fietsen. Een idee is om met de trein naar Kopenhagen te gaan en dan een ronde te doen. Na wat zoeken op internet lijkt het dat je de brug naar Malmo niet over mag fietsen. Weet iemand of het veel gedoe is om met je fiets aan de andere kant te komen?

Dacht ook nog aan Denemarken, maar dat vinden veel mensen saai...?
De te fietsen afstand mag zo rond de 800-900 km liggen.

Heeft iemand tips, regio aan te raden of juist af te raden? Ik wil iig niet vliegen! Behalve dan OP de fiets.

Groetjes Jis

Je mag niet fietsen over die brug, Maar je fiets kan wel mee in de trein. Let op: in Zweden kan de fiets, met een enkele uitzondering, niet mee in de trein. Je kunt ook de veerdienst van Helsingor naar Helsingborg nemen. In een wip sta je voor een prikkie aan de overkant.
Denemarken is niet saai. Het landschap is golvend en sommige kusten doen zelfs met een beetje fantasie tropisch aan. Je moet wel van een beetje klimmen houden. De Deense steden zijn veel leuker dan de Zweedse plaatsen.
Er zijn uitstekende fietskaarten van Denemarken en de fietsroutes zijn goed bewegwijzerd.
Het eiland Sjaelland is wat drukker, want daar ligt Kopenhagen en het lijkt wel of ieder inwoner ergens een vakantiehuisje langs de kust heeft.
Kamperen gaat in Denemarken uitstekend. Ook grotere campings hebben vaak een leuk trekkersveldje. Je kun ook kiezen voor een van de 850 kampeerterreintjes uit de gids "Overnatning i det fri". Dit zijn zeer eenvoudige kampeergelegenheden. In de regel is er geen douche. De pictogrammetjes in de gids geven aan welke voorzieningen er zijn.

Dacht ook nog aan Denemarken, maar dat vinden veel mensen saai...?
Denemarken is inderdaad niet saai, Jutland, en dan met name het binnenland, weer wel. De Deense eilanden zijn zeker de moeite.

Roef

De kust van Zweden van Helsingor(borg) naar Goteborg is ook wel leuk. Vooral de 'landtong' onder Bastad is mooi. En Goteborg is een mooi stadje. Verder ben ik het ermee eens dat de Deense dorpen/steden veel leuker zijn dan de Zweedse. Wij hebben een paar jaar geleden drie weken in (midden/zuid) Zweden gefietst, vonden het landschap wel mooi maar je moet goed je dagetappes plannen, in het binnenland kom je vaak de hele dag geen supermarkt of camping tegen. We zijn toen overgevaren bij Helsingor en door Denemarken terug naar Duitsland gefietst. Denemarken doet heel 'europees' aan in vergelijking met Zweden.

Ik heb het stuk Rødbyhavn naar Helsingør gefietst en was toch blij om de boot naar Zweden te kunnen nemen... (kwam ook door mijn ingesteldheid van fietsen... m'n fietsdoel was de Noordkaap). Denemarken is een stuk duurder dan Zweden. Voorts vond ik dat de wegen in Zweden van een betere kwaliteit zijn dan de Deense wegen. En ja in Zweden moet je uiteraard je afstanden goed plannen... het is veel onbewoonder en uitgestrekter dan Denemarken. Fiets in Zweden nooit een supermarkt / tankstation voorbij met de gedachte de volgende te nemen.

Ik vind ook Jutland niet saai, wel kan het erg uitgestrekt en stil zijn. De Westkust heeft mooie stukken, maar ook het platteland rond Arhus is zonder meer prachtig, erg landelijk en pittoresk, golvende graanvelden, bossen, bloemen, kleine stille weggetjes etc.

Het overtochtje van Helsingor naar Helsingborg duurt, meen ik, 20 minuten en kost niet veel. Bovendien vind ik, hoewel redelijk druk, de kustweg vanuit Kopenhagen erg mooi. Maar er lopen ook stille fietspaden door oude beukenbossen en langs prachtige oude villa's en landhuizen.

En niet te vergeten het prachtige Louisiana Museum voor moderne kunst: http://www.louisiana.dk/page.asp?conten ... check=true
Willem

Bij Kopenhagen is een leuke en kleinschalige camping in het Charlottenlund Fort op 8 km ten noorden van het centrum (niet ver voorbij de Tuborg brouwerij). Gelegen direct aan zee. Je kunt je tentje opzetten tussen de dikke kanonnen (die nooit dienst hebben gedaan) met uitzicht over de zee. De nationale fietsroute 9 loopt er langs.
Zie: www.campingcopenhagen.dk

Ik weet niet wie jou wijs heeft gemaakt dat Denemarken saai is, maar ik kom er met enige regelmaat en ontdek er altijd nieuwe dingen. Ik kom veel op het eiland Fyn wat ik een beetje zuid-limburgs aan vind doen. En het is het eiland van Hans Christiaan Anderssen.

bert sitters schreef:Bij Kopenhagen is een leuke en kleinschalige camping in het Charlottenlund Fort op 8 km ten noorden van het centrum (niet ver voorbij de Tuborg brouwerij). Gelegen direct aan zee. Je kunt je tentje opzetten tussen de dikke kanonnen (die nooit dienst hebben gedaan) met uitzicht over de zee. De nationale fietsroute 9 loopt er langs.
Zie: www.campingcopenhagen.dk
Inderdaad mooi, maar reken niet op een plekje, het is gauw 'vol' ook al zie jij met je hollandse ogen ruimte voor zeker 4x zo veel meer tenten.
de eigenaar is onvermurfbaar, vol is vol zielige verhalen van 100 kilometer die dag gefiets of niet, dat wordt dus nog een dikke 15 kilometer verder fietsen naar de volgende camping waar een drukke snelweg langs raast.

Robin76 schreef:
bert sitters schreef:Bij Kopenhagen is een leuke en kleinschalige camping in het Charlottenlund Fort op 8 km ten noorden van het centrum (niet ver voorbij de Tuborg brouwerij). Gelegen direct aan zee. Je kunt je tentje opzetten tussen de dikke kanonnen (die nooit dienst hebben gedaan) met uitzicht over de zee. De nationale fietsroute 9 loopt er langs.
Zie: www.campingcopenhagen.dk
Inderdaad mooi, maar reken niet op een plekje, het is gauw 'vol' ook al zie jij met je hollandse ogen ruimte voor zeker 4x zo veel meer tenten.
de eigenaar is onvermurfbaar, vol is vol zielige verhalen van 100 kilometer die dag gefiets of niet, dat wordt dus nog een dikke 15 kilometer verder fietsen naar de volgende camping waar een drukke snelweg langs raast.
Regels zijn regels op Deense campings. Ik weet niet of je kunt reserveren. Anders zorgen dat je er tijdig bent. Als je 's morgens aankomt met de City Night Line uit Amsterdam en meteen naar de camping toefietst, heb je natuurlijk wel een grote kans.
Hoi,

Dank voor alle reacties.
Ik zit een beetje vast met kiezen. Dat moet ik natuurlijk zelf doen, maar...
De 'hele' ronde door Denemarken en Zuid-West zweden kan ik niet doen. Dat is gewoon te ver. Nu twijfel ik tussen:

-Trein naar midden Denemarken, fietsen naar Frederikshavn, boot naar Goteborg en daar een ronde fietsen, dan mis ik Kopenhagen, Sjaelland en Fyn, maar heb een mooier stukje Zweden?.(bohuslan)

-Trein naar Noord Denemarken, boot Goteborg en fietsen naar Kopenhagen.Mis dan het grootste deel van Denemarken, maar heb genoeg tijd voor Zweden

Wat vinden jullie mooier? Makkelijker, relaxter?

Ik zoek me rot op internet, maar zie door de bomen het bos niet meer. En persoonlijke ervaringen zeggen mij meer dan toeristensites. Kan niet veel vinden van mensen die in West Zweden hebben gefietst.

Groetjes

Ik weet niet hoe het Zweden is, maar hou er rekening mee dat Denemarken leuk en mooi is, maar ook een dertig procent duurder en Kopenhagen nog wel meer dan dat.
Kan ook een overweging zijn om voor jou tot de juiste keuze te komen.

Ik vond het Zuid-Zweeds hoogland mooi, landelijk en leuk (rond Växjo). Links van het Vänern vond ik het ook mooi, maar het grensgebied met Noorwegen was wel wat desolaat. De Zweedse Westkust schijnt meer zonne-uren te hebben dan de Mediterranée en vond ik aardig fietsen, mooie kust met aardige plaatsjes.

Maar toch bekruipt me het gevoel dat je je teveel voorstelt van Zweden en te weinig van Denemarken!
Denemarken is wellicht wat kleinschaliger, maar ook "gezelliger", leuke plaatsjes, kortere afstanden, mooie landschappen, heel dromerig en vrij stil. Een tour over de eilanden (Fyn, Langeland, Sjealand en als het even kan Bornholm) kan heel leuk zijn!

Het "echte" Zweden vond ik toch meer ten noorden van de grote meren. Värmland vond ik mooi, maar ook Dalarna en Jämtland-Härjedalen. Uitgetrekte naaldbossen, een golvende blauw-groene zee, zonder veel cultuur en bijna desolaat. Mijn vriendin kon er niet goed tegen...

In Denemarken kan de fiets gemakkelijk mee in de trein. Dus je kunt ook met een flexibele instelling op pad. Ik vond Kopenhagen een leuke stad om te beginnen. Prima fietsstad. Je moet wel netjes fietsen: door rood rijden is absoluut not done. Voordeel is dat de City Night Line je rechtstreeks van Amsterdam, Utrecht of Arnhem naar de Deense hoofdstad brengt. Je kunt dan beginnen met fietsen op Sjealand en later bepalen welke boot je neemt: naar Zweden of naar Jutland.
Ik vond de prijzen in Denemarken best wel mee vallen. Bier is in Zweden duurder en verder is het bier in de supermarkten maximaal 3,5%. Het Deense Helsingor en het Zweedse Helsingborg zijn twee zustersteden, met veel gemeenschappelijk verleden, maar je wordt duidelijk wel gecofronteerd van de wereld van verschil tussen een gemoedelijk Deens stadje met sfeervolle kronkelstraatjes en een kille Zweedse blokkendozen stad. Fietsen langs de Zweedse kust was wel fantastisch, maar fietsen langs diverse Deense kusten ook.

Hoi,

Stel me Zweden inderdaad mooier voor dan Denemarken, maar dat komt omdat ik er al geweest ben en eigenlijk nogaal heimwee heb. Dat gaat wel over Dalarna, vandaar dat ik een beetje 'bang' ben dat het zuidelijker tegenvalt.
En ik houd erg van bossen en niet van kastelen, landbouwgebieden e.d. Desolaat vind ik prachtig!

Groetjes Jis

bert sitters schreef:In Denemarken kan de fiets gemakkelijk mee in de trein. Dus je kunt ook met een flexibele instelling op pad. Ik vond Kopenhagen een leuke stad om te beginnen. Prima fietsstad. Je moet wel netjes fietsen: door rood rijden is absoluut not done. Voordeel is dat de City Night Line je rechtstreeks van Amsterdam, Utrecht of Arnhem naar de Deense hoofdstad brengt. Je kunt dan beginnen met fietsen op Sjealand en later bepalen welke boot je neemt: naar Zweden of naar Jutland.
Die nightline gaat over fyn naar Kopenhagen dus je kunt ook in Odense uitstappen daar wat rond fietsen, en weer verder met een volgende trein. Odense - Kopenhagen is ongeveer 2.5 uur rijden.

jis30 schreef:Hoi,

Stel me Zweden inderdaad mooier voor dan Denemarken, maar dat komt omdat ik er al geweest ben en eigenlijk nogaal heimwee heb. Dat gaat wel over Dalarna, vandaar dat ik een beetje 'bang' ben dat het zuidelijker tegenvalt.
En ik houd erg van bossen en niet van kastelen, landbouwgebieden e.d. Desolaat vind ik prachtig!

Groetjes Jis
Nou, volgens mij heb je zojuist al je eigen antwoord gegeven! "Mooi" is allicht een persoonlijke kwalificatie, en hoewel ik Jutland soms behoorlijk verlaten vind, vind ik het niet desolaat. Eerlijk gezegd vermoed ik dat Zuid-zweden je dan ook wel eens zou kunnen tegenvallen.

Ga vooral hogerop in Zweden fietsen, richting Jämtland-Härjedalen en langs de Zweeds-Noorse grens. Het oostelijke deel van Noorwegen zal je wellicht ook kunnen bekoren. Ik vind eerlijk gezegd Noorwegen mooier dan Zweden, afwisselender en geaccidenteerder. Maar zoek dat zelf maar eens uit op je komende tocht :wink:.

Ik deel de mening dat het begrip "mooi" als tevens het begrip "een lange fietstocht" en nog vele andere fietsbegrippen voor iedereen persoonlijk zijn.

@jis30 wil je werkelijk terug naar Zweden zonder eerst dat stukje Zuidelijker te moeten fietsen... dat kan... je kan uiteraard ook het vliegtuig nemen maar een alternatief kan alsvolgt... Neem een trein naar Rostock en neem één van de vele de ferry's naar Helsinki. In Helsinki kun je een stukje treinen (fiets mag daar mee) tot in Vaasa, aan de Botnische Golf. Daar kun je de ferry nemen naar Umea, en zo zit je een heel eind in Zweden, zonder vliegtuig en zonder te moeten fietsen. Een zeer mooie route, als je idd een bossen-liefhebber bent, kan dan zijn fietsen naar Östersund via b.v. Dorotea (Zuidelijkste puntje van Lapland) en zo verder door fietsen naar Sveg, Orsa en Mora en zo zit je aan het Siljan-meer in Dalarna. De tocht zou schitterend kunnen eindigen in Stockholm. Daar kun je opnieuw een boot nemen naar Helsinki en zo terug naar Duitsland.

Hoi,

Een stukje keus is gemaakt, de trein geboekt! Het wordt fietsen vanaf Goteborg richting Noorden en terug. De suggestie van Kettler vond ik ook interessant, maar dan wordt het een stuk duurder. Houdt het zeker in gedachten voor een volgende keer! Nu eerst maar eens zo ervaren.

Hebben jullie ervaring met Bohuslan in het hoogseizoen? Is het dan erg druk of gewoon gezellig?

Nu ff fietsen, je wordt wel moe van al dat uitzoeken....

Groet Jis