Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingolie voor onderweg, hoe meenemen? - Forum Wereldfietser

kettingolie voor onderweg, hoe meenemen?

Ik neem altijd een klein busje met kettingolie mee voor onderweg.
Zo'n plastic flesje met een tuitje, waar je voor het eerste gebruik het bovenste stukje van het tuitje moet afknippen.
Afsluiten is daarna nog wel mogelijk met een dopje, maar niet zelden gaat het lekken met alle ellende vandien.
Hoe bewaren jullie de kettingolie onderweg?

In dat geval kun je voor een spray kiezen.
Ik heb een klein flesje waarin lenzenvloeistof heeft gezeten.
Kun je goed afsluiten en is er in verschillende maten.

Persoonlijk heb ik liever olie dan een spray en dat wil goed zo.

Ik heb sowieso altijd duck tape bij me voor als ik m'n frame aan elkaar moet plakken. :D

Dus een stukje duck tape over de dop van het flesje plakken is een kleine moeite, dat komt echt niet vanzelf los.

Overgieten in een afsluitbaar flacon is een optie, bij kampeerwinkels (bever, perry) verkopen ze daar van die setjes voor. Ik neem zelf meestal gewoon een aangebroken flesje finishline mee. Zo groot is dat nou ook weer niet, gewicht hoef je het ook niet voor te laten, en scheelt geklungel met overgieten.

Roef

Ik heb vroeger Pedro's gebruikt en dat heeft een tuitje dat je omhoog moet klappen. Thans heb ik een rood flesje, waarvan het merk niet meer te lezen is, en daar zit een klein schroefdopje op het tuitje. Dergelijke verpakkingen geven op reis geen enkel probleem en je kan er wel makkelijk mee druppelen op de schakels.

Gerd

TinusB,

Ik gebruik ook Finish Line, en ik heb ook iets van Cyclon gehad. Er zat een schroefdop op, nooit problemen mee gehad.

Groet, Ziad van Beek.

Maar hoevaak olie je je ketting dan?

Als ik 2 weken ga fietsen (op normaal verhard), neem ik geen olie of spray mee. Komt goed. Als ik ga MTB'en, dan moet ik wel na elke tocht opnieuw sprayen.

Dit jaar ga ik 4 weken fietsen (verhard) en denk dat ik weer geen olie mee ga nemen hoor.

galois schreef:Maar hoevaak olie je je ketting dan?

Als ik 2 weken ga fietsen (op normaal verhard), neem ik geen olie of spray mee. Komt goed. Als ik ga MTB'en, dan moet ik wel na elke tocht opnieuw sprayen.

Dit jaar ga ik 4 weken fietsen (verhard) en denk dat ik weer geen olie mee ga nemen hoor.
"lege" oliebus uit de afvalbak bij een tankstation doet wonderen

@Galois: Ik smeer (en reinig) bij droog en niet te zanderig weer mijn ketting iedere week. Als hij om wat voor reden dan ook modderig is, zoals jouw MTB, dan doe ik het direct. Zo hoop ik het moment van wisselen van de aandrijving zo lang mogelijk uit te kunnen stellen. Schoonmaken werkt voor mij tweezijdig: je komt zo ook problemen tegen voordat ze groot genoeg zijn om je te vellen. Groet, Ziad van Beek.
'k Was overlaatst met mijn Villiger Cabonga op toer in Duitsland. 'k Had voorgenomen van enkel asfaltwegen te nemen maar soms kwam ik onverwacht ook op onverharde wegen in bossen terecht. Met het gevolg dat de ketting wel erg smerig werd. Ik had spijtig genoeg geen olie mee.
Maar alle olie smeert ....dus ook de sla-olie die ik kon gebruiken van een bejaarde vriendelijke dame langs de weg. Zo kon ik me uit de slag trekken tot ik kettingolie kon aankopen.

even vragen bij een fietsenmaker waar je langsrijdt? :wink:

Ik heb veel verpakkingen geprobeerd. De lensvloeistofflesjes zijn bij mij de enige die onderweg lange tijd overleven zonder te lekken.
Een week niet smeren als het droog blijft is niet zo erg. Maar een dag doorfietsen na een uur door de stromende regen gefietst te hebben kan dat wel zijn.
En ketting die aan de buitenkant helemaal vol zit met prut rijdt wel stroef, maar voor de slijtage is het misschien zelfs beter (!). De prut vangt stof op. Als je tenminste de binnenkant maar gesmeerd houdt.
Op reis doe ik daarom zonodig olie op de ketting en haal ik grote klonten rommel er af en toe met een stokje af. Verder kom ik vooral liever nergens aan.
Leon

Ik gebruik olie van Sonax, de Kettenplege Ultra (http://www.fahrrad.de/typo3temp/image_c ... 2-_med.jpg).
Klein flaconnetje met schroefdop die niet lekt en waar je heel lang mee kunt doen.

Samuel.

Net terug van vakantie in Spanje. Ik heb de kettingolie bewaard in zo'n flesje van Williams scheerolie. Deze bleek na verloop van tijd toch niet helemaal dicht te zijn. Gelukkig had ik het flesje in een plastic zakje gedaan, zodat me een hoop troep bespaard is gebleven. Ik denk dat ik de optie van Leon maar eens ga proberen. In ieder geval bedankt voor de reacties.