Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor (duur) vervangen van onderdelen Suntour? - Forum Wereldfietser

Alternatief voor (duur) vervangen van onderdelen Suntour?

Hoi allemaal,

ketting en tandwielen van mijn Giant Track (uit 1992) zijn versleten. Ik ging dus naar de rijwielhandelaar en in eerste instantie moest dit allemaal voor 6 of 7 tientjes te vervangen zijn.
Vandaag krijg ik dan bericht, dat er allemaal onderdelen van Suntour verbouwd zijn en dat die niet meer bestaan. Dus moet nu alles omgezet worden naar Shimano. Met alles bedoel ik (uit m’n hoofd): ketting, tandwielen, achterwiel, werpers (heten ze zo?), derailleurs, er was nog meer. Samen met één uur werk moet het kleine 250,- kosten. Iets te veel voor een fiets van 16 jaar, toch?

Ik denk wel, dat dit allemaal moet. Of ik zeg het andersom: ik denk niet, dat deze zaak liegt over de beschikbaarheid van Suntour onderdelen en ook niet over de prijs van deze reparatie. Mijn vraag aan jullie is of er misschien andere mogelijkheden zijn, om mijn leuk fiets weer rijklaar te krijgen. Mijn Giant fietst lekker, wel is een Cube Touring al besteld. Ik vind het sneu om de Giant nu weg te doen. Voor dagelijks naar het werk en soms ’s avonds naar de kroeg is die nog prima (mits er iets aan gedaan wordt).

Wat zijn mijn mogelijkheden? Heeft iemand nog de goede onderdelen liggen? :-) Is er iets anders leuks te verzinnen? Ik sta open voor jullie suggesties!

Hartelijk bedankt – andreas

Dat is’m dan tijdens een tochtje in februari:
Afbeelding

Andreas schreef:Hoi allemaal,

ketting en tandwielen van mijn Giant Track (uit 1992) zijn versleten. Ik ging dus naar de rijwielhandelaar en in eerste instantie moest dit allemaal voor 6 of 7 tientjes te vervangen zijn.
Vandaag krijg ik dan bericht, dat er allemaal onderdelen van Suntour verbouwd zijn en dat die niet meer bestaan. Dus moet nu alles omgezet worden naar Shimano. Met alles bedoel ik (uit m’n hoofd): ketting, tandwielen, achterwiel, werpers (heten ze zo?), derailleurs, er was nog meer. Samen met één uur werk moet het kleine 250,- kosten. Iets te veel voor een fiets van 16 jaar, toch?

Ik denk wel, dat dit allemaal moet. Of ik zeg het andersom: ik denk niet, dat deze zaak liegt over de beschikbaarheid van Suntour onderdelen en ook niet over de prijs van deze reparatie. Mijn vraag aan jullie is of er misschien andere mogelijkheden zijn, om mijn leuk fiets weer rijklaar te krijgen. Mijn Giant fietst lekker, wel is een Cube Touring al besteld. Ik vind het sneu om de Giant nu weg te doen. Voor dagelijks naar het werk en soms ’s avonds naar de kroeg is die nog prima (mits er iets aan gedaan wordt).

Wat zijn mijn mogelijkheden? Heeft iemand nog de goede onderdelen liggen? :-) Is er iets anders leuks te verzinnen? Ik sta open voor jullie suggesties!

Hartelijk bedankt – andreas
Wat ik niet helemaal duidelijk vind is waarom er een ander achterwiel moet komen, ik kan me dat alleen maar voorstellen als de fiets van een 6 of 7 speed omgebouwd moet worden naar een 9 speed en dat vindt ik nergens terug in de informatie die je geeft.
Haike schreef:
Andreas schreef:Hoi allemaal,

ketting en tandwielen van mijn Giant Track (uit 1992) zijn versleten. Ik ging dus naar de rijwielhandelaar en in eerste instantie moest dit allemaal voor 6 of 7 tientjes te vervangen zijn.
Vandaag krijg ik dan bericht, dat er allemaal onderdelen van Suntour verbouwd zijn en dat die niet meer bestaan. Dus moet nu alles omgezet worden naar Shimano. Met alles bedoel ik (uit m’n hoofd): ketting, tandwielen, achterwiel, werpers (heten ze zo?), derailleurs, er was nog meer. Samen met één uur werk moet het kleine 250,- kosten. Iets te veel voor een fiets van 16 jaar, toch?

Ik denk wel, dat dit allemaal moet. Of ik zeg het andersom: ik denk niet, dat deze zaak liegt over de beschikbaarheid van Suntour onderdelen en ook niet over de prijs van deze reparatie. Mijn vraag aan jullie is of er misschien andere mogelijkheden zijn, om mijn leuk fiets weer rijklaar te krijgen. Mijn Giant fietst lekker, wel is een Cube Touring al besteld. Ik vind het sneu om de Giant nu weg te doen. Voor dagelijks naar het werk en soms ’s avonds naar de kroeg is die nog prima (mits er iets aan gedaan wordt).

Wat zijn mijn mogelijkheden? Heeft iemand nog de goede onderdelen liggen? :-) Is er iets anders leuks te verzinnen? Ik sta open voor jullie suggesties!

Hartelijk bedankt – andreas
Wat ik niet helemaal duidelijk vind is waarom er een ander achterwiel moet komen, ik kan me dat alleen maar voorstellen als de fiets van een 6 of 7 speed omgebouwd moet worden naar een 9 speed en dat vindt ik nergens terug in de informatie die je geeft.
Suntour heeft een eigen passing voor de cassette op de freehub. Cassettes zijn niet meer normaal leverbaar, maar misschien dat fleebay nog wat op kan leveren.

Een fietsenmaker kan weinig anders doen dan een ander achterwiel monteren. Best kans dat je een 7v cassette met je Suntour spullen aan de praat krijgt, maar als je het zeker wil weten en geen zin hebt om met half versleten spul te knoeien adviseer je ook nieuwe derailleurs en shifters

Maar is dit een Suntour cassette naaf of een freewheel?
Wim

Willem Jongman schreef:Maar is dit een Suntour cassette naaf of een freewheel?
Wim
Kan allebei, in 92 bood Suntour beide alternatieven aan. Losse freewheels zijn idd nog gewoon te koop varierend van Shimano tot 'handgemaakt door een woeste Indier met baard, veel familie, hamers en een kolenvuurtje'

Het verschil tussen cassette naaf en naaf met los freewheel is hier te zien: http://www.m-gineering.nl/cass3.htm

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik begrijp dat het belangrijk is of het een cassette of een freewheel naaf is. Marten, ik heb naar de foto’s op jouw site bekeken en ik durf het niet te zeggen. Daarom heb ik even foto’s genomen van wat bij mijn fiets te zien is.

Geen bult, dus niet zeker een cassette naaf:
Afbeelding

Geen diepe gat vaar de as uitkomt, dus niet zeker een freewheel:
Afbeelding

Kan iemand iets zien? Behalve dat’ie onverantwoord smerig is:-)

Andreas schreef: Afbeelding

Kan iemand iets zien? Behalve dat’ie onverantwoord smerig is:-)
Cassette: Suntour gebruikt geen sluitring zoals tegenwoordig gebruikelijk is, maar een schroefkrans op het eind om de boel bij elkaar te houden. De basisdiameter is echter kleiner dan die van de overige kransjes, dus je ziet niet de groeven zoals bij Uniglide

Tandwielen verwijderen met twee kettingzwepen

Marten kan het vast met zekerheid zeggen, maar het lijkt me een cassette naaf. Voor meer info zie nog: http://www.bikepro.com/arch_products/fr ... asunt.html

Voor leverbare Suntour cassettes, zie bijvoorbeeld: http://www.yellowjersey.org/stcass.html

Zie ook http://stores.ebay.com/The-New-Old-Stoc ... idZ2QQtZkm

www.sjscycles.com verkoopt nog steeds casettenaven, dus je zou ze kunnen vragen of ze ook cassettes hebben.

Ik weet natuurlijk niet wat er echt versleten is, maar als het alleen om de ketting en de achtertandwielen gaat dan zou ik kijken of ik ergens zo'n originele Suntour casette kon krijgen. Je betaalt er misschien een tientje meer voor plus verzendkosten dan voor een vergelijkbare nieuwe Shimano casette, maar je kunt de rest laten zitten.

Wim

Willem Jongman schreef:Marten kan het vast met zekerheid zeggen, maar het lijkt me een cassette naaf. Voor meer info zie nog: http://www.bikepro.com/arch_products/fr ... asunt.html

Voor leverbare Suntour cassettes, zie bijvoorbeeld: http://www.yellowjersey.org/stcass.html

Zie ook http://stores.ebay.com/The-New-Old-Stoc ... idZ2QQtZkm

www.sjscycles.com verkoopt nog steeds casettenaven, dus je zou ze kunnen vragen of ze ook cassettes hebben.

Ik weet natuurlijk niet wat er echt versleten is, maar als het alleen om de ketting en de achtertandwielen gaat dan zou ik kijken of ik ergens zo'n originele Suntour casette kon krijgen. Je betaalt er misschien een tientje meer voor plus verzendkosten dan voor een vergelijkbare nieuwe Shimano casette, maar je kunt de rest laten zitten.

Wim
En je bent uiteindelijk goedkoper uit dan wanneer het helemaal omgebouwd moet worden naar 9-speed. Als Marten zegt dat het een cassette is kun je er rustig vanuit gaan dat het zo is. :wink:

Wow, ik weet wat ik nodig heb. :-) Bijna. Ik zoek een beetje en vind deze:

Afbeelding
Aangeboden door een zaak (rijwielhandelaar) in Duitsland als origineel. Nieuw voor maar 9,90. Ik snap er niets van... Misschien moet ik het maar gewoon bestellen.

Verder zie ik dat er cassetten voor Suntour AP leverbaar zijn. En ook SR Suntour. Hm, wat zou voor mijn fiets goed zijn?

Trouwens: als ik ketting en cassette moet vervangen, dan zijn de tandwielen voor toch zeker ook op, of niet? Ze zien er zo uit.
Afbeelding

Moet dat ook weer Suntour zijn? En welke dan?

P.S.: Dit lijkt op moment, dat jullie mij helpen om flink wat geld te besparen. Of ben ik te enthousiast? Moet wel nog zien dat ik iemand vind, die het werk doet want ik heb dit nog nooit gedaan en op moment geen werkplek.

Andreas schreef:
Verder zie ik dat er cassetten voor Suntour AP leverbaar zijn. En ook SR Suntour. Hm, wat zou voor mijn fiets goed zijn?
Draai de huidige cassette eraf kijk wat er op staat dan weet je wat je moet bestellen
Andreas schreef:Trouwens: als ik ketting en cassette moet vervangen, dan zijn de tandwielen voor toch zeker ook op, of niet? Ze zien er zo uit.
Afbeelding
Nee, niet per sé; want voor draait niet zo snel als achter dus het slijt ook minder hard maar aan alles komt een eind, dus het hangt ervanaf hoeveel km je er mee gemaakt hebt, en hoe goed je in die tussentijd ketting en bladen voorzien hebt van een lik smeer.
Andreas schreef:Moet dat ook weer Suntour zijn? En welke dan?
Nee hoor, belangrijk is dat je iets vind wat past op je crankstel, het nieuwe blad moet dezelfde maten hebben als de gaten waar je bladbouten door moeten. (Dat zijn die 5 imbusbouten die je daar ziet zitten)
Andreas schreef:P.S.: Dit lijkt op moment, dat jullie mij helpen om flink wat geld te besparen. Of ben ik te enthousiast? Moet wel nog zien dat ik iemand vind, die het werk doet want ik heb dit nog nooit gedaan en op moment geen werkplek.
Bestel alle onderdelen breng fiets en onderdelen naar de fietsenman en laat hem het monteren.

Je middelste ring voor lijkt in elk geval aardig versleten, als ik het zo op de foto zie. Misschien de buitenste ook, maar dat is niet duidelijk. Op de site van Marten staat een plaatje van een mal met veel van de diverse maten. De meestal citeerde maat is wat we in Nederland de steek noemen, en in het Engels de Bolt Circle Diameter, oftewel de diameter van de circel die gevoerd wordt door de boutgaten. Zie ook http://www.specialites-ta.com/produits/ ... mx.htmvoor een overzicht van wat TA maakt (duur, maar heel goed). Let ook op het aantal armen.
Wim

Andreas schreef:Wow, ik weet wat ik nodig heb. :-) Bijna. Ik zoek een beetje en vind deze:

Afbeelding
Aangeboden door een zaak (rijwielhandelaar) in Duitsland als origineel. Nieuw voor maar 9,90. Ik snap er niets van... Misschien moet ik het maar gewoon bestellen.
Nieuw betekent wel 15 jaar oud ;): restpartij, en de vraag is natuurlijk niet zo groot meer

Verder zie ik dat er cassetten voor Suntour AP leverbaar zijn. En ook SR Suntour. Hm, wat zou voor mijn fiets goed zijn?
AP is accushift plus, ( de Suntour naam voor 'hyperglide') SR suntour is het bedrijf

Trouwens: als ik ketting en cassette moet vervangen, dan zijn de tandwielen voor toch zeker ook op, of niet? Ze zien er zo uit.
Afbeelding
leg er eerst maar een nieuwe ketting om, ze zien er nog niet zo dramatisch uit
Moet dat ook weer Suntour zijn? En welke dan?
nee, andere bladen met steek 110mmx 5 en 74 x 5 (binnenblad) passen ook

P.S.: Dit lijkt op moment, dat jullie mij helpen om flink wat geld te besparen. Of ben ik te enthousiast? Moet wel nog zien dat ik iemand vind, die het werk doet want ik heb dit nog nooit gedaan en op moment geen werkplek.
t'is toch mooi weer buiten?

voorlopig heb je nodig:
boek
kettingpons
2 x kettingzweep
emmer, spons, borstel, zeep en ontvetter ;)
schroevendraaiers en inbussleutels

Volgens mij dan ook een crank-trekker, anders krijg je het binnenste blad er niet af. Of gaat dat net wel?

Het middelste en binnenste blad zou je eventueel ook kunnen omdraaien, dan kun je 'm nog een keer verslijten. Demonteren en kijken of ie helemaal symetrisch is. Zo ja, dan kun je 'm draaien. Zo nee, proberen met een nieuwe ketting en indien je ketting springt bij TA of Stronglight een fatsoenlijk kettingblad kopen. Veel mooier en beter dan de Shimano peperkoek.

Als die cassettes zo goedkoop zijn zou ik er gelijk twee kopen. Ik kan het met Ivo eens zijn dat TA bladen wel heel veel beter zijn. Ben net bezig met groot onderhoud van twee fietsen. De minst gebruikte en belaste fiets heeft een stalen Truvativ middenblad dat flink versleten is. De zwaarst gebruikte fiets heeft een alu middenblad van TA, en daar is nog niets van slijtage te zien....
Wim

Haike schreef:Volgens mij dan ook een crank-trekker, anders krijg je het binnenste blad er niet af. Of gaat dat net wel?
dan heb je ook een bladboutsleutel nodig, maar die 26 ziet er nog prima uit. Ik zou het crankstel voorlopig met rust laten

Misschien is dit ook wel een idee: je bouwt alles om naar een antieke Shimano XT set.

ser schreef:Misschien is dit ook wel een idee: je bouwt alles om naar een antieke Shimano XT set.
Schitterend, dat is voor een prikkie
Ik ga er zelf een bod op doen voor mijn Koga uit 1990 :wink: