Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar laat je je gereedschap? - Forum Wereldfietser

Waar laat je je gereedschap?

Ik had vroeger altijd mijn gereedschap in een zadeltasje zitten. Ik vond dat wel makkelijk; dan heb je het tenminste altijd bij je, ook als je even van de camping naar de bakker in het dorp fiets. Maar door de aanschaf van een nieuwe tent moest de zadeltas verdwijnen, om plaats te maken op de bagagedrager. Ik ben nu op zoek naar een andere manier om mijn gereedschap in op te bergen. De vraag is dus: hoe pak je je gereedschap in en waar laat je het?

thx

Frametasje. Je hebt er die in het verlengde van je zadelpen hangen en je hebt er die onder je stuur hangen.
Als je fiets voor je staat met voorwiel links heb je dus de linkse hoek van de framedriehoek of de rechtse bovenhoek waar je tasjes kan hangen.
Nog een optie is in de stuurtas of in een camelbak.

Ik heb mijn gereedschap altijd IN een van mijn zijtassen.
Zo is het lekker veilig opgeborgen, want ik wil mijn gereedschap onder geen beding kwijtraken (door verlies of diefstal).
Alleen een zgn. multitool en wat plakspullen hou ik bij de hand voor de ergste noodgevallen onderweg.

Klein zadeltasje waar plakspullen, een reserve binnnenband en spul om je handen schoon te maken in zit. Dat hangt daar altijd, zodat ik altijd mijn band kan plakken. Tijdens fietsvakanties heb ik een plastic doosje waar het gereedschap in zit waarvan ik hoop dat ik het nooit nodig zal hebben. Dat doosje zit diep onderin een voortas.

Ronald van der Perk

ciclista schreef:Dat doosje zit diep onderin een voortas.
inderdaad, want ik heb ook nooit pech :lol:
Ik wikkel mijn reparatiespul in een oude doek, of het zit in een koker, beide onderin de tas

Ja, ik heb het ook bijna nooit nodig gehad, dus: onderin een voortas. ben je zó bij en je hebt een lekker laag zwaartepunt. Multitool en binnenband zitten dichterbij.

Wij hebben alles in een als EHBO kit bedoeld tasje gestopt. Daarin zit een uitrol/vouwbare flap, waar alles mooi georganiseerd in past. Beetje toolbelt achtig. Tasje is dicht te ritsen en compact bij je ander bagage te stoppen. Ooit bij Bever gekocht geloof ik. Topeak tool gaat gewoon in de stuurtas, binnenband en andere reserve onderdelen onderin een achtertas.

Roef

In de Ortlieb buitentas small. Dit tasje is te monteren aan de achtertassen. In de één stop ik het reservemateriaal en gereedschap voor de fiets en in de andere stop ik EHBO-spullen.

Ik heb een multitooltje, een reserve binnenband en bandafnemers in mijn stuurtas. De rest zit ergens diep onderin. Op dezelfde manier heb ik Sterilon, mijn anti-allergie pillen, een paar pleisters, een grote compres en een folie emergency blanket in mijn stuurtas, terwijl de rest van de verbandartikelen in een gewone tas zit.
Al met al is die stuurtas daarmee toch zwaarder dan wenselijk, maar er zijn niet zoveel plekken om spullen op te bergen waar je snel bij moet kunnen. Extra buitentassen achterop de Ortlieb achtertassen brengen het zwaartepunt naar achteren (gereedschap is zwaar), en een stuurtas heb ik ook liever lichter. Frame en zadeltasjes zijn dus een goed idee. Maar ook daar moet ruimte voor zijn, wan tik wil geen bidon opofferen. Jandd maakt mooie: http://www.jandd.com/ maar die lijken me al weer wat groot.
Wim
Peter Rodenburg schreef:[...] door de aanschaf van een nieuwe tent moest de zadeltas verdwijnen, om plaats te maken op de bagagedrager.[...]
Waarom de tent niet overdwars? (Sorry, ik denk misschien te simpel.)

Een set PB imbus sleutels in m'n stuurtas, want de ervaring leert dat ik die het eerst en meest nodig heb. Zo ook de bandenlichters. De rest gewikkeld in een oud T-shirt in een zijtas van een achtertas.

Ik bewaar "al mijn gereedschap" in een zadeltas(je). Als ik voor langere tijd wegga neem ik nog een cassette-afnemer + freewheeldraaier mee die ik in een stofdoek wikkel en onderin een tas verdwijnen.

Franke schreef:Ik bewaar "al mijn gereedschap" in een zadeltas(je). Als ik voor langere tijd wegga neem ik nog een cassette-afnemer + freewheeldraaier mee die ik in een stofdoek wikkel en onderin een tas verdwijnen.
Dan kan ik je Next-Best thing II van Marten aanbevelen, das twee in een, en scheelt een hoop gewicht wat je mee moet zeulen. Het werkt perfect, mocht het zover komen dat je rechts een spaak moet vervangen. :wink:

Haike schreef:
Franke schreef:Ik bewaar "al mijn gereedschap" in een zadeltas(je). Als ik voor langere tijd wegga neem ik nog een cassette-afnemer + freewheeldraaier mee die ik in een stofdoek wikkel en onderin een tas verdwijnen.
Dan kan ik je Next-Best thing II van Marten aanbevelen, das twee in een, en scheelt een hoop gewicht wat je mee moet zeulen. Het werkt perfect, mocht het zover komen dat je rechts een spaak moet vervangen. :wink:
De enige keer dat een spaak brak was aan die kant... :evil:

Ik zal eens kijken naar de Next-Best thing II.
Robertjan schreef: Waarom de tent niet overdwars? (Sorry, ik denk misschien te simpel.)
Dat kan wel, maar ik vind de lengte richting erg prettig. Het stapt makkelijk op en ziet er ook netjes uit (vind ik dan). Alleen dus geen plek meer voor een zadeltasje.

Afbeelding

Of je kiest voor een aanhanger
Dan heb je nog plentie plek op je fiets
zie mijn foto's van Finland
http://members.lycos.nl/lisjaneth/buite ... Foto's.htm

Op het eerste zicht lijkt mij een aanhanger maar log. En overgewicht.

Maar op vlakken zal het wel handig zijn.

Ik denk niet dat ik ooit met een wagentje zal fietsen, enkel voor tandems lijkt het me een oplossing voor een probleem te bieden

Willem

Of je stopt je gereeschap in een afgedankte bidon die je in je 2e bidonhouder stopt.

wwwillem schreef:Op het eerste zicht lijkt mij een aanhanger maar log. En overgewicht.

Maar op vlakken zal het wel handig zijn.

Ik denk niet dat ik ooit met een wagentje zal fietsen, enkel voor tandems lijkt het me een oplossing voor een probleem te bieden

Willem
Ooit mee gereden? Al vanaf 1997 op pad met een Bobyak. Ik nodig je uit voor een proefrit van één dag zonder enige verplichtingen.

Zolang ik bagagerekjes op m'n fiets heb zitten niet, ik bedoel ik moet keuzes maken, zo een kar weegt al behoorlijk wat dan wil ik niet nog met rekjes zitten. Verder heb ik een fiets die tegen het gewicht zouden moeten kunnen. Maar als je gelukkig bent met een kar dan is dat zo.

Voor mij is het geen optie. Al ontken ik sommige voordelen net als de nadelen niet.

Willem