Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nemen jullie boter/margarine voor op brood mee? - Forum Wereldfietser

Nemen jullie boter/margarine voor op brood mee?

Ik vroeg me af hoe je boter onderweg goed moet houden als de temperaturen rond de 25 graden zijn.

Bij het koken hebben we geen probleem, daarvoor hebben we olijfolie bij ons, maar ik vroeg me af hoe men de boter voor op brood bewaard.

Bij de laatste reis had ik boter in een navul tube gedaan, met een plastic zakje eromheen als extra bescherming. Na een dag fietsen was de roomboter gesmolten. (Je kan zo'n heel klein pakje roomboter kopen wat precies in zo'n tube past, alle andere margarines zitten in een grotere verpakking)

Vraag: Kan ik beter tafelmargarine meenemen, of campingboter gebruiken (Ik heb weer gehoord dat hier veel verzadigde vetten inzitten? )

Graag:
Praktische tips om de boter te bewaren?
Wat voor boter kan ik het beste nemen ? (Als het maar "gezond" is.)



Gijs en Jolanda Kemp
Gijscyclette schreef:Praktische tips om de boter te bewaren?
Wat voor boter kan ik het beste nemen ? (Als het maar "gezond" is.)
Hoi,
Ik heb gemerkt dat duurdere merkhalvarines hogere temperaturen kunnen verdragen dan doosjes van 36 cent: je weet wel die soorten die van je mes afvallen.
Ik bewaar het in een waterdichte beker die weer in de drinkbeter gaat die ik onderin de keukentas bewaar. Onderweg probeer ik meestal te zorgen dat de tas bij parkeren niet in de zon staat. Je kunt ook de tas links dan wel rechts hangen afhankelijk van de reisrichting. Boven de ca. 24 à 27 graden middagtemperatuur begint echter ook voor mij het boterloze tijdperk.
Leon

Bij Blokker kun je afsluitbare plastic doosjes met blauwe rubber ring kopen, Lock & Lock geheten, waarin je boter goed kunt bewaren zonder dat het gaat lekken. Bij Bever en Zwerfsport hebben ze ook dergelijke doosjes, maar dan driemaal zo duur. Aan jou de keuze.
Wordt het buiten warmer dan ca. 25 graden, dan smelt de boter inderdaad, maar 's nachts stolt die weer tenzij je in een Spaanse hittegolf zit. Dan houd je dus een soort ghee (vet en water gescheiden) over, maar dat is in elk geval nog veel lekkerder dan die smerige margarine.
Campingboter is inderdaad margarine met veel verzadigde vetten en ook niet lekker.

Hoi Gijs....das lang geleden!

Wij nemen nooit boter maar dingen waar al wat vet inzit voor op het brood. Zoals worst en kaas. Als je dat dan nog combineert met wat groenten zoals tomaat of komkommer, mis je de boter helemaal niet. Voor koken hebben wij ook olijfolie.

Blanche

Een idee misschien: (Deense) boter in kleine kuipjes.... meestal gratis bij te tanken bij een ontbijt in een hotel ;-)
Gijscyclette schreef:Ik vroeg me af hoe je boter onderweg goed moet houden als de temperaturen rond de 25 graden zijn.

Bij het koken hebben we geen probleem, daarvoor hebben we olijfolie bij ons, maar ik vroeg me af hoe men de boter voor op brood bewaard.

Bij de laatste reis had ik boter in een navul tube gedaan, met een plastic zakje eromheen als extra bescherming. Na een dag fietsen was de roomboter gesmolten. (Je kan zo'n heel klein pakje roomboter kopen wat precies in zo'n tube past, alle andere margarines zitten in een grotere verpakking)

Vraag: Kan ik beter tafelmargarine meenemen, of camp
ingboter gebruiken (Ik heb weer gehoord dat hier veel verzadigde vetten inzitten? )

Graag:
Praktische tips om de boter te bewaren?
Wat voor boter kan ik het beste nemen ? (Als het maar "gezond" is.)


Gijs en Jolanda Kemp
Dat is een bekend probleem, dat vast veel kampeer-fietsers bezig houdt. Ik overnacht gewoonlijk in jeugdherbergen, maar voor eten onderweg koop ik broodjes en kaas, die zonder boter erop gaat. Zelfs in een piepkleine Italiaanse 'il alimentari' kon ik oude Goudse kaas kopen! Wel wat droog maar kan niet anders. Lekkere melk in een dubbelwandige bidon maakt veel goed. Tijdens gezinsvakanties met de auto en tent nemen wij wel campingmargarine mee, maar het blikje is vrij zwaar voor fietstochten. Er bestaan wel blikjes in halve formaat.
Een oplossing is een plastic zakje boterhammen met kuipjes boter van te voren klaarmaken voor onderweg. Met een wasknijper sluit je dit zakje makkelijk af.

Blanche schreef:Hoi Gijs....das lang geleden!

Wij nemen nooit boter maar dingen waar al wat vet inzit voor op het brood. Zoals worst en kaas. Als je dat dan nog combineert met wat groenten zoals tomaat of komkommer, mis je de boter helemaal niet. Voor koken hebben wij ook olijfolie.

Blanche
Zo doen wij dat ook. Ik eet mijn boterhammen sowieso zonder boter. Bakken in olijfolie.

Boter neem ik nooit mee.

Waar blijft de koelbox die je op je naaf dynamo kan aansluiten??

Maar nee, ik neem ook geen boter mee, hoewel het een beter product is dan al die margarine's bij elkaar.

Wij nemen ook geen boter mee.

Sandra

Haike schreef:Waar blijft de koelbox die je op je naaf dynamo kan aansluiten??
Roep dit maar niet te hard, binnenkort hebben we allemaal een gekoelde tas aan het stuur hangen... 8)

(met klickfitsysteem)

Franke schreef:
Haike schreef:Waar blijft de koelbox die je op je naaf dynamo kan aansluiten??
Roep dit maar niet te hard, binnenkort hebben we allemaal een gekoelde tas aan het stuur hangen... 8)

(met klickfitsysteem)
Zal ik toch eerst een naafdynamo moeten aanschaffen, wat doet een tweedehands XT naafje wat ik dan over hou?

Dat kwik-fix dingens is wel een gat in de markt... :lol:

Kies de voordehandliggende oplossing voor dit "probleem". Doe olijfolie op je brood. Hier in Spanje is dat heel gebruikelijk. Bijvoorbeeld een bocadillo con jamon serrano y queso is extra lekker als het stokbroodje eerst besprenkeld is met olijfolie.

Meestal nemen we trouwens broodbeleg wat je goed zonder boter of margarine kunt nuttigen. Bijvoorbeeld pindakaas, worst, kaas of dulce de leche.

¡Que aproveche!

Wij nemen ook nooit boter mee. Als je brood zonder boter wat droog vindt kan je b.v. zachte kaas (smeerkaas) proberen of wat groente erbij nemen (komkommer, augurken, paprika´s) Om te bakken gebruiken we altijd olijfolie, eventueel kan je dit ook op je brood laten lopen. Dit is in Spanje heel normaal daar eten veel mensen ´s morgens in het cafe een broodje met olijfolie en zout.

Ronald

Nee, ik neem ook geen boter mee. Wel smeuïg broodbeleg, zoals jam, pindakaas, smeerkaas, leverworst ed.

Jan Eleveld schreef:Kies de voordehandliggende oplossing voor dit "probleem". Doe olijfolie op je brood. Hier in Spanje is dat heel gebruikelijk.
ciclista schreef:Om te bakken gebruiken we altijd olijfolie, eventueel kan je dit ook op je brood laten lopen. Dit is in Spanje heel normaal daar eten veel mensen ´s morgens in het cafe een broodje met olijfolie en zout.
Naar mijn smaak past olijfolie beter op (wit) stokbrood dan op Hollands bruinbrood. Let ook op de hoeveelheid die je er op giet; olijfolie heeft een laxerende werking.
Gijscyclette schreef:Wat voor boter kan ik het beste nemen ? (Als het maar "gezond" is.)
Olijfolie is volgens mij heel gezond; onverzadigde vetten en zo.

Als het te warm wordt geen boter op het brood dat went erg snel.
Voor de koffie en de thee gewoon zwart proef je tenminste wat je drinkt.
Wat je niet bij je hebt gaat niet lek bederft niet en kleeft niet.

Opa Leen

De Markill Boterdoos, á €16,95. Heb al andere dingen geprobeerd, maar dit is de enige die dag in dag uit blijft functioneren. Heeft nog nooit gelekt, ook niet bij dagenlang Spaanse hitte.

Er bestaat ook een namaak, veel goedkoper, maar die lekt: de rubber afdichtring zet door de boter uit waardoor het deksel niet meer klem-sluit. Ook schroefpotten gebruikt, maar daar kwam de olie langs de schroefdraad gekropen. Niet elk "rubber" is bestand tegen vet.

Deze Markill is dubbelwandig en als je 'em een beetje diep weg pakt duurt het best lang voordat de boter (of margarine) gaat smelten. Enig nadeeltje is dat je met de sluiting om moet weten te gaan (eerst de harde kant van de veer om het deksel, veer neerdrukken, dan het beweegbare haakje vastzetten). Toen ik nog in een buitensportzaak werkte heb ik ook alleen maar positieve verhalen over de Markill gehoord. Die van mij gaat nu al weer 12 jaar mee. Gaat er iets kapot, dan zijn er vervangings delen verkrijgbaar. Voor mij geen andere!

Nee, ik heb geen aandelen Markill...
:wink:

Spironski schreef:Ook schroefpotten gebruikt, maar daar kwam de olie langs de schroefdraad gekropen. Niet elk "rubber" is bestand tegen vet.
`De potten van Blokker zonder de rubber afzichting (plastic op plastic) sluiten dan ook veel beter.
Leon

Spironski schreef:De Markill Boterdoos
Werkt super!

Groet,
Maurits