Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbergruimte op de bagagedrager - Forum Wereldfietser

Opbergruimte op de bagagedrager

Naast de fietsen aan heb je ook veel ruimte OP de bagagedrager. Nou heb ik weleens fietstassen gezien waarbij er ook een opberggedeelte OP de bagagedrager aanwezig was. Zijn deze opbergtassen los van eventuele fietstassen verkrijgbaar. En hoe hoog zou je kunnen opstapelen in zo'n tas OP de drager? Heeft iemand alternatieve ideeën om de ruimte op de bagagedrager te benutten?

Die driedelige tassen zijn erg onhandig als je de tas eraf wilt halen. Op je drager kun je een tent vervoeren (erg handig, zo'n natte tent buiten je droge tassen), of bijvoorbeeld slaapspullen in een Ortlieb Rackpak M. Dat kun je vastklikken aan de tassen eronder.
Wim

@ DriesBa,

Het record vragen stellen heb je inmiddels verbeterd... :wink:
Heeft iemand alternatieve ideeën om de ruimte op de bagagedrager te benutten?
Bagagezak, stoeltjes, tent, enz enz enz.

Waar zat je zelf aan te denken of wat ligt er op jou drager?

Ik heb de tent bovenop m'n tassen liggen. Het gat eronder gebruik ik om (dagvers) eten e.d. in weg te stoppen. Dit ligt dan niet in de brandende zon.

Zo'n tas heet een rackpack. Die wordt vooral gebruikt voor lange dagtochten waarbij snelheid een punt vormt (zit namelijk weggewerkt achter je kont). Ik heb er meerdere, neem er vrijwel altijd eentje mee als ik op reis ga. Makkelijk voor een dagtochtje en een makkelijk bereikbare plek voor die spulletjes die je onderweg graag nodig hebt en niet bij je camera in de stuurtas wilt stoppen.
DriesBa schreef:En hoe hoog zou je kunnen opstapelen in zo'n tas OP de drager? Heeft iemand alternatieve ideeën om de ruimte op de bagagedrager te benutten?
Ja, Frank van Rijn heeft heel alternatieve ideeën. Het werkt met tassen, riemen en (meen te herinneren) oude binnenbanden en zo. Het kan best hoog.
Afbeelding
Leon

Hartelijk dank voor de info: dit biedt weer zoekopties.
Ik bind meestal een slaapzak onder m'n snelbinders en daarover doorzichtig plastic, echter dat zou ik liever wat compacter zien en kunnen afsluiten. Met zo'n "rackpack" ziet het er allemaal stabieler uit dan een zootje ongeregeld op de drager.

Een rackpack is vooral handig als je onderweg in de tas moet zijn. We gebruiken hem om eten etc mee te vervoeren. De tent etc. gaat wel in een kanorol want die pak je per dag 1 keer in en uit. Een kanorol is lichter en goedkoper dan een rackpack

"rack pack" kun je ook letterlijk nemen: een pak of tas voor op het rack oftewel de drager. Dan is de kanozak dus ook een rack pack. Ik denk dat Ivo dat bedoelde, en zo zijn alle tassen bevestigd op de drager een rack pack.

Zelf gebruik ik een rugzak óp de drager: handig mee te nemen en handig als handbagage in het vliegtuig. Handig om natte spullen niet te beklemmend op te bergen, en met het juiste formaat rugzak heb je ook gelijk een handige rugzak om enkele daagjes rond te trekken in een gebied waar de fiets zich niet thuis voelt.

Robertjan schreef:"rack pack" kun je ook letterlijk nemen: een pak of tas voor op het rack oftewel de drager. Dan is de kanozak dus ook een rack pack. Ik denk dat Ivo dat bedoelde, en zo zijn alle tassen bevestigd op de drager een rack pack.
Nee, dat bedoelde ik niet. Met een rackpack bedoel ik een tas die specifiek ontworpen is om bovenop de bagagedrager bevestigd te worden. Soms met klittenband, soms met een speciale bevestigingsslee. En met een ruim toegankelijk bovenvak zodat je snel onderweg wat spulletjes eruit kunt pakken.