Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ombouwen van 7x3 naar 9x3 versnelling. - Forum Wereldfietser

Fiets ombouwen van 7x3 naar 9x3 versnelling.

Omdat het aantal Shimano onderdelen voor 3x7 versnelling steeds moeillijker gaat worden, denk ik er over om het geheel van mijn Cannondale C600 om te bouwen van 21 naar 27 versnelling.

Naar mijn idee houdt dit in:

- nieuwe shifters/remhandels

- nieuw achterwiel met geschikte naaf voor de 9-blads cassette

Wie heeft hier ervaring mee? Dient de achter derailleur ook vervangen te worden? Naar mijn idee niet maar wie het weet mag het zeggen.
super7 schreef:Omdat het aantal Shimano onderdelen voor 3x7 versnelling steeds moeillijker gaat worden, denk ik er over om het geheel van mijn Cannondale C600 om te bouwen van 21 naar 27 versnelling.

Naar mijn idee houdt dit in:

- nieuwe shifters/remhandels

- nieuw achterwiel met geschikte naaf voor de 9-blads cassette

Wie heeft hier ervaring mee? Dient de achter derailleur ook vervangen te worden? Naar mijn idee niet maar wie het weet mag het zeggen.
cassettes en kettingen is geen probleem, voor de rest zou ik wachten tot het stuk gaat. Krijg je er ook nog nuttige versnellingen extra bij of ben je de versnellingen die je gebruikt alleen maar duurder aan het maken?

Je boodschappen lijstje klopt wel, op cassette en ketting na ;)
Heb je nu canti's? Dan kun je beter ook V-brakes er bij nemen, want dat is de standaard voor moderne grepen

Wachten tot het stuk gaat zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Meestal gebeurd dat ergens in het buitenland en ik heb al een keer meegemaakt dat ik 4 dagen heb zitten wachten op een vervangend achterwiel wat per koerier uit Nederland moest komen. Zeer onprettige ervaring. :(

V-brakes zitten er al op dus dat scheelt weer een paar tientjes. :D

JS

Ik denk dat Marten bedoelt dat op een cassette van 9 tandwielen meestal de tandwielen met 11 en 12 tanden zit. Dit zijn de kleinste tandwielen en alleen de zeer sterke wielrenners krijgen dit rond getrapt. Kijk maar eens op de m-gineering stite. Marten schrijft daar dat als je de 11 en de 12 thuis laat dat je dan een beter kettinglijn krijgt en dat je hiervoor in de plaats juist in de bergverzetten (de grootste tandwielen) extra tandwielen kunt nemen. Punt van overweging hierbij is wel dat je frame een tandwiel 13 moet accepteren als kleinste tandwiel.
Kortom de waarschuwing van Marten houdt in dat je wel naar 3 * 9 versnellingen kunt overstappen maar als je niet oplet dan hou je effectief nog steeds 3* 7 versnellingen over.

Mijn vraagt aan Marten is: Klopt de belving van Super7 soms niet dat cassttes van 7 uit de voorraden van de lbs lopen?

Ik heb een 8speed cassette en daarvoor heb je al veel moeite om een 32tands te vinden. Vorig jaar heb ik nog een XTR gekocht omdat ik anders enkel de 28 of 30 bevattende cassettes kon kopen in Deore, LX of XT. Bij S-ram heb je nog net iets meer keuze. Voor 7 zul je in stocks ergens een goed koopje moeten doen denk ik.

Volgens de tabel op Marten's site zijn de 14-32 en de 13-34 leverbaar. Een beetje fietsenmaker kan ze volgens mij nog steeds zelf in elkaar zetten (heb ik niet zo lang geleden nog laten doen). Zelf zou ik geen geld uitgeven aan zo'n ombouw. Ik zou zelfs liever 7sp hebben: de wielen zijn steviger omdat de flenzen verder uit elkaar kunnen staan dan bij 8/9 sp.
Wim
super7 schreef:Omdat het aantal Shimano onderdelen voor 3x7 versnelling steeds moeillijker gaat worden, denk ik er over om het geheel van mijn Cannondale C600 om te bouwen van 21 naar 27 versnelling.

Naar mijn idee houdt dit in:

- nieuwe shifters/remhandels

- nieuw achterwiel met geschikte naaf voor de 9-blads cassette
Volstaat een langere as en een cassettebody voor 9-speed niet? Scheelt weer een compleet wiel.

s0lar schreef:Ik heb een 8speed cassette en daarvoor heb je al veel moeite om een 32tands te vinden. Vorig jaar heb ik nog een XTR gekocht omdat ik anders enkel de 28 of 30 bevattende cassettes kon kopen in Deore, LX of XT. Bij S-ram heb je nog net iets meer keuze. Voor 7 zul je in stocks ergens een goed koopje moeten doen denk ik.
Andere optie zou zijn zelf een 8s casette maken op basis van een 7s cassette, je huidige tussenringen en een extra 32.
Of een 9s gebruiken, 11T sluitkrans preventief ruimen, en de spacers omzetten
Haike schreef:
super7 schreef:Omdat het aantal Shimano onderdelen voor 3x7 versnelling steeds moeillijker gaat worden, denk ik er over om het geheel van mijn Cannondale C600 om te bouwen van 21 naar 27 versnelling.

Naar mijn idee houdt dit in:

- nieuwe shifters/remhandels

- nieuw achterwiel met geschikte naaf voor de 9-blads cassette
Volstaat een langere as en een cassettebody voor 9-speed niet? Scheelt weer een compleet wiel.
Zou ik een naaf kopen: dan heb je gelijk de langere spanner, nieuwe kogels, de goeie spacers, en een rechter conus met passende afdichting. Vervolgens moet je de velg nog weer in het midden spaken

Ja das waar, aan die conus en die afdichting met conus had ik niet gedacht.
Ik heb in ons 2e huis in Zweden een zwarte Giant staan: nog tweedehands gekocht in 1996, maar hij doet het nog prima. Wel dienen de voorbladen (2 bladen van 52/42 t) en de cassette (6 bladen van 14 t/m 28 t) vervangen te worden. Afgelopen vrijdag bij mijn fietsenzaak geweest, de cassette met 6 bladen is idd. nu moeilijk te krijgen, maar hij had er nog één in voorraad. Er zitten hefboompjes op de schuine framebuis; geen shifters.
Ik gebruik deze fiets voornamelijk bij lokale tochten, zoals naar de supermarkt (1 km) of leuke tochten in de omgeving. In de wijde omgeving komen beboste heuvels van 250 tot 400 meter hoogte voor. Tussen Sunnemo en Munkfors is er een pittige 'col' waar je bij het afdalen luchtdruk in je oren voelt. Maar wat een prachtige natuurlandschappen :) ! A.s. vrijdag ga ik erheen en ik heb er al zin in 8) .

Veel plezier! Enne.. die hefboompjes heten buiscommandeurs... :lol: