eindgebruiker schreef:Theo, ik ben geen notaris of advocaat, maar denk wel dat Michael W gelijk heeft.
Artikel 38.1: Behoudens het in het volgende artikel bepaalde, hebben alle leden die niet geschorst zijn, toegang tot de algemene vergadering en hebben daar ieder één stem; een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren. De statuten kunnen aan bepaalde leden meer dan één stem toekennen. (
http://wetten.overheid.nl/)
Artikel 39.1: De statuten kunnen bepalen dat de algemene vergadering zal bestaan uit afgevaardigden die door en uit de leden worden gekozen. De wijze van verkiezing en het aantal van de afgevaardigden worden door de statuten geregeld; elk lid moet middellijk of onmiddellijk aan de verkiezing kunnen deelnemen. De leden 4 en 5 van artikel 37 zijn bij de verkiezing van overeenkomstige toepassing. Artikel 38 lid 3 is van overeenkomstige toepassing op personen die deel uitmaken van andere organen der vereniging en die geen afgevaardigde zijn.
Dus: of alle leden hebben stemrecht op de ledenvergadering, of alle leden mogen stemmen op afgevaardigden, die op hun beurt mogen stemmen op de ledenvergadering.
Ik zie het probleem niet. Alle leden hebben toch stemrecht. Maar je bent pas lid als je een schriftelijke bevestiging hebt ontvangen. Dat is feitelijk ook nu de situatie.
Nu kun je hier wel een uitvoerige discussie hierover gaan houden. Maar zolang er niemand binnen de vereniging bezwaar maakt tegen deze aanpassing van de statuten, zal die kunnen worden doorgevoerd.
Maar waarom zou iemand bezwaar maken tegen deze praktische oplossing, in die mate dat hij het juridisch gaat aanvechten en het voor de rechter wil brengen? Dat is of juridische haarkloverij, of iemand wil dwarsliggen om het dwarsliggen.
En is het iemand die oprecht het beste voor heeft met de vereniging, dan lijkt het mij dat we er op een redelijke en niet al te ingewikkelde manier uit kunnen komen. Strict juridisch bekeken zitten we in een impasse, waar niet uit valt te komen zonder linksom of rechtsom de statuten te overtreden. We kunnen ons daarbij neerleggen en dan kan op termijn de vereniging worden opgedoekt. Of we zoeken een praktische oplossing waar iedereen zich redelijkerwijs in kan vinden. En als ik terugkijk naar de afgelopen extra ledenvergadering, dan heb ik alle vertrouwen in de redelijke opstelling van de ledenvergadering.
Het grootste risico is mijns inziens dat de ledenvergadering blijft steken in goede intenties, overwegingen en suggesties, zonder dat er iets concreets uit rolt. En vervolgens worden alle kandidaten gekozen als bestuurslid, omdat er te weinig kandidaten zijn.
Formeel moet twee weken voorafgaand aan de ledenvergadering het bestuur een oproep doen uitgaan. In deze oproep worden de namen van de kandidaten voor een bestuursfunctie bekend gemaakt. Met nog drie dagen te gaan, stel ik vast dat er formeel geen kandidaten zijn. Ook voor de voordracht van leden met tien ondersteundende handtekeningen is de termijn verstreken.
Kortom, formeel kan er zondag aanstaande geen verkiezing van een nieuw bestuur meer plaatsvnden.
Het is roeien met de riemen die we hebben.
Formeel kunnen statuten en huishoudelijk reglement nooit meer worden aangepast.
Formeel kan er zondag geen verkiezing van een nieuw bestuur plaatsvinden.
Formeel kan er niks meer. Dus gaan we het anders doen.
Improviseren.
Een beetje wereldfietser is daar toch heel goed in?