eindgebruiker schreef:Theo, ik ben geen notaris of advocaat, maar denk wel dat Michael W gelijk heeft.
Artikel 38.1: Behoudens het in het volgende artikel bepaalde, hebben alle leden die niet geschorst zijn, toegang tot de algemene vergadering en hebben daar ieder één stem; een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren. De statuten kunnen aan bepaalde leden meer dan één stem toekennen. (
http://wetten.overheid.nl/)
Artikel 39.1: De statuten kunnen bepalen dat de algemene vergadering zal bestaan uit afgevaardigden die door en uit de leden worden gekozen. De wijze van verkiezing en het aantal van de afgevaardigden worden door de statuten geregeld; elk lid moet middellijk of onmiddellijk aan de verkiezing kunnen deelnemen. De leden 4 en 5 van artikel 37 zijn bij de verkiezing van overeenkomstige toepassing. Artikel 38 lid 3 is van overeenkomstige toepassing op personen die deel uitmaken van andere organen der vereniging en die geen afgevaardigde zijn.
Dus: of alle leden hebben stemrecht op de ledenvergadering, of alle leden mogen stemmen op afgevaardigden, die op hun beurt mogen stemmen op de ledenvergadering.
Ik zie het probleem niet. Alle leden hebben toch stemrecht. Maar je bent pas lid als je een schriftelijke bevestiging hebt ontvangen. Dat is feitelijk ook nu de situatie.
Nu kun je hier wel een uitvoerige discussie hierover gaan houden. Maar zolang er niemand binnen de vereniging bezwaar maakt tegen deze aanpassing van de statuten, zal die kunnen worden doorgevoerd.
Maar waarom zou iemand bezwaar maken tegen deze praktische oplossing, in die mate dat hij het juridisch gaat aanvechten en het voor de rechter wil brengen? Dat is of juridische haarkloverij, of iemand wil dwarsliggen om het dwarsliggen.