Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cassette vervangen - Forum Wereldfietser

cassette vervangen

dag mensen, ik zou een cassette moeten vervangen van een oude atb,
ik vraag me af of dit een gewone 7 speed cassette is (met andere woorden, past een nieuwe 7 speed cassette hierop ?) (is shimano in die 16 jaar nog niet veranderend van systeem ?)
en ja dit is de eerste keer in 16 jaar dat de cassette eraf gaat. (als ook de ketting)

merci

Afbeelding
[/img]

Als het nog een schroefpignon is, (dus schroefdraad op de naaf) dan passen de moderne cassette's natuurlijk niet, maar die oude pignon's zijn ook nog wel te koop of te bestellen bij de betere lbs.

wel ik weet het niet zo, ik heb enkel die foto, ik dacht dat ik het zelf wel zou kunnen uitmaken, maar dat valt wat tegen.

ik wist niet dat shimano een schroefpignon voor een atb gemaakt had.
ik loop achter. (of voor)
fillemon schreef:Afbeelding
Afgaande op wat ik op de foto zie is het misschien verstandig om van het geld van een pion en een ketting een tweedehands fiets te kopen. Doe er drie tientjes bij en je koopt er een blinkende tweedehands fiets voor.
Leon

ik heb een site gevonden waar je die shimano onderdelen in groep kan zien en bouwjaar

http://www.fa-technik.adfc.de/Herstelle ... uppen.html

daaruit zou blijken dat het geef schroefpion is.


Inderdaad leon, als ik het eens goed bekijk dan is dat de enige normale optie. ik heb ook de foto's van de kettingbladen vooraan eens bekeken( heb deze niet upgeload). daar ontbreken tanden in, en zitten enorme scheuren in de plateaus.
dus een nieuwe ketting, cassette en voorbladen gaat vrij veel geld kosten. (allé in vergelijking met een goede tweedehands fiets).
daarbij komt ook dat geen enkele as ooit is gesmeerd en dat de fiets (ik schat 15.000km op de teller heeft en zonder onderhoud met vrij goedkoop materiaal is dit funest denk ik).

ik ga even met de man mailen, en zie of hij niet overstapt op een ander model. het enige probleem is dat we beide klein zijn, en een klein frame vinden doe je niet snel. hij heeft een 17-17.5 inch nodig, ik een 17.5-18 ich, en die vind je niet zo makkelijk tweedehands.

merci

fillemon schreef:ik heb een site gevonden waar je die shimano onderdelen in groep kan zien en bouwjaar

http://www.fa-technik.adfc.de/Herstelle ... uppen.html

daaruit zou blijken dat het geef schroefpion is.
cassettenaven voorzien van assen met moertjes zijn behoorlijk zeldzaam.

zie verder http://www.m-gineering.nl/cass3.htm

het is waar m-geneering,

ik heb de man ervan overtuigd dat hij beter een tweedehands feits kan aanschaffen. heb een pareltje voor 175 euro gezien, splinternieuw van 1998, altijd lekker verwarmd gestaan. :D

tja voor dat geld begin je niet op te lappen. ik denk ook niet dat de slag uit zo'n wiel nog te halen is, alles zit super vastgeroest. en misschien breekt de velg van pure metaalmoeheid. ik wil maar zeggen, er zouden plots nog eens een hoop kosten kunnen bijkomen.

merci mensen,

fillemon schreef:het is waar m-geneering,

ik heb de man ervan overtuigd dat hij beter een tweedehands feits kan aanschaffen. heb een pareltje voor 175 euro gezien, splinternieuw van 1998, altijd lekker verwarmd gestaan. :D

tja voor dat geld begin je niet op te lappen. ik denk ook niet dat de slag uit zo'n wiel nog te halen is, alles zit super vastgeroest. en misschien breekt de velg van pure metaalmoeheid. ik wil maar zeggen, er zouden plots nog eens een hoop kosten kunnen bijkomen.

merci mensen,
Een tijdje terug liep ik ook tegen dergelijke problemen op. Was een moeilijke beslissing omdat het frame er nog zo mooi uitzag. Toch ook maar een andere fiets gekocht omdat opknappen financieel behoorlijk uit de hand zou lopen. Ik was wel het dubbele kwijt dan wat jou fiets zou moeten kosten maar had wel een tip top Gudereit voor dat geld. Die heb ik nog wat aangepast aan mijn persoonlijke wensen (Schwalbe Big Apple en een lowrider) en desondanks ben ik toch nog goedkoper uit dan wat het opknappen van die oude me had gekost.

wel demy, in mijn geval is dat frame aftands :D , dus geen enkele reden om dat te houden. ik dacht dat de man (van wie de fiets is) om emotionele reden die fiets niet gaat wegdoen (en hij gaat die ook houden haha).

een nieuw tweedehands fietsje is the way to go. en ik snap het niet, ik doe enkel spullen weg die niet passen. (zoals een te groot frame). Maar een fiets verkopen, :?: waarom zou je dat doen, komt altijd van pas. nochthans daar denken weinig mensen zo over. op tweedehands of op ebay zie je splinternieuwe tweedehandse ATB's, toegegeven geen XTR materiaal of zo, maar een mooi stalen frame met deore materiaal en minder dan 500km voor minder dan 200 euro. tja wie verkoopt dat ? geld krijg je er toch niet van. (misschien ben ik wel te gehecht aan fietsen haha) .ik probeer ook zolang mogelijk geen wagen te kopen, dat houdt wel in dat ik aan drie treinstations een fiets heb staan. (geen vouwfiets: gaat me niet hard genoeg, en voor de prijs van een brompton heb ik 6 tweedehands fietsen mooi opgelapt).
maar koopjes kun je doen, en dan wordt recycleren of oplappen zelf te duur.

en ik volg je hierin demy, dat je beter iets meer tweedehands kan uitleggen dan het goedkoopste. je kan beter 350 euro betalen voor een quasi perfecte fiets dan 150 voor eentje die al flink heeft afgezien. Heb ooit voor een "hollands meisje" waarmee ik samen studeerde, een 5 jaar oude giant expedition gekocht voor 180 euro. De fiets had minder dan 200km op de teller. Ik kon mijn ogen niet geloven wat een pareltje. ik stuurde haar naar de lokale fietsenboer om even na te kijken, die man antwoorde dat er voor 85 euro aan werk aan was. Heb snel even de remmen goed gezet, wat olie erop en de mejuffer kon fietsen dat het een lieve lust was.

oeps, even een aanval van schriftelijke nostalgie. :)

Filemon,

Wat sommigen ook weg doen? Ik ben dan altijd bang dat het gestolen spul is. Slechte lakconditie is ook vaak een reden dat een fiets wordt weggedaan. En daardoor fietst het niks minder, hoef je niet te piekeren als je fiets vervoert moet worden dat er misschien een krasje bijkomt en zal de fiets ook minder aantrekkelijk zijn voor het dievengilde.

Als je afhankelijk bent van een fietsenmaker is het helaas voor je beurs een ander verhaal. Zelf prutsen is natuurlijk veel goedkoper en door de ervaring die je op doet kan dit je mooi van pas komen indien je een keer onderweg met pech komt te staan. En kom je er echt niet meer uit dan is de fietsenmaker natuurlijk altijd nog te vinden.

Een fietsje goed onderhouden kan eigenlijk niks mee mis gaan onderweg. Een bandje kunnen plakken en een beetje verstand van je kettting, schakeling en remmen zal je al heel ver brengen. En denk er dan maar niet teveel aan wat allemaal onderweg kan afbreken of de geest zal geven. Zo durf je nooit meer weg en een fiets die nooit kapot gaat is er volgens mij nog niet.

Zelf hou ik er rekening mee als ik weg ga dat ik eventueel al mijn bagage zou kunnen bundelen en zelfs zonder fiets ook nog weer naar huis kan komen. Wat kan je dan nog gebeuren? Ik hoef immers geen IDWorks of een andere peperdure fiets achter te laten.

idd demy, daar had ik niet echt aan gedacht,
diefstal zou misschien soms wel de reden kunnen zijn dat er te mooie dingen weggaan. ik heb er nog nooit op gelet, maar de zaken die ik aankoop lijken toch niet gestolen te zijn. (tja kan het niet weten, maar meestal klopt alles wel).

inderdaad het kostenplaatje, daar denk je niet aan als je zelf aan het sleutelen gaat. kan me best voorstellen dat je een fiets wilt waar je 5 jaar niet moet naar omkijken en het toch blijft doen in plaats van elke maand eens iets te vervangen.
enerzijds zijn de werkuren vrij duur, (voor alles hoor, ben echt niet aan het kappen op de fietsenmakers). en het is onmogelijk om een oude fiets op te knappen aan dat tarief. Heb verleden jaar al onze fietsen eens een beurt gegeven. assen opnieuw invetten, balhoofd inveten, wielen rechten, nieuwe remkabels enz... (zelfs assen in andere velgen spaken). Tja reken maar een dag per fiets, tja als het je hobby is dan is dat gewoon fun. maar als je dat moet gaan betalen daar begin je er gewoon niet aan.
een vriend van me zei: wat rijden jouw fietsen super goed, waarop ik antwoorde, wel 10 uur revisie en elke fiets bolt zo goed. Waarop hij zei: dat is wel 400 euro aan werkuren :shock: , ik keek even op, zo had ik het nooit bekeken. (ben al jaren niet meer in een fietsenzaak geweest, behalve dan om onderdelen te kopen).

maar ook onderdelen zijn pokkeduur. ik had twee zakjes vol onderdelen om gewone simpele fietsen wat op te lappen, en zat over de 250 euro. ik dacht dat ik het bestierf.

inderdaad demy, een goed onderhouden fiets is een must, goedkoop of duur, maakt niet uit, alles gaat kapot als je er niet naar omkijkt. ik ben nooit van het principe geweest: ik spaar mijn fietsen, (ik ga zeker niet een stoep op rijden, dat is iets anders) maar bollen moeten ze, en gaan ze stuk dan maak ik ze toch even.

tja een fiets achterlaten is wel de laatste optie, daarvoor ben ik te zuinig (als belg dan). maar ik zal niet snel super veel geld uitleggen voor mijn fiets. het duurste dat ik ooit heb gekocht is mijn snel safari aan 1200 euro en daar ben ik nog niet goed van. Gelukkig is het frame super, en de wielen ook. hopelijk ga ik nooit op mijn "bek", geen diefstal of ongeval, dan zit ik er binnen 50 jaar hopelijk nog op.