Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fietsschoenen? - Forum Wereldfietser

welke fietsschoenen?

Naar aanleiding van een draadje in de rubriek 'Overige vragen', onder de titel 'doorgezakte voeten' de volgende vraag:
welke fietsschoenen (met harde zool) worden aanbevolen. Hetgaat me om gewone schoenen zonder kliksysteem, dus waar je normaal ook op kunt lopen.

In het andere draadje schreef ik over pijn in de voeten na ongeveer 90 km te hebben gefietst. Eventuele oorzaak zou een te slappe zool van normale schoenen kunnen zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie aanbevelingen?
Mijn regels:
1. De goedkoopste die lekker zitten.
2. Schoenen die een beetje klein uitzien. Mijn voeten (46 shimanomaat) zijn al groot genoeg.
3. Je hebt er die erg ventileren en je hebt warmer zijn. Naar keuze.
Leon
Leon schreef:Mijn regels:
2. Schoenen die een beetje klein uitzien. Mijn voeten (46 shimanomaat) zijn al groot genoeg.
Leon
Je doelt dan op het merk Shimano en zijn de zolen dan altijd stevig genoeg c.q. hard genoeg om niet 'door te zakken'?

Voor lente, zomer en herfst > neem ik (shimano) sandalen met harde zool. Als je last krijgt van koude voeten wellicht een paar van die all-weather waterdichte sokken gebruiken.
Bevalt mij uitstekend. Makkelijk schoon te houden (je gaat er mee onder de douche staan) En als afwisselende schoen voor in de stad of op de camping van die bootschoentjes van e. 4,95.

Gr Hans

Ik heb spinningschoenen van Shimano. Ze gaan al 2 regenachtige fietsvakanties en een heleboel tochtjes en sportschooluurtjes mee. Ze hebben een stijve zool, waar je desondanks redelijk op kunt lopen, ze lopen een beetje als (verpleegsters)klompjes.
Ze hebben door de mesh een zeer goede ventilatie en zijn snel droog na een regenbui of bij hevig zweten (helemaal met blote voeten)...en heel belangrijk, ze gaan niet stinken! Je kunt ze ook gewoon onder de kraan schoonspoelen.
Het zijn de enige schoenen die ik meeneem op vakantie, verder alleen slippers... 8)

Het model dat ik heb is inmiddels overjarig en alleen nog op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/165747616) te krijgen, maar de nieuwere modellen van Shimano zien er veelbelovend uit en zijn vast nog beter! :roll:

De schoenen van Shimano met rubber zool kun je met kliksysteem gebruiken, maar er zit ook een stukje rubber dat je op de plaats van de plaatjes voor het klikken kunt schroeven zodat de hele zool rubber is zonder kliksysyeem en je geen holte in je zool hebt. (geen halve zool :lol: )
Zelf heb ik wel de plaatjes onder mijn schoenen geschroefd, maar ik heb combipedalen op mijn vakantiefiets, ene kant met kliksysteem en de andere kant gewoon. In de stad of als ik vaak moet afstappen (schapenhekjes...) fiets ik nooit ingeklikt en dat gaat prima ondanks de plaatjes die er bij mij onder zitten. De plaatjes liggen verzonken in de zool, dus daar merk je niets van.

LidL! Prima schoen voor geen geld. Doe er al jaren mee. Evt clicksysteem, waar ik niet van hou!, aan te brengen.
senior

Ik heb sinds deze winter de "bergschoenen"van Shimano met SPD systeem.
Ik weet niet precies hoe een afbeelding hiervan te linken, maar ze zijn vaak in beeld geweest.
Goretex membraam, dus waterdicht, jawel echt! Paastocht heeft dit bewezen. Met Saelskinz wintersokken ook warm genoeg en met gewone fietssokken afgelopen weken niet te warm. Lekker stevig, lopen goed, kraakt een beetje op steentjes, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Ik heb zelfs ergens op dit forum een verhaal gelezen van iemand die voor een wandeling de SPD plaatjes uit de schoen schroefde, de vulstukken van Sh. er in zette en zo ging wandelen. En uiteraard na de wandeling v.v.

Groet

Jans

senior schreef:LidL! Prima schoen voor geen geld. Doe er al jaren mee. Evt clicksysteem, waar ik niet van hou!, aan te brengen.
senior
Ik ben meestal niet zo'n liefhebber van Lidlspullen, maar de schoenen zijn inderdaad echt prima. Ik gebruik ze sinds een paar maanden, met clicks.

Meindle bergschoenen, nooit last van mijn voeten!

Naar m'n werk draag ik shimano loop/fietsschoenen, maar na 40 km krijg ik al last van slapende voeten...
DriesBa schreef:
Leon
Je doelt dan op het merk Shimano en zijn de zolen dan altijd stevig genoeg c.q. hard genoeg om niet 'door te zakken'?
De goedkoopste fietsschoenen van Shimano hebben al een stijvere zool dan de stijfste gewone schoenen. Bergkisten uitgezonderd natuurlijk.
Leon

En je hebt verschil tussen "bergschoenen" en bergschoenen. "Bergschoenen" uit de zogenoemde categorie C of D in een buitensportzaak, buigen bij de voorvoet ook niet meer door (categorie C pas na veel inlopen).

Bergschoenen uit de categorie B of A/B (bijv. lage, zoals door mij uitgelegd in het andere topic) buigen daar nog wel door, waardoor ook wandelen ermee heel goed kan.
Zelf maakt me het niet zo heel veel uit of ik nou een niet te soepele A-schoen aan heb, of een hoge B-schoen. Zelfs de "yankees" uit Peru (zo worden ze aan de kust genoemd, "ojotas" in het hooggebergte, en voor de jungle-naam moet ik even m'n vriendin raadplegen) bieden verbazingwekkend veel grip waardoor een fietstocht in de hitte daarmee ook erg goed kan. Het comfort is niet gelijkwaardig aan de Teva's, Lizard's en de Source's, maar de duurzaamheid en prijs-kwaliteitsverhouding zeker wel! Bovendien wennen de voeten er aan.

Voor mij dus o.h.a. (lage) stevige A-schoenen of (lage) (A/)B-schoenen, en bij warm weer sandalen of ojotas :D.

Ik zou zelf altijd kiezen voor fietsschoenen met een snel- en/of klittenbandsluiting zodat je onderweg niet af hoeft te stappen indien de bloedsomloop wordt belemmerd.
Ik gebruik altijd gewone sandalen, wel met een stevige zool. Want als het regent stroomt het water er zo makkelijk weer uit, in plaats van vol te lopen bij dichte schoenen met witte "zwembadhuiden" als gevolg.
's Avonds trek ik pantoffels aan en morgen zijn de sandalen zo weer droog om verder te fietsen! De sandalen, die ik momenteel gebruik, heb ik in Zweden gekocht, maar zijn van een Italiaans merk. Al in 2006 had ik door mijn leeftijd (nu 57) veel pijn in mijn voeten, door een doorzakking van het middenvoet. Naar een dokter gaan leverde nagenoeg niets op en ik wilde ook geen hand ophouden bij allerlei gezondheidsinstanties of zorgverzekering. Toen heb ik Falk-Fit steunzolen bij Telsell (bekend van de TV) gekocht en het is echt gedaan met de pijn en ik kon gemakkelijk door Italië fietsen 8) ! Kijk maar op http://www.telsell.com/shopping.asp?MN= ... 2812291248
Maar bij het lopen of fietsen wringden de losse steunzolen zich via de hiel naar buiten. Toen heb ik het blauwe inzetstukken eraf genomen en de steunzolen aan de sandalen vastgeschroefd. Nóóóóit meer problemen :wink: !
Ik kijk al ernaar uit om vanaf 7 juni a.s. fietstochten in Zweden te maken :D !
Martin E. van Doornik schreef:Toen heb ik Falk-Fit steunzolen bij Telsell (bekend van de TV) gekocht. Nóóóóit meer problemen :wink: !
Amaaaazing, Martin :wink:

@ Dries

Ik fiets ook op sandalen. Met een stevige zool een prima alternatief voor schoenen en je kan afhankelijk van de omstandigehden je voeten dikker of dunner inpakken. Ideaal gewoon.
Keen sandalen hebben goede stijve zolen. Misschien een idee?

Fiets de wereld (op sandalen),
Whisky

Ik heb op de niet-ultrastijve Teva's nergens last van.
Maar ik fiets dan ook meestal 89km :wink:

willem.megens schreef:Ik heb op de niet-ultrastijve Teva's nergens last van.
Maar ik fiets dan ook meestal 89km :wink:
Aha, de kantjes er af fietsen dus...
Mijn voeten (46 shimanomaat) ....
Welke 46 Shimanomaat? Volgens mij koopt Shimano de schoenen bij verschillende leveranciers die allemaal een eigen interpretatie van het begrip maat aanhouden. Altijd passen dus, want bij een ander model kan het best 45 of 47 zijn!

Teva's, en dat gaat prima.
Ze zijn na jaren gebruik wel aan vervanging toe, en denk wel aan Shimano sandalen omdat die echt bedoeld zijn voor de fiets.
Kan uiteraard niet vergelijken, maar die Teva's zijn voor mij zeker goed genoeg.

De twijfel is na zulke goeie adviezen alleen maar groter geworden. Ben wel in voor bergschoenen, Shimano's en sandalen. Loop graag op gesloten schoenen omdat ik denk daar ook met fietsen meer kracht en sturing te kunnen geven(let op 2 conclusies in één zin!). Wat is de reden om sandalen te nemen. Betreft dat zweetvoeten of warmtestuwing? En welke echt de beste zijn, is me ook nog niet helemaal duidelijk. Ben best bereid er zo'n 120 euro egen aan te gooien: daarboven vind ik in dit stadium te risicovol. 'k Ben nog maar een starter.

Bij een aantal sportzaken en helemaal bij wielerspeciaalzaken kun je de schoenen even uitproberen op een fiets die op van die rollers staat. Ik zou gewoon een aantal merken/typen uitproberen en iets nemen wat jij het lekkerst vindt zitten tijdens het fietsen en waar je ook goed op kunt lopen...iedereen heeft andere voeten, dus het gaat erom wat voor jouw voeten het prettigst voelt.