Additionally, paste this code immediately after the opening tag: "Doorgezakte" voeten na een lange rit? - Forum Wereldfietser

"Doorgezakte" voeten na een lange rit?

Meestal rijd ik dagtochten van tussen de 100 en 150 km. Aan het eind van zo'ntocht(nog ca. 10km) krijg ik regelmatig last van pijn in m'n voeten. Het lijkt op een soort van kramp. Als ik dan licht met m'n rechter- of linkervoet wat oefen, gaat de pijn ook voor korte tijd weg. Wie heeft ook dergelijke ervaringen en wat is hiertegen de beste remedie?

Wellicht ten overvloede: ik ben 1.77m en de frame van m'n fiets heeft een hoogte van 58cm. Ik zit graag op een hoge fiets om de kniebelasting zo minimaal mogelijk te houden.
Schlauch schreef:Ik veronderstel dat je een geoefende fietser bent. Kramp is mijns insziens een klacht die geen direkte relatie heeft met het fietsen. Dat je na een lange rit kramp krijgt is niet zo verwonderlijk, je bent gewoon moe en je bent wat verzuurd (verzuurt met een t op het eind is als je teveel zuurtjes onderweg eet). Wel als je de klacht anders zou zijn. Als je bijvoorbeeld ook last zou hebben van vermoeide voeten. Dan is er iets anders aan de hand met de ondersteuning van de voet(holte).
Even voor de goede orde, ik ben ook een sightseener en rijd dus hooguit 10/15km onafgebroken. Deralve vele kleine pauzes. De `kramp`verschijnselen verspreiden zich over de gehele voet, behalve de tenen en de hak, dus je kunt wel sellen dat de voet)en' vermoed zijn.
Verzuring probeer ik te voorkomen+ ik ben daar vrij alert op.
Schlauch schreef:Het kan zijn dat je met (te) slappe schoenen fietst. De krachtoverbrenging op het pedaal verloopt als het ware beginnent bij je hiel. De manier van krachtoverbrenging hangt van het type schoen af en de ondersteuning van de voet.
Als je met stevigere schoenen fietst, of schoenen met een vibram zool of met speciale fietsschoenen, dat betekent dit bij vermoeidheid, uitgaande van een neutrale voet, dat de voetholte niet ondersteund is, en moet je een geschiktere inlegzool plaatsen, een met wat meer ´body'.
Met het gevaar er al te voorbarige conclusies aan te verbinden, beantwoord deze redactie behoorlijk aan mijn bevindingen. Ik draag trouwens verschillende types schoenen, van sportschoenen, via gewone(150 euro per paar om de kwaliteit aan te geven) en Human natureschoenen van de ANWB(wellicht bekend). Bij alle drie types heb ik weleens die overlast, maar uitsluitend na een kilometer of 80/90.
Huis-, tuin- en keuken sportschoenen geven bij mij die problemen ook. Een stevige wandelschoen (want ik wil niet met die speciale ietsschoentjes lopen en fietsen, geven geen probleem.
Logisch allemaal, zoals Schlauch duidelijk uitlegt. Daar komt bij dat die slappe zool nadelig werkt op de bloedsomloop.

In de praktijk draag ik meestal een semi-berg/wandelschoen van Bever. Jaren fiets- en wandelplezier gegarandeerd.
A.

Binnen de wandelschoenen kun je denken aan een lage schoen met een zool die je normaal bij een hoge bergwandelschoen ziet. Dit worden soms A-schoenen en soms A/B-schoenen genoemd.
Je hebt dan de stevigheid van een bergwandelzool en een flexibiliteit van een lage schoen (voor de hand liggend). Hierdoor wordt de kracht beter overgedragen, terwijl het 's zomers nog heel goed te doen is.

Types zijn bijvoorbeeld de Lowa Pinto (smal!), (Meindl Nordic Tiger XCR (breder),) Hanwag Approach, etc. Prijzen zullen zo tussen de 120 en 150 euro liggen, met een standaard inlegzool.

Mocht het probleem meer tintelend of weinig gevoel zijn, dan kan het helpen om de veters ietsje losser te doen. Of de voorvoet is doorgezakt, waartegen alleen ondersteuning daarvan helpt. Als dit het geval is, is de zorgverzekering checken (of het vergoed wordt) en langs een podoloog gaan het devies. Steunzolen lossen dan het probleem op den duur op.

Ultra lange afstand fietsers (audaxfietsers) fietsen natuurlijk wel met fietsschoenen met stijve zool (fietst het lekkerste), en meestal met klikpedalen (ik tegenwoordig ook, en met heel veel genoegen). Toch kunnen zij ook last krijgen. Een bekende remedie is dan het plaatje iets meer naar achteren te monteren op de zool van de schoen. Dan is het gedeelte van je voetzool dat je recht moet houden wat korter. Bij mij helpt het (net als echte fietschoenen), maar net als vrij losse veters.
Wim