Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke batterijen in Garmin GPS? - Forum Wereldfietser

Welke batterijen in Garmin GPS?

Welke batterijen gebruiken jullie?

Ik gebruik zelf oplaadbare NiMH 2500mAh batterijen . Deze zitten ook in mijn sony-camera en daar zat ook een oplader bij. Ik had ooit een stel batterijen bijbesteld en deze blijken het ook perfect in mijn GPSmap 60cx te doen. Na 2 fietsdagen staan er nog 2 streepjes in het batterij-icoontje. Ik heb nooit getest hoe lang volle batterijen precies meegaan, maar ben wel benieuwd.

Zou er verschil zijn in hoe lang je GPS het doet afhankelijk van het soort batterijen die je gebruikt?
Ik heb de GPSMAp 60C en ik doe met oplaadbare batterijen van 2500 mAh ongeveer drie dagen. En dan staat het apparaat ongeveer 10 uur per dag aan.
Op het laatst zijn ze vrij snel leeg. Hiermee bedoel ik dat het relatief veel langer duurt voordat je van 4 naar 3 streepjes gaat dan van 1 naar nul.
Hij waarschuwt wel als de batterijen bijna lees zijn. Meestal kan ik er dan nog een uur mee doen.

Volgens mij is het zo dat als je batterijen van een hoger Amperage hebt, ze langer mee gaan.

Meestal zijn ze na 2-3 lange dagen (12u ofzo aan) op. Ik heb onlangs met een setje van 2 Hapé 2600 mAh batterijen 4 dagen gefietst met nog één streepje resterend. De levensduur van deze batterijen zijn niet erg lang, eentje is al na een jaar op en kan niet meer worden herladen.

Ik heb Hapé batterijen, de 2600 mAh nihm die kwamen onlangs heel goed uit een test. Deze gaan vier dagen mee. Als ik een route rij, zijn ze echter binnen twee dagen leeg. Dit vreet kennelijk meer stroom. Naast goede batterijen is het ook belangrijk dat je de juiste lader hebt. Gebruik een zogenaamde delta lader. De technici onder ons kunnen uitleggen waarom.

Blanche

Filmpje? Les Montagnes, la mer et deux bicyclettes

Om de vraag nog wat uit te breiden, welke lader is het best geschikt om deze type batterijen op te laden?

Ik heb deze nu op het oog om 's avonds op de camping even snel de batterijen op te laden;

Afbeelding

GP Powerbank V800C, laadtijd 30 tot 40 minuten.

Blanche schreef: Naast goede batterijen is het ook belangrijk dat je de juiste lader hebt. Gebruik een zogenaamde delta lader. De technici onder ons kunnen uitleggen waarom.

Blanche

Filmpje? Les Montagnes, la mer et deux bicyclettes

Als ik ongeveer 9 uur heb gefietst met in mijn 60cx GP 2500mAh-batterijen, dan staan er nog 2 streepjes op het scherm. Ik heb altijd een reserveset bij me. Ik vind de gebruiksduur prima zo. Garmin schermt met 30 uur, maar de critici zeggen dat het maximaal 13 uur in charge isbij 2500mAh.

Ach ja, die 30 uur zullen wellicht gehaald kunnen worden onder ideale omstandigheden. Dat is dus in de praktijk nooit! :-)

Wat er op de verpakking staat van laders en batterijen zegt niet alles, maar dat wisten we toch al? Hier een link naar een pagina waar echt getest wordt:
http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM
En laders verschillen blijkbaar ook nogal. Hoe sneller is vaak niet beter etc. Enfin: lees het verhaal achter de link...

Spironski schreef:Ach ja, die 30 uur zullen wellicht gehaald kunnen worden onder ideale omstandigheden. Dat is dus in de praktijk nooit! :-)
Die 30 uur haal ik wel met mijn Etrex Venture cx (met route navigatie aan), maar die is misschien zuiniger in gebruik.

Oplaadbaar is wel handig, maar gewone duracells zijn wel beter. Onze Map60Cx gaat zeker 3 keer zo lang mee.

De tovenaar schreef:
Spironski schreef:Ach ja, die 30 uur zullen wellicht gehaald kunnen worden onder ideale omstandigheden. Dat is dus in de praktijk nooit! :-)
Die 30 uur haal ik wel met mijn Etrex Venture cx (met route navigatie aan), maar die is misschien zuiniger in gebruik.
Voor de goede orde met route bedoel ik dat hij ook echt de route volgt. De Gps geeft dan telkens aan in welke windrichting je moet rijden. De route volgen kan ook door gewoon te gaan rijden. Je ziet dan op je kaartje de routelijn. Op deze wijze kan ik er vier lange dagen van 8 uur ermee fietsen en s'avonds nog wat pielen met mijn GPS. Jullie merken dat ik nog niet zo goed in de gps-termen zit. Ik heb een Etrex legend HCX.

Blanche

Mijn Etrex Venture houdt het ook een dag of 3 uit, ik zet 'm wel niet heel de tijd aan. Ik heb WAAS altijd afstaan om stroom te besparen.

De batterijen van GP, Memorex, Sony en Duracell (rechargeables) doen het meestal beter dan de goedkopere zolas Topcraft van Aldi. Daar heb ik vaak gehad dat ze na een keer of 5 heel snel leeg waren. Langzamer laden is ook beter voor de batterijen, maar ik heb toch graag dat het binnen de 8u is voor 2500mAh batterijen. Zo kan ik ze 's avonds in de pries steken en ze 's morgens gebruiken.

s0lar schreef:Mijn Etrex Venture houdt het ook een dag of 3 uit, ik zet 'm wel niet heel de tijd aan. Ik heb WAAS altijd afstaan om stroom te besparen.

De batterijen van GP, Memorex, Sony en Duracell (rechargeables) doen het meestal beter dan de goedkopere zolas Topcraft van Aldi. Daar heb ik vaak gehad dat ze na een keer of 5 heel snel leeg waren. Langzamer laden is ook beter voor de batterijen, maar ik heb toch graag dat het binnen de 8u is voor 2500mAh batterijen. Zo kan ik ze 's avonds in de pries steken en ze 's morgens gebruiken.
Ik laad ze altijd langzaam op. Soms wel 18 uren. Ook die Topcraft heb ik en ook die gaan best lang mee. Exact heb ik ze niet in de gaten gehouden tijdens het verbruik.

Oplaadbaar is wel handig, maar gewone duracells zijn wel beter. Onze Map60Cx gaat zeker 3 keer zo lang mee.
Goh, dit is tegengesteld aan alles wat ik erover lees, en aan mijn eigen ervaring!
Weten jullie zeker dat jullie oplaadbare batterijen wel goed zijn?

Dit is wat Imaging Resource zegt over het gebruik van alkaline in digicams (en die zijn niet makkelijk voor batterijen): "For the AA-equipped cameras, it's well established that standard alkaline batteries are almost completely worthless in most cases..."

En Conrad:

"... Deze tijd is afhankelijk van het stroomverbruik van het apparaat in mA (1000 milli-ampere). De tabel is afkomstig van een pagina gericht op een specifieke digitale camera met een stroomverbruik van 1000mA. De NiCd met een capaciteit van 600mAh kan de digitale camera dus iets langer dan een half uur draaiende houden (600/1000). De NiMH houdt dat gemiddeld 1.5 uur vol (1500/1000) en de lithium ongeveer 2 uur (2100/1000). Bij de alkaline gaat de formule niet op en daalt de gebruikstijd naar 0.4 uur, terwijl de verwachting op 3 uur ligt. Dit heeft te maken met de manier waarop de batterij gemaakt is. Voor apparaten die veel stroom trekken zijn alkaline-batterijen niet geschikt (technisch: de interne weerstand is te hoog)."

Nu weet ik niet wat het stroomverbruik is van gps-en, maar zou dat zoveel anders zijn dan digicams dat het hele verhaal niet meer opgaat?

Inmiddels op gelet en de ervarig dat bij intensief gebruik ook de betere recharchebels ook sneller leeg zijn. Gemiddeld zo´n 8 uren fietsen en de batterijen van 2500 mAh waren leeg.

Hallo,

Met garmin gpsmap 60cx heb je een 'spaarstand', deze is minder nauwkeurig, maar verbruikt minder energie, toen ik m'n batterijen bijna op waren heb ik hier maar op gefietst, de mindere nauwkeurigheid is merkbaar, aan de andere kant valt er mee te leven dat het even duurt voor de gps je vernieuwde positie heeft vastgesteld.

Ik gebruik 2700mh batterijen, en kan daar bijna 2 dagen mee fietsen in de spaarstand, geloof ik. Ik heb nu wel de bm ixon lamp die je als batterijlader kunt gebruiken, al heeft dat ding nog nooit gewerkt, maar ben nog niet terug naar de verkoper geweest. Eens het werkt hoef ik me geen zorgen om lege batterijen meer maken.

Willem

wwwillem schreef:Hallo,

Met garmin gpsmap 60cx heb je een 'spaarstand', deze is minder nauwkeurig, maar verbruikt minder energie, toen ik m'n batterijen bijna op waren heb ik hier maar op gefietst, de mindere nauwkeurigheid is merkbaar, aan de andere kant valt er mee te leven dat het even duurt voor de gps je vernieuwde positie heeft vastgesteld.

Ik gebruik 2700mh batterijen, en kan daar bijna 2 dagen mee fietsen in de spaarstand, geloof ik. Ik heb nu wel de bm ixon lamp die je als batterijlader kunt gebruiken, al heeft dat ding nog nooit gewerkt, maar ben nog niet terug naar de verkoper geweest. Eens het werkt hoef ik me geen zorgen om lege batterijen meer maken.

Willem
Heb je in de spaarstand wel de beschikking over TopoNL of City Navigator?

Het is niet omdat de gps minder vaak meet, dat die dingen niet meer zouden werken. Maar ik reed vaak op tracks, maar City Navigator werkte ook. Spaarstand stuurt minder vaak een signaal naar de sateliet, en is ook minder krachtig, je verliest gemakkelijker een signaal.

Zolang je goed fietst is het geen probleem, vanaf je fout gaat, valt het pas een paar honderd meter verder op.

Maar het is wel een middel om je laatste batterijen optimaal te benutten.

Groeten.