Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersveiligheid tijdens fietstochten - Forum Wereldfietser

Verkeersveiligheid tijdens fietstochten

Omdat wij binnenkort voor het eerst in ons leven een fietsvakantie gaan beginnen, heb ik nog enkele vragen m.b.t. verkeersveiligheid. Omdat je bepakt en bezakt bent op de fiets, ga je waarschijnlijk meer slingeren. Zijn er ervaringen of aanwijzingen hoe je dit kunt voorkomen c.q. het beste met z'n tweeën zou kunnen rijden. Ik vraag niet de bekende weg, maar ben ge-interesseerd in ervaringen. En welke gevaarlijke moment zijn jullie overkomen, tijdens fietstochten. Ik vind het snijden door auto's en m.n. met een aanhangwagens erachter erg gevaarlijk. Dit kon wel eens een trauma zijn, want ik ben ooit onderuit getrokken door een auto met aanhangwagen. Hij haalde in terwijl uit tegenovergestelde een auto naderde en kon de aanhangwagen niet tijdig langs me krijgen, en trok me zo met de wielkast mee. Gelukkig liep het goed af. Wat zijn de ervaringen op dit gebied van wereldfietsers?
DriesBa schreef:Omdat wij binnenkort voor het eerst in ons leven een fietsvakantie gaan beginnen, heb ik nog enkele vragen m.b.t. verkeersveiligheid. Omdat je bepakt en bezakt bent op de fiets, ga je waarschijnlijk meer slingeren. Zijn er ervaringen of aanwijzingen hoe je dit kunt voorkomen c.q. het beste met z'n tweeën zou kunnen rijden. Ik vraag niet de bekende weg, maar ben ge-interesseerd in ervaringen. En welke gevaarlijke moment zijn jullie overkomen, tijdens fietstochten. Ik vind het snijden door auto's en m.n. met een aanhangwagen erachter erg gevaarlijk. Dit kon wel eens een traume zijn, want ik ben ooit onderuit getrokken door een auto met aanhangwagen. Hij haalde in terwijl uit tegenovergestelde een auto naderde en kon de aanhangwagen niet tijdig langs me krijgen, en trok me zo met de wielkast mee. Gelukkig liep het goed af. Wat zijn de ervaringen op dit gebied van wereldfietsers?
Lekker blijven slingeren, hoe strakker je fietst des te minder ruimte je krijgt

Wij fietsen meestal met de kinderen, en dan ben je helemaal oppassend. Daarom geven wij de voorkeur aan uitgestippelde routes als van Benjaminse of de Fietskaartinformatiestichting. Dan rij je bijna alleen over fietspaden of heel rustige weggetjes. Maar ja, soms is het toch wel eng. Daarom nemen wij nog drie voorzorgsmaatregelen. Allereerst dragen wij allemaal een helm (en handschoenen). Onze jongste heeft zijn helm ook echt nodig gehad (eigen domme schuld, maar toch). Verder dragen wij dayglow hesjes, reflectiebanden etc, om zo zichtbaar mogelijk te zijn, en allemaal knalrode tassen. Je merkt dat je ook inderdaad zichtbaarder bent, speciaal als het al wat begint te schemeren, of als het regent. Tot slot hebben we echt goede verlichting. We rijden liever niet in het donker, maar een enkele keer ben je wat laat, soms regent het, en tunnels komen ook voor.
En ja, het kan desondanks soms eng zijn.
Als je bang bent dat je door alle gewicht teveel gaat slingeren, dan moet je alleeerst zorgen dat je minder meenement, zodat je klimsnelheid hoger ligt. En verder loop je met wat bredere banden minder risico dat je ineens opzij gezet wordt door rotzooi op de weg.
Willem
Wim

de routes met fietskaarten informatiestichting en/ of van de heer Benjaminse gaan vaak over fietsachtige paden of indien mogelijk autoluwe wegen. Bovendien geven de route adressen van camping en pensionetejs en verder nog andere leuke info. In Frankrijk moeten auto's overigens wettelijk minimaal 1,5 meter afstand houden tijdens passeren van fietsers. Rob

Zeer waardevolle de tips. Die hesjes hebben we ook en gaan dus nu ook mee. Ik overweeg nu ook helmen aan te schaffen. Ik was erg gefixeerd op balans van de fietsen en daardoor vergeet je gemakkelijk voor de hand liggende zaken.

Dat slingeren doe ik ook meer als ik precies weet wat me van achteren nadert(overzicht). Het geeft achteropkomend verkeer vaak een waarschuwing: let op! Thanx.

Marten heeft gelijk dat je niet alle marge al zelf moet weggeven. Darom rij ik ook niet vlak langs de rand van de weg (ook een gevaarlijke plek omdat het asfalt afgebrokkeld kan zijn, er putten kunnen zitten, en er rotzooi kan liggen). We rijden achter elkaar, en mijn vrouw en ik rijden iets breder. Pas vlak voordat de auto bij je is gaan we dan iets naar binnen (maar niet eerder).
Wim

Willem Jongman schreef:Marten heeft gelijk dat je niet alle marge al zelf moet weggeven.
Was niet helemaal wat ik bedoelde, maar is wel waar.
Hoe meer een fietser de boel onder controle lijkt te hebben (rechte koers, volwassen, helm, man) des te minder ruimte denkt een automobilist te hoeven over te laten bij een inhaalactie.

Wat je verder nog kunt doen:

routekeuze: op een 'racebaan' zijn automobilisten agressiever dan op een rustige B-weg
opletten
duidelijk uitstralen wat je gaat doen en waar je heen gaat, oogcontact maken
spiegeltje
meer naar het midden van de weg rijden als inhalen onverantwoord is
seintje geven als de auto achter je wel kan inhalen, of even ruimte maken (parkeerhaven in etc) als het kan
m-gineering schreef:Lekker blijven slingeren, hoe strakker je fietst des te minder ruimte je krijgt
En tijdens klimmen en op smalle wegen met autoverkeer nooit strak aan de rechterkant rijden. Houd ruimte aan de rechterkant om eventueel naar rechts te slingeren. Je komt dan niet meteen in de berm terecht, met kans op vallen.
Tevens voorkom je zo dat je wordt ingehaald, terwijl er ook een tegenligger is.


Peter

Ligt er ook wel aan in welk land je gaat fietsen.

Vrijwel dezelfde ervaring als de anderen al noemden:

- breed fietsen
- spiegeltje, zodat je beter in de gaten hebt wat er achter je gebeurt
- zo nodig stap ik af. Ik herinner mij nog hachelijke situaties in Zwitserland: tijdens een lastige klim kwamen de auto's rakelijks langs ons heen, rechts van ons was een steile afgrond (en niets er tussen) en door de aanhangfiets die ik achter mijin fiets had, wiebelde ik tijdens het klimmen soms behoorlijk. Daar werd ik niet echt vrolijk van.

Groet, Sandra

Jullie bevestigen behoorlijk mijn rijtactiek. Prima deze feedback. Laten merken dat ik er ben - lees rijd - aan de achteropkomende of uit tegeovergestelde inhalend autobestuurders. Op hele drukke wegen, maar die mijd ik graag, gaat dit verhaal helaas niet op.

Afbeelding

In Frankrijk zie je veel van dit soort 'uitklapschildjes' (oranje) om afstand te creëren aan de linkerzijde, dus de gevaarlijkste zijde. Wij zagen ze daar ook te koop bij Decathlon. Hier in Nederland (nog) niet.
Een andere fietser had overdwars een fiberglasstok met bekend driehoekig flaggetje op z'n bagage gebonden. Deze stak ook aan de linkerzijde uit.

En ja anders lekker blijven slingeren.................want wie wil er nu een kras op z'n heilige koe.

Bob&Marguérite schreef:Afbeelding

In Frankrijk zie je veel van dit soort 'uitklapschildjes' (oranje) om afstand te creëren aan de linkerzijde, dus de gevaarlijkste zijde. Wij zagen ze daar ook te koop bij Decathlon. Hier in Nederland (nog) niet.
Een andere fietser had overdwars een fiberglasstok met bekend driehoekig flaggetje op z'n bagage gebonden. Deze stak ook aan de linkerzijde uit.

En ja anders lekker blijven slingeren.................want wie wil er nu een kras op z'n heilige koe.
Omdat veiligheid boven alles gaat en het voortrazend autoverkeer - ik ben er niet over te spreken - erg gevaarlijk is, hou ik me sterk aanbevolen voor leveranciers van zulke seinstokjes.

Zo leren we meteen ook nog even hoe je in Frankrijk je fiets dient te bepakken (zie foto). Alles aan de lowriders en het stuur... :?
Waarschijnlijk gaan deze lieden na deze pauze een wel heel steile helling beklimmen en zijn ze bang dat het stalen ros gaat steigeren als de voorzijde niet goed verzwaard is :shock:

Dick Schuurman schreef:Zo leren we meteen ook nog even hoe je in Frankrijk je fiets dient te bepakken (zie foto). Alles aan de lowriders en het stuur... :?
Waarschijnlijk gaan deze lieden na deze pauze een wel heel steile helling beklimmen en zijn ze bang dat het stalen ros gaat steigeren als de voorzijde niet goed verzwaard is :shock:
Dit zijn typisch Franse randonnneurs met (vaak) 650B banden en heel weinig naloop. Of je op een heel steile en ruwe helling nog omhoog komt weet ik niet, staand klimmend zijn ze vast niet op hun best. Op normaal asfalt wil het prima, en shimmy hoef je ook niet te verwachten. Op een steile helling afstappen met aan getrokken voorrem moet je even afleren ;)

DriesBa schreef: Omdat veiligheid boven alles gaat en het voortrazend autoverkeer - ik ben er niet over te spreken - erg gevaarlijk is, hou ik me sterk aanbevolen voor leveranciers van zulke seinstokjes.
"...he, Flecker, took off his cycling helmet and laid it on his desk. Then put down his flashing red and white lights. Then took off his high-visibility vest and was just removing the second of his luminous trouser clips when Jim, who had been watching this awesome display of road sense, sighed and said: “For the Lord’s sake, James, at least die like a man.

http://tinyurl.com/3v5oy8

;)

m-gineering schreef:
DriesBa schreef: .
"...he, Flecker, took off his cycling helmet and laid it on his desk. Then put down his flashing red and white lights. Then took off his high-visibility vest and was just removing the second of his luminous trouser clips when Jim, who had been watching this awesome display of road sense, sighed and said: “For the Lord’s sake, James, at least die like a man.

http://tinyurl.com/3v5oy8

;)
Toch niet Lucky Jim?

Bob&Marguérite schreef:In Frankrijk zie je veel van dit soort 'uitklapschildjes' (oranje) om afstand te creëren aan de linkerzijde, dus de gevaarlijkste zijde. Wij zagen ze daar ook te koop bij Decathlon. Hier in Nederland (nog) niet.
In Nederland ware deze dingen in de jaren zeventig en tachtig te koop via de Fietsersbond. Kennelijk bevindt Frankrijk zich in een bepaalde fase. Hoopgevend, bedoel ik.
Leon

In Perú kwam ik een tegenliggende bus tegen die het nodig vond een andere in te gaan halen terwijl ik er aan kwam. Ik 20km/u de ene kant op, hij >80km/u de andere kant op. En daartussen een halve meter ruimte... :shock:
Sindsdien daar iets links van de helft van mijn weghelft gaan fietsen en amper nog problemen gehad (oordopjes waren sindsdien wel handig geweest :D de claxon zit daar op een voor-de-hand-liggendere plek dan de rem... :wink:).

Van de andere kant fiets ik een heel enkele keer wel eens aan de linkerkant van de tegenliggende weghelft. Dit alleen als de inclinatie van de weg echt te gek wordt in de bocht naar rechts (hoe verzinnen ze dat toch?). Daar schrikken sommige automobilisten weleens van: creatief omgaan met asfalt wordt hen nooit geleerd bij de rijlessen (indien men die in Ecuador en Marokko gehad heeft...).

Verder weleens met >65km/u afgedaald met 35-40kg bepakking... Niet aan te raden. Ronduit levensgevaarlijk. 40km/u gaat hard zat. Bijtrappen is dan niet nodig (vandaar dat ik aan een 44-16 combinatie met 47-559 banden voldoende heb, en liever kleinere verzetten toe zou voegen).

Bij onverhard afdalen niet altijd toegeven aan de verleiding 'm "eindelijk" even te laten lopen: zo ben ik in Ecuador op de (toen i.i.g.) onverharde snelweg ten val gekomen, vals plat omlaag met zo'n 4km/u..... Veel keien kun je ontwijken, maar een enkele kan net teveel zijn...

Wil je overigens heerlijk fietsen in een bijzonder vriendelijk land, dan kan ik voor fietsen ook Denemarken aanbevelen!
Veel fietsplezier! (Tegenwoordig zonder helm, soms met reflectiehesje, felgeel regenjack, en oranje fiets :lol:!)

In Nederland ware deze dingen in de jaren zeventig en tachtig te koop via de Fietsersbond. Kennelijk bevindt Frankrijk zich in een bepaalde fase. Hoopgevend, bedoel ik.
Niet zo hoopgevend want die dingen hadden ze begin jaren 80 ook al in Frankrijk, kennelijk geen progressie aldaar... :lol: