DriesBa schreef:Menigmaal lees ik dat je in Duitsland eenvoudig de fiets mee kan nemen in de trein. Beter dan in Nederland? Waardoor is dat in Duitsland dan gemakkelijker. Zijn daar meer voorzieningen. Zou het gemakkelijk zijn met de trein naar Berlijn of Hannover te reizen en dan met de fiets retour naar Nederland? Ik heb geen ervaring hiermee: wie maakt me wijzer?
Ga maar eens kijken je woont er zo dichtbij
De regionale treinen zijn inderdaad gemakkelijk, er is in de meeste treinstellen veel meer plaats dan hier, soms zelfs hele coupés. Ook kan je in steeds meer treinen gewoon je fiets met bagage de trein inrijden, de instap is bijna gelijkvloers met het perron. Maar ga je op een zonnig weekend of een feestdag op zo'n trein dan zie je dat de Duitse fietsers dat massaal ook doen. De intercities is een heel ander verhaal, die moet je vaak verplicht reserveren (reservering is wel gratis). Heb vorige maand nog geprobeerd een plaatsje voor volgende week te bemachtigen naar Frankfurt maar alle treinen bleken 'volgeboekt'. We moeten dus maar proberen op de bonnefooi te kijken of die plaatsen werkelijk gebruikt worden (soms niet) en anders maar een Regionalbahn.
PS Heb afgelopen week een ritje gemaakt naar de Harz, ben in Meppen (vlakbij Emmen) ingestapt, 1x overstappen in Rheine met de regiotrein tot voorbij Hannover (eindpunt Braunschweig). Kost 19 euro met een Niedersachsen ticket (single) en 4,50 voor de fiets.