Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in de trein in Duitsland - Forum Wereldfietser

Fiets in de trein in Duitsland

Menigmaal lees ik dat je in Duitsland eenvoudig de fiets mee kan nemen in de trein. Beter dan in Nederland? Waardoor is dat in Duitsland dan gemakkelijker. Zijn daar meer voorzieningen. Zou het gemakkelijk zijn met de trein naar Berlijn of Hannover te reizen en dan met de fiets retour naar Nederland? Ik heb geen ervaring hiermee: wie maakt me wijzer?

Rachel schreef:Lees en verbaas je. :wink:
Ik heb het even snel bekeken, maar kun je het iets nader toelichten. Bevestigt dit de informatie die ik beschreef?
DriesBa schreef:Menigmaal lees ik dat je in Duitsland eenvoudig de fiets mee kan nemen in de trein. Beter dan in Nederland? Waardoor is dat in Duitsland dan gemakkelijker. Zijn daar meer voorzieningen. Zou het gemakkelijk zijn met de trein naar Berlijn of Hannover te reizen en dan met de fiets retour naar Nederland? Ik heb geen ervaring hiermee: wie maakt me wijzer?
Ga maar eens kijken je woont er zo dichtbij ;-)
De regionale treinen zijn inderdaad gemakkelijk, er is in de meeste treinstellen veel meer plaats dan hier, soms zelfs hele coupés. Ook kan je in steeds meer treinen gewoon je fiets met bagage de trein inrijden, de instap is bijna gelijkvloers met het perron. Maar ga je op een zonnig weekend of een feestdag op zo'n trein dan zie je dat de Duitse fietsers dat massaal ook doen. De intercities is een heel ander verhaal, die moet je vaak verplicht reserveren (reservering is wel gratis). Heb vorige maand nog geprobeerd een plaatsje voor volgende week te bemachtigen naar Frankfurt maar alle treinen bleken 'volgeboekt'. We moeten dus maar proberen op de bonnefooi te kijken of die plaatsen werkelijk gebruikt worden (soms niet) en anders maar een Regionalbahn.

PS Heb afgelopen week een ritje gemaakt naar de Harz, ben in Meppen (vlakbij Emmen) ingestapt, 1x overstappen in Rheine met de regiotrein tot voorbij Hannover (eindpunt Braunschweig). Kost 19 euro met een Niedersachsen ticket (single) en 4,50 voor de fiets.
De tovenaar schreef:
DriesBa schreef:Menigmaal lees ik dat je in Duitsland eenvoudig de fiets mee kan nemen in de trein. Beter dan in Nederland? Waardoor is dat in Duitsland dan gemakkelijker. Zijn daar meer voorzieningen. Zou het gemakkelijk zijn met de trein naar Berlijn of Hannover te reizen en dan met de fiets retour naar Nederland? Ik heb geen ervaring hiermee: wie maakt me wijzer?
Ga maar eens kijken je woont er zo dichtbij ;-)

PS Heb afgelopen week een ritje gemaakt naar de Harz, ben in Meppen (vlakbij Emmen) ingestapt, 1x overstappen in Rheine met de regiotrein tot voorbij Hannover (eindpunt Braunschweig). Kost 19 euro met een Niedersachsen ticket (single) en 4,50 voor de fiets.
Dat is ook de reden dat ik het vroeg. Zeer bedankt voor de info. Nog één naiëve vraag: kun je de fiets zo met bagage het perron oprijden en in zo'n trenstel parkeren? Ik ben vanwege onbekendheid nog wat onzeker en heb graag veel info(typisch Drents) ;-)
DriesBa schreef: Dat is ook de reden dat ik het vroeg. Zeer bedankt voor de info. Nog één naiëve vraa": kun je de fiets zo met bagage het perron oprijden en in zo'n trenstel parkeren? Ik ben vanwege onbekendheid nog wat onzeker en heb graag veel info(typisch Drents) ;-)
Als je Meppen bedoelt (het voor jou dichtsbijzijnde Duitse station):
De trein naar Rheine (zuid) kan je zo het peron op. Kom je van Rheine terug dan moet je een trap op, er is geen lift. Er is misschien wel zo'n smal richeltje waarmee je de fiets naar boven kunt duwen maar dat is met een bepakte fiets niet te doen want die is te breed :wink: Ga je naar Leer/Bremen/Hamburg (noord) dan is het precies andersom.

Sommige stations hebben roltrappen, ook dat vind ik maar niks. De meeste grotere stations hebben overigens wel liften. Kortom gewoon proberen dan weet je na verloop van tijd welke stations je wel of niet zullen bevallen.

Afbeelding

Duitse regionale trein waarbij meerdere van deze ruimten op één trein. Zo inrijden...... 8)

Zie ook de eerdere berichten onder Deutsche Bahn. Vanaf Berlijn gaan dagelijk 3 IC-treinen met fietsruimte naar Nederland en een nachttrein. Vanaf Hannover gaan dagelijks 4 IC-treinen naar Nederland. Reserveren voor de fiets wordt dringend aangeraden.
Voor meer informatie: www.treinreiswinkel.nl

bert sitters schreef:Zie ook de eerdere berichten onder Deutsche Bahn. Vanaf Berlijn gaan dagelijk 3 IC-treinen met fietsruimte naar Nederland en een nachttrein. Vanaf Hannover gaan dagelijks 4 IC-treinen naar Nederland. Reserveren voor de fiets wordt dringend aangeraden.
Voor meer informatie: www.treinreiswinkel.nl
Waar passeren die treinen de grens, Bert? Ik woon namelijk net zo ver van Hannover als van Amsterdam(250km?).

DriesBa schreef:
bert sitters schreef:Zie ook de eerdere berichten onder Deutsche Bahn. Vanaf Berlijn gaan dagelijk 3 IC-treinen met fietsruimte naar Nederland en een nachttrein. Vanaf Hannover gaan dagelijks 4 IC-treinen naar Nederland. Reserveren voor de fiets wordt dringend aangeraden.
Voor meer informatie: www.treinreiswinkel.nl
Waar passeren die treinen de grens, Bert? Ik woon namelijk net zo ver van Hannover als van Amsterdam(250km?).
Bij Bentheim. :wink:

bert sitters schreef:Reserveren voor de fiets wordt dringend aangeraden.
Voor meer informatie: www.treinreiswinkel.nl
Volgens mij is dat verplicht in de IC: Fahrradmitnahme reservierungspflichtig
Dit kan niet op de dag dat je vertrekt maar minstens een dag vantevoren of misschien wel maanden. :?
Bovengenoemde treinen stoppen overigens ook in Bad Bentheim of Hengelo.

Hispeed is onvolledig over fietsvervoer!!!!!!!!!!!!!!!
Er gaan ook dagelijks nachtreinen met fietsplaatsen van en naar Nederland naar en van Kopenhagen, Warschau, Dresden, Praag, Salzburg, Wenen, Lugano,Como, Milaan.

Verder zijn er ook tal van TGV's waarin de fiets ongedemonteerd en overpakt meekan.
Informeer niet bij Hispeed, maar bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
of de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Rachel schreef:
DriesBa schreef:
bert sitters schreef:Zie ook de eerdere berichten onder Deutsche Bahn. Vanaf Berlijn gaan dagelijk 3 IC-treinen met fietsruimte naar Nederland en een nachttrein. Vanaf Hannover gaan dagelijks 4 IC-treinen naar Nederland. Reserveren voor de fiets wordt dringend aangeraden.
Voor meer informatie: www.treinreiswinkel.nl
Waar passeren die treinen de grens, Bert? Ik woon namelijk net zo ver van Hannover als van Amsterdam(250km?).
Bij Bentheim. :wink:
Bentheim-Oldenzaal ongeveer 100km, Meppen (BRD) 30km is dichterbij. Thanks a lot.

Vanuit Meppen gaat er meerdere keren per dag een rechtstreekse intercity met fietsvervoer naar de Eifel en Luxemburg, ook leuke fietsbestemmingen. :idea:

De tovenaar schreef:Vanuit Meppen gaat er meerdere keren per dag een rechtstreekse intercity met fietsvervoer naar de Eifel en Luxemburg, ook leuke fietsbestemmingen. :idea:
Reserveer jij ook altijd een dag vooraf voor jou en jouw fiets vanuit Meppen(BRD)?

DriesBa schreef:Reserveer jij ook altijd een dag vooraf voor jou en jouw fiets vanuit Meppen(BRD)?
Ik ga meestal met de regionale treinen (RE/RB) die hoef je niet te reserveren. Soms lukt het zonder reservering op de Intercity trein te stappen als er nog plaats is, ik heb zo'n idee dat veel fietsers voor het geval dat al een aantal treinen maanden van tevoren boeken (kost niks) en vaak niet hun plekje in de trein claimen.

DriesBa schreef:
De tovenaar schreef:Vanuit Meppen gaat er meerdere keren per dag een rechtstreekse intercity met fietsvervoer naar de Eifel en Luxemburg, ook leuke fietsbestemmingen. :idea:
Reserveer jij ook altijd een dag vooraf voor jou en jouw fiets vanuit Meppen(BRD)?
Intercity Meppen-Eifel en Luxemburg is dat een regionale trein of is het antwoord a slip of the pen? :wink:

DriesBa schreef: Intercity Meppen-Eifel en Luxemburg is dat een regionale trein of is het antwoord a slip of the pen? :wink:
Ik zou zeggen kijk eens in de dienstregeling van de Deutsche Bahn dan zie je het verschil:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query. ... equest=yes&

De tovenaar schreef:
DriesBa schreef: Intercity Meppen-Eifel en Luxemburg is dat een regionale trein of is het antwoord a slip of the pen? :wink:
Ik zou zeggen kijk eens in de dienstregeling van de Deutsche Bahn dan zie je het verschil:
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query. ... equest=yes&
Excusez-moi. Ik ben niet zo'n regelmatige treinreiziger en als ik reis dan meestal met de Intercity, behalve het boemeltje tussen Emmen en Zwolle en omgekeerd.