Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsmaat 19" of 21" - Forum Wereldfietser

fietsmaat 19" of 21"

Hallo collega fietsers,

ik gok er even op dat mijn vraag in het juiste topic staat. Ik zou graag willen weten hoe je de beste framemaat bepaalt (uitgaande van een santos travelmaster. Hoe kan ik bepalen of ik een 19 inch of 21 inch framemaat moet hebben (het zal in ieder geval niet kleiner dan 19 " zijn). Mijn lengte is 1,78 m maar ik heb het vermoeden dat mijn binnenbeenmaat belangrijker is (wat dat is weet ik nog niet, hoe meet je dat op de juiste manier op zonder je te "vermeten"?).
Ik heb even snel op het forum gezocht maar kan zo 1-2-3 niet even vinden wat ik zoek.

kan iemand mij verder helpen?

thanx!!

Niels

Hi,

je laat je opmeten...

wat veel mensen denken is dat het kaderhoogte bepalend is, maar wat veel bepalender voor de passing en stuurgedrag is is de virtuele top-tube lengte. de afstand tussen het zadel en het stuur dus. Daar je het zadel van een fiets vrij gemakkelijk omhoog en omlaag kunt plaatsen is dit niet de beperkende factor maar eerder de lengte van de bovenbuis (eerder de plaats van je zadel tov het stuur) en deze kun je veel minder aanpassen.

Ik zou zeggen, laat jezelf opmeten of doe dit zelf online (er zijn een goede opties, oa een duitse aanbieder van fietsen online) waarbij je zelf een geometrie voorgerekent krijgt.

Als je een santos gaat kopen MOET een dealer je zeker wel opmeten om tot de juiste fiets te komen.

Succes

Bas

re

hallo Bas,

ik overweeg een 2e hands aangeboden santos travelmaster over te nemen. Dit is echter een 21 inch, terwijl ik een tijdje geleden even op een 19" zat en het idee had dat die wel goed zat. Maar ik wil graag geen vergissing begaan met een te groot frame. Dat van die bovenbuislengte wist ik trouwens niet. Hoe weet ik welke bovenbuislengte voor mij ideaal is? Kun je me vertellen welke (duitse) aanbieder dat is, zodat ik de voor mij juiste geometrie kan bepalen?

bvb dank

Niels

je had al een pb-tje met wat info...

maar als je je eigen maten hebt moet je deze gaan vergelijken met de geometrie van de santos, weet zo 123 niet waar je deze zou kunnen vinden.

Bas
Thanx...!

nog even ter illustratie:

Afbeelding

zoals je vrij gemakkelijk kunt zien is dat je de hoogte van het zadel vrij gemakkelijk kunt aanpassen (zeker bij een frame met behoorlijk van sloop) maar dat je behoorlijk wat beperkter bent in de VTT lengte. Wat mij betreft is deze maat meer bepalend dan de hoogte maat.

Bas

De Santos Travelmaster 26 alu is relatief lang (de chromo is korter). Ik zie bij veel mensen dat ze er extra korte stuurpennen op monteren om toch nog redelijk te zitten.
Wim

gefixed:
Afbeelding
Alu

Afbeelding
Staal

:D
Schlauch schreef:Probeer om te beginnen wat de bovenbuislengte betreft in centimeters te denken en niet in inches.
Dergelijke technische tekeningen worden altijd in mm uitgedrukt.

Bas

nog een paar andere gerelateerde vraagjes:
wat voor invloed heeft een vlinderstuur of triatlonstuur dan ipv het 'rechte' stuur van het tekeningetje?
kan een damesframe ook 'sloping' zijn?

Volgens mij is een damesframe het klassieke voorbeeld van een extreem sloping herenframe :P
Voor wat betreft het soort stuur weet ik niet zo goed wat de invloed is.
Wel zou ik goed opletten dat de balhoofdbuis niet te laag staat. De meeste meetprogramma's meten voor een racefiets. Op dit forum is wel eens eerder in de zijlijn een discussie geweest over sturen die laag staan. Met een laag stuur vang je wat minder wind(weerstand) dan wanner het stuur wat hoger staat. Echter dit is sportiever en derhalve vermoeiender fietsen. Een stuur dat laag staat geeft meer belasting op handen en polsen.
Op de websit van Sheldonbrown (http://www.sheldonbrown.com) staat ook te lezen dat de lengte van de balhoofdbuis vaak ouderwets laag is, terwijl dat helemaal niet meer nodig is.

Op het gevaar af dat anderen me zullen corrigeren zou ik voor een volgende fiets kiezen voor een balhoofdbuis die evenhoog uitkomt als mijn zadel. Voordeel is dan ook dat je geen verstelbare stuurpen meer nodig hebt. die zijn weer zwaarder dan niet verstelbare en gaan vaak kraken.
Mij valt het op dat de meeste verstelbare stuurpennen in de hoogste stand staan.

Het probleem van de lengte van de balhoofdbuis is natuurlijk vooral acuut geworden door de trend naar Ahead balhoofden. Het is dan inderdaad het beste de balhoofdbuis een flink stukje boven de bovenbuis uit te laten komen. Het alternatief is de binnenbalhoofdbuis zo lang mogelijk te laten, en met een flinke stapel vulringen te werken. Zelf vind ik dat minder mooi. Bovendien krijgt het balhoofd zelf minder te verduren bij een langere balhoofdbuis (maar dat is voral van belang bij de kleinere maten).
Ook mij is opgevallen dat de meeste mensen die een verstelbare stuurpen hebben hun pen zo hoog mogelijk draaien.
Heb je nog een traditioneel balhoofd, dan kun je een hogere stuurpen gebruiken. Nitto maakt enkele zeer geschikte modelen om je stuur hoog te krijgen. Dat kun je dan nog wat stijver krijgen met een Sugino high column nut.
Zelf rij ik zoals bekend met een racestuur (Nitto noodle bar), dat ik net iets hoger heb staan dan mijn zadel. Om dat zo hoog te krijgen is mijn frame licht sloping, steekt mijn balhoofdbuis zo'n 5 cm boven de bovenbuis uit, zit er nog een dun vulringetje tussen, en heeft Marten zelf een bloedstollend mooie stalen stuurpen gesoldeerd die ook nog wat naar boven sloping is. Al deze kunstjes samen krijgen het stuur op de gewenste hoogte zonder dat het er raar uitziet. En het is prachtig stijf.
Willem

De kans dat 21 inch te groot is voor iemand van 1,78m lijkt me heel reëel. Het lijkt me meer een maat voor iemand van 1,90 of langer. Ik heb zelf een 21,5 inch mtb voor de verhuur en alleen mensen van 1,90 of langer zitten er goed op.

Misschien nog een andere aanwijzing dat je met 21" verkeerd zit. Je bent 7 cm korter dan de gemiddelde Nederlandse man. De middenmaat van Santos (en vele andere merken) is 19". Trek je conclusie.

Jan Eleveld schreef:De kans dat 21 inch te groot is voor iemand van 1,78m lijkt me heel reëel. Het lijkt me meer een maat voor iemand van 1,90 of langer. Ik heb zelf een 21,5 inch mtb voor de verhuur en alleen mensen van 1,90 of langer zitten er goed op.

Misschien nog een andere aanwijzing dat je met 21" verkeerd zit. Je bent 7 cm korter dan de gemiddelde Nederlandse man. De middenmaat van Santos (en vele andere merken) is 19". Trek je conclusie.
Ik ben 1,79 m met vrij korte benen en heb laatst proefritten gemaakt op zowel een 19" als 21" Santos Travelmaster alu.
De 19" zat uitstekend, op de 21" kon ik ondanks verstellen van zadel en stuur geen goede zitpositie vinden.

wel ik ben ook op zoek naar een nieuw frame.
ongeveer hetzelfde als jij zoekt, een atb trekking.
ben 1.76, dus ongeveer jouw lengte, heb wel vrij lange benen 86.5cm

heb zelf een 20" atb en die is veeeel en veeel te groot voor mij (ik heb een kort bovenlijf dus (allé relatief, het is maar als je binnenbeenlengte of torso 50% of meer van je lengte uitmaken dat je mag stellen dat je maat groter of kleiner nodig hebt ivm de bovenbuislengte)

ik met mijn relatief korte torso en iets langere benen heb nood aan een 18 inch. een 21 inch is echt een joekel van een frame, en voormij zou dat niet meer gaan, je kan de stuurpen superkort nemen, iets van een paar cm, maar het stuurgedrag wordt zo nerveus en lastig dat dat niet leuk meer is.

je laten opmeten is idd al iets in de goede richting. je kan altijd je laten opmeten 40-60 euro betalen en dan weet je perfect waar je moet naar zoeken, en hoe je dan die fiets moet afstellen. ik denk dat dit het geld zeker waard is.

als je toch op goed geluk gaat, dan is die 19" een veiligere keuze, een iets langere stuurpen geeft iets rustiger sturen, dat is een optie die meer realistisch is dan een te korte.

veel geluk

ps: en hoe lang waren die proefritten eigenlijk, toen ik mijn 20 inch kocht (slechte fietsenmaker) dacht ik, tiens zit wel voorover, maarja dat moet zo zijn, totdat je eens gepakt en gezakt 10 uur in het zadel zit, je kont voel je niet meer omdat het steunoppervlak zo klein is geworden, je handen dragen een pak gewicht en je ellebogen doen mega pijn, om nog maar over nek pijn te zwijgen.

Kortom, de werkelijk belangrijke maat is de lengte van het frame. Om je een idee te geven: ik ben 177cm lang, en de horizontale bovenbuis lengte van mijjn fiets is 56 cm. Niet iedereen heeft dezelfde proporties, of dezelfde wensen, maar dit is perfect bij mij.
Wim

de lengte van de fiets lijkt mij ook het belangrijkste,
maar naast de lengte van de bovenbuis ook de lengte van de voorbouw.

Ik zit nog eens naar het tabelletje te kijken van de Santos maten, en zie nu dat Santos volgens mij de alu travelmaster korter heeft gemaakt. Ik heb er hier eentje staan van mijn vrouw (model 2005), en die 15 inch fiets heeft een 550mm bovenbuis. Dat was ook veel te lang, en je zag ook dat in werkelijkheid bijna alle berijders van alu Travelmasters er extra korte flink sloping stuurpennen op zetten. Maar als ik gelijk heb is de ene Travelmaster dus niet hetzelfde als de andere. Hoe dan ook: de horizontalke bovenbuis lengte is de kritische maat. Veel atb's zijn relatief lang voor een sportieve zit. Voor vakantiefiets waar je veel langer op zit dan op een atb is dat een minder goed idee.
Wim