Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden voor rcefiets met bagage - Forum Wereldfietser

Banden voor rcefiets met bagage

Hallo,

Ik wil van de zomer op de racefiets op vakantie en wil ongeveer 10 kg bagage achterop meenemen. Ik heb al een drager.

Ik zal voornamelijk over goed asfalt rijden. Kan iemand mij adviseren welke soort (dikte) achterband ik nodig heb het liefst met een merk en een type.

Alvast bedankt.

Groet,

Patrick

De breedste die erop passen? Dat hangt vooral van je remmen en de ruimte in het frame af. Als er 30 mm Schwalbe Marathon Racers inpassen, zou ik daarvoor gaan. Snel en toch redelijk lekbestendig. Conti heeft ook een uitgebreide collectie. De kwaliteit is wat wisselvalliger, maar je kan het heel goed treffen. De Conti Sport Contact is me goed bevallen en is wat goedkoper.
patman schreef:Hallo,

Ik wil van de zomer op de racefiets op vakantie en wil ongeveer 10 kg bagage achterop meenemen. Ik heb al een drager.

Ik zal voornamelijk over goed asfalt rijden. Kan iemand mij adviseren welke soort (dikte) achterband ik nodig heb het liefst met een merk en een type.

Alvast bedankt.

Groet,

Patrick
De breedste die je in je frame kan krijgen, en dan houdt het nog niet over. Ik neem tenminste aan dat je met racefiets een fiets met 47-57mm hoge remmen bedoeld. Afhankelijk van het meetlint van de fabrikant zal het met 26-28mm wel ophouden. En rij een week of wat met je band rond voor je op pad gaat, banden groeien vaak nog iets in de hoogte

Hey Marten,
Volgens mij vergis je je. Op moderne racefietsen zitten toch 39-49mm remmen? Daar passen inderdaad niet veel meer dan 26-28 mm banden op. Op fietsen met 47-57 mm (zoals je eigen fifty seven) past toch iets van 30-35 mm, afhankelijk van frame en echte bandenmaat?
Als Patrick's fiets inderdaad 39-49 mm remmen heeft dan zit hij vast aan smalle bandjes. Het is dan inderdaad zaak de breedste te vinden die nog past, en voor iets stevigs te gaan. De gewone Schwalbe Marathon is dan een stevige keus. Panaracer Pasela's zijn een luxer alternatief, maar momenteel moeilijker te krijgen. Ik heb zelf een stel 26x1,75 in bestelling om mijn vakantiefiets sneller te maken voor tochtjes zonder veel bagage. Vroeger vielen Pasela's erg smal, maar de nieuwste generatie schijnt breder uit te pakken.
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat er hier al eerder geschreven is over het geschikt maken (of iets minder ongeschikt maken) van racefietsen. Behalve de banden moet je ook streng kijken naar vooral de wielen. Moderne lichte koerswieltjes met weinig spaken zijn niet zo'n goed plan. Als je ons meer vertelt over je fiets dan komt er vast nog wel meer feedback.
Wim

Willem Jongman schreef:Hey Marten,
Volgens mij vergis je je. Op moderne racefietsen zitten toch 39-49mm remmen? Daar passen inderdaad niet veel meer dan 26-28 mm banden op.

[brainfade] je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de correctie ! [/brainfade]

Heren,

Ik heb geen idee of ik 39-49 mm of 47-57 mm remhoeven heb. Wellicht kunnen jullie mij vertelen hoe ik dit kan meten. Ik heb wel de ruimte opgemeten die ik heb tussen de bovenkant van de velg en de onderkant van de remhoef. Dit bedraagt ongeveer 31 mm.

Daarnaast kan ik melden dat het remhoeven van Shimano zijn Dura-ace die ik drie jaar geleden nieuw heb aangeschaft.

Voor de tocht monteer ik een set oude wielen van rigida (achter 36 spaaks met hoge velg). De fiets is van titanium (raleigh). Al met al denk ik dat het geheel stevig genoeg is om ongeveer 10 kg bagage te vervoeren. Zelf weeg ik ongeveer 78 kilo.

Ik hoor graag jullie reactie!

patman schreef: Daarnaast kan ik melden dat het remhoeven van Shimano zijn Dura-ace die ik drie jaar geleden nieuw heb aangeschaft.
maximaal 49mm dan (staat ook op de achterkant van de rem gegoten)

De bandjes zijn heel belangrijk, 28 of 30 mm zou inderdaad erg goed zijn als ze passen, bij mij iig wel (ik rijd met Campagnolo Centaur rond). Verder heb ik mijn 36-spaaks wielen opnieuw laten spaken, de nieuwe spaken zijn van DT en zijn iets sterker dan de spaken die er al in zaten (geen idee waarvan ze waren). De combinatie reed perfect vorige week, geen slag, het was erg stabiel en geen lekke band. Ik sleep trouwens een éénwielig karretje achter me aan met volledige kampeeruitrusting.

Groetjes en veel plezier
Ronald

Met spatborden kan ik maximaal 28mm Panaracer Paselas of 25mm Schwalbe Stelvios onder mijn racehoeven doorkrijgen. Dat op een frame waarbij de maximale tolerantie van korte remhoeven gezocht is. Zonder spatborden kan het denk ik opgerekt worden tot 28mm Stelvio's of 32mm Paselas.

:oops: ik heb geen spatborden :oops: