Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting nog vervangen? - Forum Wereldfietser

ketting nog vervangen?

hallo!

Ik heb nu reeds 750km gefietst met m'n nieuwe fietsje en ben er nog steeds heel tevreden van. Nu heb ik op het forum wat gelezen over kettingen ed. In augustus zou ik op reis vertrekken voor een maand (als alles goed gaat), door Zweden, Polen en Duitsland (+/- 2000km).
Ik veronderstel dat ik nog een 750tal km zal rijden voor ik vertrek. Zou het een goed idee zijn om de huidige ketting (die dan 1500km zal hebben) eraf te halen en thuis te laten (voor later verder gebruik in BE), en er een nieuwe op te zetten voor de tocht. Of denken jullie dat ik met de huidige ketting nog wel zonder problemen tot 3500km of iets meer zou geraken? Want als ik ze dan toch moet vervangen, liever thuis dan op reis eigenlijk :)

oja, het gaat om een volledige Shimano Deore XT groep

Bedankt!
Sander VdM

Doen!

En als je terugkomt van vakantie kan je huidige ketting er weer om. Zo slijten je tandwielen minder snel.

Blanche

Ik doe het tegenwoordig ook!
Zorg wel voor een snelsluiter: SRAM-kettingen hebben die standaard, die van KMC werkt ook heel goed.
Telkens met dat pinnetje wroeten is ook niet alles :roll:.

Om en om werkt inderdaad goed. Een ketting gaat zeker langer dan 3500 km mee, dus daar hoef je het niet voor te doen. Maar door de verminderde slijtage aan de tandwielen bij om-en-om is het uiteindelijk voordeliger.

al bedankt voor de reacties!

Past om het even welke SRAM 9 speed ketting op shimano deore XT tandwielen en derailleurs? (kan als een domme vraag klinken, maar het blijft een vraag :))

Bedankt!
Sander VdM

Een scram 9 speed past prima in combinatie met shimano, rij ik zelf al jaren mee zonder problemen. En verder staat en valt de levensduur van je ketting met de manier waarop jij er mee om gaat. Hoe vaak en hoe goed je smeert en met welk middel, hoeveel aandacht en liefde je ketting dus wil geven. :wink:

En domme vragen bestaan niet, als je niks vraagt blijf je dom :D Scram past zowel op LX als op XT

Ok om de 1000 a 1500 km verwisselen.
Als je weer na 1500 km je oude ketting er om heen legt hoe moet ie er dan omheen.
Zoals je hem eraf hebt gehaald ?

Zou ik niet weten want ik hanteer niet het systeem van ketting wisselen, maar van goed smeren. Maar ik kan me voorstellen dat je vanwege optimaal schakelgedrag de ketting terug legt zoals hij er van af is gekomen.

Ik niet: ik doe dan het snelschakeltje vast i.p.v. los... :roll:
Wel uiteraard de juiste plaatsing aanhouden. Zowel de "bovenkant" als de "onderkant" worden in een cyclus gebruikt, dus dat moet weinig uitmaken.

De kampeerweekenden van de Wereldfietser zijn uitstekende gelegenheden om deze informatie uit te wisselen. Handig is dat je dan ook je fiets bij je hebt, zodat je wat je te vragen hebt ook makkelijk kunt laten zien. Je ziet daar ook wat voor materiaal andere fietsreizigers gebruiken.
Deze weekenden zijn eveneens de beste tentenshows. Geen fabrikanten, importeurs en buitensportzaken met hun collectie, maar tentjes van Wereldfietsers, die je alles kunnen laten zien over hun tentje in de praktijk.
Verder zijn deze weekenden gewoon gezellig en Inge gaat een supermaaltijd regelen: ook voor (echte) vegetariers!
Het komende kampeerweekend is a.s. weekend in Leersum: in het hart van ons land.
Het wordt vooral in de omgeving van Leersum schitterend fiets en kampeerweer. Het KNMI (zit daar vlak om de hoek) is buitengewoon hoopvol.
Zie meer informatie elders op deze site.

Tokkelaar schreef:Ok om de 1000 a 1500 km verwisselen.
Als je weer na 1500 km je oude ketting er om heen legt hoe moet ie er dan omheen.
Zoals je hem eraf hebt gehaald ?
Fietsreparatie cursus ? :lol:

Robertjan schreef:Ik niet: ik doe dan het snelschakeltje vast i.p.v. los... :roll:
Wel uiteraard de juiste plaatsing aanhouden. Zowel de "bovenkant" als de "onderkant" worden in een cyclus gebruikt, dus dat moet weinig uitmaken.
Maak je die powerlink los met die tang van parktool? Ik vind het een eersteklas genot, die tang, en aangezien ik plots geconfronteerd werd met een schakel die niet meer draaide, moest de boel los en uit elkaar.....

Haike schreef:Maak je die powerlink los met die tang van parktool?
Was het voordeel van zo'n link niet dat je juist geen ding erbij meer nodig had?
Leon

Leon schreef:
Haike schreef:Maak je die powerlink los met die tang van parktool?
Was het voordeel van zo'n link niet dat je juist geen ding erbij meer nodig had?
Leon
Als je al wat km's met de ketting gereden hebt, zit die link meestal zo vast dat je hem niet meer zonder gereedschap los krijgt. Althans dat is onze ervaring.

Blanche

Blanche schreef:
Leon schreef:
Haike schreef:Maak je die powerlink los met die tang van parktool?
Was het voordeel van zo'n link niet dat je juist geen ding erbij meer nodig had?
Leon
Als je al wat km's met de ketting gereden hebt, zit die link meestal zo vast dat je hem niet meer zonder gereedschap los krijgt. Althans dat is onze ervaring.

Blanche
De link zit niet vast, er zit alleen te veel vuil tussen buiten en binnenschakel waardoor je hem niet kunt samenknijpen (eerst platknijpen (lost de vergrendeling) dan schuiven)

Blanche schreef:
Leon schreef:
Haike schreef:Maak je die powerlink los met die tang van parktool?
Was het voordeel van zo'n link niet dat je juist geen ding erbij meer nodig had?
Leon
Als je al wat km's met de ketting gereden hebt, zit die link meestal zo vast dat je hem niet meer zonder gereedschap los krijgt. Althans dat is onze ervaring.

Blanche
De mijne ook :lol: maar met die parktool tang is hij ook zo weer los

Haike schreef:Maak je die powerlink los met die tang van parktool?
Nope, met de hand. Daarom heb ik ook die snelsluiters erop zitten. Af-en-toe de fiets onderhouden doet wonderen... :wink:

Blanche schreef:
Leon schreef:
Haike schreef:Maak je die powerlink los met die tang van parktool?
Was het voordeel van zo'n link niet dat je juist geen ding erbij meer nodig had?
Leon
Als je al wat km's met de ketting gereden hebt, zit die link meestal zo vast dat je hem niet meer zonder gereedschap los krijgt. Althans dat is onze ervaring.

Blanche
Hmm, met een beetje wasbenzine en een tandenborstel de powelink goed schoonmaken. Als het vuil weg is gaat het wel los. Gewoon met het handje :wink:

Toch is en blijft er veel verwarring over dit onderwerp.
Een fietser op de Belgische site "vakantiefietser"meldt dat een ketting 5000 a 8000 km mee kan gaan. Dan moet ook alles vervangen worden. Experimenteren met 2 kettingen vergroot de totale levensduur niet opvallend, dus dat doe ik niet meer.
Iemand anders schrijft; je ketting kan zo vlot 4000 km meegaan, omdat je ze kan draaien maar ook telkens van richting veranderen zodat er telkens andere zones uitslijten.
Wat is nu de enige echte juiste manier om goed met je ketting en tandwielen om te gaan.? Ik weet het niet meer.

Tokkelaar schreef:Toch is en blijft er veel verwarring over dit onderwerp.
Een fietser op de Belgische site "vakantiefietser"meldt dat een ketting 5000 a 8000 km mee kan gaan. Dan moet ook alles vervangen worden. Experimenteren met 2 kettingen vergroot de totale levensduur niet opvallend, dus dat doe ik niet meer.
Iemand anders schrijft; je ketting kan zo vlot 4000 km meegaan, omdat je ze kan draaien maar ook telkens van richting veranderen zodat er telkens andere zones uitslijten.
Wat is nu de enige echte juiste manier om goed met je ketting en tandwielen om te gaan.? Ik weet het niet meer.
Wat de juiste manier is om met je ketting om te gaan weet niemand, en het is ook nog afhankelijk van waar je fietst: regen stelt andere eisen als zand.

-Oude brede kettingen uit het 3 x 5 versnellingen tijdperk gingen zeker twee of drie keer langer mee dan het huidige 9 speed spul.
-Hoe zwaarder je moet trappen. des te meer je ketting het voor de kiezen krijgt. Een lichtgewicht doet langer met z'n ketting dan een fors uit de kluiten gewassen stoemper met veel bagage
-De ene ketting/tandwiel combinatie is slijtvaster dan de andere: kwaliteit en diameter zijn allemaal van invloed
-Het smeermiddel moet goed smeren en zo min mogelijk vuil aantrekken
-Met schoonmaken moet je het ingesloten vuil of verwijderen, of vooral niet weer mobiel maken
-Rolrichting van de ketting omdraaien heeft nauwelijks invloed