Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks aankopen, ik zie het niet meer zitten (letterlijk) - Forum Wereldfietser

Brooks aankopen, ik zie het niet meer zitten (letterlijk)

Vanmiddag wilde ik een Brooks zadel gaan bestellen. Heb nog eens rondgeneusd op verschillende sites om de juiste keuze te kunnen maken.

100 euro wil ik wel besteden aan een zadel dat ik dagelijks gedurende vele jaren wil berijden.

Helaas, hoe langer ik zoek, hoe minder ik van de hele Brooks historie begrijp: Team, Conquest, Flyer, B17, B66, B67, B68, small, standard, alles verkrijgbaar in verschillende kleuren, met of zonder titanium, met enkele of dubbele veren, "pre-aged", glad leder of niet, etc.

Op verschillende fora lees je ook tegenstrijdige meningen over het onderhoud en het inrijden. De ene vindt waxen het niet nodig, de andere zeker wel. Sommigen gebruiken olie, wat ik verdacht vind.

De conclusie is dat ik er gewoon geen Brooks durf te bestellen omdat ik vrees de verkeerde keuze te zullen maken. Inruilen na gebruik is, naar ik vermoed, geen optie?

Hoe dan ook mijn LBS heeft Brooks niet in voorraad, ter plaatse vergelijken en kiezen kan niet. (Er zijn te veel modellen om in huis te halen, wat ik best wel snap.)

Pff, wat moet ik nu?

Hoe anders ging het toen ik een Brooks-zadel kocht. Pratend met mijn fietsenmaker over een eventueel nieuw zadel griste hij een tweedehands Brooks-zadel uit een bak en gaf me deze mee 'om eens te proberen'. Als ie niet beviel, dan kon ik 'm gewoon teruggeven. Ik rijd daar nu al ruim een jaar naar volle tevredenheid op. De hele aankoopactie heeft ongeveer 10 minuten geduurd, inclusief montage.

En wat is een LBS?

Berre,

Wij hebben net een nieuwe fiets, ook met een Brooks zadel. Het was voor ons ook een gok, maar na de eerste paar honderd kilometers zijn we tevreden met de keus. Het is nog steeds een hard zadel, maar ik zit op mijn zitbotjes en niet mijn 'weke delen'. Dus na een dag heb ik wel beurse plekken, maar dat gaat zo weer over en went op den duur.

Voor meer informatie wil ik je verwijzen naar http://www.wallbike.com/Brooks.html

Misschien dat je hiermee meer vindt om je keus te bepalen. Mijn advies zou zijn, gewoon doen.

Heb zonet een B17 (zwart) besteld. Impliciet naar de B17 "Standard" gevraagd. Helaas, die bleek "onvindbaar" in de online catalogus van de groothandel waar de LBS zijn spullen besteld.

Bellen naar die leverancier voor info kon niet. (Daar doen ze niet meer aan mee wegens te hoge personeelskosten, meneer!) De marges laten dat niet toe!) De LBS moet alle vragen dus per e-mail stellen. Dagen later misschien antwoord. (Ik herken die werkwijze vandaag in alle mogelijke takken van onze economie. Er zijn tijden geweest dat men zijn klanten op een andere manier behandelde.)

OK, gekozen voor de korte pijn heb ik me dan maar gewaagd aan de de B17 "Special" en hem gelijk besteld. (77 euro, voorschot 10 euro, volgende week ophalen, meneer).

Dat leek me eerst wel duur. De B17 Standard had ik op het net gevonden voor € 56.80 + verzendingskosten € 7, BTW inclusief is me niet duidelijk, maar lijkt me onwaarschijnlijk.

En voor wie het mocht interesseren: inruilen bij foute aankoop kan inderdaad niet...

Thuisgekomen heb ik even die B17 special opgezocht. Bij Harris in Amerika staat hij geprijsd aan 104 U$D. Ik neem aan dat daar nog een "invoice tax" overheen gaat. Bij de huidige koers van 1.6 dollar per euro voel ik me dus niet bekocht.
hallo, ik weet niet waar jij ongeveer woont, want bij vlerick fietsen in de pinte, belgie vind je voldoende brooks zadels en zeker niet te duur, vermits je spreekt over een prijs op het internet van 56.80 heb je misschien wel op de site van vlerick gekeken :oops:

laat ik je alvast wat goede moed geven, wij kochten vorige zomer 2 nieuwe brooks zadels, noch diane, noch ikzelf heb enig probleem met inrijden of zadelpijn gehad, eerste rit was nochtans 100 km en dat ging echt zonder problemen,

ook op onze nieuw aangeschafte fietsen staan brooks, bij mij de b17 van 56.80 euro en ook nu totaal niks last van inrijden of zadelpijn, hoop dat je hierdoor wat goede moed krijgt,
ps: je kan een onderhoudskit aanschaffen, 9 euro,
maar zeker niet wekelijks invetten, wel proberen om je zadel, vermits het leder is, niet te vaak in de regen laten staan, hoesje of plastic tas uit winkel kan hier uitkomst bieden :lol:

greetz,
frank en diane
Berre schreef:Hoe dan ook mijn LBS heeft Brooks niet in voorraad, ter plaatse vergelijken en kiezen kan niet. (Er zijn te veel modellen om in huis te halen, wat ik best wel snap.)
Vergeet internet even en ga naar een "echte" winkel. Voor het onderhoud hou je je aan de honder jaar oude tips van de fabrikant. Brooks is niet direct een merk dat je een smeersel aansmeert om je zadel zo snel mogelijk in te laten zakken, al maken ze de zadeldekken wel dunner dan vroeger.
Een LBS is in het Nederlands een LFB, lokale fietsenboer.
Leon
Leon schreef:Vergeet internet even en ga naar een "echte" winkel. Voor het onderhoud hou je je aan de honder jaar oude tips van de fabrikant. Brooks is niet direct een merk dat je een smeersel aansmeert om je zadel zo snel mogelijk in te laten zakken, al maken ze de zadeldekken wel dunner dan vroeger.
Een LBS is in het Nederlands een LFB, lokale fietsenboer.
Leon
Internet gebruik ik alleen voor informatie; kwestie van te weten of ik niet te erg wordt opgelicht.

Heb mijn zadel in een "echte" fietsenwinkel besteld. Er zijn drie grote winkels in mijn buurt. De grootste heeft zopas de hele fietsenafdeling gesloten en doet alleen nog in gemotoriseerde tweewielers. (Dat brengt meer op naar verluidt)

Geen enkele winkel heeft ook maar één Brooks in voorraad. "Dat wordt haast nooit gevraagd of verkocht, meneer..." Die winkel is nochtans druk bezocht.

Als ik er speciaal op let moet ik wel toegeven dat Brooks ronduit zeldzaam is. Heb in een maand vele honderden fietsen bekeken en welgeteld één (uitgeleefde) Brooks gezien. Vrijwel alle fietsers rijden hier met plastic rommel.
Berre schreef:
Leon schreef:Geen enkele winkel heeft ook maar één Brooks in voorraad. "Dat wordt haast nooit gevraagd of verkocht, meneer..."
Nee, met een gemiddeld kilometeraantal van een Nederlander heb je aan twee Brookszadels in je leven genoeg, dus zodra ik hoor "die vragen ze nooit" denk ik "dat zou dan wel eens heel lang mee kunnen gaan" :lol:
Bij mijn in de stad zijn een stuk of 8 fietsenwinkels; toch ga ik naar Wageningen als ik iets moet hebben dat ik niet via internet wil bestellen.
Leon

ik koop alles naar volste tevredenheid in Aachen bij bike-components.de.

De kleine dingen haal ik gewoon bij de fietsenmaker. Nu heb ik het geluk dat de (in mijn ogen) maatstaaf fietsenmaker op 4km van mijn huis is:) als hij het niet heeft, of kan krijgen bestaat het niet.

Vanwege alle negatieve verhalen de laatste tijd over Brooks heb ik er ook maar een besteld. Heb ik 'm erop gemonteerd, blijkt de Ortlieb zadeltas er niet op te passen! Dat ding was eigenlijk veel te duur, dus da's wel zonde. Jammer dat Brooks afwijkende maten voor het 'onderstel' van een zadel hanteert.

willem.megens schreef:Vanwege alle negatieve verhalen de laatste tijd over Brooks heb ik er ook maar een besteld. Heb ik 'm erop gemonteerd, blijkt de Ortlieb zadeltas er niet op te passen! Dat ding was eigenlijk veel te duur, dus da's wel zonde. Jammer dat Brooks afwijkende maten voor het 'onderstel' van een zadel hanteert.
Goede kans dat dat zadel van jou al 100 jaar ongewijzigd wordt geproduceerd, dus wie wijkt er hier af?

Ortlieb doet een speciaal setje voor 'Spiralfeder en Komfortsaettel'

[Speciaal_Voor_Whisky] 2001 CB ROM*) pag 9 onderaan [/Speciaal_Voor_Whisky] ;)

*Cellulose Based Read Only Memory

m-gineering schreef: Ortlieb doet een speciaal setje voor 'Spiralfeder en Komfortsaettel'
Omdat het belangrijkste (de link) ontbrak:
Hier dus :) http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl ... =riemen-sb

Fiets de wereld,
Whisky (met een gratis Ortlieb zadeltas, niet zo'n handig ding)

Aha, bedankt! Ik was nog niet zo ver dat ik me hierin had verdiept.

Hallo Berre, zie nu pas je topic. Ik heb niet zoveel ervaring, wel heel erg getwijfeld of ik een Brooks zou nemen. Ik heb op mijn fiets gekozen voor een Brooks B67s, tot nu toe zonder pijntjes en andere ongemakkelijkheden. En dit al vanaf de eerste rit! Het zadel oogt wel iets breder, of is gewoon iets breder, maar lijkt voor mij gemaakt. Ik hoop dat jou zadel net zo goed bevalt als die van mij. Ik heb altijd zo'n groentezakje van de supermarkt bij me als ik denk dat het gaat regenen en mijn fiets staat buiten trek ik die er overheen. Staat voor geen meter, maar zeer effectief. Ik heb gehoord dat het beter is dat de Brooks niet nat wordt, dit i.v.m. uitdrogen. :roll:

In de handleiding van Brooks staat ook dat je de bewerkte zijde van het zadel moet invetten. Dat is dus de bovenkant waar je op zit lijkt me zo. Dus een paar spatjes zal het wel kunnen hebben, maar een dekje of een plastic zak is handig....

Ik heb net een Flyer aangeschaft, bevalt prima.

Destijds (ca. 27 jaar geleden) Brooks pro zadel gekocht bij de aanschaf van een vittorio randonneur. Op advies van de heer de Groot sr.
Zo een zadel is nieuw natuurlijk keihard en daarom lastig in te rijden.
Ik kreeg destijds het advies om het zadel een nachtje in een emmer water
te laten weken en daarna een stuk mee te gaan fietsen.
Water leek mij erg cru. Ik kocht daarom 2 flessen slaolie en daarin liet ik mijn zadel een nachtje weken. De dag daarna een dag mee rondgefietst en mijn zadel was perfect ingereden.
Nu fiets ik nog steeds dagelijks op dat zadel. Ik heb geen vering maar dat is geen probleem want ik weet niet beter.
Het onderhoud? Gewoon dezelfde slaolie. Niet te veel, anders wordt het zadel slap. Ook niet te weinig anders droogt het zadel uit. Gewoon bovenop, ik zit altijd met donkere broeken op de fiets. Een regenbui is ook geen probleem, door alle olie is het zadel goed waterafstotend geworden.
Ik heb wel eens staan te kijken bij andere brooks zadels. Dit leer van de brooks pro is een inderdaad een stuk dikker.
In al die tijd slechts 1 keer de moer onder het zadel aangedraaid voor naspanning.

ik heb net mijn tweede brooks zadel binnen.
niet dat het vorige "opgereden" was, in tegendeel.
het was een flyer, eentje met veren dus en 170mm breed

ik dacht in het begin dat het fijn zat, maar vond snel van niet.
ben dan voor een B67 gegaan en die is een stuk breder : 210mm
ikdacht: dat gaat te breed zijn, maar nu pas merk ik dat mijn zitbotjes
ondersteund worden. meer zelfs: ik zou misschien nog breder gaan.

ik had reeds de indruk op de flyer dat mijn zitbojes over de rand van het zadel zaten, maar had nooit gedacht dat ze zo breed zouden zijn.

Wat ik merk aan die B67, is dat die vrij kort is, (het is te zeggen voor zijn lengte, dus dat zadel versmald heel snel.) daaruit zou je mogen opmaken denk ik, dat je op dat zadel heel goed zit, ook al ben je wat smaller, je zal dan iets meer vooraan zitten op het zadel.
van wat ik nu weet, zou ik altijd een b67 aanraden voor nieuwkomers, tenzij ze vrij fijn gebouwd zijn.

Ikzelf ga er nog eentje aankopen, een B33, dat is een 235mm breed zadel, wil je breder dan 210 dan moet je echt naar dat soort zadels, die zogezegd voor derde wereld land wegen zijn.

veren of niet: veren kunnen er voor zorgen dat je bij het trappen nogal begint mee te buigen met de heup en rug omdat de veer begint in te zakken afwisselend van de trapbeweging. toch heb ik hiervan nog niet veel gemerkt.

bij die B33 zit er vooraan ook een veer, dat is geen veer zoals achteraan, (geen spiraalveer) je kan dat krijgen, maar ik vrees ervoor dat je zadel dan echt te los staat van je fiets, en je te weinig controle erover hebt.

het zadeldek van de B67 lijkt mij hetzelfde te zijn als de flyer, maar vermist de flyer smaller is blijft deze meer in de vorm, als ik op de B67 zit dan voel je dat die echt een soepele lap leer is die gaat hangen. invetten lijkt mij nodig om topcomfort te krijgen, maar eigenlijk is het zadel perfect rijbaar van de eerste meter.

ik denk dan ook dat wanneer mensen zeggen dat het zadel keihard is en lang moet ingereden worden, dit misschien wel komt omdat het zadel te smal is. een vriend van me, (die fijn gebouwd is) vond de flyer direct perfect zitten, terwijl ik die keihard vond. die B67 vind ik met hetzlefde leer echt zacht zitten.

moraal van mijn verhaal: ben je iets zwaarder en behoor je niet tot de smallere medemens, lijkt een B67 beter te voldoen dan een flyer. Ben je eecht breed (zoals ik) dan is een B67 misschien nog te small;

enfin, dat zijn mijn bevindingen, er zullen mensen zijn die het anders aanvoelen; maar als je kijkt naar oude fietsen, zit daar altijd een B67 model op (als er een brooks opzit) ik denk dat dit het meest universele zadel is dat je kan krijgen.

groetjes

:shock: Ik heb heb niet zo 'breed' uitgemeten als jij, maar ben het volledig met je eens. Mijn B67s zat vanaf het eerste moment OK, met de andere zadels heb ik geen ervaring. :lol:

Ze zeggen wel eens dat met je kleren uit iedereen gelijk is, maar dat is niet zo: iedereen is anders. Bij de keuze tussen de vele Brooks zadels gaat het om een paar dingen. Het eerste is dat als je zitbotjes verder uiteen staan je een breder zadel nodig hebt dan wanneer ze dichter bij elkaar staan. Bij vrouwen staan ze gemiddeld veel verder uiteen dan bij mannen, dus vrouwenzadels moeten breder zijn. Maar ook tusen mannen zijn grote verschillen, net als tussen vrouwen. En denk niet dat als je een dikke kont hebt je zitbeentjes ook ver uit elkaar staan, want dat heeft er niets mee te maken.
Verder wil je een breder zadel naarmate je meer rechtop zit. Tot slot is voor een vakantiefiets een geveerd zadel toch wel erg fijn, maar op een racefiets of brevetfiets wiebelt het mij een beetje teveel.
Mijn zitbotjes staan vrij dicht bij elkaar. Dus heb ik op mijn racefiets een smal ongeveerd zadel van 150 mm breed (de meeste zijn tegenwoordig breder). Op mijn vakantiefiets met racestuur op zadelhoogte heb ik een 160 mm brede geveerde Brooks Conquest (helaas niet meer te koop), en dat is voor mij ideaal. De Champion Flyer is met 170 mm nu het smalste geveerde zadel, en daarvan heb ik er ook eentje. Eerst zat die tot grote tevredenbheid op de tandem (met recht stuur), maar op die nieuwe randonneur was dat te breed (en veerde het dunnere leer van de Flyer teveel naar mijn zin). Die Flyer siert nu een stadsfiets.
Ik denk dat de meeste mensen (ik niet dus) het beste zitten op een Champion Flyer. Maar sommigen hebben iets smaller nodig, en anderen iets breder.
Willem

hey Berre,

Het is me niet duidelijk waar je precies woont maar een bezoekje aan Vlerick fietsen zal je ogen doen opengaan; heeft een hele collectie zadels en eeuwen fiets ervaring... :D 8)
Vlerick Fietsen
Nieuwstraat 16
B-9840 DE PINTE

Tel. (0032) (0)9-282.47.09

E-mail: info@vlerickfietsen.be
Routebeschrijving met de wagen.

E17 (Antwerpen-Kortrijk), afrit 8 (De Pinte - Zevergem)
N60 richting Gent
aan verkeerslichten, richting De Pinte - Centrum
aan de kerk van De Pinte, richting Nazareth / Moerkensheide.


N: 50° 59,133'
E: 3° 38,665'