Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe pannen: Titanium of Aluminium? - Forum Wereldfietser

Nieuwe pannen: Titanium of Aluminium?

Hoi!

Ik wil mijn loodzware kampeerkeuken lichter maken (kook nu op staal) en nu moet ik kiezen tussen aluminium of titanium.

Titanium is steviger dan Aluminium en de pannen zijn dus veel dunner en lichter (25%) maar het geleid warmte slechter, verbruikt dus meer brandstof en het eten brand door de geconsentreerde warmte sneller aan.
Aluminium geleidt warmte fantastisch over een grote oppervlakte, is snel warm en dus gunstig in energieverbuik. Aluminium is echter zacht en de beschermende anti-aanbak laag krast snel en het materiaal is zwaarder.

Kortom: Aluminium of Titanium?
Heeft iemand ervaring met aanbakken op titanium? Blijft het eten/drinken een beetje warm of koelt het (te) snel af? Hoe lang duurt het om water aan de kook te brengen?

Fiets de wereld,
Whisky

Denk je ook aan je gezondheid? Langere tijd je eten bereiden in een kale aluminium pan tast je hersens aan. Een anti-aanbak laag gaat dat natuurlijk tegen, maar aangezien teflon (PTFE) niet geleidend is wordt daar de warmte overdracht minder door.

Zelf heb ik titanium pannetjes. Vanwege het weinige gebruik zullen de effecten van titanium op de gezondheid niet erg bekend zijn, hopelijk valt het mee omdat titanium niet erg reactief is.

Het opwarmen gaat snel genoeg wat mij betreft, daarbij gebruik ik een Optimus Nova (benzine) brander.
whisky schreef:Hoi!
Aluminium is echter zacht en de beschermende anti-aanbak laag krast snel en het materiaal is zwaarder.
Aluminium:
Atoomnummer 13
Atoommassa (u) 26,982
Titaan:
Atoomnummer 22
Atoommassa (u) 47,867

Nu zal ik wel een denkfout maken maar volgens mij is Aluminium toch bijna 2x lichter dan Titaan en met de juiste legeringen los je de meeste nadelen van aluminium ook op.
Toxicologie en veiligheid
In het verleden is opschudding ontstaan doordat sommige onderzoekers een verband dachten te zien tussen aluminium en de ziekte van Alzheimer, maar recenter onderzoek heeft dit idee weerlegd. Het metaal heeft voor zover bekend geen biologische functie en geen grote giftigheid, tenzij het in forse hoeveelheden ingenomen wordt. In dat verband zal eerder gevaar te duchten zijn van maagzuurpillen, en wellicht van deodoranten, dan van het gebruik van aluminium kookgerei.

Hoi!

Ik ben geen chemicus maar de dichtheid (of stijfheid of zo) van titanium is hoger en je kan dus met minder materiaal een lichter en steviger pannetje maken dan met aluminium.

Over mijn gezondheid maak ik me geen zorgen voor die 4 maanden dat ik uit een alu pannetje eet, of het nu ongezond is of niet.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de eigenschappen van titanium pannetjes qua kookgedrag (kooksnelheid water, aanbranden etc).

Dus na de toxicologie en chemie blijft de praktische vraag, alu of titanium? :D

Fiets de wereld,
Whisky

Gehard of geanodiseerd aluminium zonder teflon is volgens mij de beste oplossing.
Als je van RVS komt is de gewichtsbesparing tov alu of titanium een stuk minder.
Een titanium setje weegt iets van een 350 gram en een alu setje 550 gram.
Als je enkel een 1,5liter potje met deksel (pannetje) meeneemt kom je uit of iets van een 200 gram voor Ti en 330 gram voor Alu. Als je vindt dat een 2maal zo hoge prijs gerechtvaardigt is, dan moet je voor Ti gaan. Ti bakt iets sneller aan dan gehard Alu. Ti bestaat ook met teflon.

Gas- of brandstofverbruik scheelt wel iets maar veel minder dan je zou denken. Je kan nog extra gewicht besparen door zelf een potdeksel te maken van licht aluminium.

Robin76 schreef:
whisky schreef:Hoi!
Aluminium is echter zacht en de beschermende anti-aanbak laag krast snel en het materiaal is zwaarder.
Aluminium:
Atoomnummer 13
Atoommassa (u) 26,982
Titaan:
Atoomnummer 22
Atoommassa (u) 47,867

Nu zal ik wel een denkfout maken
inderdaad, nogal een denkfout. Pannen worden niet van een gaswolk gemaakt maar van het materiaal in een kristallijne fase

Staal heeft een sg van 7.8 , aluminium 2.7 (1/3) en Ti zit op de helft van staal met een soortelijk gewicht van 4.5 gram / cm3

hoe zwaar een product uiteindelijk wordt hangt af van hoeveel dikte je nodig hebt om het stijf genoeg te krijgen

Hoi!

Bedankt voor de hulp :)
Het wordt titanium.

Hoofdrede: ik ken mijzelf :D Ik ben niet zo lief voor mijn spullen en vergeet ze wel eens van het vuur af te halen en zo en ik kook ook wel eens op open vuur. Afwassen doe ik soms met zand (woestijn) dus spullen met gevoelige teflonlagen en zo zijn voor mij ongeschikt.
Verder backpack ik regelmatig in de alpen, dus dan is een lichtere pannenset toch wel een voordeel. Dan neem ik de slechtere kookeigenschappen maar op de koop toe.

Omdat ik meestal alleen onderweg ben heb ik de Snow Peak Trek 1400 besteld. Ruim genoeg voor mijn eenvoudige 1 persoonskeuken:

Afbeelding
Weegt 210 gram 8)

Kost echter 54E en is dus bijna 3x zo duur als een Alu setje met Teflon :shock:

Ik ga hem zeker uitproberen in het kenningsmakings- en voorjaarsweekend :)

Fiets de wereld,
Whisky

Ik eet uit speciale voedsel zakken die je kunt kopen bij bever. je maak die zak open, doe er warm water bij alles goed roeren, de speciale sluiting dicht doen, 8 minuten laten in trekken en klaar is kees. :lol:

Ik vind al die pannen maar erg duur.

mario

Hoi!
mario schreef:Ik eet uit speciale voedsel zakken die je kunt kopen bij bever. je maak die zak open, doe er warm water bij alles goed roeren, de speciale sluiting dicht doen, 8 minuten laten in trekken en klaar is kees. :lol:
mario

:shock: :wink:

Hoe wil jij als wereldfietser zo overleven? Heb je een volgauto met bevervoedsel bij je? :lol: En 1 pakje Beverbrij kost 5E.

Fiets de wereld,
Whisky

mario schreef:Ik vind al die pannen maar erg duur.
Ik heb de aluminium pannetjes van mijn ouders die die in de jaren vijftig geloof ik ooit gebruikt hebben. Ze zijn aan alle kanten gedeukt en gekrast. Dat is het voordeel van goedkoop spul: het is niet erg als er iets aan komt. Aluminium heeft uitstekende dempende eigenschappen, blijkt na mijn aardig uitgebreide test. Met titanium zou ik maar voorzichtig moeten zijn, en dat zou ik een groot nadeel vinden.
Als je deuken accepteert, betekent dat ook gewichtsbesparing, want het pannetje kan dan dunner want - theorietje - het pannetje hoeft dan maar zo stijf te zijn dat je het gevuld en wel met het greepje op kunt pakken.
Groet,
Leon

Hoi!
Leon schreef:Aluminium heeft uitstekende dempende eigenschappen, blijkt na mijn aardig uitgebreide test. Met titanium zou ik maar voorzichtig moeten zijn, en dat zou ik een groot nadeel vinden.
Groet,
Leon
Hoewel de titanium pannetjes dunner zijn dan die van aluminium zijn ze net zo stevig omdat titanium een veel hogere dichtheid heeft :P

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Hoewel de titanium pannetjes dunner zijn dan die van aluminium zijn ze net zo stevig omdat titanium een veel hogere dichtheid heeft :P
Voor de goede orde: dichtheid heeft niet veel te maken met stevigheid.
Voorbeeldje: Lood heeft toch een aardige dichtheid, maar zouden loden pannetjes stevig zijn?
Leon

Leon schreef:Voor de goede orde: dichtheid heeft niet veel te maken met stevigheid.
Voorbeeldje: Lood heeft toch een aardige dichtheid, maar zouden loden pannetjes stevig zijn?
Leon
Hoi!

Weet ik maar ik kan al tijden niet op de naam komen, grrr :? Dichtheid is natuurlijk gram per cm-3 en iets anders dan stevigheid.
Voor de gein:
11.34 g.cm-3 lood
4.51 g·cm-3 titanium
2.70 g.cm-3 alu

Ehm,de stijfheid (de ordening van de atomen in het atoomrooster) is hoger of hoe dat ook heet. Het heeft het hoogste stevigheid-gewichtsratio van alle metalen.
Het is net zoals bij en fietsframe: voor een stijf alu frame heb je meer materiaal nodig als bij eenCrMo frame.

Fiets de wereld (nog steeds het woord niet gevonden),
Whisky

oops

whisky schreef: Weet ik maar ik kan al tijden niet op de naam komen, grrr :?
...
Fiets de wereld (nog steeds het woord niet gevonden),
Whisky
Misschien hier of hier eens kijken?

mario schreef:Ik eet uit speciale voedsel zakken die je kunt kopen bij bever. je maak die zak open, doe er warm water bij alles goed roeren, de speciale sluiting dicht doen, 8 minuten laten in trekken en klaar is kees. :lol:

mario
Handig als je op expeditie gaat Noord of Zuidpool kortom onbewoon gebied, maar voor op reis binnen Europa of op wereldreis ?

Goed nieuws, ik heb vandaag in een leger dump zaak, voor 6 euro 2 alu commando blikken gekocht die in elkaar passen. zijn zo als leon al zij wel bekrast, maar als ze die in het leger gebruiken dan moet het wel goed zijn.

belangrijke vraag, die ik als beginnende kampeer fietser heb: als je wilt koken moet je ook boter mee nemen, maar hoe hou je dat gedurende je reis goed. Dat smelt toch.

Mario

p.S. Ik hoop op mijn eerste reis met de wereld fietes veel te kunnen leren en hoop dat ik ook met vragen bij jullie terecht kan

Je hebt campingboter (soort stevige margarine) dat zich redelijk goed houd, maar het houdt natuurlijk een keer op. Ik doe zelf geen boter op mijn brood en neem dus een klein flesje olie mee op reis voor wat spullen te bakken. Ook handig als je een beetje dressing over je sla wilt.

Hoi Mario!

Welkom in de wereld van de wereldlfiets haute cuisine :wink: :D
Met alu blikken kan je ook prima koken en er zijn heel veel lekkere eenpans-prutjes met eenvoudige ingredienten te maken. Gevulde paprika met rijst, kuskus, chili con carne, Kaiserschmarn en natuurlijk 10.000 pasta variaties :)
Tis maar net wat er in de landen te koop is.

Boter is nogal onhandig want dat wordt een kledderboel (weet ik uit ervaring :oops:). Neem lekker zonnebloem- of olijf olie, dat kan je ook gebruiken voor dressings en zo. Voor een korte vakantie vul meestal een klein beetje in een kleiner flesje, spaart weer gewicht.

Fiets de Wereld (met een lekkere eenpans maaltijd),
Whisky