Lhasa – Kathmandu
1.“Aankomst in Kathmandu” (email d.d. 27/9/1999)
Namaste (=hallo),
Zoals jullie merken, heb ik de vlucht met Uzbekistan Airlines overleefd en ben ik veilig in Kathmandu aangekomen. Afgelopen zaterdagavond vertrokken we met 10 fietsers vanaf Schiphol richting Tasjkent. We hebben een gemêleerde groep: veel ervaren fietsers, een ex-amateur-wielrenner, een oudere man die
Parijs - Brest - Parijs (1200 km non stop!) nog heeft gereden, kortom veel fietsreiservaring.
Het toestel van Uzbekistan Airlanes was tot onze grote opluchting geen Iljoesin of Toepulev, maar gewoon een moderne Airbus 310. Daar was ik ook al mee naar Marokko en Peru gevlogen, dus ik voelde me niet langer ongerust dat ik de veiligheidshelm (die ik bij mijn afscheid op het werk van Jaap had gekregen) toch maar thuisgelaten had. We vertrokken rond 8 uur 's avonds en kwamen rond 5 uur 's nachts plaatselijke tijd in Tasjkent aan. Van onze overstaptijd van anderhalf uur was toen nog maar een half uurtje over. Terwijl we met een bus naar de transferruimte werden gebracht, zagen we onze in dozen verpakte fietsen uitgeladen worden. Na een uurtje met grensformaliteiten bezig geweest te zijn, werden we tot onze verbazing weer naar hetzelfde toestel gebracht en zagen we onze fietsen weer ingeladen worden.
Ook de vlucht naar New Delhi ging dus in een veilige Airbus. Helaas lukte het slapen niet zo best meer, omdat het inmiddels licht geworden was en de overige passagiers wel al wakker waren (wij hadden pas twee uurtjes
geslapen). De aankomst in Delhi was herkenbaar. Net als twee jaar geleden kwam de tropische, benauwende hitte ons gelijk tegemoet. Delhi bleek niet over een transferruimte te beschikken, maar aangezien we geen visum hadden, konden we ook niet langs de douane. Dus werden er allerlei belangrijke mensen opgetrommeld om ons probleem op te lossen. Ondertussen bleek dat onze bagage per ongeluk was uitgeladen en op de bagageband lag. Dus moest onze reisbegeleider naar de bagageruimte om al onze bagage te identificeren. Ook de fietsdozen moesten weer ingeladen worden. Na een uurtje moeilijkdoenerij konden we in het vliegtuig van Indian Airlines stappen, dat overigens naast het toestel van Uzbekistan Airlines stond. Al die moeite voor 50 meter afstand! Toen het toestel van Indian Airlines zijn motoren aanzette, werd ik eventjes heel erg beroerd. Hoewel we weer in een Europese Airbus zaten, kraakte en piepte dit vliegtuig van alle kanten. Gelukkig had ik goed zicht op de stewardess, en die zag er rustig uit, dus namen we maar aan dat alles normaal was. Dit mailtje bewijst dat het allemaal goed gegaan is.
Anderhalf uur later landden we in Kathmandu. Eindelijk begon ik echt het vakantiegevoel te krijgen. Na zeker 50 boeken over de Himalaya en bergbeklimmingen gelezen te hebben, was ik dan eindelijk zelf eens een
keertje in deze legendarische stad. Elk plezierig gevoel verdween zodra we onze fietsdozen zagen: een groot drama. In alle keren dat ik mijn fiets in een vliegtuig heb gestopt was die er nog nooit zo slecht uitgekomen als deze keer. Enkele dozen waren gescheurd, en andere (waaronder de mijne) waren uit nieuwsgierigheid opengesneden. Aangezien ik mijn zadel los in de doos had gestopt, was ik even erg ongerust (1000 km zonder zadel fietst toch niet zo lekker) maar gelukkig zag ik mijn zadel door een spleet nog liggen.
We werden in een busje naar ons hotel gebracht. Het Fuji Guesthouse, een prachtig gloednieuw Japans hotel. Een enorm contrast met de omgeving: Kathmandu is eigenlijk een Indiase stad. Ongelooflijk druk, vreselijk veel mensen en een kabaal dat werkelijk niet te beschrijven is. Overal rijden de afgedankte Mercedes bussen, de TATA vrachtwagens, de Japanse auto's en niet te vergeten de riksja’s door elkaar over vreselijk slechte wegen met enorme gaten. Op weg naar het hotel heerste grote stilte in de bus. Iedereen keek naar buiten en had het te druk met kijken om nog te kunnen praten.
De hotelkamers waren heel netjes. Keurige tweepersoonskamers met WC en douche. Na zo'n 36 uur vrijwel zonder slaap viel ik onmiddellijk in slaap toen ik eventjes op het bed ging liggen. Maar het was pas 4 uur 's middags, en als je je jetlag snel wil wegwerken, moet je je zo snel mogelijk aan het dagschema terplekke aanpassen. Met heel kleine oogjes gingen we naar een restaurantje dat de reisleider nog van zijn wereldreis (fietsend van NL naar Australië) kende.
Het restaurant was zeer apart: verlicht met kaarsen (de stroom was net weer eens uitgevallen) en met een ober die continu op een hilarische manier met de vrouwelijke en mannelijke gasten zat te flirten. Tijdens het eten speelde hij en zijn kinderen muziek voor ons. Ze speelden hetzelfde liedje dat onze reisbegeleiders in India ook 's avonds voor ons speelden. Uiteraard moesten we meezingen en dansen, maar voor Westerlingen is het zo'n raar deuntje dat je nauwelijks mee kunt doen. Rond 10 uur lagen we eindelijk op bed voor een lange nacht.
De volgende dag (vandaag, maandag 27/9) is gereserveerd om Kathmandu te bekijken. Vanochtend zijn we lopend vanaf ons hotel (we zitten in de toeristenwijk) het centrum ingetrokken. Naast de oorverdovende drukte vielen vooral de tempeltjes op vrijwel elke straathoek op. Prachtige bouwwerken tussen de vreselijke huizen van de Nepalezen zelf.
's Middags zijn we met de riksja naar de Botna Stupa, het beroemde bouwwerk van Kathmandu, geweest. Het is een gigantische stupa (maar dan weten de meeste van jullie nog niets!). Een stupa is een religieus bouwwerk dat uit 5 delen bestaat, die de 5 elementen die in het Boeddhisme worden onderscheiden, weergeven. Deze stupa is gigantisch groot, en heeft een paar mysterieuze ogen in het midden. Hoe het er exact uitziet, komen jullie maar op de foto's bekijken. Morgenochtend vliegen we naar Lhasa, waar we een week zullen acclimatiseren voordat we eindelijk aan de fietstocht gaan beginnen.
1.“Aankomst in Kathmandu” (email d.d. 27/9/1999)
Namaste (=hallo),
Zoals jullie merken, heb ik de vlucht met Uzbekistan Airlines overleefd en ben ik veilig in Kathmandu aangekomen. Afgelopen zaterdagavond vertrokken we met 10 fietsers vanaf Schiphol richting Tasjkent. We hebben een gemêleerde groep: veel ervaren fietsers, een ex-amateur-wielrenner, een oudere man die
Parijs - Brest - Parijs (1200 km non stop!) nog heeft gereden, kortom veel fietsreiservaring.
Het toestel van Uzbekistan Airlanes was tot onze grote opluchting geen Iljoesin of Toepulev, maar gewoon een moderne Airbus 310. Daar was ik ook al mee naar Marokko en Peru gevlogen, dus ik voelde me niet langer ongerust dat ik de veiligheidshelm (die ik bij mijn afscheid op het werk van Jaap had gekregen) toch maar thuisgelaten had. We vertrokken rond 8 uur 's avonds en kwamen rond 5 uur 's nachts plaatselijke tijd in Tasjkent aan. Van onze overstaptijd van anderhalf uur was toen nog maar een half uurtje over. Terwijl we met een bus naar de transferruimte werden gebracht, zagen we onze in dozen verpakte fietsen uitgeladen worden. Na een uurtje met grensformaliteiten bezig geweest te zijn, werden we tot onze verbazing weer naar hetzelfde toestel gebracht en zagen we onze fietsen weer ingeladen worden.
Ook de vlucht naar New Delhi ging dus in een veilige Airbus. Helaas lukte het slapen niet zo best meer, omdat het inmiddels licht geworden was en de overige passagiers wel al wakker waren (wij hadden pas twee uurtjes
geslapen). De aankomst in Delhi was herkenbaar. Net als twee jaar geleden kwam de tropische, benauwende hitte ons gelijk tegemoet. Delhi bleek niet over een transferruimte te beschikken, maar aangezien we geen visum hadden, konden we ook niet langs de douane. Dus werden er allerlei belangrijke mensen opgetrommeld om ons probleem op te lossen. Ondertussen bleek dat onze bagage per ongeluk was uitgeladen en op de bagageband lag. Dus moest onze reisbegeleider naar de bagageruimte om al onze bagage te identificeren. Ook de fietsdozen moesten weer ingeladen worden. Na een uurtje moeilijkdoenerij konden we in het vliegtuig van Indian Airlines stappen, dat overigens naast het toestel van Uzbekistan Airlines stond. Al die moeite voor 50 meter afstand! Toen het toestel van Indian Airlines zijn motoren aanzette, werd ik eventjes heel erg beroerd. Hoewel we weer in een Europese Airbus zaten, kraakte en piepte dit vliegtuig van alle kanten. Gelukkig had ik goed zicht op de stewardess, en die zag er rustig uit, dus namen we maar aan dat alles normaal was. Dit mailtje bewijst dat het allemaal goed gegaan is.
Anderhalf uur later landden we in Kathmandu. Eindelijk begon ik echt het vakantiegevoel te krijgen. Na zeker 50 boeken over de Himalaya en bergbeklimmingen gelezen te hebben, was ik dan eindelijk zelf eens een
keertje in deze legendarische stad. Elk plezierig gevoel verdween zodra we onze fietsdozen zagen: een groot drama. In alle keren dat ik mijn fiets in een vliegtuig heb gestopt was die er nog nooit zo slecht uitgekomen als deze keer. Enkele dozen waren gescheurd, en andere (waaronder de mijne) waren uit nieuwsgierigheid opengesneden. Aangezien ik mijn zadel los in de doos had gestopt, was ik even erg ongerust (1000 km zonder zadel fietst toch niet zo lekker) maar gelukkig zag ik mijn zadel door een spleet nog liggen.
We werden in een busje naar ons hotel gebracht. Het Fuji Guesthouse, een prachtig gloednieuw Japans hotel. Een enorm contrast met de omgeving: Kathmandu is eigenlijk een Indiase stad. Ongelooflijk druk, vreselijk veel mensen en een kabaal dat werkelijk niet te beschrijven is. Overal rijden de afgedankte Mercedes bussen, de TATA vrachtwagens, de Japanse auto's en niet te vergeten de riksja’s door elkaar over vreselijk slechte wegen met enorme gaten. Op weg naar het hotel heerste grote stilte in de bus. Iedereen keek naar buiten en had het te druk met kijken om nog te kunnen praten.
De hotelkamers waren heel netjes. Keurige tweepersoonskamers met WC en douche. Na zo'n 36 uur vrijwel zonder slaap viel ik onmiddellijk in slaap toen ik eventjes op het bed ging liggen. Maar het was pas 4 uur 's middags, en als je je jetlag snel wil wegwerken, moet je je zo snel mogelijk aan het dagschema terplekke aanpassen. Met heel kleine oogjes gingen we naar een restaurantje dat de reisleider nog van zijn wereldreis (fietsend van NL naar Australië) kende.
Het restaurant was zeer apart: verlicht met kaarsen (de stroom was net weer eens uitgevallen) en met een ober die continu op een hilarische manier met de vrouwelijke en mannelijke gasten zat te flirten. Tijdens het eten speelde hij en zijn kinderen muziek voor ons. Ze speelden hetzelfde liedje dat onze reisbegeleiders in India ook 's avonds voor ons speelden. Uiteraard moesten we meezingen en dansen, maar voor Westerlingen is het zo'n raar deuntje dat je nauwelijks mee kunt doen. Rond 10 uur lagen we eindelijk op bed voor een lange nacht.
De volgende dag (vandaag, maandag 27/9) is gereserveerd om Kathmandu te bekijken. Vanochtend zijn we lopend vanaf ons hotel (we zitten in de toeristenwijk) het centrum ingetrokken. Naast de oorverdovende drukte vielen vooral de tempeltjes op vrijwel elke straathoek op. Prachtige bouwwerken tussen de vreselijke huizen van de Nepalezen zelf.
's Middags zijn we met de riksja naar de Botna Stupa, het beroemde bouwwerk van Kathmandu, geweest. Het is een gigantische stupa (maar dan weten de meeste van jullie nog niets!). Een stupa is een religieus bouwwerk dat uit 5 delen bestaat, die de 5 elementen die in het Boeddhisme worden onderscheiden, weergeven. Deze stupa is gigantisch groot, en heeft een paar mysterieuze ogen in het midden. Hoe het er exact uitziet, komen jullie maar op de foto's bekijken. Morgenochtend vliegen we naar Lhasa, waar we een week zullen acclimatiseren voordat we eindelijk aan de fietstocht gaan beginnen.