Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Idworx Easy Rohler met Rohloff-naaf - Forum Wereldfietser

Ervaring Idworx Easy Rohler met Rohloff-naaf

Zoals eerder beloofd, hieronder mijn ervaringen met de Idworx Easy Rohler met Rohloff-naaf.
De eerste ervaringen zijn prima. Ik heb de fiets nu een maand, en door het tamelijk slechte weer (witte Pasen & zo - die global warming, is dat weer uit de mode of zo? Vorig jaar april leek het wel zomer!), en natuurlijk druk-druk-druk, heb ik nog niet veel kilometers gemaakt. Maar: dat komt er zeker nog van.

Het fietst allemaal geweldig.
Een van mijn grootste twijfelpunten was de Rohloff-naaf. Zou hij niet te veel lawaai maken? Trapt het wel licht genoeg?
Antwoord: het trapt prima. De stukjes die ik gefietst heb in en om Amsterdam wijzen uit dat ik zonder moeite een kruissnelheid haal van zo'n 25 km/pu. Een keer heb ik (Zuidschermer, dijk af, wind mee) 45 km/pu gehaald. Als je dat niet gewend bent is dat gewoon eng!
Allicht zal een Rohloff niet voldoende zijn voor de gevorderde snelheidsduivel, maar voor toeren en lange afstanden is het prima.
Over het lawaai. In de 7e versnelling hoor je heel licht iets, en in de lagere versnellingen iets meer, maar hinderlijk vind ik het niet. In de praktijk - tot nu toe - heb ik trouwens alleen de versnellingen 8 t/m 14 gebruikt. Hier in het vlakke land heb je nou eenmaal niet meer nodig.
Wat me bij de aankoop over de streep heeft getrokken is dat ik van de winkel een fiets met Rohloff-naaf kon meekrijgen, om te proberen. Dat raad ik iedereen aan.

Ik vind de fiets ook comfortabel fietsen. Dat schijnt o.a. te komen van de Schwalbe Marathon banden. In de winkel heb ik me laten vertellen dat die goed scoren op zowel comfort, als rolweerstand, als slijtvastheid. Tot nu toe bevalt het prima. Het zijn wat bredere banden, wat ik eigenlijk wel prettig vind. Je komt er niet gemakkelijk mee in spleten in de weg, of tramrails e.d.

De verlichting werkt op een Son naaf-dynamo. In eerste instantie wilde ik helemaal geen dynamo (veel frustrerende ervaringen in het verleden), maar in de winkel heb ik me laten overtuigen dat deze naafdynamo prima werkt. Als het licht uit is, neemt hij nauwelijks energie, je merkt er niks van. Met licht aan merk je er ook niet zoveel van, en geluid maakt het niet. Het achterlicht werkt ook op de dynamo (het is een Duitse fiets, en de wet daar stelt blijkbaar verplicht dat een achterlicht op de dynamo moet werken). De draadjes van het achterlicht zijn zeer vernuftig weggewerkt in het achterspatbord etc.. Het achterlicht blijft een tijdje nabranden als je stilstaat.

Ik heb het standaard-zadel genomen wat bij de fiets hoort. Bevalt tot nu toe goed, al krijg ik er na zo'n 40 km toch ook al wat zadelpijn op. Langere tochten moet ik nog doen. Als het zadel niet bevalt, mag ik een andere proberen.

Het stuur is een recht stuur. Ik weet nog niet of mij dat goed gaat bevallen, dat moet nog blijken bij een lange tocht. Ik heb het idee dat het tot een soort spierpijn leidt in mijn onderarm. Ook het stuur mag ik trouwens laten vervangen door een ander model als het me niet bevalt.

De fiets is licht om te tillen, ik geloof zo'n 15 kg. Met een kettingslot heb je natuurlijk zo weer wat kilo's erbij, maar voor zover ik weet is daar weinig aan te doen. Je zou denken, tegenwoordig heb je van die moderne, sterke kunstvezels waar ze ik weet niet wat mee kunnen tillen, oceaanstomers mee aanmeren, en wat al niet, dus een fietsslot moet toch een peuleschil zijn - maar een fiets moet nog steeds op slot met een nogal middeleeuws aandoende ketting met hangslot.
Verder nog....
De standaard is zo ontworpen dat hij helemaal geen geluid maakt als je hem opklapt. Voor de stabiliteit had ik liever gehad dat hij wat wijder uitstond, maar ja, met deze valt ook te leven.
De bagagedrager lijkt ook uitstekend. Mijn Ortlieb-tassen kunnen er gewoon aan, en het geheel voelt aan alsof je er een behoorlijke last mee kunt vervoeren.
Meegeleverd zijn een fietspomp, een bandenspanningsmeter en een kettingspanner. Dat met die kettingspanner zou heel makkelijk moeten zijn, maar ook al is mijn Duits best redelijk - hier begrijp ik toch echt niets van. Ben al nooit goed geweest in het duiden van handleidingen, en daarbij ben ik altijd bang dat ik iets stukmaak, dus dat mag de fietsenmaker doen. Al moet ik het misschien toch maar eens leren als ik serieus op fietsvakantie ga :-)
Een enorme meevaller was de levertijd. Ik heb hem gekocht bij de Vakantiefietser (Westerstraat in Amsterdam), en had gerekend op weken of maanden levertijd. Niets ervan: na twee dagen kon ik hem al ophalen (dat kwam ook doordat ik een standaard model heb gekozen, als je speciale dingen wil duurt het allicht langer).

Al met al, ik ben er heel blij mee. Kan niet wachten tot het eens serieus mooi weer wordt :-).

Proficiat met deze erg mooie fiets, maar dat mag ook wel voor deze prijs, to be honest....
Hopelijk ga je er veel plezier mee beleven. Succes!

Als ik een tijd op mijn bescheiden Diamant met Rohloff gereden heb zal ik ook mijn ervaringen posten. at zullen dan vnl woon-werk ervaringen zijn, want daar is die fiets bij mij voor bedoeld, maar ook er hangt ook een ander prijskaartje aan.
http://www.re-cycle.nl/merken/diamant.htm

Proficiat met je ER. Een mooie investering is waar je nog veel plezier aan zult beleven.
Ook ik had last van spierpijn aan de bovenzijde van mijn onderarmen tijdens het fietsen op mijn Idworx. Ik heb dit opgelost door een smaller stuur (56 cm Pro trekking) te monteren.
Idworx monteert sturen die erg breed zijn.
De filosofie hier achter is dat je je stuur altijd nog naar wens kan inkorten met een pijpensnijder.
Mocht je overwegen je stuur in te korten, zorg dan dat de remhendels niet in de flauwe bocht van het stuur komen te zitten. Gegarandeerd dat de aluminium remhendels inscheuren of breken als je ze vast zet.
Laat je ons weten wat je hiermee gaat doen en welk resultaat het heeft opgeleverd.
Groetjes, Roger.