door
GerdC » zo 01 jun, 2008 10:39
bot00004 schreef:Vraag 1: Wie heeft hier ervaring in, en kan meer vertellen over m.n. het stuk vanaf Boedapest tot Constanta?
Ik ben net terug van een fietsvakantie van de Zwarte Zee naar Wenen. Mijn ervaringen:
Roemenië: Geen bewegwijzering. De route is heel makkelijk te vinden. Een routeboekje of routekaart is eigenlijk niet nodig. Je kan op een gewone kaart de doorgaande weg volgen die het dichtst in de buurt van de Donau loopt. Overnachting: er zijn bijna geen campings. Voor het vinden van hotelletjes of pensions moet je goed plannen en soms wat grotere dagafstanden fietsen.
Servië: Weet ik niets van. Door een stommiteit moest ik Servië overslaan.
Hongarije: Tot Boedapest geen bewegwijzering en daarna slechts een incidenteel bordje (op een plaats waar het niet nodig is). Delen van de route maken een routeboekje of routekaart onontbeerlijk. Genoeg campings (al waren ze zo vroeg in het seizoen nog niet allemaal open) en pensions bij de vleet.
Slowakije: Geen systematische bewegwijzering. Slechts een incidenteel bordje. Delen van de route maken een routeboekje of routekaart nodig. Weinig campings, maar je kan in Slowakije fietsen en voor de overnachting even oversteken naar Hongarije.
Oostenrijk: Volledig en goede bewegwijzering. Routeboekje of -kaart zijn niet nodig.
Een slotopmerking. Heb niet al te grote verwachtingen over het fietsen langs het water. Er gaan dagen voorbij dat je slechts een glimp van de Donau opvangt of zelfs dat niet. Er zijn echter ook hele mooie stukken, waar je vlak langs de Donau fietst zoals bijv. in het berggebied op de grens tussen Servië en Roemenië.
Gerd