Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden voor mul zand? - Forum Wereldfietser

Welke banden voor mul zand?

Hoi iedereen!

Ik ben al weer een beetje aan het dromen over mijn volgende reis en ik ben aan het uitpluizen of het allemaal mogelijk is.

Het wordt nogal woestijnig allemaal en ik ben dus op zoek naar een band voor flink zandige pistes. De Marathon XR is te smal en met de Marathon Smart Sam heb ik geen ervaring.

Weet iemand een goede brede band?

Bedankt! :D

Fiets de wereld,
Whisky

ik denk dat in zand enkel de breedte uitmaakt, en de breedste band is volgens mij de big apple.

Ik geloof dat ze m in 60 hebben. ik vrees alleen dat hij te glad zal zijn, ik zou de breedste xr's nemen

De XR gaat in 28" tot 50, en in 26" tot 57.

De Smart Sam heeft flinke noppen, en rijdt naar mijn ervaring niet prettig met bepakking (te wiebelig).

Hmm, is dit iets?

surly heeft 4", past dat in je vork/achterbrug?

zie ook deze woestijnrat:

http://www.wildworks.co.nz/csr/route.php

zie onder link equipment

ThomasR schreef:ik denk dat in zand enkel de breedte uitmaakt,
Dat dacht ik ook, totdat ik eens met een bredce slick over zand moest en een fietsgenoot met een veel smallere profielband ook.
Op zand heb je juist veel profiel nodig. Ik heb het dan wel over echt zand van het type waar je diep in wegzakt.
Groet,
Leon

Met fietsbanden heb ik helaas nog geen ervaring, maar van auto's weet ik dat er speciale zandbanden zijn net zoals vliegtuigbanden hebben die alleen langs ribbels en geen noppen. Hiermee graaf je je niet in in het zand. Die paar keer dat ik echt in het zand ben geweest klopte dat ook. Maar op de weg rijd het ronduit slecht 180 met een pick-up op zandbanden is gewoon waanzin :cry: maar ja wie is er nooit dom geweest?

Ik zou toch even uitproberen of en gladbandje niet beter gaat
Groetjes
Opa Leen

Big Apples zijn ontstaan uit het fietsen op het strand in het zachte zand. Met die achtergrond lijkt het me dat je daarmee het verste komt, als die Surly-oplossing niet past.

Hoi!

Het gaat om mul woestijnzand. Ik wil proberen (weet nog niet of het kan) om door de Taklamakan te fietsen. Dat klinkt extremer dan het is want ik volg dan de loop van de Karakash He en de ondergrond is daar minder mul en er is voldoende water. En tot het midden van de Taklamakan bij het Mazartag gebergte is de weg geasfalteerd vanwege een olie-instalatie (38°39'14.57"N en 80°29'28.04"O). Maar vanaf daar tot de noordelijke rand van de Taklamakan zijn er voor zover ik weet dus alleen zandige pistes.

Wat is dan belangrijker? Brede banden voor het draagvlak of profiel voor de grip?

Ik weet dat er ook een "gewone" desert highway is maar ik hou wel van een uitdaging :)

Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:Wat is dan belangrijker? Brede banden voor het draagvlak of profiel voor de grip?
Of het heel blijven van de band op de stenige pistes die je ook zult rijden?
Voor zo'n project zou ik dus het experiment uitvoeren en de breedste passende XR's en de breedste BA's beide kopen en met bagage en al naar het strand gaan.
Leon

Hoi!

Op mijn frame passen geen Big Appels hem dus zeker geen mega 4" surleys. Maar voor extreme ondernemingen zijn misschien extrem fietsen nodig. Ik zal eens kijken of ik een surley frame op de kop kan tikken want die tractorbanden lijken me wel wat :)

Wisky

En dan die ExtraWheel-aanhanger?

Robertjan schreef:En dan die ExtraWheel-aanhanger?
Hoi!

Daar passen die 4" banden ook op :D
http://www.wildworks.co.nz/csr/equipment.php

Bedankt voor de link Roald!

Ziin in nederland van die frames met een extra brede vork en achtersprong te koop? Of moet ik Marten alles laten lassen? :)

Whisky

Als hij 3x50mm naast elkaar krijgt, moet dit ook wel lukken :wink:.

Hier wordt een Surly-frame aangeboden, de Long Haul Trucker. Je kunt eens navragen of daar die banden in passen.
Hier nog wat meer info over de Pugsley.
En jawel, hier wordt het Pugsley-frame in Nederland verkocht.

Meer info voor verkoopadressen in NL:
Cosmic Sports (distributor)
Van Speijkstraat 2/39
2041 KL Zandvoort
Netherlands
Tel + 31 235735518
Fax +31 235735523
info@cosmicsports.com

Meer info voor verkoopadressen in Duitsland:
Leyherstr. 47
90763 Fürth
Germany
info@cosmicsports.de

En klik hier onderaan op "International Dealers" waar ze verder precies verkocht worden, ook in Duitsland diversen.

Succes! :wink:

Robertjan schreef: Meer info voor verkoopadressen in Duitsland:
Leyherstr. 47
90763 Fürth
Germany
info@cosmicsports.de

En klik hier onderaan op "International Dealers" waar ze verder precies verkocht worden, ook in Duitsland diversen.

Succes!
Hoi Robertjan, heeeel erg bedankt :D En laat Fuerth hier nu om de hoek liggen. Ik ga daar maar eens een kijkje nemen!

Fiets de wereld,
Whisky

De nada :wink:.