Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevestigingssysteem Ortlieb - Forum Wereldfietser

Bevestigingssysteem Ortlieb

Mijn keus is definitief gevallen op de Ortlieb tassen. Nu even een vraagje (er komen er nog veel meer hoor), ik ben er nog niet uit of het de Front (en Back) Roller Classic of plus moet worden. Ik weet dat het scheelt in gewicht, maar zie ook bevestigingsysteem 1 en 2 staan. Weet iemand of hier verschil in zit en of dit voor de kwaliteit wat uit maakt? Alvast maar weer bedankt voor de reacties. :roll: :roll: :roll:

Voor de kwaliteit zal het niet veel uitmaken denk ik, het is meer dat je bij de ene meer mogelijkheden hebt om het passend op je drager te krijgen.

Kijk anders eens op de site van Ortlieb, daar staat vast een plaatje of iets dergelijks.

Daar kun je hier wel iets over vinden:
http://www.ortlieb.de/_anleit/backrollerclass.pdf
Marjan1 schreef:Mijn keus is definitief gevallen op de Ortlieb tassen. Nu even een vraagje (er komen er nog veel meer hoor), ik ben er nog niet uit of het de Front (en Back) Roller Classic of plus moet worden. Ik weet dat het scheelt in gewicht, maar zie ook bevestigingsysteem 1 en 2 staan. Weet iemand of hier verschil in zit en of dit voor de kwaliteit wat uit maakt? Alvast maar weer bedankt voor de reacties. :roll: :roll: :roll:
Wat ik begrepen heb, is het grootste verschil dat je bij 1 gereedschap nodig hebt, en bij 2 niet.

1 maal pas maken thuis, en je hebt geen gereedschap meer nodig.
Tenzij je tijdens je fietstocht om het uur van fiets wisselt.:lol:

Peter

ik zou metteen voor de plus gaan. Reden is dat deze gemakkelijker op te plooien zijn. Met de sluiting aan de andere kan vast klikken en je tas kan zo overal tussen mee. Dit is zo één van die dingetjes die je niet bij een vaude-tas kan.

ik heb de classic en ben vast niet de enige :)

Ik had de indruk dat de plus minder stevig is (vriend heft de greenpeace line) maar dat is volgens mij maar een idee, want er fietst mindstens even veel volk mee rond, die ik evenmin hoor klagen.

Ik heb gekozen voor de prijs; dus classic; gezien ik geen extra voordeel zie in de plus

ottovds schreef:ik zou metteen voor de plus gaan. Reden is dat deze gemakkelijker op te plooien zijn. Met de sluiting aan de andere kan vast klikken en je tas kan zo overal tussen mee. Dit is zo één van die dingetjes die je niet bij een vaude-tas kan.
Dat was ook voor mij de reden om de plus aan te schaffen. Bovendien hou ik niet zo van die kleurige, glimnmende tassen.

Classic:
* Kleurtjes kunnen mooier zijn
* Bekend materiaal
* Makkelijker plakken met tape (kan zowel binnen als buitenkant)
* Bevestigingssysteem met inbusbout vast maken
* Onderweg een kleine inbussleutel nodig om te verstellen
* Minder stevig materiaal

Plus:
* Minder glimmend
* Sterker materiaal (nylon is bij hetzelfde gewicht 2-3x zo sterk als polyester)
* Bevestigingssysteem onderweg aan te passen zonder gereedschap
* Met tape alleen repareren aan binnenzijde
* Makkelijker te vouwen

En hetzelfde geldt voor de beide varianten van VAUDE, m.u.v. het verstellen zonder gereedschap.

Hallo Robertjan,

Hoe zit het met de levensduur? Ik meen me te herinneren dat polyester beter bestand is tegen UV dan nylon.

Groetjes,
Frank

Klopt.

Voor m'n gevoel is het hier niet echt relevant, alleen in tenten.

Een trekkingrugzak van 500D Cordura (Plus-materiaal van Ortlieb is lichter dan dat, maar een waarde geven ze niet meer aan op de site) gaat immers ook 20 jaar mee...

Voor het preciezere verschil in materialen:
http://www.ortlieb.de/t-material.php?lang=nl
Classic : PS490
Plus : PS36C
Met name op de schuur- en op de scheurtest is het verschil groot, terwijl het Plus-materiaal iets lichter is.

Ik heb vaude tassen (world tramp light), die qua beschrijving lijken op die ortlieb plus (lichter, makkelijker plooibaar, stof-achtige buitenkant die sterker is dan glimspul). Ik vind ze erg fijn MAAR, er zitten wat (kleine) nadeeltjes aan.

1) doordat ze van buiten van stof-achtig (niet glimmend) materiaal zijn, worden ze en BLIJVEN dus nat. Die glimmende kan je met een doekje afvegen en dan zijn ze droog en schoon, die van mij dus niet... en ik neem ze dan dus ook niet de binnentent mee in.

2) Schoonmaken is dus ook wat lastiger... modder moet je er (eerst afkloppen en dan) afspoelen.

3) als ze echt GOED nat zijn, na uren stromende regen, dan wordt het gekleurde stofje transparant, zwarte gedeelte blijft ondoorzichtig. Dit is misschien niet zo heel erg, maar het is alsof je in nat ondergoed rijdt, mensen kijken er toch naar.

Ik weet niet in hoeverre dit opgaat voor de ortliebs, maar houdt het in je achterhoofd (vooral punt 1).

Deimor schreef:2) Schoonmaken is dus ook wat lastiger... modder moet je er (eerst afkloppen en dan) afspoelen.
Op laten drogen en eraf borstelen.
Deimor schreef:1) doordat ze van buiten van stof-achtig (niet glimmend) materiaal zijn, worden ze en BLIJVEN dus nat. Die glimmende kan je met een doekje afvegen en dan zijn ze droog en schoon, die van mij dus niet... en ik neem ze dan dus ook niet de binnentent mee in.
Verder heeft VAUDE tegenwoordig inderdaad een andere stof in de "stevige" serie.
Frank van Rijn was daar best tevreden over.

Je kunt, om dit voorlopig op te lossen, de tassen inspuiten met Nikwax Tent & Gear Spray. Dit als de stof goed vochtig is (ben je net buiten geweest? Dan niet te lang meer wachten!). Toen ik nog in de winkel stond heeft een klant dit gedaan met een rugzak. Die tas kreeg zowat zwemles in Canada (half ondergedompeld in een rivier), maar alles gewoon kurkdroog.

:lol: Ik heb ze! Een set Ortlieb Classic tassen. De blauwe achtertassen zijn zo goed als nieuw, 1x gebruikt of zo en de gele voortassen zijn helemaal nieuw. De draagbanden zitten er niet meer bij, maar misschien kan ik die nog bijbestellen. Nu wil ik nog graag een stuurtasje van Ortlieb en dan ben ik wat tassen betreft compleet. Reden dat ik geen Plus heb gekocht is dat deze op MP voorbij kwamen en ik er deze keer wel op tijd bij was. Bedankt voor jullie reacties. Op naar Lourdes! 8)