Landeninfo: Fietsen in Nepal


Reisdocumenten
 Visum noodzakelijk. Kan geregeld worden in bijvoorbeeld New Delhi (India).
 Vanaf Biganj kan je zo de grens overrijden en zonder visum Nepal ingaan. Martin werd nergens gestopt. Toen hij erachter kwam dat hij al in Nepal was, toch maar omgedraaid. Visum direct mee te nemen voor $3 en alleen in dollars te betalen.
 R&R: Visum gekocht in Amsterdam Nepalese consulaat, zelf geregeld, telefonisch tevoren een afspraak gemaakt, binnen 10 minuten stempel na betaling van f 90.-
 Bij terugkomst moet je luchthavenbelasting betalen 1100 rupies. Contant te betalen, dus zorg dat je ze hebt.

Adressen
 Consulaat Generaal van het Koninkrijk Nepal Keizersgracht 463; 1017 DK Amsterdam Tel. 020-624.15.30 nepal.consulate@inter.nl.net
 Immigration Office Trevedi Marg-Thamel; Kathmandu
 Dawn till Dusk; Sonang Gurang, Thamel mall (jyatha); Shop # 43 Kathmandu; email d+d@wlink.com.np fietswinkel, onderdelen en gastenboek.
 Reisverzekering Elvia Globetrotter info@travelactive.nl

Internetadressen
http://users.raketnet.nl/marden666 : Marijcke en Dennis met de fiets door Nepal 2000
www.travel-nepal.com : algemene info, Engelstalig
www.info-nepal.com : ook algemene info en Engelstalig
www.nepal.nl : Nederlandse site over Nepal met info
 home.wxs.nl/~mitra000 : ICFON International Council for Friends of Nepal; steunt projecten in Nepal;
www.south-asia.com/dotn : departement van toerisme, Kathmandu
http://www.delta.nl/fietsend.html : de site van Roelof Kusters, verhalen
www.inorbitt.com : mtb routes in Nepal
www.ibike.org : routes en informatie, Engelstalig
www.bena.com : fietswinkels, route-informatie
www.minbuza.nl : actuele reisinformatie, adviezen en adressen van ambassades
http://travel.state.gov/travel_warnings.html : achtergrondinformatie o.a. over veiligheid; Engelstalig
www.lonelyplanet.com : gidsen en informatie
www.roughguides.com : reisgidsen
www.gottmer.nl/dominicus : reisgidsen
http://reisboekwinkel. : online reisboeken, kaarten enz. bestellen
www.cybercaptive.com : waar zijn internetcafé’s te vinden
www.visa.com : waar zijn visa-atm te vinden
www.lcr.nl : reizigersadvisering inzake gezondheidsmaatregelen
www.yahoo.com/Recreation/Travel : niet speciaal voor fietsers; o.a. vegetarische uitspraken in vele talen en recente wisselkoersen.

Betaalmiddelen
 Lokale valuta is de Nepalese Rupee.
 Geld wisselen is vrijwel overal mogelijk bij voorkeur US$ en Sterling.
 Travellercheques en creditcards zijn alleen in Pokhara en Kathmandu te gebruiken.
 In Kathmandu (o.a. bij Kathmandu Guesthouse en bij een bank) en Pokhara kun je pinnen.
 R&R: Bij een vorig bezoek aan Nepal vroeg iedereen naar dollars, in sommige zaken kon je alleen kopen met dollars. We hadden daarom nu cash dollars meegenomen in kleine coupures. Echter nu was voor dollars geen belangstelling meer. Voor de zekerheid en noodgevallen hadden we ook Travellers cheques bij ons.

Voortransport
Ria en Rien: “We zijn met de trein naar Schiphol gegaan, daar de fiets ingepakt met speciale plastic fietshoes (gekocht bij Fietsvakantiewinkel) en het frame beschermt met isolatiepijp van schuimrubber voor verwarmingsbuizen. We zijn gevlogen via WRC reizen. Dit bleek de goedkoopste toen te zijn (rechtstreekse vlucht Transavia, belangrijk in verband met de fietsen, inclusief 3 hotelovernachtingen, exclusief luchthavenbelasting ƒ 1.865,00 per persoon) Bij aankomst in Nepal bleek de derailleur van de fiets van Ria helemaal verbogen te zijn (niet meer mee te fietsen), de remmen van beide fietsen liepen aan. Met een busje naar de stad gegaan. Gelukkig zat bij Kathmandu Guesthouse een excellente fietsenmaker (niet duur), die overigens ook zelf georganiseerde mountainbikes organiseert met bagagevervoer en hotelovernachtingen (de reizen zijn wel prijzig). Extra kosten voor fietsen meenemen ƒ 100,00 per fiets. Belangrijk dat dit tevoren gereserveerd wordt. Er kunnen namelijk maar een beperkt aantal fietsen mee. (Transavia). Een ander Nederlands stel was eveneens op reis met de eigen fiets (randonneurs, smalle bandjes etc), zij hadden de fiets nauwelijks ingepakt, deze fietsen waren niet beschadigd, alleen bij terugkomst in NL een kapot glaasje van het achterlicht”.
Roelof Kusters: “De fiets gaat in praktijk gratis mee in het vliegtuig. In theorie niet maar niemand weet de prijs. Stop de fiets niet in een doos”.
Hans en Jorico Notenboom: “We hadden wat problemen om uit Nepal weg te vliegen. Van tevoren hadden we geen vlucht geboekt. En aangezien oktober, november en december hele drukke toeristische maanden zijn, waren de meeste vluchten het land uit al volgeboekt. Bij een reisbureau aangekomen om een vlucht het land uit te boeken, bleek de eerste mogelijkheid pas drie weken later te zijn. Voor ons geen probleem, omdat we toch eerst nog een paar weken wilden gaan wandelen, maar houd er dus rekening mee dat je niet meteen weg kunt. De fietsen konden zonder problemen mee met het vliegtuig (zonder extra kosten). Ook een fietsdoos was gelukkig niet nodig.”

Binnenlands vervoer
 Door de hobbelige wegen is het zadel van de ligfiets van Martin tijdens het vervoer op de bus beschadigd.
 R&R: “De fiets kan in de bus mee (hebben we gedaan van Pokhara naar Kathmandu, 400 rupia p.p. inclusief fiets, fiets op het dak vervoerd.). Het beste is om zelf de fietsen vast te binden op het dak. We hadden extra schuimrubber gekocht en dat was maar goed ook. Nepalezen kunnen iets ongelooflijk goed vastbinden, het valt er absoluut niet af, maar van fietsen hebben ze geen kaas gegeten. Met snelbinders hebben we de fietsen vastgesnoerd. De bus was erg goed met gereserveerde zitplaatsen. (geregeld via de pensioneigenaar Kathmandu). De reis duurde ongeveer zes uur met twee tussenstops van een half uur.
 Prijs 110,00 gulden (3000 rupia). Hij bracht ons in vijf uur 120 km verder (van Sauraha naar Tansen). Tansen is een absolute must, vinden wij. Geen toeristen, voorbeeld: restaurant sluit om half negen. Overnacht in White Lake Hotel, 600 rupia (exclusief ontbijt), niet goedkoop, wel goed.
 De fiets kan op het dak van bussen maar als je er niet bij wil zitten is het niet aan te bevelen. Betaal voor de fiets niet meer dan voor jezelf. Kathmandu – Pokhara is ca. 2 US$.

Kaarten
 Kathmandu Bikes & Hikes; ISBN 9624215529; routeboekje met kaart. Kaart is goed, routes zijn leuk alleen soms slecht beschreven.
 Nelles Map Nepal: Schaal 1:500.000, kwaliteit is prima. Voor binnendoorwegen absoluut ongeschikt. Te koop in NL.
 Nelles Map Schaal 1: 1.500.000 is door Roelof gebruikt. Voor fietsen is deze goed genoeg maar niet voor off the road of trekking. Deze kaart is wereldwijd verkrijgbaar. De wegkwaliteit wordt er niet op aangegeven.
 World map: gebruikt door Martin

Reisgidsen
In Kathmandu barst het van de boekwinkeltjes met tweedehands boeken en gidsen.
 Lonely Planet Nepal
 Footprint Handbook Nepal; ISBN 0658000160. Goed bevallen.
 Kathmandu Bikes & Hikes; ISBN 9624215529. Werkelijk een fantastisch boekje zowel voor wandel- als fietstochten. Absolute aanrader. Alleen jammer dat de routebeschrijving niet geweldig is, echter verdwalen is nagenoeg onmogelijk. Om de 10 minuten zie je wel een Nepalees die je op weg helpt. In het boek staan diverse eendaagse en meerdaagse fietstochten naar bezienswaardigheden, stadjes, langs dorpen in de Kathmandu-vallei. Je fietst nagenoeg altijd over dorpjes, altijd onverhard met slecht wegdek. Wij hebben diverse routes gereden met bagage, ieder 10 kg en we kwamen overal boven. De wandelroutes zijn ook aan te bevelen, voor mensen die niet perse naar 4000 meter hoogte willen of kunnen wandelen.

Wegen, Verkeer & Bewegwijzering
 Men rijdt hier links.
 Het verkeer is een verademing ten opzichte van India maar nog wel superchaotisch.
 Er zijn niet zoveel befietsbare wegen. Hier en daar wordt de bewegwijzering in het Engels aangegeven, iets vaker in het Nepali maar meestal helemaal niet.
 De oude hoofdweg naar Kathmandu via Hetauda is een aanrader, maar het is dan wel flink klimmen.

Martin 2001: “De wegen zijn redelijk tot goed. Ga via Hetauda naar Daman, 55 km fietsen waarvan 40km klimmen. Als je in Daman aankomt kun je bij helder weer de Mount Everest zien; het uitzicht is een prachtige beloning”.
Ria en Rien: “De doorgaande wegen rond Kathmandu zijn goed geasfalteerd. Ook de wegen naar het zuiden (Chitwan park). Alle wegen die op de Nelles map secondary road worden genoemd zijn naar onze ervaring slecht tot zeer slecht van kwaliteit, (maar wel prachtige dorpjes en aardige mensen). De trekking route (rood dun streepje op de Nelles map – onverhard) zijn echte mountainbike paden. Zeer slecht begaanbaar, maar we kwamen overal boven. Echter zonder mountainbike was dat naar ons idee niet gelukt. Tip: informeer vooraf of wegen begaanbaar zijn. We namen de weg van Pharphing naar Kulikhani en verder naar Bhimpedi was praktisch onbegaanbaar (een stuk weg was weg). De tocht was 41 km en we hebben er 8 uur over gedaan, inclusief 1,5 uur lopen waarbij twee Nepalezen de fietsen droegen. We hebben gefietst en veel gelopen. We waren net voor het donker binnen (het is erg vroeg donker in Nepal)”.
Roelof 1999: “De wegen worden verbeterd. De oost-west highways zijn erg goed, de noord-zuid highways zijn erg slecht. Laat je niet afschrikken door de term snelwegen. Andere wegen zijn er vrijwel niet en ze zijn relatief rustig, vooral de Mahendra Highway in het zuiden”.

Overnachten
 Vrijwel overal zijn guesthouses of eenvoudige hotels te vinden. Op in ieder geval elke 100km is er in een dorpje langs de “snelwegen” met een lodge voor minder dan 4 US$. In toeristencentra volop mogelijkheden. Prijsindicatie: allerlei prijsklassen mogelijk: variërend van ± 3 $ tot 17,5 $ in luxe hotel (wel gepingeld! oorspronkelijke prijs 50 dollar).
 Homestays zijn niet populair, wel mogelijk maar niet goedkoper noch comfortabeler dan de hotels.
 Als je een vlak stukje grond kunt vinden mag je kamperen. Met een beetje geduld met de aandacht van de lokale bevolking is het goed te doen.
Ria en Rien: Buiten de toeristencentra kan een overnachtingadres tegenvallen (hotel zonder water, vochtige kamer (door de mond ademhalen en ogen dicht – plaatsje Walling tussen Tansen en Pokhara). Het kan echter ook bijzonder leuk zijn zoals de overnachting in Pharping in het klooster en in Bhimpedi gratis in villa van rijke Nepalees (daar was geen hotel). Dit werd ons spontaan aangeboden, toen we aan enkele Nepalezen vroegen of er een hotel of guesthouse was. Altijd vragen naar een guesthouse.
In Pokhara honderden mogelijkheden, tenminste daar lijkt het op. Speciaal aanbevolen Nightingale Lodge, R. 2000 r voor 5 nachten met uitzicht op de bergen en eigen douche en wc . Door het vele aanbod en de elkaar opjuttende toeristen wordt er veel gepingeld, wij namen genoegen met een redelijke prijs en vriendelijke mensen.
In Patan (voorstad van Kathmandu) zijn weinig mogelijkheden, de enkele guesthouses die er waren , zaten vol.
Alle overnachtingen zijn zonder ontbijt. We stalden de fietsen altijd op de binnenplaats, op slot met twee kettingsloten aan elkaar.

Eten & Drinken

Drinken
 Flessenwater is redelijk verkrijgbaar. Op het traject Pharphing-Bhimpedi is nagenoeg niets te koop.
 Leidingwater is alleen in de grote steden beschikbaar maar is onveilig voor consumptie. Handig om pilletjes of waterfilter mee te nemen om water te zuiveren.
 Melk, thee en frisdrank zijn goed verkrijgbaar.
Eten
 Het eten is er redelijk goed, overal te koop en er zijn veel Dhaba’s (wegrestaurantjes).
 Wees voorbereid op heet (kruidig) eten. Overal kun je dahl bat kopen: rijst met linzen en groenten. En als het op is krijg je weer bij geschept.
 Het walhalla voor vegetariërs, je moet wel van linzen houden. In een klein winkeltje op de markt van Patan kochten we zelfs een stukje kaas.

Onderdelen & Reparatie
Onderdelen noch kwaliteitsbanden zijn eenvoudig verkrijgbaar, 28” banden zijn niet te vinden. In Kathmandu zit een goede fietswinkel, Dawn till Dusk. Hij heeft veel onderdelen en een gastenboek. Loop gewoon even bij hem binnen, maak een praatje en lees zijn gastenboek. Hij laat je zijn werkplaats gebruiken als je aan je fiets wilt sleutelen. Hij heeft ook kwaliteitsonderdelen. Via hem is een goede reparatiewinkel te vinden. Adres: Sonang Gurang, Thamel mall (jyatha); Shop # 43 Kathmandu; email d+d@wlink.com.np
Ria en Rien: De fietsenmaker op het complex van Kathmandu Guesthouse kan alles. Hij kan een servicebeurt geven. De banden waren na 500 km aan de zijkanten behoorlijk versleten, dit kwam door de vele scherpe stenen. Niettemin slechts een enkele lekke band doordat we de band te hard hadden opgepompt waardoor het ventiel klem kwam te zitten en afscheurde. De trapas van de Cannondale heeft drie weken gekraakt, waarschijnlijk te weinig gesmeerd in combinatie met de hitte. Verder geen stukken gehad, geen gebroken spaken, ondanks 10 kg bagage per persoon en steile klimmen van 10 % of meer met uitschieters naar 20 % en afdalingen over keien.
Goed kettingvet, spaken, we hebben zeer veel buitenbanden 26 inch te koop gezien.

Als fietstassen hadden we Ortlieb classic achtertassen, zonder zijvakken. Dat is een voordeel, alles is heel compact en er kan toch veel in. Tijdens de drie weken hotsen knotsen niet een keer van de fiets gevallen. En oude AGU tassen nog zonder klik systeem met gewone haken, een absolute ramp, twee keer per dag vielen de tassen eraf. Bij terugkomst thuis meteen nieuwe gekocht (Ortlieb, met zijvakken). Of dat zo’n goede keus is vragen we ons nu af, want ze zijn veel zwaarder dan de ortlieb zonder zijvakken en ook veel breder. De Voortassen van AGU voldeden wel goed. De bagage die we niet nodig hadden voor de korte tochten stalden we gratis in het Kathmandu Guesthouse

Bevolking & Taal
De bevolking is vriendelijk en gastvrij, niet opdringerig en je komt makkelijk met ze in contact.
Ria en Rien: Nog nooit zo’n gastvrij land gezien (waren voorheen in China, Oezbekistan, Canada, en de meeste landen van Europa). De kinderen kunnen opdringerig zijn, nieuwsgierig naar de fietsen, overal aanzitten, kilometertje meelopen, midden op de weg gaan staan en niet opzij willen. Laconiek reageren en soms boos worden, maar altijd blijven lachen daarna. In de incidentele gevallen dat er niemand was die Engels sprak, was handen en voetenuitleg voldoende, om een weg te vragen, hulp bij het passeren van ingestorte stukken weg en het vinden van een slaapplaats.
Roelof: Nepali zijn vriendelijk en hulpvaardig maar ze hebben moeite met de westerse gebarentaal. Hun engels is behoorlijk beperkt. Kleed je gepast in heiligdommen. Op de fiets is niemand geïnteresseerd, ín je fiets wel! Het is onmogelijk om niet met de bevolking in contact te komen.

Taal
Met Engels en een paar woorden uit de Lonely Planet kom je aardig uit de voeten. Indien men geen Engels spreekt, kan men toch communiceren omdat de Nepalezen snel van begrip zijn.

Jaargetijde
 Maart/april is een goede tijd. Martin fietste eind april van Kathmandu richting India. In de Terrai (vlak gebied ten zuiden van de Himalaya) was het tegen de 40 graden.
 De moesson begint eind mei en is erg nat. Slechte wegen worden modderpoelen. In Pokhara kun je dan wildwater-mtb-en. Het is dan ook erg warm. De beste maanden zijn oktober – december.
 Oktober en november zijn uitstekende maanden om in Nepal te zijn. In de bergen is het na zonsondergang erg koud. Slaapzak en fleecetrui zijn dan nodig. Begin oktober Kathmandu 27 graden, en eind oktober was dat al 20 graden. Klimaat ideaal voor de fiets, in Chitwanpark was het wel heet, klammig., tempo aanpassen van fietsen en activiteiten.

Overigen

Wandelen
Martin: “Vergeet niet een wandeling te maken. Als je geen zin hebt in de Annapurna is de Gosainkund een hele mooie vervanger. Met de bus van Kathmandu naar Dunche en vandaar loop je terug naar Sundarije (paar km van Kathmandu).
Marijke: “We hebben in Kathmandu onze fietsen bij een hotel achtergelaten (geen probleem). Vervolgens hebben we rugzakken gehuurd en hebben we een tweetal weken een trektocht gemaakt. Huren van materiaal, rugzakken e.d. is geen probleem. In Kathmandu barst het van de kleine winkels waar deze spullen worden verhuurd. Prijs in de orde van een paar kwartjes per dag of zoiets, in ieder geval niet veel.
Voor onze trektocht hebben we geen gebruik gemaakt van gidsen of dragers en daar hebben we absoluut geen spijt van gehad. Al ga je naar een willekeurig toeristenburootje in Kathmandu, daar raden ze je allemaal minstens één gids en een paar dragers aan, maar dat blijkt niet echt nodig te zijn. Het is vrijwel onmogelijk om te verdwalen. Bij de hotels aan het begin van de trektocht zijn vaak gratis routekaartjes verkrijgbaar. Neem wel wat warme kleding mee (fleecetrui, warme slaapzak, e.d.), want ‘s nachts is het berekoud. Overdag is het in het algemeen korte-broeken weer. Het gewicht van onze rugzakken was ongeveer 6 à 8 kg. Veel extra proviand is niet echt nodig, want om de 2 uur kom je wel weer een theehuis tegen, waar je kunt eten en drinken”.

Tips
 Fietsen stallen bij bezienswaardigheden, zoals Pashupatinath, Swayambhunath e.d. : nooit vlakbij de zogenaamde fietsenstallingen, altijd bij een colastalletje; we namen iets te drinken, zetten de fietsen goed op slot met kabel aan paal. Dit voorkomt dat fietsenoppassers opdringerig zijn.
 Bellen via internetcafé’s is mogelijk, het stikt ervan in Kathmandu en veel goedkoper dan gewoon bellen. We hebben gemaild.
 Bedenk: Nepal is een arm land, en we zullen er nooit veel van snappen. Pingel niet te veel en heb respect.

Boeken
 Kumari, Mijn dochter uit Nepal. Trees van Rijsewijk; Uitgeverij De Geus; isbn 90.5226.618.2
Verslag van haar fietsreis door o.a. Nepal en Tibet maar toch voornamelijk het relaas over een Nepalees meisje, Kumari, die zij naar Nederland probeert te krijgen.