Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Andalusië - Forum Wereldfietser

Fietsen in Andalusië

Fanatieke bergenfietsers uit rotterdam zijn op zoek naar een leuke tocht van twee weken in de meivakantie, waar natuur, cultuur en heftige bergetappes elkaar afwisselen.
We denken zelf aan Andalusië. Weet iemand welke mogelijkheden er zijn ?
We fietsen met mountainbikes.

Google eens op "site:wereldfietser.nl pico veleta".
Andeman schreef:Fanatieke bergenfietsers uit rotterdam zijn op zoek naar een leuke tocht van twee weken in de meivakantie, waar natuur, cultuur en heftige bergetappes elkaar afwisselen.
We denken zelf aan Andalusië. Weet iemand welke mogelijkheden er zijn ?
We fietsen met mountainbikes.
Voor natuur , culttuur en bergen ben je in Andalucia op de goede plek. Ik heb er zelf verdeeld over twee vakanties in totaal zo'n 6 weken fantastisch gefietst.

Ik zie twee mogelijkheden:

1) Vanuit Malaga naar Granada, rond en door de Siera Nevada en terug naar Malaga. Om de top van de 3500 meter hoge Veleta te bereiken is het waarschijnlijk nog te vroeg in het seizoen. Zeker voor de onverharde zuidkant. De Noordkant kant is welliswaar verhard maar ook mooi. En het is ook wel eens aardig om met je fiets op een druk gebruikte skipiste te belanden. Tot 2500 meter kom je zeker.

2) Van Malaga naar Ronda, door de Grazalema eventueel naar Arcos en terug naar Ronda. en (onverhard!) terug naar Malaga.

Ik kan je het boekje "fietsen in Andalusie" van Luc Oteman aanraden. Daar staan bovengenoemde routes in detail beschreven. Dat is vast nog wel eergens verkrijgbaar.

Groet

Rolf

Wij fietsen met bagage en overnachten het liefst in kleine hostalletjes of hotelletjes. Maar een paar dagen tent is ook geen probleem.

Andeman schreef:Wij fietsen met bagage en overnachten het liefst in kleine hostalletjes of hotelletjes. Maar een paar dagen tent is ook geen probleem.
Sorry, ik had mijn post al aangepast nog voor je reageerde. Ik had niet goed gelezen.

Groet Rolf

Hoi Andeman,

Wij zijn afgelopen december iets van 10 dagen naar Andalusie geweest, best wel een mooi gebied! Leuke, kleine en vooral rustige weggetjes, mooie, witte dorpjes... hotelletjes, campings, alles is er wel zo'n beetje.

We zijn in Malaga geland en zo naar Faro gefietst en het gebied rond Ronda vonden wij echt wel het mooist (Sierra de las Nieves enzo). Daar kun je wel wat langer vertoeven!

Zwandevrouw ;)

Ik heb er in 2000 twee weken geweest, in oktober.
Wat ik mij zo voor de vuist nog herinner :
- de stadjes Ubeda en Baeza waren prachtig, aanraders !
- Sierra Nevada zelf waren wij niet opgefietst, wel een toer er rondom, daarbij herinner ik mij dat er toch ook een pittige col (1700m of zo) zit op weg naar Calahorra, dat laatste was een heel schoon plaatsje
- weinig campings, zeker buiten het seizoen (oktober) maar genoeg hostals, en B&B.
- Cordoba en Granada zijn een lust voor architectuurfanaten
- de route op de zuidflank van de Sierra Nevada was ook heel mooi, maar moet naar het schijnt bulken van de toeristen in de zomer.

Pittige col is bijna 2000 meter en heet Puerto de la Ragua.
jansenius schreef:Ik heb er in 2000 twee weken geweest, in oktober.
- Sierra Nevada zelf waren wij niet opgefietst, wel een toer er rondom, daarbij herinner ik mij dat er toch ook een pittige col (1700m of zo) zit op weg naar Calahorra, dat laatste was een heel schoon plaatsje
- weinig campings, zeker buiten het seizoen (oktober) maar genoeg hostals, en B&B.
- de route op de zuidflank van de Sierra Nevada was ook heel mooi, maar moet naar het schijnt bulken van de toeristen in de zomer.

jansenius schreef: - weinig campings, zeker buiten het seizoen (oktober) maar genoeg hostals, en B&B.
Waar ik geslapen heb, was het 1 grote camping :D!

Wildkamperen en off-road gaan goed samen.

Zelf in oktober 2006 een dag of 10 over rustige weggetjes en ook iets of wat off-road van vliegveld Malaga via Almogía (stuk onverhard), Casabermeja, Riogordo, Ventas de Zafarraya (stukje steil omhoog gefietst/gelopen), Alhama de Granada, Jayena en Restabal (stukje "carretera del bosque" wat eerder een keienpad was) naar Órgiva gefietst, net noordelijk van de kust. Daarna via de Pico Veleta (onverhard), Güéjar-Sierra (weer verhard, hierna ook alles), Granada, Lucena, Alameda, Antequera, El Chorro (waar inderdaad m'n telefoon gejat werd), en toen via Álora en bijna Cartama weer terug naar Torremolinos.

Malaga zelf niet gezien, wel buitenom gefietst heen en terug. Het is een hele mooie route op zich, en als je bang bent tijd over te hebben kun je bijv. ten zuiden van Órgiva ook nog mooi off-road een berg op trappen :D.

Ik gebruikte de Geo-Estel kaarten 11 en 12 (1:250.000), die redelijk tot goed te gebruiken waren.

Zorg wel dat je een paar woordjes Spaans spreekt, want Engels is niet hun sterkste punt :wink:.

rtk schreef:Pittige col is bijna 2000 meter en heet Puerto de la Ragua.
Puerto de la Ragua, dat was het :!: .
Heel mooie route, maar nog iets wat me nu te binnen schiet : in de aanloop erheen was het niet altijd mogelijk om over rustige wegeltjes te rijden, ik herinner mij dat we ergens wel een stuk autostrade :shock: moesten nemen...
We fietsten toen wel op Michelin kaarten (1:300.000 dacht ik) en misschien dat de door Robertjan aangehaalde kaart wel beter is dan dat.

Robertjan schreef:
jansenius schreef: - weinig campings, zeker buiten het seizoen (oktober) maar genoeg hostals, en B&B.
Waar ik geslapen heb, was het 1 grote camping :D!

Wildkamperen en off-road gaan goed samen.

Zelf in oktober 2006 een dag of 10 over rustige weggetjes en ook iets of wat off-road van vliegveld Malaga via Almogía (stuk onverhard), Casabermeja, Riogordo, Ventas de Zafarraya (stukje steil omhoog gefietst/gelopen), Alhama de Granada, Jayena en Restabal (stukje "carretera del bosque" wat eerder een keienpad was) naar Órgiva gefietst, net noordelijk van de kust. Daarna via de Pico Veleta (onverhard), Güéjar-Sierra (weer verhard, hierna ook alles), Granada, Lucena, Alameda, Antequera, El Chorro (waar inderdaad m'n telefoon gejat werd), en toen via Álora en bijna Cartama weer terug naar Torremolinos.

Malaga zelf niet gezien, wel buitenom gefietst heen en terug. Het is een hele mooie route op zich, en als je bang bent tijd over te hebben kun je bijv. ten zuiden van Órgiva ook nog mooi off-road een berg op trappen :D.

Ik gebruikte de Geo-Estel kaarten 11 en 12 (1:250.000), die redelijk tot goed te gebruiken waren.

Zorg wel dat je een paar woordjes Spaans spreekt, want Engels is niet hun sterkste punt :wink:.
Ik zou in de mei-vakantie niet over de Pico Veleta gaan. Er lig daar dan nog een dik pak sneeuw!

Da's zonde dan, om dan juist een tocht te maken in Andalusië! De Sierra Nevada per ATB maar zonder de Pico Veleta onverhard te befietsen, is als in in Zuid-Afrika fietsen zonder een wildpark te bezoeken!

Wellicht dat de lagere Alpen (Garda-meer en daar in de buurt?) beter geschikt zijn voor die tijd van het jaar?

(Hopelijk ligt er over 3 jaar geen sneeuw, want de Mulhacen heb ik niet op gelopen "om nog iets te bewaren voor de volgende keer"...)

Robertjan schreef:Da's zonde dan, om dan juist een tocht te maken in Andalusië! De Sierra Nevada per ATB maar zonder de Pico Veleta onverhard te befietsen, is als in in Zuid-Afrika fietsen zonder een wildpark te bezoeken!

Wellicht dat de lagere Alpen (Garda-meer en daar in de buurt?) beter geschikt zijn voor die tijd van het jaar?

(Hopelijk ligt er over 3 jaar geen sneeuw, want de Mulhacen heb ik niet op gelopen "om nog iets te bewaren voor de volgende keer"...)
Als hoogte gelijk staat aan schoonheid zou ik het met je eens zijn. Ik vind ook buiten de Veleta dat Andalucia veel moois te bieden heeft. Ook de omgeving van Ronda biedt heel veel mogelijkhden. De Sierra de Las Nieves biedt een prachtige onverharde route. Niet zo hoog als de Veleta maar minstens even mooi. Als je hem vanuit Tolox naar Ronda fiets waarschijnlijk zelfs zwaarder dan de Veleta. Tussen Grazalema em Zahara ligt de Puerto de Palomas. Ook prachtig. Omgeving Ronda biedt ook verder onverhard veel mogelijkheden. Als mei vaststaat zou ik persoonlijk voor de "8" Malaga, Ronda, Arcos, Ronda, Malaga gaan. In mei heb je ook kans dat de puerto de Ragua nog dicht is, en dan wordt een rondtocht door de Sierra Nevada erg moeilijk.

jansenius schreef:
rtk schreef:Pittige col is bijna 2000 meter en heet Puerto de la Ragua.
Puerto de la Ragua, dat was het :!: .
Heel mooie route, maar nog iets wat me nu te binnen schiet : in de aanloop erheen was het niet altijd mogelijk om over rustige wegeltjes te rijden, ik herinner mij dat we ergens wel een stuk autostrade :shock: moesten nemen...
We fietsten toen wel op Michelin kaarten (1:300.000 dacht ik) en misschien dat de door Robertjan aangehaalde kaart wel beter is dan dat.
Er is een grindpad tussen Guadix en Calahorra om de Autostrada te vermijden.

Groet

Rolf

Heb een prachtige site ondekt van Raul Gonzalez ????
www.fietseninspanje.nl Met name de kleine weggetjes, lijken me erg leuk om te fietsen.
Na alle berichten, is het in begin mei, misschien nog wat vroeg om geheel onverhard te fietsen en de routes van Raul G. lijken me een prachtig alternatief.

Andeman schreef:Heb een prachtige site ondekt van Raul Gonzalez ????
www.fietseninspanje.nl Met name de kleine weggetjes, lijken me erg leuk om te fietsen.
Na alle berichten, is het in begin mei, misschien nog wat vroeg om geheel onverhard te fietsen en de routes van Raul G. lijken me een prachtig alternatief.
Ik zie op zijn site twee alternatieve. Ik neem aan dat je het over de ronde van andalucia hebt. In feite is dit alternatieven 1 en 2 zoals ik ze eerder noemde aan elkar geplakt. Doen :!:

Heb een prachtige site ondekt van Raul Gonzalez ????
Ja, dat is een mooie site waar je veel aan kan hebben. En Raul is hier ook wel op deze site te vinden, trouwens.

Vraagje: hoe komen jullie in Andalusië? Vliegtuig, trein...?

Na wat rondsurfen op het net sprak de rondtocht door Andalusië van Raul Gonzalez ons het meest aan. Door wat tochten aan elkaar te plakken halen we dit wel in ongeveer 12 dagen. Kunnen we evt. ook nog een stuk verhard over de Veleta. ( Die berg blijft wel trekken om op te fietsen. Hopelijk ligt er niet zoveel sneeuw op, en anders fietsen we gewoon weer terug.) We hebben meteen een vlucht geboekt en vliegen op Malaga.

Andeman schreef:Na wat rondsurfen op het net sprak de rondtocht door Andalusië van Raul Gonzalez ons het meest aan. Door wat tochten aan elkaar te plakken halen we dit wel in ongeveer 12 dagen. Kunnen we evt. ook nog een stuk verhard over de Veleta. ( Die berg blijft wel trekken om op te fietsen. Hopelijk ligt er niet zoveel sneeuw op, en anders fietsen we gewoon weer terug.) We hebben meteen een vlucht geboekt en vliegen op Malaga.
Je kijkt op de klim naar de Veleta echt tegen een muur van sneeuw aan!

Hoi Andeman. Erg leuk dat jullie de Ronde van Andalusië van www.fietseninspanje.nl gaan rijden. Als jullie enige specifieke vraag hebben twijfel niet die te stellen.

Deze pittige tocht in 12 dagen te rijden lijkt me al een prestatie. Nog de Veleta erbij??? Ik ben benieuwd. Laat ons weten bij terugkomst!

Raul