Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voor vork in alu frame - Forum Wereldfietser

voor vork in alu frame

Ik heb een alu frame gahad, en wil deze voor de zomer opbouwen.

Mijn vraag is: kan ik er nu beter een stalen dan een alu vork in zetten, en de dikte is geloof ik 1 1/8?

Ik kan bij van Herwerden een stalen vork kopen, maar die kost 125 euro. Voor iemand die niet werkt is dat veel.

mario

Hi,

zoiets misschien?

http://bike-components.de/catalog/Forks ... -Ten+Ahead

Had je onderwerp al gesplitst... dus zal die maar wegdoen.

Bas

mario schreef:Ik heb een alu frame gahad, en wil deze voor de zomer opbouwen.

Mijn vraag is: kan ik er nu beter een stalen dan een alu vork in zetten, en de dikte is geloof ik 1 1/8?

Ik kan bij van Herwerden een stalen vork kopen, maar die kost 125 euro. Voor iemand die niet werkt is dat veel.

mario
De vork moet bij het frame passen. Behalve op de sprong moet je ook goed op de lengte passen. Het maakt nogal verschil of het een frame voor een vork met 100 mm veerweg is of een klassiek frame voor een starre vork zonder. Vervolgens moet je het ook nog aan het draaien krijgen, dus het balhoofdstel moet ook nog passen (type, diameter, lengte van de binnenbalhoofdbuis etc)

Vorken beginnen bij 20 euro oid en ik zie liever een stalen dan een aluminium binnenbalhoofdbuis
mario schreef:Ik heb een alu frame gahad, en wil deze voor de zomer opbouwen.
Euh, het is misschien een rare vraag, maar een frame dat je gehad hebt, dat heb je toch niet meer? En waar is de oorspronkelijke vork dan gebleven? Aan de hand daarvan kun je nl. enigszins gemakkelijk bepalen wat de maten van de nieuwe moeten zijn, zoals in eerdere antwoorden is uitgelegd.
Leon

Leon,

Je hebt gelijk. IK werk als vrijwiliger. Op mijn werk is ook een fiets werkplaats. Een klant had een alu frame achtergelaten met een doos vol niet meer gebruikte fiets spullen. Dit alu frame gaf hij weg zonder vork. Ik denk dat het een geveerde vork was en dat hij deze liever wilde houden.

Ik heb voor alle duidelijkheid de volgende maten gemeten:

zitbuis: 63 cm
bovenbuis:58 cm
liggende achtervork: 40 cm
balhoofdbuis: 21 cm
binnen balhoofd diameter: 1 1/8

Misschien geeft dit een wat beter beeld van de vraag die ik stelde.

mario

marten,

Hoe kan ik weten of zien of het een frame voor een 100 mm veerweg is?

marten

mario schreef:Leon,

Je hebt gelijk. IK werk als vrijwiliger. Op mijn werk is ook een fiets werkplaats. Een klant had een alu frame achtergelaten met een doos vol niet meer gebruikte fiets spullen. Dit alu frame gaf hij weg zonder vork. Ik denk dat het een geveerde vork was en dat hij deze liever wilde houden.

Ik heb voor alle duidelijkheid de volgende maten gemeten:

zitbuis: 63 cm
bovenbuis:58 cm
liggende achtervork: 40 cm
balhoofdbuis: 21 cm
binnen balhoofd diameter: 1 1/8

Misschien geeft dit een wat beter beeld van de vraag die ik stelde.

mario
Alleen lengtes zeggen niet zoveel, maar het klinkt als een raceframe! De achtervork is errug kort voor een vakantiefiets of MTB. Zitten er wel cantilevernokken op?

ja

De achtervork is gemeten tot aan de vork schede

mario

mario schreef:ja

De achtervork is gemeten tot aan de vork schede

mario
minimum lengte voor een achtervork om geen ruzie met meneer Shimnao te krijgen is 425 (hart achterwiel-hart trapas.

Wat is de afstand van de cantilevernokken tot het achterwiel (hart-hart?)

IK was nog wel vergeten te vertellen dat er alleen maar 26 wielen in passen

Mario

mario schreef:IK was nog wel vergeten te vertellen dat er alleen maar 26 wielen in passen

Mario
denk dat het een ouwetje is voor een korte vork zonder vering