Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleurketting met MissingLink-schakel - Forum Wereldfietser

Derailleurketting met MissingLink-schakel

Vandaag heb ik m'n gele Giant een flinke onderhoudsbeurt gegeven. Gewassen en in de was gezet. De oude derailleurketting was versleten en hij kon zijdelings een compleet cirkel maken. Ook de 7-speed achtercassette met 13-28 tanden gelijk vervangen. Jammer, want ik heb ermee door Italië in 2006 gereden. De beide derailleurs gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Om vieze handen van te krijgen.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan de CRD multi anti-roest ketting (merk Cordo, www.cordo.nl , prijs € 14,50) met de MissingLink schakel eenmaal vastgeklikt, later nooit meer los. Ook niet met een kettingpons, want de pennetjes zijn geklonken. Moet ik hem dan later doorzagen als de ketting "op" is?
Martin E. van Doornik schreef:Vandaag heb ik m'n gele Giant een flinke onderhoudsbeurt gegeven. Gewassen en in de was gezet. De oude derailleurketting was versleten en hij kon zijdelings een compleet cirkel maken. Ook de 7-speed achtercassette met 13-28 tanden gelijk vervangen. Jammer, want ik heb ermee door Italië in 2006 gereden. De beide derailleurs gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd. Om vieze handen van te krijgen.
Volgens de gebruiksaanwijzing kan de CRD multi anti-roest ketting (merk Cordo, www.cordo.nl , prijs € 14,50) met de MissingLink schakel eenmaal vastgeklikt, later nooit meer los. Ook niet met een kettingpons, want de pennetjes zijn geklonken. Moet ik hem dan later doorzagen als de ketting "op" is?
gewoon ergens in de ketting de kettingpons gebruiken, de sluitschakel (zal wel rebranded KMC zijn) is niet bedoeld om weer open te maken

De betere kettingen zijn volgens mij altijd geklonken en toch te openen met een kettingpons. Hoe heb je die ketting op de juiste lengte gemaakt? Meestal zijn ze te lang.

Ronald

Oke, Marten was mij net voor

ciclista schreef:De betere kettingen zijn volgens mij altijd geklonken en toch te openen met een kettingpons. Hoe heb je die ketting op de juiste lengte gemaakt? Meestal zijn ze te lang.

Ronald

Oke, Marten was mij net voor
De ketting heeft 116 schakels en het kan nog wel net. Ik gebruik het grootste voorblad (van de drie) altijd standaard. Dus 21 speed. Alleen bij erg harde tegenwind of op hellingen gebruik ik de kleinere voorbladen pas.

Martin, er zitten toch wat onduidelijkheden in je post:

De cordo is waarschijnlijk een KMC Z-51, of wat er voor doorgaat.
Volgens de cordo website is de adviesprijs overigens maar 11,95.
http://www.cordo.com/?pag=20&prod=192
Een MissinLink is per definitie weer los te maken, dat is het hele verhaal achter het ding: http://www.kmcchain.com/index.php?ln=en&fn=service#6
Kan het zijn dat in de gebruiksaanwijzing staat dat de ML eenmaal vast nooit meer los laat? En daarmee bedoelen ze dan dat ie niet uit zichzelf los gaat?

gartnl schreef: Volgens de cordo website is de adviesprijs overigens maar 11,95.
Agu houdt ook geen rekening met fietsenmakers die het nodig vinden de zaak uit te breiden door het vorige pand van Ikea over te nemen ;)

m-gineering schreef:
gartnl schreef: Volgens de cordo website is de adviesprijs overigens maar 11,95.
Agu houdt ook geen rekening met fietsenmakers die het nodig vinden de zaak uit te breiden door het vorige pand van Ikea over te nemen ;)
Nooit meer luie zomerse 'eens zien of ze leuke handschoenen hebben' tochten naar H. Best jammer.