refro schreef:Het klopt dat je voor fikse werkafstanden hogere eisen moet stellen aan je ww-fiets, dan bij een stadsritje. Maar ik schat toch wel in dat een fiets met een nieuwwaarde van tot de 750 Euro voldoet, tenzij je van je ww-ritje een sportieve prestatie wilt maken.
Wat is er anders aan naar zuid frankrijk op en neer met de fiets en 30km per dag naar je werk heen en weer fietsen? Naar mijn idee vrij weinig dus dan dus dan moet je er ook een zelfde soort fietsen voor gebruiken.
Dit word ondersteund door mijn gazelle davos van 3 jaar oud die na 20.000 toch behoorlijk op is. Voor veel en vaak fietsen heb je gewoon een betere fiets nodig. En dan redt je het mijns inziens niet erg lang met een standaard belastingfiets van 750 euro (zeker niet als het ook nog van nederlands fabrikaat is)
ik fiets pas 2 jaar 42 km, eerst ca 2x per week, nu ben ik over aan het gaan naar 3x per week. Ik heb een Gazelle Orange, ooit voor stadsverkeer ca 20 km totaal/dag naar mijn werk gekocht, maar even op door gereden onder de hudige condities. Dus ik vind dit wel een interessant thema, gezien de overgang naar 3x per week.
In het begin neem je alleen de strikt noodzakelijke papieren/agenda/brood / fruit mee, maar allengs neem je steeds meer mee, zoals ik mijn fitness op mijn 3e fietsdag gepland heb en er een heuse sporttas met sportkleren, handdoek, zaalschoenen en zo mee gaan. En mijn toiletspullen blijven dan nog beperkt tot wat shampoo...
Na het sporten weegt die tas veel meer dan ik lichter geworden ben....
Dan weegt het 10-15 kg bij elkaar (denk ik)
Ergo, er wordt steeds meer van mijn "simpele" fiets verwacht.... die alleen al bijna 24 kg weegt, dus de dijken op met 10-15 kg extra... dan heb je toch al een significante zwaartekracht component van het totale gewicht om hoog te sjorren....
Eens, het is geen Alpe d'Huez..... en de tocht is dus navenant korter in tijd.... maar ik heb ook niet de klim capaciteiten van die gasten die dat doen op hun vakantie voor hun lol...
Binnenkort maar eens een test tochtje maken met fiets bij Re-cycle...... kijken of er een combi van wat stevig en redelijk sportief te scoren valt. De Diamant zag er op het eerst blik goed uit, met Rohloff voor weinig onderhoud en toch veel versnellingen?