Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevens of Santos Vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Stevens of Santos Vakantiefiets

Hallo fiets-experts,

Ik zie veel positieve kreten over de Stevens fietsen (goede prijs kwaliteit verhouding). Ik heb een Stevens randonneur op het oog voor vakanties met lichtgewicht kampeerbaggage en aanhangfiets (en voor ww-verkeer). We rijden vrijwel uitsluitend op asfalt, af en toe gravel.

Heeft iemand ervaring een Stevens randonneur voor dergelijk gebruik?
Of kan ik maar beter de pegels van een Santos Travelmaster of Trekking neertellen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Als je nu 2 à 3 fietsen (1 Stevens en 2 Santos) op het oog hebt, is het tijd om te gaan passen en voelen welke qua geometrie het beste bij je past. In het algemeen zou dat mijn advies zijn aan kopers van een nieuwe fiets.

1. bepaal voor welk gebruik de fiets bedoeld is;
2. bepaal wat je budget ongeveer is;
3. struin het internet (vb. het WF-forum) af, bezoek fietsenmakers en evt. beurzen om het aantal in aanmerking komende fietsen terug te brengen tot ongeveer drie;
4. ga passen;
5. kies het best passende frame of ga terug naar 3. en breid je selectie uit;
6. denk nog een keer goed na over de afmontage;
7. koop.

8. GENIET!

:wink:
Ivo Pothof schreef:Hallo fiets-experts,

Ik zie veel positieve kreten over de Stevens fietsen (goede prijs kwaliteit verhouding). Ik heb een Stevens randonneur op het oog voor vakanties met lichtgewicht kampeerbaggage en aanhangfiets (en voor ww-verkeer). We rijden vrijwel uitsluitend op asfalt, af en toe gravel.

Heeft iemand ervaring een Stevens randonneur voor dergelijk gebruik?
Of kan ik maar beter de pegels van een Santos Travelmaster of Trekking neertellen?

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik vind het zonde om mijn luxe vakantiefiets voor ww-verkeer te gebruiken. Ik zou dus twee fietsen aanschaffen: een simpele fiets voor ww-verkeer en een goede fiets voor vakanties. Kijk bij je vakantiefiets niet op een cent, maar naar wat je echt prettig vindt. Bezoek een paar fietsenzaken die echt verstand hebben van vakantiefietsen en dat zijn er niet veel. Laat je daar op een pasfiets zetten. Ga bijvoorbeeld eens kijken en praten bij Bike4travel in Capelle aan den IJssel, Snel in Utrecht, Rein Veenendaal in Veenendaal, De Vakantiefietser in Amsterdam, Bikefeeling in Oudenbosch, Recycle in Wageningen, Vittorio in Alkmaar.

Ik wil het je niet moeilijker maken maar als je toch op zoek gaat zou ik ook van Herwerden in Voorburg niet overslaan. Is ook niet zo ver weg van je woonplaats. Succes!
bert sitters schreef:
Ik vind het zonde om mijn luxe vakantiefiets voor ww-verkeer te gebruiken. Ik zou dus twee fietsen aanschaffen: een simpele fiets voor ww-verkeer en een goede fiets voor vakanties. Kijk bij je vakantiefiets niet op een cent, maar naar wat je echt prettig vindt. Bezoek een paar fietsenzaken die echt verstand hebben van vakantiefietsen en dat zijn er niet veel...........
hmmm, wat is het criterium dan van een simpele fiets en over welke woon-werk afstand praten we dan en met welke frequentie per week en met welk weertype wordt er gefietst....?
andre@home schreef:
bert sitters schreef:
Ik vind het zonde om mijn luxe vakantiefiets voor ww-verkeer te gebruiken. Ik zou dus twee fietsen aanschaffen: een simpele fiets voor ww-verkeer en een goede fiets voor vakanties. Kijk bij je vakantiefiets niet op een cent, maar naar wat je echt prettig vindt. Bezoek een paar fietsenzaken die echt verstand hebben van vakantiefietsen en dat zijn er niet veel...........
hmmm, wat is het criterium dan van een simpele fiets en over welke woon-werk afstand praten we dan en met welke frequentie per week en met welk weertype wordt er gefietst....?
Dat criterium is moeilijk vanuit losse pols vast te stellen als je niet weet welke afstand Ivo Pothof aflegt tussen huis en werk. Maar uitgaande van een gemiddelde kan de lat aanzienlijk lager worden gelegd, dan bij een echte vakantiefiets. Belangrijke verschillen zijn dat je bij ww-verkeer je fiets aanzienlijk minder zwaar beladen is dan tijdens een fietsvakantie. Verder ga je op weg naar je werk niet over de Stelvio-pas.

ga een heel eind met je mee, maar voor fikse werkafstanden is een goede fiets toch ook onontbeerlijk. Deze zal inderdaad beslist niet in dezelfde prijsklasse behoeven te vallen als de vakantiefiets.
Maar om het een "simpele fiets" te noemen gaat me dus wat te ver....

andre@home schreef:ga een heel eind met je mee, maar voor fikse werkafstanden is een goede fiets toch ook onontbeerlijk. Deze zal inderdaad beslist niet in dezelfde prijsklasse behoeven te vallen als de vakantiefiets.
Maar om het een "simpele fiets" te noemen gaat me dus wat te ver....
Het klopt dat je voor fikse werkafstanden hogere eisen moet stellen aan je ww-fiets, dan bij een stadsritje. Maar ik schat toch wel in dat een fiets met een nieuwwaarde van tot de 750 Euro voldoet, tenzij je van je ww-ritje een sportieve prestatie wilt maken. In dat geval zou ik kiezen voor een racefiets, maar die zijn niet geschikt voor kampeerbagage en een aanhangfiets, zoals Ivo Pothof wil. "Simpel" kun je ruim interpreteren, maar ik zie toch een ruim verschil tussen een fiets voor dagelijks gebruik en een echte vakantiefiets. die ook geschikt is voor kampeerbagage en een aanhangfiets. Maar nogmaals: ik reageer op de vraag van Ivo Pothof en ik weet niet welke afstanden Ivo naar zijn werk aflegt.

Het klopt dat je voor fikse werkafstanden hogere eisen moet stellen aan je ww-fiets, dan bij een stadsritje. Maar ik schat toch wel in dat een fiets met een nieuwwaarde van tot de 750 Euro voldoet, tenzij je van je ww-ritje een sportieve prestatie wilt maken.
Wat is er anders aan naar zuid frankrijk op en neer met de fiets en 30km per dag naar je werk heen en weer fietsen? Naar mijn idee vrij weinig dus dan dus dan moet je er ook een zelfde soort fietsen voor gebruiken.

Dit word ondersteund door mijn gazelle davos van 3 jaar oud die na 20.000 toch behoorlijk op is. Voor veel en vaak fietsen heb je gewoon een betere fiets nodig. En dan redt je het mijns inziens niet erg lang met een standaard belastingfiets van 750 euro (zeker niet als het ook nog van nederlands fabrikaat is)

refro schreef:Wat is er anders aan naar zuid frankrijk op en neer met de fiets en 30km per dag naar je werk heen en weer fietsen?
Bergjes en bagage die vragen om een stijver frame, meer versnellingen en krachtigere remmen?
Leon

Hoi Leon,

in de stad zijn goede ho-ijzers ook aan te bevelen, het komt geregeld voor dat ik het vege lijf moeten redden omdat het overige verkeer niet voorspelbaar gedrag vertoont. Maar voor het overige heb je gelijk.

Groetjes,
Frank

refro schreef:
Het klopt dat je voor fikse werkafstanden hogere eisen moet stellen aan je ww-fiets, dan bij een stadsritje. Maar ik schat toch wel in dat een fiets met een nieuwwaarde van tot de 750 Euro voldoet, tenzij je van je ww-ritje een sportieve prestatie wilt maken.
Wat is er anders aan naar zuid frankrijk op en neer met de fiets en 30km per dag naar je werk heen en weer fietsen? Naar mijn idee vrij weinig dus dan dus dan moet je er ook een zelfde soort fietsen voor gebruiken.

Dit word ondersteund door mijn gazelle davos van 3 jaar oud die na 20.000 toch behoorlijk op is. Voor veel en vaak fietsen heb je gewoon een betere fiets nodig. En dan redt je het mijns inziens niet erg lang met een standaard belastingfiets van 750 euro (zeker niet als het ook nog van nederlands fabrikaat is)
ik fiets pas 2 jaar 42 km, eerst ca 2x per week, nu ben ik over aan het gaan naar 3x per week. Ik heb een Gazelle Orange, ooit voor stadsverkeer ca 20 km totaal/dag naar mijn werk gekocht, maar even op door gereden onder de hudige condities. Dus ik vind dit wel een interessant thema, gezien de overgang naar 3x per week.

In het begin neem je alleen de strikt noodzakelijke papieren/agenda/brood / fruit mee, maar allengs neem je steeds meer mee, zoals ik mijn fitness op mijn 3e fietsdag gepland heb en er een heuse sporttas met sportkleren, handdoek, zaalschoenen en zo mee gaan. En mijn toiletspullen blijven dan nog beperkt tot wat shampoo... ;) Na het sporten weegt die tas veel meer dan ik lichter geworden ben.... :cry: Dan weegt het 10-15 kg bij elkaar (denk ik)

Ergo, er wordt steeds meer van mijn "simpele" fiets verwacht.... die alleen al bijna 24 kg weegt, dus de dijken op met 10-15 kg extra... dan heb je toch al een significante zwaartekracht component van het totale gewicht om hoog te sjorren.... 8)
Eens, het is geen Alpe d'Huez..... en de tocht is dus navenant korter in tijd.... maar ik heb ook niet de klim capaciteiten van die gasten die dat doen op hun vakantie voor hun lol... :lol:

Binnenkort maar eens een test tochtje maken met fiets bij Re-cycle...... kijken of er een combi van wat stevig en redelijk sportief te scoren valt. De Diamant zag er op het eerst blik goed uit, met Rohloff voor weinig onderhoud en toch veel versnellingen?
Bedankt voor alle reacties; ook al gaan ze vooral over de meest geschikte fiets voor woon-werk verkeer; dat zijn ook bij mij toch de meeste kilometers op jaarbasis (>2500 km). Ik rijd 2 tot 4 keer per week naar mijn werk, maar doe dat wel redelijk sportief, dankzij de douche op het werk; ik heb dus ook een tasje kleding bij me. Om al deze redenen kies ik ervoor om mijn vakantiefiets ook voor woon-werk-verkeer te gebruiken. Eigenlijk zijn alleen de hydraulische (Magura) remmen overdone voor het Nederlandse polderland.

Even terug naar de keus Stevens - Santos. De Stevens heeft een Alu-frame, de Santos een stalen. Iedereen roept dat Alu frames stijver zijn (wat mij wel handig lijkt met een aanhang-fiets erachter) en stalen frames comfortabeler. Kun je dit comfort-verschil al voelen bij een testritje over een klinkerweggetje?

Overigens is Aluminium grofweg 3 keer zo slap als staal. Waarom zijn Alu-frames dan toch stijver?

Santos kun je ook in Allu krijgen dus dat hoeft het probleem niet te zijn. het verschil in stiijfheid is miniem, ik kan het niet waarnemen tijdens een testritje, maar misschien zegt dat meer over mij dan over het frame :D

En de stijfheid heeft te maken met natuurkunde, Een allu frame krijg je stijf door te werken met een grote buisdiameter maar de natuurkundigen kunnen je dat beter uitleggen dan ik dat kan. Omdat je door die grotere buisdiameter ook weer meer matriaal nodig hebt, ontlopen allu frame's en stalen frame's elkaar nauwelijks qua gewicht, dus daar hoef je het ook niet voor te laten. Staal is tegenwoordig duurder dan allu, dat kan ook nog een overweging zijn om voor allu te kiezen.
Hallo,

Op school ben ik bezig met een project waarbij we innovaties op kleding en schoenen moeten bedenken voor het wielrennen. Nu heb ik het volgende bedacht voor de schoen:

Voor een optimale pasvorm is mijn idee om luchtkussentjes in de schoen te plaatsen. De kussentjes worden zo geplaatst dat de plaatsen waar nog ruimte zit tussen de voet en schoen opgevuld kunnen worden. De kussentjes worden door middel van een ventiel aan de buitenkant van de schoen opgeblazen. Als de voet warm wordt en dus uitzet gaat er weer genoeg lucht uit de kussentjes zodat de schoen niet gaat knellen en nog steeds aansluit aan de voet.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door te vertellen wat jullie hiervan vinden. Dus of het een goed idee is of niet, weten jullie dan misschien wat dan wel een goed idee zou zijn? Alvast bedankt voor het antwoord!

Groeten Sandra

Relatie met topic? Moderatie graag.

Even terug naar alu versus staal. Het soortelijk gewicht van alu is ongeveer een derde van dat van staal, maar helaas is de treksterkte ook slechts ongeveer een derde. Je moet er dus ook ruwweg drie keer zoveel van gebruiken, zodat in de praktijk alu fietsen nauwelijks lichter zijn dan vergelijkbare stalen fietsen. Alu houdt anders dan staal niet echt van buigen, dus de beste manier om dat extra materiaal te gebruiken is door de buisdiameter te vergroten. Immers, stijfheid komt vooral van de diameter van de buis. Kortom, twee ruwweg even sterke fietsen, de een van alu, de ander van staal, wegen ongeveer hetzelfde (de alu fiets in de praktijk iets minder, maar niet veel). De alu fiets is dan veel stijver, en dat is fijn met heel veel bagage, en de stalen fiets voelt veel soepeler en comfortabeler. Als je de extra stevige alu vakantiefiets gebruikt zonder baggage heb je een heel harde fiets. Ik houd daar niet van, maar ieder zijn smaak.
Willem
Even dit topic terug bovenhalen, want ik heb eigenlijk net dezelfde vraag, en heb hier nog geen echt antwoord op gekregen. Hoe liggen stevens en santos prijs/qualiteit tegenoven elkaar?
Ik heb na mijn eerste echte fietsvakantie in frankrijk de smaak te pakken gekregen en wil investeren in een goede vakantiefiets. Mijn budget ligt wel maar rond de 1000 euro. De stevens Randonneur (LX afgemonteerd, €1016) en stevens primavera luxe (deore afgemonteerd, maar wel magura HS 11, €965) vallen me wel in de smaak. Zijn stevens goede fietsen qua robuustheid en stijfheid, of tel ik beter 500 euro meer neer voor een santos travelmaster 2.8 alu?
Jetse schreef: Hoe liggen stevens en santos prijs/qualiteit tegenoven elkaar?
Stevens is veel waar voor je geld. Veel fiets per euro, ga je veel plezier van hebben, maar niet alle onderdelen zijn voor de eeuwigheid gemaakt (balhoofd, trapas). Ga je een keer per jaar drie weken op fietsvakantie, dan kan je er zo 10 jaar mee vooruit.

Santos is minder value for money, maar je hebt vermoedelijk wel betere wielen, balhoofd. Trapas blijft niet de nr. 1 keus in duurzaamheid.

Voor beide fietsen geldt het door Wim vaker aangehaalde punt dat alu draad (in het frame/nokjes) sneller heen is dan staal.

Sjors