Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraagje over 8/9 speed achterwiel - Forum Wereldfietser

vraagje over 8/9 speed achterwiel

Beste mensen,

Ik heb nu een 8 speed cassette op mijn achteras zitten welke nodig aan vervanging toe is, zo ook mijn schakelsysteem en nog wat andere dingen. Nu is 9 speed het meest gebruikelijk als ik zo rondkijk, Deore LX/XT shifters zijn niet meer in 8 speed te krijgen als ik zo bij een paar winkels kijk.

Nu is mijn vraag, hoe makkelijk/moeilijk is het om op mijn achterwiel een 9speed cassette te zetten? Ik heb bijna allemal shimano deore op mijn fiets zitten.

alvast bedankt,

Youri
y0ur1 schreef:Beste mensen,

Ik heb nu een 8 speed cassette op mijn achteras zitten welke nodig aan vervanging toe is, zo ook mijn schakelsysteem en nog wat andere dingen. Nu is 9 speed het meest gebruikelijk als ik zo rondkijk, Deore LX/XT shifters zijn niet meer in 8 speed te krijgen als ik zo bij een paar winkels kijk.

Nu is mijn vraag, hoe makkelijk/moeilijk is het om op mijn achterwiel een 9speed cassette te zetten? Ik heb bijna allemal shimano deore op mijn fiets zitten.

alvast bedankt,

Youri
nieuwe 9v ketting, 9v cassette en 9v shifters is alles wat je nodig hebt

.. En als je pech hebt een Dremel om de freewheelbody bij te werken ...

Overigens: als alles goed werkt vraag ik me af of de winst van 1 tandwiel wel de inspanning waard is.

gartnl schreef:.. En als je pech hebt een Dremel om de freewheelbody bij te werken ...
Of afstand doen van die belachelijke 11 :D

m-gineering schreef: Of afstand doen van die belachelijke 11 :D
Komt toch wel eens van pas bij windkracht 7 in de rug :wink:

Dan heb je toch de 44 voor erop liggen?

Zorg liever voor een 32 of 34-tandwiel voor als je die windkracht 7 tegen hebt! :wink:

Zelf een cassette samenstellen gaat ook prima.

Ik hou van hele kleine schakelstapjes, blijf ik het best in mijn trapritme bij wisselende wind/viaducten/heuveltjes.

Voor het echte klimwerk heb ik dan een aantal grote stappen, want om boven te komen wil ik toch wel graag naar 22 x 34 kunnen.

Meneer Shimano roept dat het niet kan/mag, wegens doorbreken schakelspoor en daardoor slechte schakelprestaties.

Nou, niets van gemerkt. Heb mijn eigen versnellingsbak tijdens de Paastocht voor het eerst gebruikt en tot volle tevredenheid.

Vóór de standaard Koga ( 2005) cranckset 44-32-22, achter de eigen samenstelling 12-13-14-15-17-21-25-30-34.

Gemaakt van een standaard 12-25 en een standaard 11-34 cassette.


Groet

Jans

Zelf een cassette samenstellen of vervangen is m.i. zelfs een noodzaak.
Met een triple 44/32/22 is een cassette die over de 30 gaat ongetwijfeld noodzakelijk voor onverharde >20% hellingen met volle bepakking.

Maar net als Jans Kinds hou ik er niet van tanden over te slaan.
Voor al mijn fietsvakanties monteer ik daarom een ultegra 12-27 cassette.
Met de 22 voor is dat ruimschoots voldoende voor verharde wegen en klimt economischer op "normale" hellingen, ok, dat hele steile stukje loop ik sowieso liever.

groet,
Don

gartnl schreef:.. En als je pech hebt een Dremel om de freewheelbody bij te werken ...

Overigens: als alles goed werkt vraag ik me af of de winst van 1 tandwiel wel de inspanning waard is.
Zoals je kunt lezen in mijn berichtje staat er dat alles helemaal op is. En aangezien 9speed meer gangbaar is heb ik daar voor gekozen.

Het is overigens gelukt een 9 speed cassette er op te zetten! Nu nog de rest bestellen. bedankt voor de info allen.

gartnl schreef:.. En als je pech hebt een Dremel om de freewheelbody bij te werken ...
Hoezo? een 9-speed cassette-body zit zo tegen je naaf aan, dan ga je toch niet prutsen met een dremel...

In principe past er op een 8 speed naaf ook een 9 speed cassette. Maar, op oudere 8 speed naven past geen 9 speed met een 11 tands kleinste tandwiel. Dan moet je dus even een piemeltje wegslijpen, opdat het wel past. Zie de sites van Marten Gerritsen en Sheldon Brown voor uitleg. Maar, inderdaad, wat moet je als vakantiefietser in hemelsnaam met een cassette met een 11 tands zwaarste verzet.
Wim

Don schreef:Zelf een cassette samenstellen of vervangen is m.i. zelfs een noodzaak.
Met een triple 44/32/22 is een cassette die over de 30 gaat ongetwijfeld noodzakelijk voor onverharde >20% hellingen met volle bepakking.


groet,
Don
Voor 62 jarigen met ca 35 kg bagage op een Koga RD is bij 12% de 22 x 34 al heel erg fijn om over te kunnen beschikken.

Het zal langzaam gaan, maar boven komen doe ik meestal wel.
Gaat het niet, dan lopen.

Groet

Jans

Jans Kinds schreef:Voor 62 jarigen met ca 35 kg bagage op een Koga RD is bij 12% de 22 x 34 al heel erg fijn om over te kunnen beschikken.

Het zal langzaam gaan, maar boven komen doe ik meestal wel.
Gaat het niet, dan lopen.

Groet

Jans
Dit geldt overigens ook voor deze 26-jarige op een Vittorio met een 22 x 32 :wink:.
y0ur1 schreef:Beste mensen,

Ik heb nu een 8 speed cassette op mijn achteras zitten welke nodig aan vervanging toe is, zo ook mijn schakelsysteem en nog wat andere dingen. Nu is 9 speed het meest gebruikelijk als ik zo rondkijk, Deore LX/XT shifters zijn niet meer in 8 speed te krijgen als ik zo bij een paar winkels kijk.

Nu is mijn vraag, hoe makkelijk/moeilijk is het om op mijn achterwiel een 9speed cassette te zetten? Ik heb bijna allemal shimano deore op mijn fiets zitten.

alvast bedankt,

Youri
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb een ongeveer 10 jaar oude Giant Expedition met voor Deore LX en achter Deore XT en ben blij met de huidige verhoudingen. De 11-28 8-speed cassette achter is blijkbaar niet meer te krijgen, maar de lokale fietsboer had nog wel een LX 8-speed in 11-28 op voorraad. Is zo'n LX cassette van vergelijkbare kwaliteit of is er nog een alternatief?

Voor heb ik een 32 tands midden kettingwiel nodig met 4 armen voor een Shimano FC-569 crank. Is zo'n kettingwiel nog ergens leverbaar?

Wat voor ketting past hier het beste bij?
y0ur1 schreef:Beste mensen,

Ik heb nu een 8 speed cassette op mijn achteras zitten welke nodig aan vervanging toe is, zo ook mijn schakelsysteem en nog wat andere dingen. Nu is 9 speed het meest gebruikelijk als ik zo rondkijk, Deore LX/XT shifters zijn niet meer in 8 speed te krijgen als ik zo bij een paar winkels kijk.

Nu is mijn vraag, hoe makkelijk/moeilijk is het om op mijn achterwiel een 9speed cassette te zetten? Ik heb bijna allemal shimano deore op mijn fiets zitten.

alvast bedankt,

Youri
Een 8 speed shifter is nog best te krijgen zij het niet van de duurdere groepen maar de Alivio 8 speed doet weinig onder voor de deore of lx en het scheelt jou een hoop werk en een hoop geld.
Freubelaar schreef:
y0ur1 schreef:Beste mensen,

Ik heb nu een 8 speed cassette op mijn achteras zitten welke nodig aan vervanging toe is, zo ook mijn schakelsysteem en nog wat andere dingen. Nu is 9 speed het meest gebruikelijk als ik zo rondkijk, Deore LX/XT shifters zijn niet meer in 8 speed te krijgen als ik zo bij een paar winkels kijk.

Nu is mijn vraag, hoe makkelijk/moeilijk is het om op mijn achterwiel een 9speed cassette te zetten? Ik heb bijna allemal shimano deore op mijn fiets zitten.

alvast bedankt,

Youri


Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb een ongeveer 10 jaar oude Giant Expedition met voor Deore LX en achter Deore XT en ben blij met de huidige verhoudingen. De 11-28 8-speed cassette achter is blijkbaar niet meer te krijgen, maar de lokale fietsboer had nog wel een LX 8-speed in 11-28 op voorraad. Is zo'n LX cassette van vergelijkbare kwaliteit of is er nog een alternatief?

Voor heb ik een 32 tands midden kettingwiel nodig met 4 armen voor een Shimano FC-569 crank. Is zo'n kettingwiel nog ergens leverbaar?

Wat voor ketting past hier het beste bij?
Kijk hier eens http://www.derks-wielersport.nl/Onderde ... index.html en als ik jou was zou ik er een paar tegelijk bestellen dan weet je zeker dat je je fiets niet hoeft te verbouwen.