Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2e hands fiets - Forum Wereldfietser

2e hands fiets

Wat vinden jullie een acceptabel bod op een 2e hands koga worldtraveller, bouwjaar 2002? Er zijn diverse fietsenboeren die op internet hun 2e hands inuilfietsen te koop aanbieden maar ik vraag me af of zij niet te veel vragen voor de fietsen. Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe de fiets is onderhouden maar ik ben bang dat ik er uiteindelijk te veel voor betaal.
Graag jullie mening...

Moderated: Zo'n vraag als dit hoort niet in "Te koop/Te ruil", Frank.
Tussen -200 en +500 euro, afhankelijk van de gebruikstoestand en reisafstand.
Leon

E.e.a. is niet zo makkelijk te formuleren, zeg ik als leek.
fietsenboeren die op internet hun 2e hands inruilfietsen te koop aanbieden
Heeft dit niet te maken met de hoge inruilprijs die ze geven om maar weer een nieuwe te kunnen verkopen.

Ik zie die prijzen ook en zoals eerder gesteld op dit forum een nieuwe Koga is prijzig en is dit de eigenaar dan ook waard, anders kocht hij/zij die niet. Maar dan, wat is er mee gereden cq gebeurd, Een reisje Zuid-Amerika daar lijdt een fiets van. Niet zozeer van het fietsen, natuurlijk enige slijtage, maar meer het vervoer, vallen en het op een vrachtauto/bus smijten. Dit is toch anders dan achterop de fietsendrager naar Zuid Frankrijk of vanaf huis naar de Ardennen. Hoe intensief, hoeveel kilometers of stond de fiets na een maandelijkse rondje om de kerk weer in de schuur.

Ondanks dat dit er alles mee te maken heeft, krijg je er vaak geen goed antwoord op en blijft het een 6 jaar oude fiets. Het is dus wat de gek er voor geeft. En zolang er mensen zijn die de vraagprijs betalen...........................

Daarentegen: kijk naar deze (vandaag geplaatst)Afbeelding
Ik neem aan dat Reichbus het gebruik van z'n fiets/foto niet erg zal vinden.
Is ook niet de jongste maar zal evengoed fietsen als die van ons model 2006. Overigens is er al wat aan verspijkerd en/of zeer goed onderhouden.

Kom je weer op het punt wat moet je nog besteden om de fiets zo te krijgen zoals jij die wilt.
Ga voor de grap maar eens op internet een Signature of Santos opbouwen.

De tip die ik probeer af te geven : hap niet te snel toe er zijn meer fietsen dan die ene die er toch wel leuk uitziet.
Overigens de "fietsenhandel"wil nog wel eens zakken met prijs alleen moet je het wel bedingen, want het is handel.
Is de fiets ingeruild tegen een hoge prijs was het de winst van die nieuwe fiets waarschijnlijk wel waard anders was die prijs er niet voor gegeven, maar wie gaat dat betalen, jij?

Ik heb ook "geluk" gehad dat die eigenaar er in al die jaren alleen maar naar zijn zeggen "in de vakanties" op heeft gefietst. En dan als een soort van mountainbike en niet als vakantiefiets zoals op dit forum te doen gebruikelijk. Toen ik de fiets kocht wist ik wel dat die scheurtjes in de achtervelg had, maar dat was ingecalculeerd.

Bob&Marguérite schreef:Afbeelding
Als deze fiets een zo te zien standaard UNO pen heeft, staat die veel te hoog! Als de pen niet minstens 5 cm in de vork steekt, loop je de kans het stuur zo van de voorvork af te breken!

m-gineering schreef: Als deze fiets een zo te zien standaard UNO pen heeft, staat die veel te hoog! Als de pen niet minstens 5 cm in de vork steekt, loop je de kans het stuur zo van de voorvork af te breken!
Ik heb het even nagekeken. Ik heb genoteerd: een Kalloy 6061 PG stuur. De voorbouw is Profile Design H20 (?). Ik heb niet geprobeerd hem er uit te halen. Ik was er wel bij toen hij er op werd gezet, maar kan mij niet meer herinneren of hij zo kort uitstak. Er zit een schaalverdeling op en die staat nu op 4. Dat is alles wat ik weet. Ik kan er zeker alleen achter komen door de voorbouw er uit te halen :x?
Leon schreef:Tussen -200 en +500 euro, afhankelijk van de gebruikstoestand en reisafstand.
Leon
Een bod van -200 euro? Zijn er mensen die hun Koga zo zijn gaan haten dat je geld toe krijgt als je hem op komt halen?

En zo te zien is de achtervelg (was Mavic keramisch) al vervangen. Nu nog de voorvelg. Kijk maar eens goed naar haarscheurtjes tussen de spaakgaatjes van de voorvelg.

Verder een uitstekende fiets!
Debsterr schreef:Wat vinden jullie een acceptabel bod op een 2e hands koga worldtraveller, bouwjaar 2002? Er zijn diverse fietsenboeren die op internet hun 2e hands inuilfietsen te koop aanbieden maar ik vraag me af of zij niet te veel vragen voor de fietsen. Uiteraard hangt het er ook vanaf hoe de fiets is onderhouden maar ik ben bang dat ik er uiteindelijk te veel voor betaal.
Graag jullie mening...
Dan zou ik toch wel een beetje willen weten hoe oud de fiets is, en of het bekend is hoeveel km die fiets al in de wielen heeft zitten.
Maakt natuurlijk ook uit of de lbser er al bv zoiets al een nieuwe cassette en ketting op heeft gezet, of een set nieuwe banden. Dat zijn allemaal dingen die van invloed zijn op de prijs van die fiets. Maar ik zou sowieso niet uitgaan van de prijs, maar van de maat van de fiets dat is veel belangrijker.
Jan Eleveld schreef:
Leon schreef:Tussen -200 en +500 euro, afhankelijk van de gebruikstoestand en reisafstand.
Leon
Een bod van -200 euro? Zijn er mensen die hun Koga zo zijn gaan haten dat je geld toe krijgt als je hem op komt halen?
Of er van die mensen zijn weet ik niet, maar het gaat om een bod van mijn kant. Als ik een totaal afgeragde en vrijwel kapotte Koga in Groningen ga ophalen, dan wil ik daarvoor 200 euro hebben, inderdaad.
Leon

reichbus schreef:
m-gineering schreef: Als deze fiets een zo te zien standaard UNO pen heeft, staat die veel te hoog! Als de pen niet minstens 5 cm in de vork steekt, loop je de kans het stuur zo van de voorvork af te breken!
Ik heb het even nagekeken. Ik heb genoteerd: een Kalloy 6061 PG stuur. De voorbouw is Profile Design H20 (?). Ik heb niet geprobeerd hem er uit te halen. Ik was er wel bij toen hij er op werd gezet, maar kan mij niet meer herinneren of hij zo kort uitstak. Er zit een schaalverdeling op en die staat nu op 4. Dat is alles wat ik weet. Ik kan er zeker alleen achter komen door de voorbouw er uit te halen :x?
Centrale bout losdraaien en trekken. Zowieso een goed idee omdat jaarlijks te doen en om de pen dan weer opnieuw in te vetten. Idem voor aluminium zadelpennen

Klinkt trouwens als een wat langer model stuurpen

Ik heb zelf een ligfiets gekocht die was gebruikt voor reizen door Nepal, zuid-Frankrijk en nog zo wat bestemmingen. Dat kunnen zware tochten zijn waarbij de fiets stevig wordt gebruikt.
Het was een Nederlandse handgemaakte ligfiets en k heb m voor een zeer fraaie prijs gekocht. Menigeen koopt er een nieuwe batavus voor, maar ik kreeg een CrMo frame met Rohloff naaf waar de eigenaar van dacht 10-12.000 te hebben gefiets en de computer dacht 8000.
De fiets had vier jaar stil gestaan en ik heb m helemaal kaal gemaakt. Frame opnieuw laten verzinken en poedercoaten, balhoofd, trapas en veel boutjes vervangen door RVS, nieuwe ketting en een nieuw tandwieltje achter en hij ziet er weer uit als een gouwe haan.
Alles bij elkaar kostte de fiets me zo'n 1/3 van de nieuwprijs.
Zolang het frame goed is en geen gekke beschadigingen zijn is het gewoon een kwestie van goed rekenen.
Stel de fiets kostte nieuw 1000 euro, er wordt nu 500 gevraagd en je hebt er straks nog voor 300 euro aan versleutel kosten aan, dan moet je toch even op je achterhoofd krabbelen. Is dan die 200 euro jou de (mogelijke) risico's waard? En ik noem nu wat fictieve getallen, maar je kunt daar invullen wat voor jouw situatie van toepassing is.
De volgende vraag is, wil je zelf sleutelen, of moet het door een fietsenmaker gebeuren? In het laatste geval is het vaak vrijwel niet rendabel een fiets met veel kilometers te kopen.
In mijn geval had de fiets dan namelijk eerder 3/4 van de nieuwprijs gekost, aangezien ik er bijna 50 uur werk aan heb gehad. Een fietsenmaker zal vast wat sneller zijn, maar de kosten schieten dan toch omhoog.
Al met al is het belangrijkste dat je kunt inschatten wat er nog nodig is aan onderhoud, wat dat gaat kosten, wat het je waard is en of het vesrchil tussen alle kosten en de nieuwprijs van een vergelijkbare fiets (met alle voordelen van nieuwe onderdelen, garantie etc) het risico waard is.

reichbus schreef:
m-gineering schreef: Als deze fiets een zo te zien standaard UNO pen heeft, staat die veel te hoog! Als de pen niet minstens 5 cm in de vork steekt, loop je de kans het stuur zo van de voorvork af te breken!
Ik heb het even nagekeken. Ik heb genoteerd: een Kalloy 6061 PG stuur. De voorbouw is Profile Design H20 (?). Ik heb niet geprobeerd hem er uit te halen. Ik was er wel bij toen hij er op werd gezet, maar kan mij niet meer herinneren of hij zo kort uitstak. Er zit een schaalverdeling op en die staat nu op 4. Dat is alles wat ik weet. Ik kan er zeker alleen achter komen door de voorbouw er uit te halen :x?
Ik pak dit thema (discussie over mijn stuur, waarvan een foto hierboven) even nog een keer op.

Ik heb de stuurpen er uit gehaald en nagemeten, omdat ik last heb van tintelingen in mijn handen. Ik had mijzelf al op laten meten door de fietsenmaker.

Info voor Marten: Ik wilde weten hoeveel speling ik nog heb om het stuur hoger te zetten. Tot aan de onderkant van de schaalverdeling is het zeven centimeter.

Dus ruimte genoeg. Ik heb het stuur nog een centimeter omhoog gezet en het zadel iets dichter naar het stuur gezet: dat waren de tips die ik mee kreeg na de opmeting, voor het geval het toch niet naar mijn zin zou zijn.