Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent en lange mensen - Forum Wereldfietser

Tent en lange mensen

Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik ben me aan het oriëteren op een niet al te dure tent (yep, gaan we weer : er komt een tentadvies vraag). Ik ben 1.95 meter lang en denk bij mezelf : zou ik bij de keuze van een tent ook, behalve aan de lengte van de binnentent, ook enige aandacht aan de hoogte van de tent moeten besteden? Ennehm, hebben jullie dan suggesties?
Probleempje tot nu toe is dat iets hogere tenten meteen ook heel hoog in gewicht zijn...........

groetjes en alvast bedankt,

Ronald

Ehh, ja het lijkt me wel lekker dat je ook een beetje rechtop kunt zitten in je tent. Dus hoogte is wel belangrijk ja. Let er dan ook op hoe de binnentent staat: is het alleen het uiterste puntje dat 1.15m hoog is, terwijl de rest er slapjes onder hangt, of heb je een strakke koepel boven je waar je dus veel meer hoofdruimte hebt.

Getekende plaatjes zeggen dus niet zoveel. Ik zou zeker elke tent die ik zou overwegen opgezet willen zien, zodat ik 'em ook van binnen kan ervaren. Proberen dus!

We hebben een Eureka Autumn Wind 3xD. Yep is niet de lichtste maar valt met 3,9 kg wel binnen de algemeen aanvaardbare norm van max 4 kg.
Dit is een driepersoonstent met veel hoogte 1.35m. Mijn vrouw wilde deze tent hebben omdat je last heeft van haar knie waardoor het kruipen haar moeilijk afgaat.

Dat is wel toevallig, Ik heet ook Ronald en ben ook 1m95. Wij hebben verleden jaar op de jaarlijkse tentenshow op het Malieveld heel veel tenten geprobeerd. Wat mij opviel is dat in de meeste tenten die veel binnenruimte claimen, van b.v. 2m20, ik met mijn lengte van 1m95 met mijn voeten de binnentent tegen de buitentent duw. Dit komt omdat de achterwanden van deze tenten heel schuin naar onderen lopen en er zodoende aan effectieve ruimte maar krap 2 meter overblijft.

Waar je naar moet kijken is een binnentent van voldoende lengte waarbij het doek bij je voeten dus steiler omhoog gaat. Eigenlijk voldoen m.i. alleen dwarsslapers aan deze criteria. Wij hebben uiteindelijk de Monolith van Vaude gekocht. Misschien niet een heel goedkope tent maar je hebt er veel ruimte in en hij weegt maar 3400 gram.

Ronald van der Perk
Hoi Ronald,

Ik ben 1m86+ en ik heb tijdens een tentenshow veel verschillende tenten uitgeprobeerd. Ik heb toen een Birdland gekocht. De voorloper van de Novelle. 2 persoons en iets meer dan 2kg. Niet superstabiel omdat het een tunneltent is en dus geen gekruiste stokken heeft. Maar de ruimte daar ben ik erg over te spreken. Zowel overdwars als in de hoogte.
Ik kan ook lekker rechtop zitten en dat vond ik erg belangrijk.
En tijdens de tentenshow het showmodel met een aanzienlijke korting gekocht.

Succes met je zoektocht!
:!: Fokko

ciclista schreef: (...)
Waar je naar moet kijken is een binnentent van voldoende lengte waarbij het doek bij je voeten dus steiler omhoog gaat. Eigenlijk voldoen m.i. alleen dwarsslapers aan deze criteria. Wij hebben uiteindelijk de Monolith van Vaude gekocht. Misschien niet een heel goedkope tent maar je hebt er veel ruimte in en hij weegt maar 3400 gram.

Ronald van der Perk
Voor nauwelijks een paar 100 gram meer, een stukje minder in prijs, maar zeker niet in kwaliteit :!: , heb je een Salewa Sierra Leone (niet de ultra, die is te klein, neem de "gewone" met 235 lengte binnen, en 118cm hoogte binnen. De wanden gaan vrij steil omhoog.

Mocht je er met de goedkope (en lichte) tenten niet uitkomen: Macpac heeft een asymetrische tunnel genaamd Citadel; lekker ruime luifel en voor mij twee jaar geleden de enige die genoeg ruimte gaf en nog ruim onder de 4 kilo bleef. maar de prijs......

Bert

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben langzaamaan van het idee aan het afstappen dat de tent niet duur hoeft te zijn, ik geloof dat hij beter goed kan passen. Binnenkort ga ik even naar de OutdoorXL in Barendrecht, daar schijnen een boel tenten te staan en kan ik passen zoveel ik wil. Kan ik iig ook even kijken naar die befaamde merinowollen shirtjes.

Vroeger (studententijd, héééééél lang geleden :wink: ) deed ik het met een supergoedkoop koepeltje waar ik diagonaal in lag. Maarja het ding was nauwelijks waterdicht, het lijf nog lekker soepel, ik zat er eigenlijk nooit in en er zou zomaar iemand meekunnen tegenwoordig die in de tent wil meeslapen (en hoe los je dat diagonaal op) .........

Groetjes
:)
Ronald

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar over een paar weken, om precies te zijn het eerste weekend van april, is er weer de tentenshow op het Malieveld. Een uitgelezen mogelijkheid om heel veel merken tenten te bekijken en testen.

Ronald

Als het wat mag kosten (maar dan heb je ook wat): de Hilleberg Kaitum. Een 220 cm lange binnentent met rechte voor en achterwand. Vroeger had Hilleberg een paar speciale tenten voor lange mensen, maar als ik de huidige maten vergelijk met wat ik denk dat ik me herinner van vroeger, zijn de Kerons's nu allemaal iets langer (220cm) dan ze toen waren.
Willem

Ronald,

Herkenbare vraag, voor mij was m.n. een laag gewicht en klein pakvolume erg belangrijk. Ik ben 1,96 en voor mij was de Hilleberg Nallo ultra (2,1 kg) het antwoord. De binnenruimte is 220 cm, maar door de zeer schuine achterkant is het effectief 200 cm. Als ik er alleen is slaap, maakt het allemaal niet uit.

Wanneer ik er met mijn vriendin in slaap (die een stuk korter is), lig ik er schuin in (en yep, ook dat werkt :wink:). In hoog gras en met veel dauw is de onderkant van mijn slaapzak wel eens vochtig. Mijn slaapzak is sterk waterafstotend, dus dat vocht is voor mij geen punt . Het extreem kleine pakvolume v/d tent weegt hier tegenop. Echter, wel iets om rekening mee te houden!

Vwb de hoogte: de tent is 100cm op het hoogste punt voorin en dat is voor mij precies voldoende op met een thermarest stoeltje (gemaakt van de slaapmat) rechtop te zitten. Ik raak dan net niet het tentdoek en kan dan met hoofdlamp een boekje lezen. De tent is niet goedkoop.

Groeten en succes,
Menno

Toch grappig dat deze vraag voor velen zo bekend is. Alhoewel 2 cm korter dan Ronald was het voor mij ook een issue.
Bij vele tenten van 220-230 begraaf je je hoofd en 'kussen' in het doek van de binnentent.
Een mogelijk oplossing is een één of twee stokker. Alhoewel de wanden vlakker omhooglopen (warmer) en dus minder inhoudgeven hebben ze wel hoogte en vaak staande muren waardoor je met het hoofd wegkomt. Lichtgewicht varianten zijn tegenwoordig wel wat moeilijk te vinden. De Waard heeft ze niet meer, en ES niet erg lang meer.

ciclista schreef:Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar over een paar weken, om precies te zijn het eerste weekend van april, is er weer de tentenshow op het Malieveld. Een uitgelezen mogelijkheid om heel veel merken tenten te bekijken en testen.

Ronald
ANWB Kampeer- en Vakantiedagen met tentenshow: 19 en 20 april
Recreatiegebied Ouderkerkerplas
Ouderkerk a/d Amstel
(Noord-Holland)

Ik slaap vrijwel altijd op mijn zij, met licht opgetrokken knieën, dus ik hoop idd dat een lengte van de binnentent van 220-230 cm voldoende zou kunnen zijn. Met die maat valt er al heel wat af, heb ik op de plattegrondjes gezien. Een tunneltentje lijkt me op zich een goede mogelijkheid (het lijkt mij stug dat ik ooit ambities ga krijgen om ergens op 3000 meter hoogte met windkracht 10 te kamperen, mezelf kennende)

Het gekke is dat ik trouwens nog niet eens aan een zitmeubel had gedacht. Ik dacht aan een klein stukje schuimmatras, maar een laag stoeltje is ook een idee !

Ik vind het toch wel een fijn idee dat een tent met een hoogte van iets meer dan één meter voldoende moet zijn. Ik heb nog niet echt grote haast met de aanschaf van een tent, ik wil eigenlijk pas begin mei een paar dagen Eifel doen. Dus zo'n show meepikken, lijkt mij een strak plan!

Bedankt voor de leuke en nuttige reacties alweer
:)
Ronald

Voor mij is ruimte dus belangrijker dan die ene kilo gewichtsbesparing. Ik heb een Lowland Mountaintracker, binnen tent 220x220 zeer bruikbare ruimte (rechte strakke wanden). Als je zou willen kan je er met z'n zessen goed in zitten. Voor-, en achterluifel, stormproof, 4,5 kg.

Maar dat zijn dus persoonlijke keuzes.

Ja, idd. Een laag gewicht is op zich fijn, maar een beetje ruimte om je heen is als je er weken in bivakkeert pure luxe. Dan vraag ik me af : wat zal die kilo dan nog schelen?

Nou ja, ik vind het dus meer dan pure luxe, voor mij is het dan best wel essentieel. Maar dat bedoelde jij denk ik ook?

Het hangt er ook wel vanaf wat je gaat doen. Als je b.v. in de bergen zit, waar de nachten koud zijn, of in gebieden waar het vaak regent (Schotland?), dan is die ruimte erg belangrijk. Maar als je nu in Toscane gaat trekken in de zomer, en je leeft voortdurend buiten, dan is die ruimte minder belangrijk.

Ja, dat denk ik ook wel, ja. Ruimte is voor mij een belangrijk aanschafcriterium.

Mijn gedachten schieten nu nog een beetje heen en weer, ik zie zo'n tunneltent wel zitten om de leefruimte. Ik ga binnenkort even een Nordisk Sundback uitproberen : is volgens de tekening net iets hoger (110 cm), geschikt voor 3 personen (dus kan zeker met z'n tweetjes), heeft een ruime voortent en weegt tussen 3 en 4 kilo :idea:

Voorlopig ga ik een weekje naar Ardennen/Eifel en een paar weken naar Zwitserland, rondtrekken. Maarja - als ik het virus toch te pakken heb, wie weet wat er dan allemaal kan gaan gebeuren, he? Verder heb ik een zwak voor de Vogezen en het Zwarte Woud, dat zijn geen gebieden die om hun zonnige klimaat bekend staan. Dus een beetje leefruimte binnen is niet zo'n gek idee.

Edit op 23 maart 2008 : IK heb een tweedehands Nordisk Sundback gekocht. Ik kan er prima in liggen en in de ruime voortent kan ik rechtop in kleermakerszit zitten en dan is er nog behoorlijke ruimte boven mijn kruin. De schade was €120 (nieuw was ze €230) en er zit een grondzeil bij.
8)

Groetjes,
Ronald