Mede naar aanleiding van dit draadje heb ik de afgelopen dagen het rondje Salta - Cafayate - Cachi - Salta ook gefietst. Geweldige route! Verplichte kost voor een ieder die in Argentinie gaat fietsen
Vandaar hier een korte routebeschrijving met wat tips.
NB: Bij het VVV in Salta kun je een kaartje krijgen met o.a. dit rondje dat ze "Circuito de Valles Calchaquíes" noemen. Op het internet zijn ook kaartjes te vinden.
Ik heb het gefietst op een ongeveerde fiets met 26" Continental TravelContact (asfalt-)banden. Het was te doen, maar ik zou vanwege het geregeld slechte wegdek sterk aanraden voor in ieder geval voorvering te zorgen (een MTB... ) en misschien banden met meer noppen (maar heb geen lekke band gehad).
dag 1: Salta - La Viña 86km
Etappe door breed dal. De eerste 20km tot La Merced druk verkeer. Daarna een stuk rustiger en prettig fietsen. Als je energie over hebt kun je evt aan het eind van de dag vanaf La Viña nog even op en neer naar Gauchipas (retour totaal 20km), een leuk dorpje. In La Viña is trouwens niks te doen, maar dat is heerlijk na Salta, een mooie stad, maar wel met 450.000 inw. en vol auto´s en uitlaatgassen.
dag 2: La Viña - Cafayate 104 km
Een van de hoogtepunten van het rondje. Slingert vanaf Alemania door groene hoge bergen. Daarna volgt de Quebrada de las Conchas met prachtige rode rotspartijen.
dag 3: Cafayate - Angastaco 75km
Eerste 29km asfalt. Daarna gravel, van goed befietsbaar tot mulle grindbak.
dag 4: Angastaco - Cachi 86km
Alleen gravel. Gravel was eerste 42km tot Molinos goed te doen (ik deed het in vier uur incl. pauzes), en er was ook nauwelijks verkeer. Daarna over een wat minder goed wegdek tien km lang stijgen en hetzelfde weer afdalen tot aan Seclantas. Het restant van deze etappe is een weg vol grind en wasbord, die erg op en neer gaat en slingert. Het is zwaar fietsen, ik moest ook stukjes lopen, en ik kwam moe en chagerijnig aan in Cachi. Ik zou zeggen: besteed een aparte dag aan Seclantas - Cachi, of evt Molinos - Cachi, dan geniet je ook meer van de mooie uitzichten.
dag 5: Cachi - El Carril 120km
Voor mij het hoogtepunt van het rondje, letterlijk en figuurlijk. Teveel moois om op te noemen.
De stijging van 2280m naar het hoogste punt 3348m (Piedra del Molino) deed ik in vier en half uur (zes uur incl. pauzes). 56 horizontale km´s. Daarna weer ongeveer 2000m dalen.
Via Payogasta en tot en met Recta de TinTin is het asfalt. Daarna slingert de weg via gravel tussen bergen door en je denkt: ik ben praktisch op het hoogste punt. Maar nee, er volgt nog een ander stuk hoogvlakte, eerst via asfalt, maar daarna kilometers gravel/grind met wasbord. Ik kwam zwaar vermoeid aan op Piedra del Molino. Gelukkig was het daarna louter afdalen (remblokcheck voor je hieraan begint!), eerst over matig gravel tot El Maray. Daarna tot aan El Carril voornamelijk asfalt (met hier en daar nog een stukje gravel) waar het heerlijk overheen suizen is.
Zie je de 2280m - 3348m stijging niet zitten dan kun je deze misschien doen met de dagelijkse bus van 9:00 uit Cachi naar Salta. Misschien, omdat ik niet zeker weet of er fietsen in het ruim passen, alhoewel het een bus van redelijk formaat was (hij haalde mij in).
dag 6: El Carril - Salta 30km
Op dag 5 tot aan Salta fietsen bleek een brug te ver, ik ben dag 5 vanaf ochtend- tot avondschemering onderweg geweest.
Veel fietsplezier!