Dat Montbell donsjack heeft een vulling van 50 gram 800 (Am.)cuin. Is wellicht niet héél erg warm, maar voor zo'n tocht naar Rome niet verkeerd, lijkt me. Je moet ook niet
te warm worden. Eén van de dingen waarom ze warm zijn zonder dat er veel vulling in zit, is dat ze nagenoeg winddicht zijn.
Ik zou zoiets zeker niet als vervanging van een regenjack nemen (zéker niet bij dons)! Zie het als vervanger voor het volumineuze fleecejack. Je gebruikt het als je pauze neemt, of als je voor je tent zit, en je neemt het mee als je een stadje in gaat, voor als het 's avonds wat koeler wordt als je op zo'n gezellig terrasje zit
. Het is opgevouwen dus niet groter dan een 0,5 liter waterfles!
Ik zou buiten die Icebreakers (welke heb je, de 200gr. of d 140-50 gr.?) nog wel één warmer iets (licht fleecetruitje, of inderdaad zo'n stretch fleecje) meenemen, dan nog zo'n Montbell jackje of softshell, en voor als het echt nodig is een licht regenjack.
Ik heb met een 140gr. Icebreaker in heet Venetië rondgelopen (30graden?), was niet te warm. Dus houd daar rekening mee. Die 200gr. zijn een stuk warmer.
Dat Merinowol is geweldig spul, maar het is, net als fleece, niet winddicht. Daarvoor heb je volgens mij toch een windbreaker (heel licht windjackje) een softshell, of dus zo'n puff nodig. Zo'n regenjack, al ademt het, is toch als enige winddichte laag een stuk benauwder, en bovendien zijn ze niet onkwetsbaar.
Maar, Lola, jouw basic-optie is ook niet helemaal verkeerd hoor! Ik weet alleen niet welke Icebreakers je hebt (de gewichten per vierkante meter, dus 140-150-200-260 etc.).