Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crossfiets - Forum Wereldfietser

crossfiets

Graag had ik jullie mening over volgende fietsen:
de stevens x6 lite http://www.stevensbikes.de/2008/index.p ... ion#inhalt
en de specialized crosstrail elite (waar ik wel een vaste vork in zou
laten plaatsen) http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?spid=34268
Welke zou de beste van de 2 kunnen zijn?
En de fiets moet vooral dienen voor woon/werk verkeer en soms
eens een onverhard toerke mee te nemen.

De link naar de Specialized ontbreekt. Ik vermoed dat de Stevens meer waar voor je geld zal geven. Maar de hamvraag is: wat wil je er mee doen?
Willem

Dan heb je met de Stevens X6 een prima keus gemaakt. Ik rij nu 4,5 jaar op een X6 met zeer veel plezier. Vooral woon/werk. Af en toe licht onverhard kan ook. Tevens gebruik ik hem als vakantiefiets in de zomer voor korte vakantietrips in Nederland. Ik heb de stuurpen laten omdraaien voor een iets betere zit, bar-ends er op laten zetten en spatborden. Standaard zat er een geveerde suntour voorvork op.
Komende maand ga ik 'm wel vervangen voor een Diamant Saphir met Rohloff naaf, maar eigenlijk alleen omdat ik van het onderhoud af wil.

de link analyserend denk ik dat je DEZE pagina bedoeld (de link misde dit stukje: &language=NL)

Als dat het geval is, dan zou ik zelf voor de stevens gaan, geen verende voorvork en daardoor het stuur niet zo hoog (diepere zit). Al met al ook een iets mooier en strakker frame (persoonlijk). Die van specialised heeft voor mijn gevoel rare knikjes/bochtjes in zadelpen, onderbuis achterkant en onderbuis voorkant frame
Als je echter de voorvork vervangt wordt het vergelijken een technischer verhaal (lastiger) imho, Stevens heeft alles Deore, Mavic velgen en nirosta?? 36 spaken ... Specialised heeft sommige delen LX (achterderailleur) groot deel deore, en nog een Alivio voornaaf eigenmerk velg en DT swiss 32 spaken.. allebei een geintegreerde stuurkolom..
Wat dat betreft heb ik te weinig ervaring/kennis om daar iets over te zeggen.

Nog enkele kleine plusjes voor de Stevens: banden bij de Stevens zijn Schwalbe, voorrem en ketting is ook Deore. Spaken en vork kan ik niks over zeggen, geen verende voorvork is denk ik net iets prettiger (persoonlijk).

Voor woon werk verkeer zou ik zeker een naafdynamo willen hebben. Plus spatborden etc., maar dat is nooit een probleem. En eerlijk gezegd ook een naafversnelling. Maar dan is off road rijden natuurlijk weer wat minder vanzelfsprekend.
Willem

Willem Jongman schreef:Voor woon werk verkeer zou ik zeker een naafdynamo willen hebben... ...en eerlijk gezegd ook een naafversnelling.
Willem
Jij wilt gewoon een vakantiefiets met alles erop en eraan :P Voor woon-werk zou een onderhoudsvrije naafversnelling wel fijn zijn... maar als je dan kwa performance wil concurreren met een derailleur wil je Rohloff... wat de fiets ipv 700, 2000+ euro maakt.
Naafdynamo zou wel erg handig zijn vooral in de winter, woon je echter in de stad, dan zou ik toch eerder voor batterijverlichting gaan (hufterproof + straatlantarens geven genoeg licht)

Deimor schreef:Voor woon-werk zou een onderhoudsvrije naafversnelling wel fijn zijn... maar als je dan kwa performance wil concurreren met een derailleur wil je Rohloff...
Ik zou zeggen, kijk eens naar de imotion 9sp naaf van sram, kwa specs doet deze het ook erg goed (heb er helaas nog maar 1 voorbij zien komen...) en zou zeker ook een serieuze optie zijn. en idd een goede naafdynamo....

Klinkt een beetje als het jubileum model van vsf.. :D

Persoonlijk zou ik voor de stevens gaan als je perse tussen deze 2 moest kiezen.

Bas

wat de fiets ipv 700, 2000+ euro maakt
ff goed rondkijken, fietsen met Rohloffnaaf zijn er vanaf 1599,- met naafdynamo voor de liefhebbers. Naafdynamo's zijn behoorlijk hufterproof, de lampen vallen er eerder af.....

B@se schreef:
Deimor schreef:Voor woon-werk zou een onderhoudsvrije naafversnelling wel fijn zijn... maar als je dan kwa performance wil concurreren met een derailleur wil je Rohloff...
Ik zou zeggen, kijk eens naar de imotion 9sp naaf van sram, kwa specs doet deze het ook erg goed (heb er helaas nog maar 1 voorbij zien komen...) en zou zeker ook een serieuze optie zijn. en idd een goede naafdynamo....

Klinkt een beetje als het jubileum model van vsf.. :D

Persoonlijk zou ik voor de stevens gaan als je perse tussen deze 2 moest kiezen.

Bas
Vraag me alleen af hoe lang die naaf het volhoudt. Daar heeft volgens mij nog niemand ervaring mee. Van een shimano nexus weet ik dat ie na een 20.000 km op is (dat is bij mij 3 jaar) ik verwacht dat een shimano alfine, sram imotion het niet veel langer uithoudt. Voor mij kwam ivm duurzaamheid hier dus rohloff uit maar stevens maakt ook hele leuke fietsen in jouw genre met alfine naaf voor een leuke prijs.