Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voor 4 personen koken - Forum Wereldfietser

voor 4 personen koken

dat is wat wuj nu thuis doen ( op inductie :D :D ) maar hoe gaan we dat over 47 dagen doen op reis voor drie maanden.....Ja ik ben de dagen aan het tellen.
Ik lees met veel plezier en info alles over de branders maar heb vaak het gevoel dat ze vanuit 1 of 2 mensen denken.
En wij zijn met 4 en een hond ( die niet van de pot meeet.)
Nu denken we zelf aan een trangia 25 serie maar iemand tips
, handigheidjes, succesverhalen.............
Het is bijna een van de laatste vragen die ik kan stellen en dan zijn jullie van me verlost voor drie maanden en kom ik daarna terug met een hoofd vol verhalen, een hart vol emoties en een schat aan informatie............ :D :D :D

mijn idee: twee multifuel branders en gewoon kookgerief.

is wel duur natuurlijk..

Zoiets misschien?

Afbeelding

maar idd gewoon koken op 2 branders, gaat prima. S winters doen we met drieën met 1 brander en een wat grotere pannen set. Dat gaat ook prima.

Bas

Qua hitte heb je aan een benzinebrander genoeg voor een flinke 4p. pan. Je gaat met 4 personen natuurlijk niet opeens twee keer zoveel pannen meenemen, ze zijn alleen wat groter. Het grootste probleem daarbij is volgens mij dan je een brander vind waarvan de pandragers groot en sterk genoeg zijn.

Maar het is wel zo gemakkelijk om twee branders mee te hebben.
Ikzelf neem meestal twee branders mee: een multifuel voor het grote en hete werk, en een heel klein en licht snowpeak gasbrandertje voor het kleinere, snellere werk (als b.v. een kop thee). De gaspatroon kan ik ook op de benzinebrander zetten, en dan brandt die ook weer mooi schoon. Die Snowpeak Gigapower weegt 75 gram en is opgevouwen nauwelijks groter dan een luciferdoosje, dus dat heb ik er wel voor over.

Ook wij zijn met vier personen. Het klopt dat de meeste lichtgewicht uitrusting voor twee personen gedacht is. Dat geldt voor tenten (probeer maar eens een lichte vierpersoons tent te vinden: de keus is heel beperkt), maar het geldt ook voor kookgerei.
Je kunt prima een lekkere maaltijd voor vier personen op een brander klaarmaken. Je moet dan wel een redelijk krachtige brander hebben, want anders is zo'n grote pan met water voor de pasta nooit aan de kook. Spiritus branders zijn dan uit, en voor gas geldt dan toch wel dat je hard door je gas heengaat. Kortom, je hebt een multifuel brander nodig. Wil je meer comfort, dan kun je een tweede meenemen (maar koop niet zo'n dubbele set die je niet enkel kunt gebruiken), maar volgens mij is het niet nodig. Het gewicht zit bij vier personen overigens in de pannen, en niet zozeer in de brander.
Grote pannensets zijn helaas bijna altijd gedacht voor autokampeerders, en dus ook relatief zwaar. Zelf hebben wij nog een relatief lichte pannenset van dun aluminium van 50 jaar oud (1200 gram). Het gewicht zit in de grootste pan, maar je wilt ook echt wel een grote hebben om pasta in te kunnen maken, maar ook als slakom. Zorg ook dat de grepen (2 stuks) goed zijn (er komt veel gewicht aan te hangen - die van Trangia zijn de beste die ik ken).
Eigenlijk zijn geintegreerde systemen van brander, windscherm en pannen het mooiste. Dan heb je een optimaal rendement. Zelf hebben we daarom onlangs een Trangia 25 met Optimus Nova (de Nova+ was handiger geweest) gekocht. Zie een eerder draadje. Ruim 1100 gram totaal voor een super efficient en windbestendig systeem. Het probleem daar is dat de grootste pan 1,75 liter is. Trangia zegt dat dit voor 3-4 personen is, maar dat is wishful thinking. Voor vier personen heb je er echt extra de grote Billy bij nodig. De rest past daar precies in, dus dat is wel handig. Helaas is het weer 500 gram, en juist de grote pan profiteert onvoldoende van het windscherm. Toch is ruim 1600 gram voor een efficient en betrouwbaar systeem voor vier personen niet verkeerd. Het alternatief zou de nieuwe Primus Etapower Multifuel kunnen zijn (het systeem was tot voor kort alleen als gasbrander te koop). Standaard komt die met een pan van 2,1 liter, en dat lijkt me klein. Maar er is ook een 2,9 liter pan, en dat is weliswaar nog niet heel groot, maar je zou het genoeg kunnen vinden. Ik heb het systeem nog niet in mijn handen gehad, en weet dus niet of het allemaal in elkaar past (2,1 in 2,9 etc). Je hebt sowieso wel twee kookpannen nodig. Denk ook aan de maat van de koekenpan.
Eet smakelijk,
Willem

Spironski schreef:Je gaat met 4 personen natuurlijk niet opeens twee keer zoveel pannen meenemen, ze zijn alleen wat groter.
Hoeft niet per se. Ik ben meerdere keren met 3 reisgenoten op vakantie gegaan en dan namen we twee branders mee en twee setjes pannen. Het was niet onhandig.
Leon

Leon schreef:
Spironski schreef:Je gaat met 4 personen natuurlijk niet opeens twee keer zoveel pannen meenemen, ze zijn alleen wat groter.
Hoeft niet per se. Ik ben meerdere keren met 3 reisgenoten op vakantie gegaan en dan namen we twee branders mee en twee setjes pannen. Het was niet onhandig.
Leon
Dat heb ik dus 2 fietsvakanties gedaan en vond ik persoonlijk wat onhandig. Vooral qua ruimte in de tassen, met koken zijn 2 branders wel (erg) handig, 1 voor het vaste voedsel, 1 voor de saus. Maar als je handig omgaat met nagaren en warm houden / dubbel gebruik van pannen lukt het met 1 brander ook prima.
Ik heb de afgelopen 2 weken al meerdere keren bij wijze van proef thuis voor 3 studenten pasta en rijstmaaltijden met mijn trangia 25 gemaakt en dat ging eigenlijk prima... alleen met spiritus duurt het voor 3 pers. wel een 30-45 min voordat het eten klaar is... en dat in een keuken waar het 16-18 graden is... dus in de frissere winderige buitenlucht zal het wel iets langer duren.

Zit er trouwens aan te denken een fleece hoes (soort van buff) voor mn trangia te maken: 1) nog minder warmte verlies tijdens koken 2) optie om je kookpan makkelijk en veilig te laten nagaren/warmhouden als je de met de saus bezig gaat 3) schuurvrije transport hoes. Thuis gebruikte in mn fleecetrui, maar die heb ik met deze temp. zelf wel aan denk ik.. en mn volledig synthetische slaapzak trekt een hete pan denk ik niet zo goed, laat staan het vocht dat er vanaf komt.

Die billy heb je wel nodig als je met trangia 25 werkt.. Mij lukt het om voor 2p. een ruime maaltijd te maken en voor 3p een minimale... 1,7 L pasta/rijst lijkt weinig, maar ik investeer dan gewoon in een goed vullende en gevulde 1+ L saus. Het is gewoon een beetje flexibel zijn... warm eten op brood kan ook, meer vulling, minder te koken en makkelijker af te wassen (brood is je bord) ;)

Kijk uit met fleece bij open vuur: het is heel brandbaar.
Wim

Willem Jongman schreef:Kijk uit met fleece bij open vuur: het is heel brandbaar.
Wim
Ik bedoeld aan de buitenkant van mn windbehuizing (bovenste deel trangia set) Daar komt geen vuur.. Het zou dan alleen kunnen smelten/schroeien, maar ik heb met een los stukje fleece (stuk oude deken) getest... vermogen/hitte van spiritus gaat goed, met een benzinebrander zou het windscherm misschien wel iets te heet kunnen worden...
Maar ik maak hem toch tweeledig, helft fleece, helft katoen oid -> katoen kan dan om het hete scherm heen zodat fleece niet schroeit en in de nagaar functie dekt het de pan af terwijl fleece om de pan zit.

De winter bufjes van Buff lijken hier heel erg op, maar ik hou er van om dingen zelf te maken.

Hi,

Voordeel van een dubbele brander is de stabiliteit, nadeel is natuurlijk het pakvolume en dat je altijd twee branders bij je hebt.

Wij koken bij de scouting al jaren op een pannensetje als deze met een patrouille van 5 a 6 mannekes:
Afbeelding

Gaat prima, zijn van die oude setjes met verschillende pannen die inelkaar passen en met zo een stapelring zodat je meerdere pannen op een pitje kwijt kunt. Gaat precies met 6 man.

Volgens mij moet het met de grote trangia set ook net gaan.

Bas

Hmm,

plaatje si stuk volgens mij...

Maar wat dacht je van zoiets voor rond je brander/ pannetjes?

Afbeelding

zoiets steekt ook onder de etapower.

Willem Jongman schreef:Kijk uit met fleece bij open vuur: het is heel brandbaar.
Wim
Overal gevaren bij Willem :P

Whisky

Spironski schreef:
Je gaat met 4 personen natuurlijk niet opeens twee keer zoveel pannen meenemen, ze zijn alleen wat groter.

leon schreef:
Hoeft niet per se. Ik ben meerdere keren met 3 reisgenoten op vakantie gegaan en dan namen we twee branders mee en twee setjes pannen. Het was niet onhandig.
Leon
Nee, zoals ik al schreef, neem ikzelf überhaupt vaak twee brandertjes mee, dat vind ik juist handig. Maar mijn punt was dat je niet in twee aparte pannetjes rijst of pasta ofzo gaat maken, en in een derde b.v. de saus. Toch?

wat een informatie...........wat een schatten zijn jullie toch om elke keer weer uitgebreid info te geven.
We zijn al een stukje verder en hebben besloten minder pannen maar grotere pannen mee te nemen. We proberen van eht weekend een multifuel brander van Coleman uit die we mogen lenen. En met een schuin oog kijk ik in de winkel naar de primus brander met een 2,1 liter pan. Iemand daar al ervaring mee?

Tja "Kolenboer" was de bijnaam van Coleman. Zolang ze werken zijn het best fijne apparaten. Maar ze zijn erg gevoelig voor verontreiniging, en dan moet je meteen die hele generator vervangen. Ik heb er twee gehad, zou nooit meer ééntje opnieuw kopen.

"Officieel" moet je bij het koken van pasta per 100 gr. pasta 1 liter water nemen. Nu kan je daar allicht wel mee "sjoemelen", maar een 2 liter pan voor 4 personen lijkt me wel wat krap, eerlijk gezegd. Ik neem voor 2 personen een 2 liter pan mee, heb je ook minder problemen met overkoken bij die niet zo goed te regelen branders... :D

En ik kook ook op een Primus. Zou willen dat 'ie op benzine iets beter was te dimmen, maar op gas gaat dit uitstekend. Verder niets dan lof.

we zijn eruit, we hebben gekozen voor twee branders, een losse brander voor op een blik en een primus etapower ef met een extra grote pan erbij. Naast een jetboil die we al hadden. Als luxe komt er aan de fiets nog de theeketel van primus...206 gram.........We hebben benzinebranders geleend en geprobeerrd maar ik heb de kracht niet om ze te bedienen.....dus is het deze keuze geworden........nu wachten tot hij binnen is en dan koken........... :D :D :D
Dank je wel voor de info iedereen..........

Fijn dat jullie er uit zijn, en veel kookplezier toegewenst. Maar hiervan:
maar ik heb de kracht niet om ze te bedienen.....
word ik erg nieuwsgierig... ik weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen; welke apparaten hebben jullie in 's hemelsnaam geleend?? :shock:

ik heb een vorm van reuma met veel artrose en artritis ( ja zelfs als je zo jong en mooi bent als ik....... :D :D :D ) Maar kan daardoor weinig kracht zetten met mijn vingers en handen. Ik kreeg het pompje niet ingeduwd..........