Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geveerde voorvork met lockout systeem - Forum Wereldfietser

geveerde voorvork met lockout systeem

Hallo allen,

nu heb ik net een fiets gekocht, wat voor mij te behappen viel qua budget en.. en...

De fiets is bedoeld voor inderdaad fietsvakanties en lange dagtochten (echt wereldfietsen doe ik denk ik nog wel eens :-) )

Deze fiets heeft een geveerde voorvork, en daar heb ik een vraag over: het lockout systeem komt op mij over als onbetrouwbaar, nu ik er wat mee heb gereden. Je moet een knopje omzetten en daarmee is de vering uitgeschakeld. Zoals ik het me dus voorstel, maar niet weet hoe het werkt, wordt met het draaien van het knopje een palletje omgezet die dus de vering blokkeert. Maar hoe sterk is dit?

Als je een afdaling maakt (ik woon in salzburg en daar zijn na de stijgingen altijd schitterende afdalingen) en je hebt dus dit lockout systeem geactiveerd (met als reden dat de afdaling op asfalt is en het voorwiel zwabbert) (gaat tot km 75) maar stel dat je een kuil tegen komt of een hobbel. Hoe wat kan dit veronderstelde palletje aan? Is het onveilig met lockout systeem af te dalen? Wat kan er gebeuren?

Ik heb nog nooit een fiets gehad met geveerde voorvork. Ik vind het hier (in Oostenrijk) wel veel voordelen hebben. Maar ik ken het niet, dus daarom voelt het niet betrouwbaar. Maar misschien weet iemand hier een goed antwoord op?

Ik heb begrepen uit andere artikelen binnen dit forum, dat de meesten überhaupt de geveerde vork afwijzen. Ik heb de fiets nog niet uitgebreid kunnen testen, alleen maar twee korte ritten gemaakt (40 km) maar hierbij beviel het. Nog niet met bagage gefietst.

Alvast bedankt voor (een) antwoord!

M.

***het proces is interessanter dan het doel***

Hi,

vraagje, van welk merk en type is je vork? Zelf rij ik al jaren met een geveerde vork zonder lockout en dat bevalt mij eigenlijk prima.

Een lockout werkt door een groot deel van de travel te beperken, als het goed is kan je vork nog een halve tot een centimeter bewegen als de lockout is geactiveerd. En goede lockout bevatten een systeem welke ervoor zorgt dat de vering weer aanspringt op het moment dat dat echt nodig is. Een aantal merken hebben dit systeem en de meeste rijders die ik die cx rijden met een dergelijke vork schakelen de lockout in totdat deze vanzelf er vanaf springt, dan heb je deze immers pas nodig. Dit zijn overigens wel de duurdere vorken.
Een mooi voorbeeld zijn de voorvorken met motion control, werkt super (heb er eens mee mogen rijden).

Mijn vriendin heeft een vv met lo, een die je op de vorkpoot bedient. Zij gebruikt deze alleen als we lange afstanden over stabiel asfalt rijden met bagage, dit leverd een klein beetje meer rendament op.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de manuals van je vork of post wat meer specs van je vork zodat we wat meer info kunnen geven.

Anders eens zoeken op bv een mountainbike forum, zijn al veel threads over dit onderwerp voorbij gekomen.

Bas
m.lunenburg schreef: Deze fiets heeft een geveerde voorvork, en daar heb ik een vraag over: het lockout systeem komt op mij over als onbetrouwbaar, nu ik er wat mee heb gereden. Je moet een knopje omzetten en daarmee is de vering uitgeschakeld. Zoals ik het me dus voorstel, maar niet weet hoe het werkt, wordt met het draaien van het knopje een palletje omgezet die dus de vering blokkeert. Maar hoe sterk is dit?
Waarom koop je ueberhaupt zo'n ding als je je na een enkel ritje al zorgen gaat maken ;)

Bij de meeste vorken met lockout zet je een kraantje in de schokdemper dicht waardoor de olie niet meer naar de andere kant van de zuiger kan stromen
Waarom koop je ueberhaupt zo'n ding als je je na een enkel ritje al zorgen gaat maken
tsja... bij mijn ben ik geleid door verschillende afwegingen, budget was een heel belangrijke. Vanwege vele bergen hier gekozen voor een fiets met in ieder geval een goede groep (deore LX)

Het frame en de vork zijn vraagtekens (dat waren ze meteen) maar bovenstaande gecombineerd met een 'gebruiksduur' van in vooruitzicht 4-5 jaar heeft me tot de koop doen besluiten. De fiets fietst verder superfijn - nee, het is geen Koga, zoals de fiets die ik voorheen had wel was (dat was een 2e hand WT maar al snel moest ik alle onderdelen vervangen, en dat stond nu weer op het menu en een tweede keer vond ik te veel, zeker omdat het frame echt al oud is, model 1987, er zat zo'n prachtig enorm race-mountain bike stuur op)

Tja, die voorvork. Ook in gedachte had ik dat ik die ook nog wel kan upgraden als het nodig is (iets dergelijks als gespreid betalen :-) )

Merk fiets: no name (bike manufaktur) 'magic lx'
merk voorvork: suntour, type NEX 4610 MLO
hier de belangerijkste specs:

Travel 63 mm
System Coil spring / MC lock out
Lower New alloy monocoque
Right Side MC lock out system
Left Side Coil spring

groet! en bedankt voor reacties tot zover!

hmm, ok een suntour vorkje... zou de lockout als het enigsinds gaat hobbelen eraf halen, heeft zegmaar een eenmalige blowoff functie.

de handleiding van je trouwens hier.

Bas