Hallo allen,
nu heb ik net een fiets gekocht, wat voor mij te behappen viel qua budget en.. en...
De fiets is bedoeld voor inderdaad fietsvakanties en lange dagtochten (echt wereldfietsen doe ik denk ik nog wel eens
)
Deze fiets heeft een geveerde voorvork, en daar heb ik een vraag over: het lockout systeem komt op mij over als onbetrouwbaar, nu ik er wat mee heb gereden. Je moet een knopje omzetten en daarmee is de vering uitgeschakeld. Zoals ik het me dus voorstel, maar niet weet hoe het werkt, wordt met het draaien van het knopje een palletje omgezet die dus de vering blokkeert. Maar hoe sterk is dit?
Als je een afdaling maakt (ik woon in salzburg en daar zijn na de stijgingen altijd schitterende afdalingen) en je hebt dus dit lockout systeem geactiveerd (met als reden dat de afdaling op asfalt is en het voorwiel zwabbert) (gaat tot km 75) maar stel dat je een kuil tegen komt of een hobbel. Hoe wat kan dit veronderstelde palletje aan? Is het onveilig met lockout systeem af te dalen? Wat kan er gebeuren?
Ik heb nog nooit een fiets gehad met geveerde voorvork. Ik vind het hier (in Oostenrijk) wel veel voordelen hebben. Maar ik ken het niet, dus daarom voelt het niet betrouwbaar. Maar misschien weet iemand hier een goed antwoord op?
Ik heb begrepen uit andere artikelen binnen dit forum, dat de meesten überhaupt de geveerde vork afwijzen. Ik heb de fiets nog niet uitgebreid kunnen testen, alleen maar twee korte ritten gemaakt (40 km) maar hierbij beviel het. Nog niet met bagage gefietst.
Alvast bedankt voor (een) antwoord!
M.
***het proces is interessanter dan het doel***
nu heb ik net een fiets gekocht, wat voor mij te behappen viel qua budget en.. en...
De fiets is bedoeld voor inderdaad fietsvakanties en lange dagtochten (echt wereldfietsen doe ik denk ik nog wel eens

Deze fiets heeft een geveerde voorvork, en daar heb ik een vraag over: het lockout systeem komt op mij over als onbetrouwbaar, nu ik er wat mee heb gereden. Je moet een knopje omzetten en daarmee is de vering uitgeschakeld. Zoals ik het me dus voorstel, maar niet weet hoe het werkt, wordt met het draaien van het knopje een palletje omgezet die dus de vering blokkeert. Maar hoe sterk is dit?
Als je een afdaling maakt (ik woon in salzburg en daar zijn na de stijgingen altijd schitterende afdalingen) en je hebt dus dit lockout systeem geactiveerd (met als reden dat de afdaling op asfalt is en het voorwiel zwabbert) (gaat tot km 75) maar stel dat je een kuil tegen komt of een hobbel. Hoe wat kan dit veronderstelde palletje aan? Is het onveilig met lockout systeem af te dalen? Wat kan er gebeuren?
Ik heb nog nooit een fiets gehad met geveerde voorvork. Ik vind het hier (in Oostenrijk) wel veel voordelen hebben. Maar ik ken het niet, dus daarom voelt het niet betrouwbaar. Maar misschien weet iemand hier een goed antwoord op?
Ik heb begrepen uit andere artikelen binnen dit forum, dat de meesten überhaupt de geveerde vork afwijzen. Ik heb de fiets nog niet uitgebreid kunnen testen, alleen maar twee korte ritten gemaakt (40 km) maar hierbij beviel het. Nog niet met bagage gefietst.
Alvast bedankt voor (een) antwoord!
M.
***het proces is interessanter dan het doel***